قانون مالیات بر ارزش افزوده طلا
  • 2024-05-21

قانون مالیات بر ارزش افزوده طلا

قوانین مالیاتی در همه کشورهای دنیا یکی از قوانین بسیار مهمی است که همه افراد جامعه لازم است تا به آن احترام بگذارند. به صورت کلی در ایران نیز قوانین مالیاتی وجود دارد و تمامی مشمولین پرداخت مالیات، ملزم به پرداخت آن خواهند بود.

در خصوص خرید و فروش طلا مالیات وجود دارد و اگر شما نیز به طلا فروشان برای خرید طلا مراجعه کرده باشید، قاعدتا نام مالیات ارزش افزوده طلا را شنیده اید که به مالیات طلا نیز شهرت دارد.

به صورت کلی مالیات طلا، مالیاتی محسوب می گردد که نرخ آن بر اساس قوانین مشخص شده است و به هنگام فروش طلا توسط طلا فروشان، از مشتریان یا خریداران طلا اخذ خواهد شد و پس از آن توسط فروشنده به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز می گردد.

شایان ذکر است که در خصوص روش و نحوه محاسبه میزان مالیات بر ارزش افزوده طلا​، بر اساس قوانین جدید مالیات طلا به میزان 9 درصد به اجرت و سود تعلق می گیرد و بدین ترتیب اصل طلا معاف از مالیات خواهد بود. در این مقاله از وب سایت کافه طلا قصد داریم تا به بررسی قانون مالیات بر ارزش افزوده طلا بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مالیات بر ارزش افزوده:

پیش از آنکه به بررسی قانون مالیات بر ارزش افزوده طلا بپردازیم، لازم است که در ابتدا درباره مالیات بر ارزش افز.ده با شما صحبت کنیم تا شما بتوانید این نوع مالیات را بهتر درک نمایید.

به صورت کلی یکی از انواع مالیات در سرتاسر دنیا و همچنین ایران، مالیات بر ارزش افزوده می باشد که این مالیات، جزء مالیات های غیر مستقیم به شمار می آید. مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات است که به کالاها و خدمات تعلق می گیرد.

اگر بخواهیم یک تعریف اساسی اما ساده از مالیات بر ارزش افزوده خدمت شما عزیزان تعریف کنیم، باید اشاره نماییم که این مالیات به صورت غیر مستقیم به کالاهایی که پس از انجام عملیاتی دارای ارزش می شوند تعلق می گیرد و از مصرف کنندگان کالا یا خدمات دریافت خواهد شد.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که مالیات بر ارزش افزوده، به بسیاری از کالاها و خدمات تعلق گرفته است و طلا، یکی از انواع آن کالاهایی است که مالیات بر ارزش افزوده به آن اعمال شده و از مصرف کننده یا خریدار دریافت می گردد.

شایان ذکر می باشد که پس از تصویب قانون جدید مالیات طلا یا همان قانون مالیات بر ارزش افزوده طلا ، میزان مالیات طلا، به شدت کاهش یافته است و همچنین نحوه محاسبه آن، دست خوش تغییرات قابل توجهی شد.

بنابراین اگر جزء خریداران طلا هستید و یا به تازگی قصد دارید در طلا فروشی ها مشغول به کار شوید و به نوعی کار شما با طلا در ارتباط است، باید قانون مالیات بر ارزش افزوده طلا را به خوبی بشناسید و نکاتی را درباره آن بدانید.

مالیات طلا:

حال که در خصوص مالیات بر ارزش افزوده اطلاعاتی را کسب کردید، باید درباره مالیات طلا با شما صحبت کنیم. به صورت کلی مالیات طلا یکی از انواع مالیات هایی است که در نظام مالیاتی تعریف شده و قوانین خاصی برای آن وضع شده است.

این مالیات از مودیان مالیاتی یا همان افرادی که مشمول پرداخت مالیات طلا هستند، اخذ خواهد شد. نکته بسیار مهمی که در این خصوص باید بدانید این است که مالیات طلا، در واقع همان مالیات بر ارزش افزوده طلا محسوب می گردد و در نتیجه، یکی از اقسام مالیات ارزش افزوده می باشد.

ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که چرا مالیات بر ارزش افزوده، به طلا تعلق می گیرد؟؟! برای پاسخ به این سوال باید اشاره داشت که مالیات بر ارزش افزوده، نوعی از مالیات غیر مستقیم به شمار می آید که از مصرف کنندگان کالاها و خدمات، دریافت خواهد شد، این مالیات برای کالاها یا خدماتی است که در طی فرآیندهایی، کالا از حالت اولیه خود خارج شده و دارای ارزش شده است.

می توان اذعان داشت که در جریان تولید یک کالا و خدمات و رساندن آن به دست مصرف کننده، ارزشی به کالا افزوده خواهد شد و این ارزش مالیاتی را به وجود می آورد که به ان مالیات بر ارزش افزوده می گویند. این اضافه ارزش کالا یا خدمات، به عنوان بخشی از قیمت آن کالا یا خدمات، توسط تولید کننده از مصرف کننده، دریافت شده و به حساب سازمان مالیاتی کشور واریز خواهد شد.

 

مالیات طلا

 

بر اساس تعریف، مصنوعات طلا همه از طلای خام به دست می‌آید  و طلای خام نیز به صورت عادی به عنوان زیور آلات مورد استفاده قرار نمی گیرد! بنابراین طلای خام به کارگاه‌ های مخصوص و به طلا سازی ها ارسال می شود تا بر اساس فرآیندهایی، طرح های مختلف زیور آلات بر روی آن ها پیاده سازی شود و به زیور آلات تبدیل گردد.

بدین صورت به زیور آلات طلا مالیات تعلق خواهد گرفت به دلیل آن که ارزش آن نسبت به طلای خام دست خوش تغییر شده است. از جمله نکات بسیار مهمی که در این خصوص باید بدانید، به شرح زیر می باشد:

  • مالیات بر ارزش افزوده طلا، مالیات غیر مستقیمی است که بر اساس نرخ تعیین شده در قانون و بر مبنای ارزش اصل طلا، اجرت ساخت و سود فروشنده، در هنگام فروش طلا، از خریداران و مصرف کنندگان آن، اخذ می گردد.
  • مالیات بر ارزش افزوده طلا توسط فروشنده، به حساب سازمان امور مالیاتی کشور، واریز خواهد شد که البته، امروزه این قانون دست خوش تغییراتی شده و در حال حاضر، صرفا به اجرت ساخت طلا و سود فروشنده آن، تعلق می گیرد، نه اصل طلا.

اجرت یا کارمزد مصنوعات یا زیور آلات طلا چگونه محاسبه می‌ شود؟

این سوال ممکن است برای بسیاری از شما عزیزان به وجود بیاید. به صورت کلی تمامی زیور آلات طلا یا مصنوعات طلا بر اساس مدلی که دارند، اجرت خاص خود را دارا می باشند و این اجرت یکسان نخواهد بود. میزان اجرت طلا به هنگامی که هزینه ‌های تولید محاسبه می گردد، لحاظ خواهد شد.

به عنوان مثال اجرات زیور آلاتی مانند النگو با کار‌های ریخته ‌کاری تفاوت بسیاری دارد، به دلیل آن که کار ریخته ‌کاری سخت ‌تر و طولانی ‌تر می باشد و همین موضوع سبب می گردد که اجرت آن نسبت به النگو بسیار بیشتر گردد. علاوه بر این موضوع اجرت هر کار بر اساس وزن و اندازه نیز با یک دیگر فوق می کند و بر این اساس، ممکن است تعجب آور باشد اما اجرت کارهای ظریف تر بیشتر از اجرت کارهای سنگین تر است!

نکته حائز اهمیت این است که هرچه کالا یا زیور آلات ساخته شده خاص تر و شیک تر باشد، بدان معناست که کار بیشتری برای ساخت آن، بر روی مصنوعات مورد نظر صورت گرفته و بدین ترتیب اجرت آن ها بالاتر خواهد بود.

به همین دلیل، هنگامی که هزینه های ساخت مشخص شد بر اساس قانون ضریب سود و مالیاتی که برای تولیدکننده تعریف شده است، بر روی قیمت محصول اعمال می گردد و سود کارگاه ‌دار بر اساس همین موارد محاسبه و پرداخت خواهد شد.

بدین ترتیب هنگامی که زیور آلات یا سایر مصنوعات طلا به توزیع کننده یا طلا فروش فروخته شد، توزیع‌ کننده نیز می ‌تواند به میزان ۲ درصد سود به جنسی که خریداری کرده است بیافزاید و سپس آن را به خرده فروش تحویل دهد. خرده فروش نیز بر اساس قانون، مطابق درصدی که تعریف شده است تا ۷ درصد می ‌تواند سود طلا را بر روی زیور آلات طلا بیافزاد و سپس ان را به مشتریان به فروش برساند.

نحوه محاسبه اجرت و مالیات طلا چگونه است؟

ممکن است بسیاری از شما عزیزان در زمانی که به طلا فروشی ها مراجعه می کنید، ندانید که طلا فروش چگونه و بر چه اساسی مبلغ نهایی طلا را به شما عزیزان اعلام می کند! به صورت کلی نحوه محاسبه اجرت مالیات طلا به این که شما طلای دست دوم خریداری می کنید، یا طلای نو یا طلای آب شده و ... بستگی خواهد داشت.

اما در تمامی این موارد نحوه محاسبه ارزش افزوده طلا فرمول خاص خود را دارد و این فرمول یکسان است و تنها درصد اجرت و مالیات آن در هر نوع از طلا متفاوت خواهد بود.

در هر صورت شما به عنوان خریدار طلا باید بدانید که طلا فروش چگونه مبلغ نهایی طلا را محاسبه خواهد کرد و مبلغ مالیات ارزش افزوده طلا چگونه به مصنوعات طلا اعمال می شود.  فرمول محاسبه اجرت و مالیات طلا و سود آن به صورت زیر است:

 

" ۹% مالیات بر ارزش افزوده + ۷% سود طلافروش + (وزن طلا × (اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار)) "

 

نحوه محاسبه اجرت و مالیات طلا

 

نکات بسیار مهم:

  • بر اساس بخشنامه ارزش افزوده طلا فروشان ممکن است برخی از طلا فروشان در ابتدا مالیات بر ارزش افزوده را محاسبه کنند و سپس به سراغ سود طلا بروند.
  • در برخی از شرایط نیز طلا فروش وزن کل طلا را در پایان کار ضرب می‌ کند.
  • کلیه اقداماتی که انجام می‌ شود از همین فرمول تبعیت خواهد کرد و در قیمت نهایی طلای خریداری شما هیچ گونه تاثیری نخواهد داشت.

مالیات بر سکه:

حال که در خصوص مالیات بر ارزش افزوده طلا اطلاعاتی را کسب کردید، نوبت آن رسیده است که درباره مالیات سکه نیز با شما صحبت کنیم. سال های سال است که خرید و فروش سکه در ایران به عنوان یک روش خاص برای سرمایه گذاری محسوب می گردد. در این راستا باید بدانید که خرید سکه نیز مشمول مالیاتی به نام مالیات بر سکه است. اما ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که چرا خرید و فروش سکه مشمول پرداخت مالیات است؟

برای پاسخ به این سوال باید اشاره داشت که افراد با خرید و فروش سکه، سود و درآمد کسب می‌ کنند. به همین دلیل باید مالیات حاصل از این سود و در آمد را به دولت پرداخت نمایند.

مالیات بر سکه زمانی مورد توجه قرار گرفت که مردم در سال 1397 اقدام به خرید سکه از صرافی و بانک‌ ها نموده ‌اند. در آن زمان خرید سکه، معاف از مالیات بر ارزش افزوده بود.

به همین دلیل در سال 97 دولت به منظور دریافت مالیات سکه اقدام به ارائه بخش نامه جدیدی در این خصوص نمود! بر اساس قوانین این بخشنامه،  تمامی افرادی که سکه از بانک مرکزی خریداری می کنند، باید مالیات بر سکه را پرداخت نمایند. لازم ذکر است که شرایط پرداخت و میزان پرداخت مالیات سکه هر ساله به‌ روز رسانی شده و اطلاعات جدید در سایت سازمان امور مالیاتی کشور منتشر می گردد.

نحوه‌ی پرداخت مالیات سکه به چه صورت است؟

این سوال نیز برای افرادی که خرید و فروش سکه انجام می دهند، به وجود می آید. بر اساس قوانین تمامی افرادی که خرید و فروش سکه انجام می دهند، باید مالیات خود را با مراجعه به سامانه‌ عملیات الکترونیک مودیان مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir پرداخت نمایند. تعیین مالیات سکه بر اساس قوانین وضع شده در این خصوص بوده و به شرح زیر می باشد:  

  • افرادی که تا 20 عدد سکه از بانک مرکزی دریافت کرده ‌اند معاف از پرداخت مالیات بر سکه خواهند بود
  • نسبت به مازاد 20 سکه تا میزان 60 سکه، به ازای هر سکه 150 هزار تومان مالیات مقطوع
  • نسبت به مازاد 60 سکه تا میزان 100 سکه، به ازای هر سکه 200 هزار تومان مالیات مقطوع
  • نسبت به مازاد 100 سکه تا میزان 200 سکه، به ازای هر سکه 250 هزار تومان مالیات مقطوع

توصیه ای برای سرمایه گذاران در بازار طلا:

همان گونه که می دانید، سال های سال است که استفاده از طلا در سرتاسر دنیا به خصوص در ایران و کشورهای عربی و حشیه خلیج فارس رایج است. به دلیل آن که طلا هم جنبه زینتی دارد و هم جنبه درمانی!

به همنی دلیل بسیاری از افراد به آن علاقه دارند. از سوی دیگر به دلیل انکه بازار طلا یک بازار سود ده می باشد، بسیاری از افراد قصد دارند تا در این بازار سرمایه گذاری کنند! اگر شما نیز قصد سرمایه گذاری در این بازار را دارید، به شما توصیه می کنیم که طلای آب شده خریداری کنید.

در مقالات گذشته نیز توضیح دادیم که طلای آب شده به هنگام خرید و فروش شامل اجرت و مالیات نخواهد شد و قیمت آن بر اساس قیمت روز طلا خواهد بود. بنابراین با خرید طلای اب شده می توانید زودتر به سود دهی برسید و دیگر مبالغ بالاتر برای خرید طلا پرداخت نکنید.

 

سرمایه گذاران در بازار طلا

 

سخن پایانی:

در این مقاله از وب سایت کافه طلا سعی کردیم تا به بررسی قانون مالیات بر ارزش افزوده طلا بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان و مشاوران در این خصوص مشورت فرمایید. 

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

<p style="text-align: right;">از دیرباز طلا مورد استقبال  تمام مردم دنیا  قرار گرفته است و بسیاری از افراد از طلا استفاده های زیادی می کردند. برخی از طلا به عنوان منبع کسب درآمد استفاده می کردند و برخی برای تزیین وسایل از طلا بهره می بردند. به نوعی می توان گفت که طلا برای هر فردی یک کاربرد و یک مفهومی دارد. ‏طلا جزء فلزهای با ارزشی است که کاربردهای بسیار زیادی دارد و همچنین از ارزش بسیار بالایی نیز برخوردار می باشد.</p>

<p style="text-align: right;">برای فروش طلا و جواهر خود حتما فاکتور طلای خود را به دقت بررسی کنید  و از وزن طلای 18 عیار خود و همچنین وزن سنگ جواهرات خود  مطلع شوید همچنین از طریق منابع معتبر از قیمت روز طلای مطلع شوید.</p> <p style="text-align: right;">حتما به این نکته توجه کنید که قیمت طلا را بدانید تا با توجه به قیمت زنده طلا بتوانید، طلا و جواهر خود را به قیمت بالاتری بفروشید.</p> <p style="text-align: right;"> </p>

سکه امامی و سکه بهار آزادی یکی از انواع سکه ها در ایران است که خرید و فروش آن ها به عنوان یکی از راه های مناسب برای سرمایه گذاری به شمار می آید. سکه امامی و سکه بهار آزادی دارای وزن و عیار یکسان هستند. در این مقاله نیز به تفاوت میان این دو سکه پرداخته ایم.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد