اجرت ساخت طلا چقدر است؟
  • 2024-06-09

اجرت ساخت طلا چقدر است؟

اگر شما نیز برای خرید طلا به طلا فروشی ها مراجعه کرده باشید، نام اجرت طلا را از زبان طلا فروشان شنیده اید و می دانید که برای خرید زیور آلات طلا (مصنوعات نو) باید درصدی از مبلغ را به عنوان اجرت ساخت پرداخت نمایید. حال بعضی از طلا فروشان این اجرت را 10 درصد و برخی دیگر 18 درصد و بیشتر دریافت می کند.

به صورت کلی اجرت ساخت طلا بر اساس نوع زیور آلات متفاوت است و برخی از زیور آلات به عنوان طلاهایی با اجرت بالا و برخی دیگر مانند النگو طلاهایی با اجرت پایین محسوب می شوند! در این راستا ممکن است برای شما این سوال به وجود بیاید که اجرت ساخت طلا چیست؟! این اجرت چند درصد است و چرا باید پرداخت گردد؟!

ما در این مقاله از وب سایت کافه طلا قصد داریم تا به بررسی سوال پر تکرار شما عزیزان یعنی اجرت ساخت طلا چقدر است؟  بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

قیمت طلا در زمان خرید طلا چگونه محاسبه می ‌شود؟

پیش از آن که به بررسی اجرت ساخت طلا چقدر است؟  بپردازیم، لازم است در ابتدا به این موضوع اشاره کنیم که قیمت طلا در زمان خرید (زیور آلات طلا) چگونه محاسبه می شود؟!

این موضوع به شما کمک می کند تا بدانید طلا فروشان از چه فرمولی برای خرید طلا استفاده کرده و مبلغی بیشتر از این فرمول را پرداخت نکنید! بسیاری از طلا فروشان ممکن است به هنگام فروش زیور آلات طلا مبلغی بیشتر از حد مجاز را از مشتریان دریافت کنند که این موضوع سبب ضرر رساندن به مشتری خواهد شد.

بنابراین شما عزیزان به عنوان خریدار طلا باید بتوانید قیمت طلا را به درستی محاسبه کرده و بدانید زیور آلات مورد نظر به لحاظ ارزش چقدر است و چه مبلغی را باید برای آن پرداخت کنید. برای محاسبه ارزش ریالی طلا یک فرمول بسیار کلی وجود دارد که در ادامه به شرح آن می پردازیم:

  • ۹% مالیات بر ارزش افزوده + ۷% سود طلافروش + {وزن طلا × (اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار)}

البته نکته بسیار مهمی که وجود دارد که این فرمول برای طلاهای نو می باشد و برای طلاهای دست دوم بری از مبالغ از این فرمول حذف  خواهند شد. از سوی دیگر لازم ذکر است که طلا فروشان ممکن است از فرمول ها و روش های دیگری برای فروش طلا استفاده کنند.

اما در نهایت عددی که شما از این فرمول به دست می آورید، با عددی که طلا فروش از فرمول های دیگر به دست می آورد، باید یکسان باشد. به عنوان مثال باید اشاره داشت که  برخی از طلا فروش ‌ها در ابتدا مالیات بر ارزش افزوده را محاسبه کرده و پس از آن سود طلا فروشی را در آن ضرب خواهند کرد.

از طرفی دیگر برخی از طلا فروشان به جای آن که ۷% سود مغازه و ۹% مالیات را جداگانه حساب کنند، ۹% و ۷% را با یک دیگر جمع کرده و ۱۶% را در فرمول حساب می ‌کنند. فرمول دیگری که برای محاسبه قیمت طلا مورد استفاده قرار می گیرد به شرح زیر است:

  • ۱۶% مالیات بر ارزش افزوده و سود طلافروش + {وزن طلا × (اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار)}

همان گونه که اشاره کرده ایم، هیچ گونه نگرانی در این خصوص وجود ندارد به دلیل آن که پایه و اساس تمام این روش‌ ها یکسان می باشد و در قیمت نهایی طلا هیچ گونه تفاوتی ایجاد نخواهد کرد.

اجرت ساخت طلا چیست؟

حال که در خصوص نحوه محاسبه قیمت طلا یا همان زیور آلات طلا اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم، نوبت آن رسیده است که تعریفی جامع از اجرت ساخت طلا نیز در اختیار شما قرار دهیم.

به صورت کلی می توان اذعان داشت که هر خدمتی که به وسیله هر صنفی در بازار عرضه می گردد و این خدمت از هر نوعی که باشد، از یک ارزش مالی برخوردار بوده در این خصوص مصرف کننده یا خریدار خدمت مورد نظر، باید ارزش آن را پرداخت کند.

این هزینه به نام اجرت کار در نظر گرفته می شود و ضرورت دارد مصرف ‌کننده یا خریدار، هزینه یا اجرت آن خدمت را بر اساس نرخ ‌های قرار دادی و عرفی، به تولید کننده و عرضه ‌کننده‌ی آن پرداخت کند. نکته حائز اهمیت این است که طلا از این قاعده جدا و مستثنی نبوده و دارای اجرت است.

به صورت کلی هرگاه نسبت به خرید انواع زیور آلات و مصنوعات طلا و جواهرات اقدام می فرمایید، مبلغ نهایی که بابت آن پرداخت می کنید، حدوداً ۲۵ درصد بیشتر از هزینه‌ طلای خالص به ‌کار رفته در آن قطعه طلا خواهد بود.

 

اجرت ساخت طلا چیست؟

 

این اختلاف قیمتی به دلیل وجود چندین عامل مختلف ایجاد می گردد و در واقع این مبلغ هزینه‌ فرایندی می باشد که از ساخته ‌شدن طلا تا رسیدن به دست خریدار طی خواهد شد. عوامل خاصی که بر قیمت نهایی طلا تاثیر بسزایی دارد، به شرح زیر می باشد:

  • مالیات بر ارزش ‌افزوده
  • سود اختصاصی واحد صنفی مربوطه یا همان طلا فروشی مورد نظر
  • اجرت ساخت طلا

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که اجرت ساخت طلا در واقع هزینه‌ زحمت و هنر دست سازنده طلا می باشد که برای ساخت و پرداخت طلا مورد نظر صرف می گردد و همچنین خریدار در هنگام خرید طلا، آن را به فروشنده یا طلا فروش مربوطه پرداخت می کند.

هزینه‌ی اجرت ساخت طلا به چه صورت تعیین می شود؟!

به صورت کلی یکی دیگر از سوالات بسیار مهمی که ممکن است برای شما عزیزان به وجود بیاید این است که هزینه اجرت طلا به چه صورت تعیین می شود؟! بر چه اساسی طلا فروشان اذعان دارند که هزینه ساخت یک طلا 10 درصد اجرت یا 18 درصد اجرت دارد؟!

در این راستا نیز ممکن است گمان کنید که نحوه‌ی قیمت‌ گذاری و محاسبه‌ اجرت ساخت طلا می ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به ‌صورت کاملا سلیقه ای و بدون چهارچوب خاصی باشد.

در این راستا باید بیان کرد که مشخص کرد یا تعیین ارزش اجرت ساخت طلا با بررسی فاکتورهای بسیار مهمی صورت می گیرد و به شکل کلی تمامی عواملی که در ساخت و تهیه‌ یک قطعه طلا نیازمند صرف هزینه و وقت و زمان است، در زیر مجموعه‌ی اجرت ساخت طلا قرار می ‌گیرد. از جمله عوامل بسیار مهم و تاثیر گذاری که بر اجرت ساخت طلا تاثیر دارد و درصد نهایی آن ها را مشخص می کند، به شرح زیر خواهد بود:

1) نحوه‌ ساخت طلا:

اولین موضوعی که در اجرت ساخت تاثیر دارد، نحواه ساخت طلا می باشد. به صورت کلی ساخت تمامی زیور آلات طلا به دو روش کلی دستی و ماشینی صورت می گیرد. از جمله نکاتی که در این خصوص باید بدانید، به صورت زیر است:

  • قیمت اجرت ساخت طلای دست ‌ساز بیشتر و بالاتر از طلای ماشین ‌ساز می باشد.
  • برای محاسبه‌ نحوه‌ ارزش‌گذاری اجرت ساخت طلا، باید به این نکته هم دقت داشته باشید که طلا دست ‌ساز است یا توسط ماشین ساخته شده است.

2) سنگین یا ظریف بودن طلا:

در واقع اجرت طلا نیز بر اساس سنگین بودن و یا ظریف بودن طلا نیز مشخص و معین خواهد شد. شایان ذکر است تمامی موارد ذکر شده در زیر می تواند بر روی اجرت طلا تاثیر داشته باشد:

  • مقدار ظرافت و دقتی که سازندگان طلا بر قطعه‌ انتخابی صرف کرده‌ اند
  • هزینه‌ طراحی اولیه قطعه توسط طراح
  • هزینه‌ی تراشکاری و ساخت قطعه، و…

3) سنگ‌ های زینتی به کار رفته در زیور آلات طلا :

برخی از طلاها با استفاده از سنگ های زینتی مانند الماس، یاقوت، زمرد و ... تزیین می شود. شایان ذکر است که وجود سنگ‌ های زینتی و جواهرات از جنس سنگ و مروارید در قطعه طلای انتخابی نیز بر قیمت نهایی طلا و اجرت ساخت ان تاثیر دارد زیرا شما باید یه مبلغی را نیز به عنوان قرار دادن سنگ بر روی قطعه طلا پرداخت کنید. در این راستا یک سری موارد وجود دارد که بر قیمت نهایی طلا تاثیر گذار است و این موارد به شرح زیر می باشد:

  • تعداد سنگ‌ های به‌کار رفته در طلا
  • زحمت و هزینه‌ تراش سنگ‌ ها
  • خریداری و جاگذاری آن‌ ها بر روی طلا و ...

به خاطر داشته باشید که هر چقدر تعداد سنگ‌ های زینتی بیشتر باشد، اجرت طلا نیز بیشتر است.

 

 سنگ‌ های زینتی به کار رفته در زیور آلات طلا

 

4) برند سازنده‌ طلا:

برندهای بسیار متفاوتی در سرتاسر جهان به طراحی و ساخت طلا می پردازند! مانند برند کارتیه، برند تیفانی، برند ون کلیف و ... این نوع از برندها مبالغ بسیاری را به عنوان اجرت از خریداران طلا دریافت می کنند زیرا برند آن ها در جهان دارای شهرت بسیاری می باشد.

به صورت کلی در ایران نیز طلا نیز در بازار خود توسط برندهای گوناگون ساخته می ‌شود و برخی از این برندها به واسطه‌ نام و آوازه‌ ای که دارند یا کیفیتی که برای ساخت طلا خواهند داشت، بیشتر مورد توجه مشتریان قرار می گیرند.  به همین دلیل است که اگر قطعه طلایی توسط یک برند محبوب تهیه شده باشد، قیمت اجرت ساخت آن به طور قطع بالاتر از برندهای نا آشنا و متداول خواهد بود.

5) سفارشی بودن طلا:

شاید تعجب کنید اما سفارشی بودن طلای مورد نظر نیز می تواند بر قیمت ان تاثیر بسزایی داشته باشد. در مواردی که قطعه طلا به سفارش افراد طراحی و ساخته می ‌شود، هزینه‌ی اجرت ساخت آن بالاتر خواهد رفت و سبب افزایش قیمت نهایی زیور آلات طلا خواهد شد.

با توجه به مواردی که در فوق برای شما عزیزان عنوان داشته ایم، قیمت نهایی طلا با توجه ‌به ویژگی‌ های خاص قطعه‌ انتخابی محاسبه خواهد شد. در بخش های قبل درباره فرمول محاسبه قیمت نهایی طلا اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم. در ادامه نیز بار دیگر فرمول را خدمت شما عزیزان ارائه می دهیم تا با دید بازتری به خرید و فروش طلا بپردازید:

  • قیمت طلا در زمان خرید = ۹% مالیات بر ارزش‌افزوده + ۷% سود طلافروش + {وزن طلا × (اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار)}

روش های محاسبه اجرت ساخت طلا:

شایان ذکر است که برای محاسبه اجرت ساخت طلا روش های متفاوتی وجود دارد. به همین دلیل به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم که به هنگام خرید هر نوع طلا و جواهر در خصوص اجرت طلا با فرونشدگان صحبت کنید و از ان ها سوال بپرسید.

به دلیل آن که طلا فروش ‌ها روش‌ های محاسبه متفاوت و خاص خود را خواهند داشت. در واقع برخی از فروشندگان طلا اجرت ساخت را به تومان و برخی دیگر به صورت درصدی محاسبه می کنند. حال ممکن است بپرسید که نحوه محاسبه اجرت طلا به صورت درصدی و به صورت تومان به چه شکل است!؟ در ادامه به روش های محاسبه اجرت ساخت طلا پرداخته ایم.

1) روش محاسبه اجرت ساخت طلا به تومان

همان گونه که اشاره کرده ایم، اجرت برخی از مصنوعات طلا به تومان محاسبه شده و پس از ان و به قیمت خام طلا افزوده خواهد شد که معمولاً  این مبلغ بیش از حد مجاز نمی باشد. اما در برخی زیور آلات طلا که مدل ‌های خاص دارند یا وارداتی می باشند، اجرت ساخت ممکن است چند برابر بیشتر از طلا های معمولی در سطح بازار، محاسبه شوند.

2) روش محاسبه اجرت ساخت طلا به صورت درصدی

ار سوی دیگر اجرت ساخت برخی از زیور آلات طلا به شکل درصدی حساب خواهند شد. این موضوع بدان معناست که اگر یک طلا فروشی اذعان داشت که اجرت طلا یا یک قطعه خاص طلا 20 درصد می باشد، یعنی اجرا را به صورت درصدی دریافت می کند!

این موضوع بدان معناست که 20 درصد از قیمت طلای خام محاسبه خواهد شد و به عنوان اجرت ساخت بر مبلغ نهایی افزوده می شود. برای ان که بتوانید این موضوع را بهتر درک کنید، باید مثالی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.  

فرض کنید قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار 3 کیلیون تومان می باشد و اجرت طلایی که شما پسند کرده‌اید ۲۰% قیمت طلاست. در این صورت است که ، اجرت ساخت این قطعه طلا برابر است با 600 هزار تومان! یعنی شما با یک درصد گیری ساده می ‌توانید اجرت ساخت را محاسبه فرمایید. به این صورت که قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار را ضربدر اجرت طلا کنید تا قیمت طلا مشخص شود.

 

روش محاسبه اجرت ساخت طلا

 

سخن پایانی:

در این مقاله از وب سایت کافه طلا سعی کردیم تا به بررسی اجرت ساخت طلا چقدر است؟ بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت فرمایید.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

همه افراد به هنگام خرید طلا با واژه اجرت طلا برخورد کرده اند. باید بیان شود که اجرت طلا به معنای هزینه ساخت زیور آلات می باشد و هر چه طلا ظریف تر بوده و زمان بیشتری برای ساخت آن صرف شده باشد، قطعا از اجرت بیشتری نیز برخوردار خواهد بود. در این مقاله به بررسی کامل اجرت طلا و طلای کم اجرت می پردازیم.

آیا می‌دانید عیار طلای اب شده در ری‌گیری چگونه محاسبه می‌شود؟ یکی از بازارهای پرتلاطم و پرطرفدارسرمایه گذاری این روزها بازار طلا است

برخی از طلافروشان قیمت واحد هر گرم طلا را روی فاکتور نمی نویسند و فقط وزن کل، عیار و قیمت کل را می نویسند. این باعث می‌شود همزمان متوجه نشوید که آیا طلافروشان در نهایت قیمت را همانطور که به شما گفته‌اند محاسبه کرده‌اند یا خیر. اما برای اینکه در هنگام خرید دچار سردرگمی نشوید و از قبل بدانید که برای طلای مورد نظر خود چه قیمتی باید بپردازید، محاسبه قیمت طلا را برای شما در هنگام خرید گرد آوری کرده ایم.

<p>صنعت طلا و جواهر دارای  نکاتی است که هر فردی که می‌خواهد در این صنعت مشغول به کار شود می بایست از آن ها به طور کامل اطلاع داشته باشد که یکی از این نکات مفهوم عیار است.</p> <p> </p>

طلا فلزی بسیار زیبا و نرم می باشد که از آن در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. طلا به صورت خالص بسیار نرم و انعطاف پذیر است و باید بیان شود که عیار طلا خالص 24 می باشد. طلای 18 عیار نسبت به طلای 24 از درجه خلوص کم تری برخوردار است اما به دلیل ترکیب با فلزات دیگر، از مقاومت مناسبی بهره مند می باشد و برای ساخت زیور آلات، یک گزینه مناسب است.

<p style="text-align: right;">عیار طلا چیست؟ | اندازه گیری عیار طلا | درصد خلوص طلا |‌میزان خلوص طلا را با عیارهای مختلف طلا نشان می دهند. بالاترین عیار طلا که متعلق به شمش طلا می باشد 24 عیار یا 999.9 عیار است. در کشورهای مختلف عیار طلا ی خاصی رواج دارد. در کشور های شرقی به علت سرمایه ای بودن طلا، عیارهای بالاتری از طلا رواج دارند.</p>

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد