کمربند طلا
  • 2021-02-22

کمربند طلا

 طلا فلز گران‌قیمت و زیبایی است که از گذشته‌ها مورد توجه بشر بوده و کسانی که وضع مالی بهتری داشته اند، همیشه سهم بیشتری از آن را ذخیره کرده اند. استفاده از این فلز به عنوان زینت امری عادی است؛ اما در سال های اخیر طلا در جامعه ما کاربردهای عجیب و غریب دیگری نیز داشته است: طلا فلز گران‌قیمت و زیبایی است که از گذشته‌ها مورد توجه بشر بوده و کسانی که وضع مالی بهتری داشته اند، همیشه سهم بیشتری از آن را ذخیره کرده اند. استفاده از این فلز به عنوان زینت امری عادی است؛ اما در سال های اخیر طلا در جامعه ما کاربردهای عجیب و غریب دیگری نیز داشته است.

 

استفاده از زیورآلات به ویژه انواع طلا و جواهر از زمان های بسیار دور در بین مردم به ویژه شاهزاده ها مرسوم بوده است، در کشور ایران نیز زیورآلات طلا از جایگاه خاصی برخوردار بوده اند و همینطور امروزه هم ما شاهد این امر هستیم.

 

در دو هزار سال پیش از میلاد ،ساکنان سرزمین ایران ،ساختن جواهرات و زیور آلات را با دانه و مهره هاى رنگى آغاز کردند و این گونه ،علاقه خود را به تزیینات و زیور آلات نشان دادند. به دلیل وجود قوم های مختلف که هرکدام پوشش، سنت ها و آداب و رسوم خاص خود را دارند، ایران کشوری بسیار غنی از لحاظ دستاوردهای مادی و معنوی است.

 

جایگاه زیورآلات در کشور ایران

 

جواهرات و زیور آلات در ایران از زمان های بسیار دور به عنوان قطعه ای از لباس در میان اقوام مختلف مطرح بوده است. بیشترین استفاده کنندگان از جواهرات و زیورآلات، مردم ایل قشقایی و عرب های منطقه خوزستان بوده اند. جواهرات در میان مردم قشقایی شامل گردنبند مهلو، گردنبند میخک، گردنبند مهره ای، عنبردان، قاب قرآن، النگو و دستبند مهره ای، گیسوبند و بازوبند است. حتی می توان در میان زیورآلات بعضی از اقوام ایران مشاهد کرد که کمربند طلا از جایگاه خاصی برخوردار است.

 

جواهرات می‌توانند به بدن انسان یا لباس او متصل باشند. عبارت اشیا تزیینی به زیورآلات با دوام محدود می‌شود. قرن هاست که فلزات (غالباً به صورت ترکیب با سنگ‌های جواهر)، مواد پایه‌ای رایج برای جواهرات بوده‌اند، ولی مواد دیگر همانند صدف و مواد رستنی نیز می‌تواند به کار رود.

 

جواهر یکی از قدیمی‌ترین انواع مصنوعات از دید باستان‌شناسی است. مهره‌های ساخته شده از صدف ناساریوس (Nassarius) با دیرینه ۱۰۰ هزار ساله، قدیمی‌ترین جواهر شناخته شده به حساب می‌آید. جواهرات در هر فرهنگ دارای اشکال پایه‌ای مختلف هستند، ولی معمولاً پایداری طولانی دارند.

 

* جایگاه زیورآلات در کشورهای جهان

 

در فرهنگ‌های اروپایی اشکال رایج جواهرات به صورت آنچه در بالا نام برده شد، از زمان‌های باستان متداوم بوده‌است. در حالی که بقیه اشکال مانند زیورآلات بینی و مچ پا و کمربند طلا که در بقیه فرهنگ‌ها حائز اهمیت بوده، بسیار کم رواج داشته‌است. بنا به شواهد تاریخی، بیشترین گستره ی تأثیرات بر طرح و مدل جواهر از آسیا بوده‌است.جواهر می‌تواند از تعداد زیادی ماده ساخته شود. و مواد مشابه مانند کهربا، مروارید، فلزات گرانبها، مهره و صدف به‌طور گسترده به عنوان جواهر استفاده شده‌اند و لعاب نیز اغلب دارای اهمیت بوده‌است.

 

جواهر در اکثر فرهنگ‌ها به خاطر ویژگی‌های ماده ی تشکیل دهنده، طرح و مدل یا سمبل معنادار آن به عنوان نماد حالت شناخته می‌شود. جواهر برای تزیین تقریبا تمام نقاط بدن از سنجاق سر تا حلقه انگشت‌های پا و حتی اندام‌های دیگر همانند کمر ساخته شده‌است.

 

روش استفاده از جواهر برای جنسیت‌های مختلف، بچه‌ها و افراد بزرگ‌تر در فرهنگ‌های مختلف بسیار متفاوت است، ولی زن‌های بالغ ثابت قدم‌ترین استفاده‌کننده‌های آن بوده و هستند (بیشتر به دلیل آن که می توانند از آن به عنوان پس انداز استفاده کنند). برای مثال در ایران رسمی وجود دارد که در جشن عروسی که در بعضی اقوام کمربند طلا هم شامل آن می شود به عنوان هدیه‌ای از طرف پدر و مادر داماد سرویس طلا به عروس هدیه می‌شود. در فرهنگ امروزی اروپا، استفاده از جواهر برای مردان بالغ نسبت به فرهنگ‌های دیگر و اعصار مختلف اروپا کم است.

 

امروزه، انتخاب سرویس طلا عروس، به دلیل تنوع و گوناگونی آن، بسیار دشوار شده است. علاوه بر جنس طلا که به دو صورت زرد و سفید است، طراحی های گوناگون و متنوعی وجود دارد تا پاسخگوی سلیقه همه افراد باشد. با این حال، در سال های اخیر، انتخاب بیشتر مشتریان به ویژه برای سرویس طلا عروس، طلای سفید بوده است. لازم به یادآوری است که عنصر طلا به رنگ زرد است اما با یک سری فعل و انفعالات، می توان آن را به رنگ سفید درآورد. بنابراین، این باور عمومی که ارزش طلای سفید کم تر از طلای زرد است، بی پایه و اساس است.

 

کمربند طلا

 

مکانیسم عملکرد طلا بر بدن

 

طلا در رابطه با سلامت انسان از دیر باز نقش با اهمیتی داشته است. طلا فلزی است دارای طبیعت گرم و تر ، به قلب نیرو بخشیده و اگر با آن بر روی پوست داغ زنند ( در قدیم بین بعضی اقوام رسم بوده است ) عفونتی را به دنبال ندارد.

 

طلا دارای سازگاری بالایی است و به همین دلیل پزشکان از آن به عنوان پایداری در برابر خوردگی اعضای بدن استفاده می‌کنند. هنگامی که طلا در درون بدن قرار بگیرد هیچ گونه واکنش شیمیایی از خود نشان نمی‌دهد و همچنین بدن انسان نیز هیچ مشکلی با آن ندارد. این فلز بسیار انعطاف‌پذیر است و به همین دلیل از آن برای درست کردن انواع قطعات پزشکی که نیاز به دقت بالا دارند استفاده می‌شود.

 

امروزه، انتخاب سرویس طلا عروس، به دلیل تنوع و گوناگونی آن، بسیار دشوار شده است. علاوه بر جنس طلا که به دو صورت زرد و سفید است، طراحی های گوناگون و متنوعی وجود دارد تا پاسخگوی سلیقه همه افراد باشد. با این حال، در سال های اخیر، انتخاب بیشتر مشتریان به ویژه برای سرویس طلا عروس، طلای سفید بوده است. لازم به یادآوری است که عنصر طلا به رنگ زرد است اما با یک سری فعل و انفعالات، می توان آن را به رنگ سفید درآورد. بنابراین، این باور عمومی که ارزش طلای سفید کم تر از طلای زرد است، بی پایه و اساس است.

 

کمربند طلا

 

کمربند زرین یا کمربند زمردیکی از جواهراتی است که در موزه جواهرات ملی به نمایش گذاشته می شود. این جواهر دارای یک قطعه زمرد با اندازه تقریبی 52 میلیمتر در 42 میلیتر و وزن حدودی 176 قیراط است که در مرکز کمربند قرار گرفته و اطراف آن با 145 قطعه الماس آراسته شده است.

 

این کمربند زربافت 119 سانتیمتری به دستور ناصرالدین شاه قاجر ساخته شده و برخی بر این باورند که زمرد بی نظیر روی آن جز گوهرهایی است که نادرشاه افشار از فتح هند به دست آورده است. از دیگر نام های این کمربند می توان به نام کمربند تاج گذاری نیز اشاره کرد.

 

به کار بردن کمربند طلا در چه شهری رایج است؟

 

استفاده از طلا و جواهرات به عنوان یک زینت برای هر زنی پسندیده و خوشایند است و هیچ زنی را نمی توان یافت که از طلا و جواهر بی بهره شود، حتی شاید آنهایی هم که از فقر رنج می برند حداقل یک بار در طول عمر خود از یک تکه جواهر هر چند کوچک و سبک استفاده کرده اند. استفاده ی زنان از جواهرات به صورت معمول شامل انگشتر و دستبند و گردنبند و گوشواره است اما برخی ها گرایش به استفاده از زینت های گسترده تری دارند که نمونه آن را می توان به استفاده از کمربند طلا در بین مردم مهدی شهر اشاره کرد.

 

کمربندهای طلا بیشتر در مهدیشهر مرسوم است و در مناطق دیگر کشورمان به ندرت از این وسیله ی زینتی استفاده می شود و شاید هم در اکثر مناطق اصلا از وجود کمربندهای طلا اطلاعی ندارند. استفاده از کمربند طلا در بین مردم مهدیشهر به زمانهای دور برمی گردد ،با توجه به این که مردم مهدیشهر به انواع زیور آلات به ویژه طلا و جواهر بسیار علاقه نشان می دادند بنابراین تصمیم می گیرند تا برای زینت بیشتر از کمربندهای طلا به عنوان زینت در مجالس استفاده نمایند و از آن پس جواهر فروشان مهدیشهر ساخت کمربند های زینتی طلا را به جواهرسازان تهران سفارش می دهند.

 

استفاده از کمربند های طلا که به گفته طلافروشان شهر قیمت امروزی اش از 7 الی 8 میلیون گرفته تا 50-60 میلیون متغییر است (و قیمت 50تا 60میلیونی برخی کمربندهای طلا به این موضوع برمی گردد که برخی خانواده ها برای ساخت کمربند استفاده ازسکه های بهار آزادی سفارش می دهند) در گذشته بیشتر مورد استقبال قرار می گرفته اما در حال حاضر به علت مشکلات اقتصادی که گریبانگیر مردم شده و هم افزایش بیش از اندازه قیمت طلا در بازار گرایش به آن کمتر شده است به گونه ای که تا 5-6 سال قبل و با به وجود آمدن مسائل اقتصادی شاید ماهی یک الی دو کمربند طلا سفارش می دادند

 

اما در حال حاضر طی یک سال یک الی دو کمربند سفارش می شود و گاها برخی فروشندگان طلا در سال جاری اصلا سفارشی برای کمربند طلا نداشته اند که به نظر می رسد این رسم در بین مردم این شهر کم کم دارد منسوخ می شود.

 

به گفته یکی از طلافروشان مهدیشهر کمربندهای طلا بیشتر در مهدیشهر مرسوم است و در مناطق دیگر کشورمان به ندرت گرایش به آن دارند و شاید هم در اکثر مناطق اصلا از وجود کمربندهای طلا بی اطلاع اند به گونه ای که برخی از جواهر سازان و فروشندگان طلا در تهران از وجود کمربندهای طلا اظهار بی اطلاعی می کنند و می گویند: مگر کمربند طلا هم ساخته می شود.بر طبق اظهارات این طلافروش باسابقه مهدیشهری امروزه بسیاری از عرب ها ی حاشیه خلیج فارس از کمربندهای طلا استفاده می کنند که ظاهرا این رسم استفاده از کمربند طلا را از کشور ما برگرفته اند.

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

محصولات مرتبط

بیشتر

مقالات مرتبط

۷ تفاوت طلا و نقره کدام است؟

طلا و نقره به عنوان دو فلز محبوب و گرانبها برای تهیه انواع زیور آلات کاربرد دارند ولی این دو فلز تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند.

خرید و فروش طلا و جواهرات

<p style="text-align: right;">از دیرباز طلا مورد استقبال  تمام مردم دنیا  قرار گرفته است و بسیاری از افراد از طلا استفاده های زیادی می کردند. برخی از طلا به عنوان منبع کسب درآمد استفاده می کردند و برخی برای تزیین وسایل از طلا بهره می بردند. به نوعی می توان گفت که طلا برای هر فردی یک کاربرد و یک مفهومی دارد. ‏طلا جزء فلزهای با ارزشی است که کاربردهای بسیار زیادی دارد و همچنین از ارزش بسیار بالایی نیز برخوردار می باشد.</p>

نکاتی مهم درباره فروش طلا و جواهرات خود

<p style="text-align: right;">برای فروش طلا و جواهر خود حتما فاکتور طلای خود را به دقت بررسی کنید  و از وزن طلای 18 عیار خود و همچنین وزن سنگ جواهرات خود  مطلع شوید همچنین از طریق منابع معتبر از قیمت روز طلای مطلع شوید.</p> <p style="text-align: right;">حتما به این نکته توجه کنید که قیمت طلا را بدانید تا با توجه به قیمت زنده طلا بتوانید، طلا و جواهر خود را به قیمت بالاتری بفروشید.</p> <p style="text-align: right;"> </p>

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد