قیمت هر گرم طلا در هنگام خرید برای مشتری چگونه حساب می شود؟
  • 2020-11-12

قیمت هر گرم طلا در هنگام خرید برای مشتری چگونه حساب می شود؟

نحوه قیمت گذاری و محاسبه هر گرم طلا برای مشتری از جمله سوالات مهمی است که ممکن است ذهن افراد زیادی را درگیر کرده باشد. اغلب افراد برای پیدا کردن جواب سوالاتشان، در اینترنت شروع به جستجو می کنند. اما در بسیاری از مواقع، فرمول هایی که در سایت های متعدد برای محاسبه طلا ارائه می شود، با نوع محاسبه طلافروش ها تفاوت بسیار زیادی دارد.

 

به همین دلیل این موضوع باعث سردرگمی مشتریان و خریداران طلا شده است. به طور کلی می توان گفت که تعیین قیمت و ارزش گذاری طلا برای مشتری به پارامترهای مهمی بستگی دارد و تنها به یک مورد خاص ختم نمی شود. از جمله مهم ترین نکاتی که در تعیین قیمت هر گرم طلا نقش دارند می توان به قیمت طلا، اجرت ساخت طلا و مالیات بر ارزش افزوده اشاره نمود. در ادامه می خواهیم نحوه محاسبه هر گرم طلا و دلایل تأثیرگذار در تعیین قیمت آن را برای شما بیان کنیم. 

فرمول مخصوص محاسبه قیمت طلا

 

طبیعتاً افرادی که قصد خرید طلا از طلا فروشی ها را دارند باید با فرمول و شیوه محاسبه طلا آشنا شوند. فرمولی که در ادامه به آن اشاره شده است، از فرمول های مرسوم در محاسبه قیمت هر گرم طلا به شمار می رود:

 

9 % مالیات بر ارزش افزوده + ۷ %سود طلافروش +( وزن طلا ضرب در اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای ۱۸عیار)

 

در واقع شاید شما به طلافروشی مراجعه کنید که فرد فروشنده به شیوه متفاوتی از فرمول ذکر شده در محاسبه طلا استفاده می کند اما نگران نباشید چرا که تمام فرمول ها پایه و اساس یکسانی دارند. به طور مثال بسیاری از طلا فروشان ابتدا به سراغ محاسبه مالیات بر ارزش افزوده می روند و سپس سود طلا فروش را حساب می کنند.

 

در بسیاری از موارد نیز مشاهده می شود که طلا فروش، وزن کلی طلا را در انتها و بعد از محاسبه تمام موارد، ضرب می کند. باید بگوییم که هیچ کدام از موارد ذکر شده در قیمت نهایی طلا تأثیر ندارند. 

 

قیمت مخصوص طلا

 

همان طور که می‌دانید در کشورمان ایران، عیار استاندارد طلا ۷۵۰ یا همان ۱۸ می باشد. به همین دلیل در طلا فروشی ها نیز هنگام محاسبه طلا، آن را با قیمت طلای ۱۸ عیار برای شما محاسبه می کنند. محاسبه قیمت طلای ۱۸ عیار بر اساس مظنه یک مثقال طلای ۱۷ عیار تعیین می گردد.

 

فرمول مخصوص محاسبه قیمت طلا

 

مظنه چیست؟

 

طلا فروشان و سازندگان طلا برای تبدیل مظنه به قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار از عدد ۴.۳۳ بهره می برند و نحوه محاسبه آن نیز به این صورت است که ابتدا قیمت مظنه را از سایت اتحادیه طلا و جواهر استخراج کرده و سپس عملیات تقسیم آن با عدد ۴.۳۳ را انجام می دهند. با به دست آوردن قیمت اولیه، در مراحل بعدی به آن اجرت ساخت، سود مغازه و همچنین مالیات بر ارزش افزوده اضافه شده و قیمت نهایی یک گرم طلا برای مشتری تعیین می گردد. 

 

اجرت ساخت:

 

به سودی که طلاساز برای ساخت طلا از طلا فروش درخواست می کند اجرت ساخت طلا گفته می شود. اجرت ساخت طلا نیز نقش بسیار مهمی در تعیین قیمت یک گرم طلا ایفا می کند. مقدار اجرت طلا قیمت مشخصی ندارد و ممکن است بسته به نوع طراحی، شیوه متفاوت تراشکاری و وجود سنگ و یا نگین متفاوت باشد.

 

پیشنهاد می شود که هنگام خرید طلا حتماً از طلا فروش، اجرت ساخت هر گرم طلا را سوال کنید. در واقع در فاکتوری که طلا فروش به شما ارائه می دهد باید مبلغی که طلا فروش به شما اعلام کرده همراه با اجرت ساخت قید شده باشد. در این بین، اجرت بسیاری از کارها به صورت تومان، برخی دیگر به صورت درصدی و بسیاری از طلاها نیز به صورت درصدی و هم به صورت تومان حساب می شود. 

اجرت ساخت به تومان:

 

در بسیاری از طلاجات اجرت ساخت به تومان حساب می شود و در انتها نیز به قیمت خام طلا افزوده می شود. این قیمت از ۱۰هزار تومان شروع شده و ممکن است تا ۳۰ هزار تومان نیز باشد. اما در بسیاری از طلاها که برگرفته از مدل های خاص ساخته شده اند یا وارداتی هستند، امکان دارد این قیمت حدود ۵۰ یا ۷۰ هزار تومان نیز باشد. 

 

اجرت ساخت به صورت درصدی:

 

در بسیاری از طلاها نیز اجرت ساخت به صورت درصدی محاسبه می گردد. به طور مثال اگر اجرت یک کار ۳۰ درصد باشد، بدانید که طلا فروش ۳۰ درصد از قیمت طلای خام را به شما ارائه می دهد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که اجرت های درصدی با توجه به افزایش و کاهش قیمت طلای خام، ممکن است کم یا زیاد شود. 

 

اجرت ساخت به روش تومان و درصد

 

بسیاری از اجرت ها هم به صورت درصدی و هم به تومان محاسبه می گردند. به طور مثال ممکن است اجرت یک کار ۱۰ هزار تومان و 5% باشد. در این روش ابتدا 5% را محاسبه کرده و سپس با ۱۰ هزار تومان جمع می بندند. 

 

وزن طلا

 

وزن طلا بر اساس ترازو های دقیق محاسبه می شود. لازم به ذکر است که این ترازوها هر شش ماه یک بار توسط بازرسان اتحادیه طلا و جواهر از لحاظ دارا بودن استانداردهای لازم مورد بررسی قرار می گیرند. 

 

محاسبه سود طلا فروش

 

محاسبه سود طلا فروش

 

سود مرسوم طلا فروشان از طریق اتحادیه طلا و جواهر تعیین شده و حدود 7 ٪ می باشد. طلا فروشان می توانند هنگام فروش طلا این سود را از مشتری و خریدار طلا دریافت نماید. 

 

مالیات بر ارزش افزوده

 

همان طور که می دانید طلا یک نوع سرمایه محسوب می شود و بابت آن باید مالیات پرداخت شود. پرداخت این مالیات نیز بر عهده مشتری بوده و طلا فروش هنگام فروش طلا آن را به قیمت طلا اضافه می کند. مالیات بر ارزش افزوده به صورت درصدی حساب می شود و 9 ٪ قیمت طلا در نظر گرفته شده است. 

 

محاسبه فوری هر گرم طلا برای خریدار

 

تمام مراحلی که در بالا به آن اشاره کردیم، از جمله پارامترهای تأثیرگذار در قیمت طلا محسوب می شوند. فرمول محاسبه به شرح زیر است:

 

قیمت فاکتور= 4% مالیات X (قیمت فروش) = وزن X % 7 X اجرت + قیمت طلای آبشده

 

اگر شما با نحوه محاسبه طلا آشنا شوید و فرمول آن را به خوبی یاد بگیرید، هیچ وقت گول نمی خورید. بهتر است هنگام مراجعه به طلا فروشی ها، ماشین حساب را به همراه داشته باشید و با توجه به فرمولی که به شما ارائه دادیم، قیمت دقیق هر گرم طلا را به دست آورید. چرا که در بسیاری از موارد مشاهده شده است که افراد طلا فروش، یک قیمت به مشتری ارائه می دهند و روی فاکتور قیمت دیگری قید می کنند. بنابراین بهتر است با شیوه محاسبه آشنا شوید.

 

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

طلای آب شده چیست؟

<p style="text-align: right;">همانطور که گفتیم طلای ذوب شده به طلای ساخته شده در دست مردم با عیار های متفاوت می گویند که پس از فروش ذوب می شوند و تبدیل به طلای آب شده می شود. در بین طلا فروشان به آن طلای آب شده گفته می شود که این اصطلاح فقط در ایران و در بین طلا فروشان رایج است و در اکثر کشورها با شمش های استاندارد شده کار می کنند و چیزی به نام طلای آب شده ندارند. طلای آب شده بدون اجرت و مالیات است به همین علت سرمایه گذاران به آن روی آورده اند و با توجه به افزایش روند رو به رشد قیمت جهانی طلا پیش بینی ها، افزایش قیمت جهانی طلا را در آینده نشان می دهند و در ادامه مبحث بالا از تفاوت های سکه طلا و طلای آب شده و مزیت و مزایای هر کدام صحبت کردیم و همچنین رنگ طلای آب شده به علت وجود فلزات دیگر ممکن است به رنگ‌ سبز و نقره ای دیده شوند و این امر هیچ تداخلی در طلا بودن آن ایجاد نمی کند و همچنین در مورد ری گیری که آزمایشگاهی است که عیار طلا را مشخص می کند و بر روی آن حک‌ می کنند و از وارد شدن به این بازار و انجام معاملات به صورت کاغذی و نقدی که بیشتر پای اعتماد و اعتبار افراد در میان است صحبت کردیم. امیدواریم با توجه به مطالب ذکر شده در بالا گامی در تکمیل اطلاعات شما عزیزان برداشته باشیم.</p>

طلای شکن یا شکستن طلا به چه معناست؟

<p>طلا شکن یعنی اینکه درون طلا ناخالصی و مواد زائد باشد و بعد طلا را با همین ترکیب ها ذوب کنیم و درون قالب بگذاریم بعد در کوره قرار دهیم تا به دمای ذوب برسد بعد که از کوره در می آوریم این طلا دیگر قابل استفاده برای طلاجات نیست چون بسیار ترد و شکننده شده است باید سعی کنیم همیشه قبل از ذوب کردن طلاها نا خالصی آنها را جدا کنیم بعد درون کوره قرار دهیم و به دمای ذوب برسانیم و اینگونه دیگر طلا شکن نیست.</p>

عیار طلا چیست؟

<p>صنعت طلا و جواهر دارای  نکاتی است که هر فردی که می‌خواهد در این صنعت مشغول به کار شود می بایست از آن ها به طور کامل اطلاع داشته باشد که یکی از این نکات مفهوم عیار است.</p> <p> </p>

طلای کم اجرت و بدون اجرت

طلای کم اجرت و بدون اجرت یکی از مواردی است که شناخت آن می تواند سود خوبی هنگام خرید نصیب خریدار نماید.

خرید طلای دست دوم

این روزها بازار طلای دست دوم داغ است چراکه به دلیل اجرت کم یا حتی بدون اجرت مردم می توانند صاحب طلا شوند. اجرت به این معنی می باشد که شما هزینه ساخت آن طلا را به طلافروش می پردازید اما در طلای دست دوم این مورد حذف می شود چراکه یکبار اجرت طلا پرداخته شده است.با این مقاله همراه باشید تا تفاوت طلای نو با دست دوم را دریابید.

اصطلاحات بازار طلا چیست؟

طلا یکی از ارزشمند ترین فلزات در جهان می باشد که از زمان های قدیم مورد استفاده انسان ها بوده است. بسیاری از افراد علاقه دارند تا درباره اصطلاحات خاص بازار طلا اطلاعاتی را کسب نمایند، لازم به ذکر می باشد که در این مقاله از وب سایت کافه طلا به اصطلاحات بازار طلا پرداخته ایم تا شما عزیزان با مطالعه این مقاله اطلاعات لازم درباره اصطلاحات طلا به دست آورید.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد