سنگ آلوین چیست و خواص آن کدام است؟
  • 2020-11-18

سنگ آلوین چیست و خواص آن کدام است؟

از این سنگ در حجم بسیار زیادی در زیر زمین بوده که تحت شرایط جوی ناگهانی به سطح زمین می آیند. مضاف بر آهن و منیزیم، عناصری مانند منگنز و نیکل نیز به میزان قابل توجهی درون سنگ آلوین وجود دارد.

 

سنگ های آلوینی که سرشار از منیزیم هستند معمولا به رنگ سبز مایل به زرد و زیتونی شباهت دارند و سنگ های آلوینی که سرشار از آهن هستند، رنگ آن ها سبز مایل به قهوه ای است. همان گونه که پیش از این اشاره شد دلیل نامگذاری سنگ آلوین وجود ترکیب رنگی سبز زیتونی است که دارد، دلیل این امر نیز وجود عنصر نیکل است.

 

از سنگ آلوین هم به شکل شفاف و هم نیمه شفاف در طبیعت وجود دارد. از نوع شفاف و درخشنده آن به عنوان سنگ قیمتی در ساخت طلا و جواهر و از نوع نیمه شفاف آن در صنایع، به کار برده می شود. از این سنگ خوشرنگ و زیبا در نروژ، اسپانیا، آفریقای جنوبی، کانادا، ایتالیا ، آمریکا، هند و غیره در مقادیر زیاد یافت می شود.  به سنگ آلوین ، سنگ مهربانی و عطوفت گفته می شود و این موضوع به خاطر خواص بی نظیر این سنگ است.

 

خواص و فوایدی که سنگ آلوین بر روحی آدمی می گذارد:

 

  • سنگ جذاب آلوین به چاکرای قلب ارتباط دارد و باعث روشن بینی و افزایش بصیرت می شود.

  • این سنگ به منظور آرامش اعصاب، افزایش انرژی و خلاقیت مصرف می شود‌.

  • در شرایط دشوار و دلهره آور، همراه داشتن سنگ آلوین، به آرامش و رفع مشکلات کمک شایانی می کند.

خواص و فوایدی که سنگ آلوین بر جسم آدمی می گذارد :

  • برای درمان اگزما و آکنه های پوستی توصیه می شود.

  • هچنین برای تقویت استخوان ها و کاهش ناراحتی های قلبی موثر است.

  • برای افرادی که زخم معده و مشکلات گوارشی دارند، سنگ آلوین تاثیر گذار است.

 

نحوه نگهداری و شارژ سنگ آلوین به چه صورت است؟

 

برای پاکسازی سنگ آلوین ، بهتر است با کمک آب شسته و با دستمال نرمی خشک گردد. توصیه می شد تا برای شارژ انرژی آن، یک بار در ماه، در زیر خاک قرار داده شود. سنگ آلوین یا پریدوت جزو سنگ های معدودی هست که به رنگ سبز زیتونی یافت می شود. سنگ آلوین یکی از سنگ های باستانی مناطق خاورمیانه است که بیشتر از 4000 سال از معادن استخراج می شد.

 

در سالیان گذشته از خواص سنگ آلوین برای طلسم خوش شانسی و افزایش ثروت و نعمت نیز به کار برده می شد. این سنگ ارزشمند به دلیل رنگ خاص زیتونی خود در علم معدن شناسی به کانی الوین (Olivine) نیز معرفی شده است. سنگ زبرجد یا آلوین خواص بسیار زیادی را در درون خود گنجانده که در این مطلب به آن ها اشاره می کنیم:

 

برخی از خواص سنگ زبرجد

 

  • برای صدا مفید است

سنگ یا نگین آلوین بر روی صدای افراد تاثیرگذار بوده و کسانی که تمایل دارند صدای خوب و رسایی داشته باشند می توانند از نگین زبرجد در زیورآلات خود به کار ببرند. 

  • برای چشم مفید است

یکی دیگر از خواص سنگ آلوین تقویت بینایی و سو چشم بوده و افرادی که در بینایی خود دچار ضعف هستند جواهراتی با سنگ آلوین برای این دسته از افراد توصیه می گردد و با کاربرد آلوین می توانند تا حدی بینایی خود را بهبود ببخشند.

  • برای مجاری تنفسی مفید است

یکی دیگر از خواص سنگ آلوین موثر بر مجاری تنفسی است. اشخاصی که تنفس مطلوبی ندارند و کارکرد ریه آن ها دچار مشکل است سنگ آلوین می تواند در سلامتی آن ها کمک کننده باشد و موجب گشوده شدن مجاری تنفسی گردد.

  • مفید و موثر بر گردش خون

یکی از مواردی که در رویه گردش خون و در سلامتی فرد اثرگذار است، سنگ آلوین هست که می تواند به اشخاصی که گرفتار بیماری های مختلفی مانند گردش خون هستند بسیار کمک کننده باشد.

  • برای از بین بردن افسردگی و استرس بسیار موثر است

یکی از مهم ترین خواص سنگ آلوین یا زبرجد تقویت روحیه و از بین بردن افسردگی و استرس افراد است. در موارد بسیاری از جمله سخنرانی در جمع، حضور در امتحانات و حتی در مسافرت کاربرد زیورآلاتی مانند انگشتری که نگین آلوین دارد، بسیار تاثیر گذار است.

  • برای دستگاه گوارش و از بین بردن بیماری یبوست مفید است

کاربرد سنگ آلوین می تواند برای اشخاصی که دچار بیماری هایی مانند اختلال در دستگاه گوارش و بیماری مانند یبوست هستند موثر بوده و می تواند بر عدم بروز این مشکل کمک کننده باشد. 

  • بهبود جوش ها و آبله های زیر پوستی روی صورت نیز از خواص سنگ آلوین به حساب می آید

 

سنگ آلوین یا پریدوت

 

تاریخچه سنگ آلوین یا پریدوت

 

سنگ آلوین یا پریدوت سابقه مکتوب بسیار طولانی دارد و در پاپیروس ‌های قدیمی استخراج آن در ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد، درج گشته است. بعضی از مورخین احتمال می دهند که برخی از زمردهای مورد استفاده کلئوپاترا (ملکه مصر) پریدوت یا آلوین بوده است. فرانسوی ‌ها این کانی را در حدود سیصد سال قبل پریدوت نامگذاری کرده اند.

 

گفتنی است این سنگ گران بها در زبان عربی Faridat به معنای سنگ گوهر و یا در زبان یونانی Peridona به معنای سرشار از نعمت نامیده شده است. در گذشته نیز به همه گوهرهای سبز رنگ مانند سنگ پریدوت یا همان آلوین، کریزولیت Chrysolite نامیده می شد که در زبان یونانی به معنای طلاست.

 

مصریان قدیم این کانی را Topazian می گفتند علت آن نیز این بود که تنها منبع یافت شده از این سنگ در آن زمان در جزیره توپازیان که به جزیره زبرجد نیز شهرت داشت و در دریای مه آلود سرخی بود، کشف شد. در قرون وسطی صلیبیان آن را با خود به اروپا حمل کردند و در کلیساها به وفور استفاده می شد هم چنین در میان عامه مردم نیز بسیار مورد توجه و علاقه بود.

 

مشخصات سنگ زبرجد peridot

 

سنگ آلوین یا زبرجد جزء گوهرهای نابی است که با تک رنگ سبز زیتونی یافت می شود. این سنگ ارزشمند کلیواژ ناقص، جلای شیشه‌ای و شکست نور ۱٫۶۹۰ تا ۱٫۶۵۴ دارد.آلوین که پریدوت یکی از انواع آن است، کانی رایج سنگ‌ های مافیک و اولترامافیک بوده و معمولا در لاواها و بیگانه سنگ‌های پریدوتیتی گوشته زمین که به وسیله لاواها به سطح زمین می آیند، پیدا می شوند.

 

ولی فقط در قسمت ‌های کوچکی از مناطق گفته شده، یافت می گردد. در کشور روسیه نگین ‌های آلوین یا پریدوت تراش داده شده ‌ای که به نگین جواهر آسمانی مشهور هستند، به فروش می رسد که بلورهای آن از شهاب سقوط نموده و در شرق سیری در سال ۱۷۴۹ در حجم زیادی کشف شد. همچنین در سنگ ‌های آسمانی نیز مقادیر زیادی یافت شده است. نکته جالب این که در سال ۲۰۰۳ دانشمندان سنگ پریدوت را در سیاره مریخ در مقادیر زیادی کشف کردند. 

 

معادن و ذخایر سنگ قیمتی آلوین

 

مهمترین یافته تاریخی سنگ آلوین در جزیره آتشفشانی سنت جان St. John’s Island در دریای سرخ، که در ۳۰۰ کیلومتری شرق آسوان وجود دارد، یافت شد. در استرالیا، برمه (موگوک)، چین، مصر، مکزیک، نروژ، پاکستان، سریلانکا، آمریکا شهر های اریزونا، نیومکزیکو، هاوایی و در نهایت ویتنام جزء بااهمیت ترین منابع و ذخایر سنگ آلوین در جهان هستند. یافتن سنگ پریدوت در شب صورت می پذیرد چرا که در نور ماه درخشندگی بی نظیری پیدا می کنند.

 

چنان چه اهالی جزیره Zeberget می گویند به دلیل وجود مارهای سمی، استخراج این گوهر بسیار دشوار و خطرآفرین است. در کشور پاکستان سنگ آلوین یا peridot در غرب کوه‌ های هیمالیا و در ارتفاع ۱۵ هزار فوتی پیدا می شود.

 

به طور کلی منابع این گوهر در اقصی نقاط دنیا وجود دارد. بعد از برمه میانمار، ایالات متحده آمریکا تا سالیان متمادی بزرگترین تولید کننده سنگ آلوین در جان محسوب می شد. ارزش محصولات آن در سال ۱۹۹۳ به ۱٫۵ میلیون دلار افزایش پیدا کرده بود. در حال حاضر آمریکا رقابت سختی با چین و پاکستان دارد تا بتواند رتبه بزرگترین تولید کننده دنیا را داشته باشدو

 

نحوی نگهداری سنگ پریدوت

 

سنگ آلوین یا پریدوت peridot  بسیار شکننده است و در برابر حرارت و مواد شیمیایی از خود واکنش نشان می دهد در نتیجه سعی کنید این سنگ را از مواد آرایشی دور نمایید. حالت درخشندگی آن به صورت شیشه‌ای یا روغنی بوده و با استفاده از اسید سولفوریک تجزیه می شود. این سنگ بسیار زیبا در برابر فشار زیاد استقامت مطلوبی ندارد و معمولا در مقابل ضربه پوشش نازک فلزی کشیده می شود.

 

بزرگترین سنگ آلوین یا Peridot جهان

 

سنگ آلوین یا پریدوت به وزن ۲ تا ۳ قیراط، گوهری بسیار ارزشمند به شمار می آید و یک نمونه عالی به وزن ۸ قیراط بسیار نادر می باشد. سنگ‌ هایی به این وزن معمولا مدل های کلکسیونی و موزه ‌ای می باشند. در انستیتو اسمیتسونین در واشنگتن دی سی، یک قطعه سنگ آلوین به وزن ۳۱۱٫۸ قیراط محافظت می شود.

 

به طور معمول قیمت سنگ آلوین یا peridot در ابعاد بالاتر از ۲۰ قیراط بسیار گران قیمت و نادر هستند و در ابعاد بالاتر از ۵۰ قیراط افزایش بسیار زیادی در قیمت دارند. آلوین یا پریدوت‌های خیلی درشت و مرغوب در شهر میانمار به دست می آمد این سنگ ها به ۲۰ تا ۴۰ قیراط می رسند که کیفیت و رنگ بسیار خاصی دارند، شهرت این سنگ ها در دنیا زبانزد است.

 

نحوه تشخیص سنگ آلوین اصل از بدل

 

معمولا تولید نوع مصنوعی و سنتیک آن در آزمایشگاه از نظر مالی به صرفه نیست هر چند که در برخی از موارد انواع آلوین یا پریدوت‌های تیره رنگ را می‌توان با حرارت دادن به رنگ روشن تری تبدیل کرد. پدیده شکست دوگانه قوی در این کانی عامل بسیار خوبی برای یافتن آن است.

 

هر چند که آلوین کانی نسبتا فراوانی است ولی به شکل دانه‌های کوچک غیر قابل استفاده زینتی  پیدا می‌ شود ولی پریدوت نسبتا نادر هست. به طور معمول در سطح زمین سنگ‌ های غیر ارزش جواهری الوین مشاهده می گردد که بعضی از انواع درخشان آن جهت نگین کاری در جواهرسازی به کار می روند. بلورهای بزرگ فورستریت که نوعی سنگ آلوین است اغلب قابلیت برش و کاربرد به عنوان گوهرسنگ peridot را دارند، نادر بوده و به این علت گران بها هستند.

 

خواص سنگ پریدوت یا آلوین

 

برخی از خواص این سنگ بسیار ارزشمند پیش از این اشاره شد. این سنگ گران بها می‌تواند به شخص در ترک سیگار کمک شایانی نماید چرا که  سنگ های آلوین قطعات کوچکی از نیروی مثبت هستند. این سنگ ها ارتعاشاتی از جنس حس درونی از گرما و بهزیستی، مثل غروب آفتاب در یک روز بهاری را به ارمغان می آورند.

 

سنگ پریدوت یا آلوین موجب می گردد تا احساسات قلبی و درونی مانند بخشنده بودن، حس کمک به فرد در احساس شادی و شایستگی را ارتقا بخشد. سنگ زبرجد ترس‌ و استرس روانی معنوی را بهبود داده و به شخص امکان می دهد تا در مسیر فردی حرکت کند.

 

باور های قدیمی راجع به سنگ پریدوت یا آلوین

 

داستان‌ها و باورهای زیادی در مورد توان جادویی قوی سنگ آلوین بیان شده که این مورد در افسانه‌ها آمده است که  چنان چه سنگ پریدوت با طلا همراه شود، طلسم قدرتمندی خواهد بود که با کمک آن خواهید توانست کابوس‌ها و وحشت شبانه را از خود کنار زنید. در چند منبع دیگر آمده است که نوشیدن دارو در فنجان یا ظرفی که از سنگ پریدوت تولید شده، میزان اثربخشی آن را افزایش می دهد.

 

پریدوت گوهر ملی مصر بوده و از زمان باستان به عنوان یک سنگ قیمتی در میان اهالی شناخته شده است. از آن جا که در روشنایی روز و هنگام طلوع آفتاب، این سنگ ارزشمند نامرئی و شیشه‌ای است مصریان قدیم این گونه می اندیشیدند که نور خورشید را به خود جذب نموده و از آن به عنوان گوهر خورشید یاد می کردند.

 

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

سنگ های زینتی سبز رنگ

قطع به یقین زمرد یکی از معروف ترین سنگ های قیمتی به حساب می آید. این سنگ زیبا رنگ خیره کننده ای دارد. در این مقاله باخواص زمرد و سایر سنگ های سبز رنگ آشنا شوید.

سنگ های زینتی ایران

<p>سنگ های زینتی محبوبی در نقاط مختلف جهان وجود دارند که کاربردهای زیادی به ویژه در صنایع جواهر سازی دارند. در کشور ما نیز از قدیم الایام توجه ویژه ای به سنگ های زینتی می شده است. و حتی گذشتگان به وجود خواص جادویی در سنگ ها اعتقاد داشتند.</p>

از سنگ های زینتی و خواص آنها چه می دانید؟

انواع سنگ های قیمتی آبی رنگ

سنگ های قیمتی آبی رنگ می توانند روی انواع جواهرات به کار بروند یا به تنهایی کاربردهای فراوانی دارند.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد