استفاده از طلا در صنعت
  • 2021-02-16

استفاده از طلا در صنعت

طلا فلزی محبوب است که استفاده از آن از زمان قدیم رواج داشته دوام و ماندگاری طلای ساخته شده بسیار بالاست و اگر باسلیقه و صحیح نگهداری شود طول عمر بیشتری نیز خواهد داشت. افرادی که از آلرژی و ناراحتی های پوستی رنج می برند، می توانند از این فلز به عنوان ضد حساست و آلرژی استفاده کنند. روند افزایش قیمت طلا همواره ادامه داشته و افزایش ارزش آن درگذر زمان باعث شده تا توجه افراد زیادی را در این زمینه به دست آورد. درواقع می‌توان از آن به‌عنوان سرمایه و پشتوانه زندگی استفاده کرد.


طلا به دلیل عدم خورندگی و قابلیت حمل داشتن فلزی گران‌بها و کمیاب است و در بسیاری از صنایع مورداستفاده قرار می‌گیرد. به دلیل خصوصیت‌های یکتایی که دارد در اکثر صنایع کاربرد دارد. طلا به‌تنهایی فلزی بسیار آسیب‌پذیر است،ازاین‌رو آن را با فلزاتی از قبیل: نقره، مس، رودیوم و آلومینیوم آلیاژ می‌کنند تا قابل‌استفاده شود.دمای ذوب طلا به‌اندازه‌ای است که به‌راحتی با شعله گاز شهری ذوب می‌شود. قابلیت هدایت گرما و الکتریسیته آن کمتر از نقره و مس هست.


طلا در کل مقابل هوا،رطوبت و اسیدها پایدار و مقاوم است و تنها چیزی که می تواند طلا را حل کند تیزاب سلطانی است. به سختی وارد یک واکنش شیمیایی می‌شود. این فلز به دلیل قیمت بالا، به خاطر بهبود سختی،استحکام و خواص مصرفی و همچنین تغییر رنگ و کاهش نقطه ذوبش به صورت آلیاژ مورد استفاده قرار می گیرد. آلیاژهای معمولی طلای قرمز رنگ از طلا،نقره و مس تشکیل شده است.


نقش و اهمیت طلا بر اقتصاد، سیاست، فرهنگ و زندگی انسان تعجب آور است. طلا فلزی بسیار مفید است و به دلیل خاصیت خاصی که داراست کاربرد های بسیار زیادی دارد. طلا می تواند به شکل های مختلف در صنعت های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد و انواع آلیاژهای طلا در صنعت ارزش روزافزونی پیدا کرده است.

 

طلا در صنایع و نیز سیستم های دفاعی با فنّاوری بسیار مدرن کاربرد دارد. این فلز در انواع زیادی از لوازم الکترونیکی حالت جامد، در وسایل ثبت و کنترل صنعتی و تجهیزات مقاوم به خوردگی، در فرآیندهای شیمیایی به کار برده می‌شود؛ که ما در ادامه کاربرد طلا در تعدادی از صنایع را شرح می‌دهیم.


طلا در صنایع مختلفی کاربرد دارد که عبارت‌اند از:

 

استفاده از طلا در صنعت جواهرسازی:

 

یکی از رایج ترین و گسترده ترین کاربرد طلا ساخت جواهرات و زیورآلات هست. امروزه بیشتر طلای استخراج شده از معادن، برای ساخت جواهرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. براساس آمارهای جهانی گویای این است که حدود ۷۸% از طلای مصرفی، در جواهرسازی به کار گرفته می‌شود.

 

ویژگی های طلا که آن را برای صنعت جواهر سازی مناسب ساخته عبارت‌اند از:

 

درخشش بسیار زیاد، رنگ زرد زیبا، چکش پذیری بسیار خوب، مقاومت در برابر زنگ زدگی و لکه دار شدن. عوامل دیگری که باعث می‌شوند طلا مهمترین فلز در ساخت جواهرات باشد، کمیاب بودن آن و همچنین آداب و رسوم فرهنگ‌های مختلف است. به طور کلی در هر شئ گران‌بهایی از طلا استفاده می‌شود.


ویژگی هایی که این فلز گران‌بها دارد باعث شده است تا در ساخت جواهرآلات بی‌رقیب باشد. طلا ویژگی هایی مانند درخشندگی بالا، رنگ زرد خوشایند، مقاومت در برابر کدر شدن، چکش خوری و قابلیت تبدیل شدن به ورقه ها در طرح و شکل های مختلف را دارا هست. همه ی کشورها به نوعی از این فلز استفاده می‌کنند؛ زیرا این فلز نه تنها در طول زمان ارزش خود را از دست نمی دهد بلکه ممکن است ارزش آن نیز افزایش پیدا کند.

 

همه ی مردم دنیا طلا را سرمایه ی آسیب ناپذیر و ارزشمند می دانند و ممکن است آن را از جهات خرید برای سرمایه‌گذاری، خرید برای استفاده کردن، خرید برای هدیه و خرید به عنوان یک کالای هنری و قابل توجه ارزشمند نگاه کنند، خرید و فروش طلا  به جهت سود کردن و کسب درآمد امروزه نسبت به گذشته رواج بیشتری پیدا کرده است.


این سنگ ها از معادن استخراج می شوند ظاهر ناصاف و بهم ریخته ای دارند و گاهی هم در رودخانه ها پیدا می شوند که به دلیل حرکت روی دیگر سنگ ها ساییده شده اند. گوهر تراش با سمباده و مته اش این سنگ ها را می تراشد و صیقلی می کند تا براق شوند و سپس از این سنگ ها برای ساخت جواهرات و زیورآلات استفاده می‌کنند.

 

استفاده از طلا در الکترونیک:

 

در میان موارد استفاده ی استراتژیک و صنعتی طلا، مهم ترین استفاده ی آن در لوازم الکترونیکی به ویژه در بردهای مدار چاپی اتصالات کنتاکتورهای اصلی، مدارهای مینیاتوری و به عنوان یک دو پانت در بعضی از نیم رسانا ها را می توان نام برد.


دستگاه های الکترونیکی حالت جامد مدرن از قبیل کامپیوترها نیاز به کنکتورها، کنتاکت های سوئیچ، اتصالات لحیم کاری شده و سایر اجزای معینی دارند که بایستی کاملاً عاری از هرگونه لایه و فیلم کدر و تیره با مقاومت زیاد باشند و دیگر آنکه به جهت عمر دستگاه بایستی از نظر شیمیایی و متالوژیکی پایدار باقی بمانند. در سیستم های الکترونیکی نظامی و شهری پیچیده، به صورت روزافزونی از طلا برای مطمئن شدن از عملیات وابسته تحت یک محدوده ی وسیع از شرایط عملی (عملیاتی) استفاده می‌شود.


از طلا در ساخت دیودها، ترانزیستورها و بعضی قطعات الکترونیکی که می بایستی دارای مقاومت شیمیایی و حرارتی در موقع ساخت باشند استفاده می‌شود. آلیاژهای طلا از دیرباز در تجهیزات الکتریکی معینی به کار برده شده اند از جمله می توان به اجزای ویژه ای از دستگاه پتانسیومترها و در جاهایی که تولید مجدد، دوبله کردن و دوباره خوانی از دیدگاه صنعت الکترونیک دربلند مدت امری اساسی هست، اشاره کرد.

 

سیم هایی از آلیاژ (طلا- پالادیم) در ترموکوپل ها مورد استفاده قرار می گیرند به ویژه آنهایی که برای اندازه گیری دماهای بالا در بعضی از فرآیندهای صنعتی و موتورهای هواپیما، مورد استفاده واقع می شوند.تقریباً در هر دستگاه الکترونیکی پیچیده‌ای، مقدار بسیار اندکی طلا به کار رفته است. این دستگاه‌ها شامل تلفن همراه، ساعت هوشمند، ماشین حساب، سیستم موقعیت یاب جهانی، تلویزیون‌های امروزی و بسیاری از قطعات کامپیوترها هستند.

 

استفاده از طلا در صنایع فضایی

 

استفاده از طلا در صنایع فضایی:

 

ناسا در وسایل نقلیه فضایی خود، از مقادیر نسبتاً زیادی طلا استفاده می‌کند چون هزینه تعمیر و نگهداری آنها به صفر می رسد.اتصالات الکتریکی مدارها در چنین وسایلی، از جنس طلا است. علاوه بر این، در بسیاری از قسمت‌های هر وسیله‌ی فضایی از یک پلی استر با روکش طلا استفاده می‌شود که تابش مادون قرمز را منعکس می‌کند و به ثبات دما در فضاپیما کمک می‌کند. بدون این پوشش، قسمت‌های تیره رنگ فضاپیما مقادیر قابل توجهی گرما را جذب می‌کند.


همچنین از طلا به عنوان روان ساز جهت کاهش اصطکاک بین قطعات مکانیکی استفاده می‌شود. در بیرون از جو زمین، روان کننده‌های آلی در اثر تشعشات شدید تجزیه می‌شوند و در نتیجه قابل‌استفاده نمی‌باشند. در خلأ فضا، روانساز‌های ارگانیکی، تبخیر شده و به خاطر شدت تابش موجود در آن‌سوی (ماورای) اتمسفر زمین در هم می‌شکند. طلا دارای مقاومت برشی بسیار کمی است؛ به همین خاطر استفاده از لایه نازک طلا بین قطعات متحرک می‌تواند نیروی اصطکاک بین قطعات را به گونه‌ای کاهش دهد تا برای استفاده‌ی بلند مدت مناسب باشند.

 

کلاهی که فضانوردان از آن استفاده می‌کنند دارای لایه نازکی از طلا است. اشعه ی خورشیدی خطرناک در فضا را منعکس می کند تا چشم و پوست فضانورد در امان  باشد.از طلا برای ساخت پنجره های آکریلیک در اتاقک‌ خلبان، به خصوص در هواپیماهای ارتشی استفاده می‌شود. این را می توان به عنوان یکی از استفاده های طلا در صنعت شیشه سازی به حساب آورد. پنجره‌های آکلریک اتاقک خلبان در بسیاری از هواپیماهای ارتشی و داخلی، دارای روکشی از طلا است.

 

استفاده ازاین ‌روکش طلا موجب آن می‌شود که این پنجره‌ها حامل جریان برق باشند و همین ویژگی موجب از بین رفتن قطرات یخ زده و برفک از روی پنجره‌های اتاقک خلبان می‌شود که ممکن است دید خلبان را کم کند. هنگامی‌که هواپیما در حال کم کردن ارتفاع از میان ابرهای باران‌زا است، وجود این روکش نازک طلا بر روی پنجره‌ها، موجب پراکنده شدن مه می‌شود.

 

طلا به ‌دلیل بازتاب گرما به هنگام پرواز در آب و هوای بسیار گرم، ‌موجب می‌شود که هوای اتاقک خلبان برودت لازم را حفظ کرده و خنک بماند. به هنگام پرواز در ارتفاعات بسیار بلند و سرد، نیز به‌دلیل آن‌که طلا رسانای حرارت وگرما است، همین موجب می‌شود که هوای کابین گرم باقی بماند و مهمان‌داران نیز احساس راحتی کنند.

 

استفاده از طلا در صنایع غذایی:

 

طلا به عنوان یک افزودنی به مواد غذایی و نوشیدنی قابل‌استفاده است. برخی از خانم ها از برگ های طلا به صورت گرد یا پوسته پوسته برای تزیین و زیبایی روی غذا و یا کیک استفاده می‌کنند. یکی از بهترین نوشیدنی هایی که دارای طلا هست نوشیدنی آب طلا است که در آلمان بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این نوشیدنی شامل برگ طلا هست. برای تزیین بستنی و انواع کیک نیز از لایه نازک طلا استفاده میشود. زمانی که غذا آماده سرو هست ورقه نازک طلا را روی قسمت مورد نظر قرار داده و به دلیل سبک بودن روی غذا به‌راحتی قرار گرفته و می چسبد.

 

استفاده از طلا در داروسازی:


امروزه طلا کاربرد های بسیار زیادی در صنعت داروسازی دارد برای مثال، برای درمان بیماری هایی از جمله ورم مفاصل، رماتیسم، ایدز، میل شدید به مصرف الکل، اختلالات غددی و عصبی، سل از طلا استفاده می‌شود. طلا روی مکانیسم گرمای بدن تاثیر مثبتی می گذارد و می تواند به درمان عرق کردن های شبانه و ضعف و کاهش دما نیز کمک کند.


 نانو ذرات طلا در صنعت داروسازی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و این به دلیل خواص منحصر به فرد این فلز گرانبها است. برای درمان بیماری هایی مانند سل، ورم مفاصل و روماتیسم از طلا استفاده می‌شود. از دیگر موارد استفاده ی طلا کاربرد آن در صنایع شیمیایی و پزشکی و عینک سازی هست.

 

استفاده از طلا در شیشه سازی:

 

یکی از صنایعی که در آن از طلا استفاده می‌شود، صنعت شیشه سازی است. برای مثال:اثرات مخرب ناشی از تابش شدید نور خورشید را از بین ببرد و کاهش دهد.
از جمله کاربردهای طلا در این صنعت، می توان به:شیشه پنجره کاک‌پیت یا کابین خلبان، شیشه های ساختمانی، صنایع هوافضا و ساخت هواپیما و موشک اشاره کرد.

 

استفاده از طلا در صنعت شیشه سازی، بسیار گسترده است و محدود به چند مورد نمی‌شود.به طور کلی از طلا در صنعت شیشه ‌سازی، استفاده های زیادی می‌شود و اصلی ترین کاربرد طلا در صنعت شیشه سازی، استفاده از آن به عنوان رنگدانه است.رنگ یاقوتی که در بسیاری از شیشه ها به چشم می‌خورد، نتیجه استفاده از طلا در صنعت شیشه سازی است. زمانی که شیشه رو حرارت می دهند، مقدار بسیار کمی از طلا به صورت معلق در شیشه باقی می ماند و این رنگ را ایجاد می کند.


یکی دیگر از کاربردهای طلا در صنعت شیشه سازی، ساخت شیشه‌های مخصوص برای ساختمان‌ها و قالب‌های کنترل‌شده درشرایط آب و هوایی مختلف است. به طور کلی از طلا در ساخت شیشه های ساختمان، بسیار استفاده می‌شود.این به دلیل ویژگی بازتاب نوری است که طلا دارد.


طلا در صنعت شیشه سازی، معمولا به دلیل داشتن این ویژگی، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که مقداری طلا در شیشه پراکنده شود و یا سطح شیشه را بپوشاند، باعث انعکاس نور و گرما می‌شود. در نتیجه از هدر‌رفت انرژی جلوگیری شده و داخل ساختمان در تابستان، خنک و در زمستان، گرم باقی می ماند.


استفاده از طلا در صنعت حمل و نقل

 

موتورهای هواپیما

 

طلا نقش بسیار مهمی را در موتورهای هواپیما ایفا می‌کند که از آن‌جمله می‌توان بویینگ ۷۷۷ را نام برد. یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده در آلیاژ به‌کار گرفته در ساخت و نصب استاترها و تایرهای ماشین طلا است. وجود این دو جز برای نگهداری جریان هوا و تراکم آن بسیار ضروری است، زیرا منجر به انجام عملیات احتراق درموتور نمی‌شود.

 

استفاده از طلا در موتورهای هواپیما


تحقیقات مربوط به کاهش آلودگی هوا

 

محققان کشف کرده‌اند که ذرات طلا می‌تواند به‌ عنوان کاتالیست‌هایی بسیار مفید عمل کرده و ذرات معلق و خطرناک مونو اسیدکربن و نیتریک اکسید معلق در هوا را به گازهای بی‌خطر تبدیل کنند. گاز مونو کسیدکربن توسط اجاق‌های گازسوز، دود سیگار وآتش به وجود می‌آید. نیتریک اکسید که یکی دیگر از آلاینده‌های هوا به‌شمار می‌آید در اثر سوخت موتورهای ماشین و تراکتور به ‌وجود می‌آید.

 

نیتریک اکسید به هنگام ترکیب با هوانقش عمده‌ای در تولید مه، دود و دیگر آلاینده‌های هوا دارد. هنگامی‌که طلا با اکسیدهای دیگر فلزات در دستگاه‌های کنترل آلودگی هوا ته ‌نشین می‌شود، فرآیند تبدیل، گاز مونواکسیدکربن به دی‌اکسیدکربن را به نحو چشم‌گیری افزایش می‌دهد.


 ذرات طلا با پوشش دادن اکسیدآلومینیوم تا ۴۰ درصدفرآیند تبدیل اکسید نیتریک به گاز نیتروژن بی‌خطر را افزایش می‌دهند. هم‌اکنون در حال آزمایش و بررسی استفاده از ترکیب کاتالیست‌های طلا و فلزات دیگر دستگاه‌هایی هستند که مخصوص تصفیه هوا در محیط‌هایی همچون ادارات، داخل اتومبیل‌ها، گاراژها و پارکینگ‌ها می‌باشند. لازم به ذکر است که استفاده از چنین ترکیبی در زمینه‌های متعدد دیگری نیز آغاز شده است که از آن ‌جمله می‌توان به ماسک‌های اکسیژن مخصوص مأموران آتش‌نشانی و معادن ذغال‌سنگ و در حس‌گرهای گاز مونواکسیدکربن اشاره کرد.

 

ویژگی‌های خاص طلا، همچون واکنش‌ناپذیر بودن آن موجب شده تا طلا در فرآیند کاتالیزوری‌ها، به‌عنوان جزیی اساسی و ضروری برای کنترل آلاینده‌های هوا مورد استفاده قرارگیرد. طلا در مقایسه با سایر کاتالیست‌های تجاری، دارای مزایای بی‌شماری است.به‌عنوان مثال: اکسید مس و منگنز و سایر فلزات قیمتی مقاوم هستند و به‌عنوان کاتالیست در درجه حرارت‌های پایین، کمتر عمل می‌کنند ولی طلا در محیط‌های مربوطه فعالیت‌های کاتالیستی را به‌خوبی انجام داده و حتی در حرارت معمولی واکنش نشان می‌دهد

 

طلا در صنعت خودروسازی

 

کیسه‌های هوا

 

طلا در سیستم‌های پیشرفته کیسه هوای اتومبیل‌ها به‌کار رفته ‌است. از طلا در دستگاه حس‌گر استفاده شده که در قسمت داخلی ماشین نزدیک به سپر جلو قرار می‌گیرد. این حس‌گرها دارای اتصال‌های الکتریکی طلایی است که به محض تحریک شدن به کیسه هوا، علامت فعال شدن را ارسال می‌کند.

 

طبق قوانین مربوطه، سیستم‌های کیسه هوا باید تا ۱۰ الی ۱۵ سال از طول عمر ماشین، بدون مشکل و نقص عمل کنند. لذا، طلا به‌ دلیل ویژگی‌های بسیار خاص همچون رسانا بودن نیروی برق،مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و مات شدن، به‌ویژه در محیط‌های کثیف و داغ موتور ماشین، مناسب‌ترین فلز برای این وسیله ایمنی شناخته شده که همه شرایط لازم را دارا است.


کیسه هوای خودروها به‌گونه‌‌ای طراحی شده‌است که سرنشینان خودروها را به هنگام تصادفات شدید محافظت کند. طبق قوانین مصوب، سازندگان اتومبیل باید توجه داشته باشند در ماشین‌های سال ۱۹۹۸ باید دو کیسه هوا در اتومبیل تعبیه شود. ضمن این‌که تا پایان سال ۱۹۹۵ بیش از ۱۰ میلیون از اتومبیل‌های ایالات متحده مجهز به کیسه هوا بودند.

 

گاهی در خودروسازی هم از طلا استفاده می‌شود. برای نمونه در مدل اف 1 مک لارن، طلا برای موتور، کارکرد سپر گرمایی دارد. برای همین درون موتور از برگه های نازک طلا استفاده می‌شود. یا در بعضی خودرو ها از ورق های طلا برای جنبه زینتی خودرو نیز استفاده می‌شود.

 

استفاده از طلا در صنعت لیزر:

 

لیزر

 

یکی از مهمترین علوم امید بخش پزشکی بحث لیزر یونی است، سطوح داخلی که بوسیله طلا پوشیده شده تمرکز اشعه را کنترل می نماید. در گسترش لیزر، بخار لیزر طلا می تواند نور قرمز با دانسیته بالا که نیاز به طول موج بالا دارد، تولید کرده و سلول های سرطانی را بدون هیچ زخمی در مجاورت سلول های سالم نابود سازد.


لیزر کم وزن جدید، بوسیله افراد نظامی طراحی شده و درمحل تماس صفحات مطلا استفاده میشود و برای زخم های ایجاد شده در مناطق جنگی استفاده می‌شود، به موجب آن از دست دادن خون کاهش یافته و شانس زنده ماندن در مورد زخم های جدی افزایش می یابد. در بیمارستان ها، این طرح جدید اجازه می دهد تا در صدمه های شدید و اورژانسی و بدون حرکت دادن بیمار، شانس زنده ماندن افزایش یابد.


به طور کلی اگر به هر صنعتی در دنیا نگاه بیاندازید می بینید که طلا در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. طلا به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد نسبت به دیگر فلزات محبوبیت بالایی دارد و در صنعت های مختلف بیشتر استفاده می‌شود.

 

علاوه بر اینکه طلا منبع اقتصادی بسیار خوبی برای افراد است، می ‌تواند در درمان بسیاری از بیماری ‌ها نیز به آنها کمک کند. در صنایع خودروسازی و شیشه بسیار پرکاربرد هست. امروزه پزشک با استفاده از طلا بسیاری از بیماری‌های ناعلاج مانند سل یا مالاریا و حتی ایدز را درمان می کند. حتی شما می توانید از طلا به عنوان یک پشتوانه پولی بسیار خوب استفاده کنید؛ زیرا طلا به دلیل قابل حمل بودن محبوبیت در میان مردم در کل دنیا، رنگ متمایز و فسادناپذیر بودنش می توانید به‌راحتی بر روی آن سرمایه گذاری کنید.

 

استفاده از طلا در صنعت لیزر

 

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

محصولات مرتبط

بیشتر

مقالات مرتبط

ده کاربرد مهم طلا در صنایع مختلف

<p style="text-align: right;">یکی از رایج ترین و گسترده ترین کاربردطلا ساخت جواهرات و زیورآلات می باشد. ویژگی های مهمی که این فلز گران‌بها دارد باعث شده است تا در ساخت جواهرآلات بی‌رقیب باشد. طلا در اتصالات و پوست های تقویت کننده، لحیم کاری ها و نوار های ارتباطی نقش مهمی را دارند.</p> <p style="text-align: right;"> </p>

استفاده از طلا در الکترونیک

مهمترین کاربرد صنعتی طلا در صنعت الکترونیک است. دستگاه های الکترونیکی در حالت جامد از ولتاژها و جریانهای بسیار کم استفاده می کنند که به راحتی با خوردگی یا لکه دار شدن در نقاط تماس، قطع می شوند. طلا هادی بسیار کارآمد الکتریسیته است که می تواند این جریانات ریز را تحمل کند و از خوردگی در امان بماند و از این رو کاربرد طلا در الکترونیک بسیار چشمگیر است.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد