گوهرتراشی چیست؟
  • 2024-05-28

گوهرتراشی چیست؟

گوهرتراشی قدمت زیادی دارد و نمونه های اولیه ان مربوط به انسان های اولیه می باشد. در واقع در زمان های گذشته از هنر گوهرتراشی برای ساخت ابزارها و سلاح های اولیه از جنس سنگ استفاه می شد. 


البته از سنگ ها نیزبرای خلق اکسسوری ها و جواهرات زیبایی استفاده می شد.البته گوهرتراشی یا همان سنگ تراشی یکی از بخش های مهم  زندگی روزمره انسان است که در طول تاریخ توجه زیادی به آن می شود.

البته امروزه نیز همچون گذشته اهمیت زیادی به این هنر می شود و با استفاده از آن تزئینات زیبایی ساخته می شود.این هنر طی سال های گذشته در کشورهای زیادی بسیار مورد توجه قرار گرفته است تا حدی که از آن به عنوان یک درآمدزایی داخلی استفاده می شود.

بنابراین می توان بیان کرد که منظور از گوهرتراشی در واقع  هنر تبدیل کردن سنگ ها، مواد معدنی و سنگ های قیمتی به نمونه هایی از جواهرات، حلقه ها  و ... است که می تواند مانند یک گنج برای شما باقی بماند.در ادامه با ما همراه شوید تا بیشتر این هنر را مورد بررسی قرار دهیم.


قدمت گوهرتراشی


به طور معمول سنگ های قیمتی به صورت خام مصرفی ندارند بلکه طی شیوه های مختلف گوهرتراشی قرار می گیرند و برش می خورند تا به شکل و اندازه مورد نظر برسند.با انجام گوهرتراشی زیبایی سنگ ها دو برابر می شود.

در رابطه با قدمت گوهرتراشی می توان بیان کرد که قدمت آن به هزاران سال پیش برمی گردد. در سال های گذشته در همان تمدن های باستانی از سنگ ها برای ساخت جواهرات و تزئینات استفاده می شد.هر آثار هنری که با استفاده از سنگ های قیمتی خلق می شد نشان دهنده ابزار ایمان و همچنین نماد موقعیت اجتماعی است.

طی گذشت زمان سنگ های گرانبها، فلزات قیمتی و مصالح تزئینی زیادی با یکدیگر ترکیب شد و این فرصت را برای افراد به وجود می آورد که جواهر زیبا و چشم نوازی را بتوانند با استفاده از هنر گوهرتراشی ایجاد کنند.

این روزها با استفاده از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی جواهرات زیبا و منحصر به فردی ساخته می شود که بسیار زیبا و خیره کننده است و هر سلیقه ای را می تواند مجذوب خود کند.

افراد علاقمند به این رشته هنری می توانند وارد این هنر شوند و با آموختن تکنیک های این هنر شروع به کار کنند. استاد میثم فتحیان نیز سال های زیادی است که در این حرفه مشغول به فعالیت است و دانش آموختگان زیادی نیز زیر نظر این استاد ارجمند هنر گوهرتراشی را فرامی گیرند.


مهم ترین دلیل محبویت رشته گوهرتراشي 


یکی از دلایل محبوبیت هنر گوهر تراشی در واقع عدم نیاز به سرمایه زیاد و تجهیزات گران قیمت است. افرادی که علاقمند به این رشته هنری هستند و قصد کسب درآمد از این رشته را دارند به راحتی می توانند با سرمایه کم در این حرفه مشغول به کار شوند. البته برای شروع به کار در این حرفه نیز نیاز به کارگاه نیست بلکه افراد علاقمند می توانند در منزل این حرفه را انجام بدهند.


از عوامل موثر در ارزشمند بودن هنر گوهرتراشی می توان به مهارت گوهرتراش و چیره دستی او در ساخت  اشاره کرد. توجه داشتن به عناصری همچون زاویه های صحیح تراش، اندازه و عمق قسمت ها و سطوح، تقارن و نسبت های هندسی موجب ایجاد خلق جواهرات زیبا و خیره کننده می شود.


مراحل تبدیل سنگ خام به گوهرهای زیبا و ارزشمند


تبدیل سنگ خام به گوهرهای زیبا و ارزشمند مراحل مختلفی دارد که عبارت اند از:


برش  سنگ سخت


در این مرحله سنگ سخت ابتدا برش داده می شود.

 

مراحل تبدیل سنگ خام به گوهر


تراش سنگ قیمتی


در این روش تمین های مختلفی برای تراش سنگ قیمتی به کار گرفته می شود.


صیقل دهی سنگِ تراش خورده 


این روش گوهرتراشی حساسیت بالایی دارد به این دلیل که درخشندگی و جلوه کار در این حرفه خود را نشان می دهد.

 

بازار گوهرتراشی


این روزها گوهرتراشی در بازار بسیار مورد توجه عموم قرار قرار گرفته است به این دلیل که از درآمدزایی بالایی برخوردار است. در واقع آموختن فوت و فن کار در مدت کوتاهی انجام می شود و شما سریع می توانید وارد بازار کار شوید.

از طرفی سرمایه لازم برای شروع به کار در این حرفه نیز اندک است و نیاز به سرمایه زیادی ندارد. در واقع برای یادگیری این حرفه می توانید در منزل شروع به کار کنید و به درآمد خوبی برسید. بهتر است بدانید که این حرفه هیچ محدودیت سنی و جنسی ندارد و افراد با انگیزه و علاقمند می توانند این حرفه را یاد گرفته و در آن کسب درآمد کنند.


تکنیک‌ های موجود در سنگ تراشی


در حرفه گوهرتراشی تکنیک های زیادی وجود دارد که با بکار بردن این تکنیک ها می توان به راحتی این هنر را آموخت و به یک استقلال مالی رسید. تکنیک های گوهرتراشی عبارت اند از:


تامبل


یکی از ساده ترین تکنیک های گوهرتراشی، تامبل کردن است که به معنی غلتاندن سنگ های خام در یک محفظه است. بکار بردن این تکنیک نیاز به تجهیزات خاصی ندارد. سطح داخلی محفظه چرخان حالت ساییدگی دارد همین دلیل سنگ های تراش نخورده و خام به راحتی در آن قرار می گیرد.

در ادامه فرآیند رفته رفته سطح ساینده را ریزتر می کنند تا به یک درجه صای و نرمی بالایی نیز برسد. جالب است بدانید که تامبل زدن شبیه سازی فرایندی می باشد که درون رودخانه رخ می دهد. در رودخانه های در اثر جریان آب سنگ ها مدام به یکدیگر برخورد می کنند که مشابه این تکنیک را تامبل کرد می نامند.


سوراخ کاری گوهر


در تکنیک سوراخ کاری گوهر از مته های الماسه استفاده می شود.در این فرآیند در حال چرخش آن هم با فشار و سرعت پایین در کنار مقدار زیادی از آب این تکنیک انجام می شود.فرورفتگی ها و برش های ناخواسته با استفاده از سمباده لاستیکی سیلیکون یا خمیر الماس ترمیم داده می شود تا در نهایت محصول زیبا و جذابی خلق شود.

 

چگونگی تشخیص سنگ‌های قیمتی 


چگونگی تشخیص سنگ‌های قیمتی 


 گوهرشناسان با سال های کار در زمینه تراش سنگ های قیمتی به راحتی می توانند با توجه به میزان سختی و درخشش سنگ های قیمتی را تشخیص دهند. البته با پیشرفت هایی که در این زمینه شده است می توان از طریق روش های علمی، شیمیایی، فیزیکی نیز تا عمق سنگ ها نفوذ کرد و نوع قیمتی بودن سنگ را تشخیص داد.


نتیجه گیری


این روزها گوهرتراشی یکی از حرفه های پردرآمد در بازار کار است که سنگ های قیمتی را به شکل های مختلف و زیبا برش می دهندو آثار زیبا و چشم نوازی را خلق می کنند. البته داشتن ذوق و یکی از تکنیک های مهم در آموختن این حرفه است.

البته امروزه نیز همچون گذشته اهمیت زیادی به این هنر می شود و با استفاده از آن تزئینات زیبایی ساخته می شود.این هنر طی سال های گذشته در کشورهای زیادی بسیار مورد توجه قرار گرفته است تا حدی که از آن به عنوان یک درآمدزایی داخلی استفاده می شود.

بنابراین می توان بیان کرد که منظور از گوهرتراشی در واقع  هنر تبدیل کردن سنگ ها، مواد معدنی و سنگ های قیمتی به نمونه هایی از جواهرات، حلقه ها  و ... است که می تواند مانند یک گنج برای شما باقی بماند. در واقع آموختن فوت و فن کار در مدت کوتاهی انجام می شود و شما سریع می توانید وارد بازار کار شوید.

از طرفی سرمایه لازم برای شروع به کار در این حرفه نیز اندک است و نیاز به سرمایه زیادی ندارد. در واقع برای یادگیری این حرفه می توانید در منزل شروع به کار کنید و به درآمد خوبی برسید. بهتر است بدانید که این حرفه هیچ محدودیت سنی و جنسی ندارد و افراد با انگیزه و علاقمند می توانند این حرفه را یاد گرفته و در آن کسب درآمد کنند.

 

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

نگ گوهر و سنگ های قیمتی در طبیعت به صورت خام و همراه با ناخالصی ها در اندازه و شکل های گوناگون پیدا می شود. تراش گوهر برای افزایش زیبایی سنگ انجام می شود. برای اینکه چنین سنگ هایی جلا و جلوه داشته باشند و به زیبایی به نظر برسند، لازم است تا در اندازه و شکل های مختلفی برش داده شوند.

جواهرات از جمله زیورالات قیمتی هستند که از گزشته تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته اند. این زیورالات له انواع انگشتر، دستبند، گردنبند، گوشواره و ... اطلاق می شود که از جنس طلا یت نقره بوده و اصولا با سنگهای گرانقیمت تزیین شده اند.

سکه امامی و سکه بهار آزادی یکی از انواع سکه ها در ایران است که خرید و فروش آن ها به عنوان یکی از راه های مناسب برای سرمایه گذاری به شمار می آید. سکه امامی و سکه بهار آزادی دارای وزن و عیار یکسان هستند. در این مقاله نیز به تفاوت میان این دو سکه پرداخته ایم.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد