راهنمای تعیین سایز دستبند
  • 2021-04-07

راهنمای تعیین سایز دستبند

برای علت ایجاد شدن دستبند بایستی بدانیم که گروه های قبیله ای و قومی گوناگون دست بند ها را عموما به مناسبت های آئینی گوناگونی به دست می کردند. مصریان دستبند را از لوازمی مانند سنگ، چوب و استخوان، می تراشیده اند و از آن ها در ارتباط یافتن با تمایلات روحانی و مذهبی خود استفاده می کردند. مصریان دستبند معروفی داشته اند که با طرح نوعی سوسک و با سنگ عقیق درست می شده است این دستبند بر اساس یافته‌های موسسه نشنال جئوگرافی یکی از مناسب ترین نمادهای مصر باستان به حساب می رفته است. مصریان از آن به عنوان نوعی طلسم یا مهره استفاده می کردند.

 

نماد مقدس این حشره تجدید زندگی و تولد دوباره را نمایان می کرد. به این خاطر دستبندهای تراشیده شده ای که طرح این سوسک را داشتند به عنوان زینت به زنان باردار داده می شد. این دستبند جهت احیا کردن در دنیای بعد از مرگ، در مومیایی جسد گنجانده می شد.


رسوم استفاده از دستبند در کشورها

 

در بلغارستان در زمان کهن، سنتی به نام آئین مارتینتسا  وجود داشته  کسی که می خواست آئین مارتینتسا را اجرا کند باید یک روبان قرمز و سفید را به اطراف مچ دستان به شکل یک دستبند ببندد تا بدین صورت بآبا مارتا از او خشنود شود. این شخصیت اسطوره ای کسی بوده که با خود انتهای فصل سرد و شروع بهار را اعلام می کند. در یونان باستان سنتی مانند آن وجود داشت یونانیان دستبندی از رشته های قرمز و سفید می بافتند که آن را تا انتهای فصل تابستان به دست گره می زدند. به این دستبند مارتیس گفته می شد و بدین خاطر آن را به دست می انداختند که از پوست آنها در مقابل آفتاب شدید محافظت کند.


در آمریکای لاتین دستبندی از جنس طلا وجود داشت که با پلاکی از مرجان قرمز یا سیاه و شبیه به یک مشت گره کرده ساخته شده است. این دستبند همراه خود طلسمی را به همراه داشت که شخص را از «چشم زخم» یا همان تماس شیطان محفوظ نگاه می داشت. همه می دانیم که پدیده چشم زخم ناشی از نگاه شدیدا تحسین آمیز یا حسادت آلود اشخاص ناشی می شود. زنان آمریکای لاتین در موارد متعدد به همین خاطر دستبند آزباچی را به نوزادان خود می پوشاندند تا از آن ها در مقابل حوادث شوم محافظت کنند.

 

انواع دستبند از نظر جنس

 

1-دستبند حدید

 

دستبند های حدید هم توانستند بازار خوبی رو به خود اختصاص بدهند و علت اصلی آن قیمت پایین انها است ولی نمی توان از زیبایی آنها چشم پوشی کرد هرچند که به اندازه زیبایی سایر فلزات و چرم نیستند.

 

2-دستبند صدفی

 

برای اولین بار تمام افراد را غافلگیر کرد. زیراکه این اولین بار بود که از پوسته صدف برای ساختن زیورالات استفاده شده بود که با استقبال خیلی زیادی هم مواجه شد. صدف ها یکی از چیزهایی هستند که عموما در سفرهای دریایی افراد به عنوان یادگاری با خودشان به همراه می آورند و تا مدت های طولانی صدف های کوچک یادآور سفر و خوشگذرانی برای آنها خواهند بود و  شاید همین علت موجب پایداری و محبوبیت این اکسسوری ها است.

 

3-دستبند فیروزه

 

دستبندهای فیروزه به علت رنگ زیبایی که دارند و همچنین خاصیت فراوان آنها محبوبیت خاصی بین ما ایرانی ها دارند. فیروزه خواصی مانند دفع چشم زخم، ایجاد خوش شانسی و رونق کسب و کار دارد که به همین خاطر بسیار مورد توجه قرار می گیرد

 

4-دستبند مسی 

 

دست بند مسی از غلیظ شدن خون جلوگیری می‌کند و به اکسیده شدن گلوکز و آزاد شدن انرژی در بدن کمک می‌کند و  جذب آهن را افزایش می‌دهد. از خواص دیگر مس می توان به تامین کردن اکسیژن بافت‌های بدن از جمله مغز و یاری رسانی به غده تیروئید در ترشح هورمون‌ها اشاره کرد.

 

روش اندازه گیری سایز دستبند

 

با اندازه‌گیری دقیق مچ دست می‌توان سایز دستبند طلا یا ساعت مچی را پیدا کرد. اندازه گرفتن مچ دست به زیورآلاتی که قرار است استفاده کرد هم بستگی دارد. به عنوان مثال اندازه‌ای که برای ساعت مچی در نظر گرفته می شود با اندازه‌ای که برای دستبند طلا لازم است فرق دارد. برای به دست آوردن اندازه درست می‌توان از یک متر پارچه‌ای، روبان یا حتی تکه‌ای نخ ضخیم یا کاموا کمک گرفت.چندین روش برای اندازه‌گیری مچ دست برای تعیین سایز دستبند طلا یا ساعت مچی وجود دارد که در ذیل چند مورد از آن را بیان خواهیم کرد.

 

۱- شما برای تعیین کردن سایز استاندارد دستبند طلا یا ساعت مچی بایستی دور مچ را با متر اندازه‌گیری کنید.

 

اولین راه تعیین سایز دستبند اندازه‌گیری دور مچ است. دستبند طلا در اندازه استاندارد بایستی کاملا روی مچ دست شما بنشیند و خیلی بالا و پایین نباشد. این کار در مورد ساعت مچی هم صدق می کند. به همین علت بایستی همان قسمت از مچ دست را اندازه گرفت که قرار است ساعت یا دستبند را ببندید. زمان اندازه‌گیری هیچ فاصله‌ اضافه‌ای در نظر نگیرید و سایز دور مچ را روی یک برگه  حتما یادداشت کنید. بایستی توجه داشته باشید که پهن‌ترین قسمت مچ دست یا قسمت پایین استخوان مچ که در کنار کف دست قرار دارد را برای سایز دستبند اندازه‌گیری می‌کنند.

 

۲- قسمت پهنای مچ دست خودتان را با یک النگوی باز اندازه‌گیری کنید.


با کمک یک النگو یا دستبند النگویی که باز است می‌توانید پهنا و عرض مچ دست خودتان را به طور دقیق اندازه‌گیری کنید. بهتر است پهن‌ترین قسمت مچ دست را برای اینکار انتخاب کنید که همان استخوان برآمده‌ی مچ دست است. زمانی که النگو را به دست می‌کنید، بایستی از یک طرف النگو تا طرف دیگر را اندازه بزنید تا سایز درست مچ دست شما به دست بیاید.

 

۳- برای اندازه‌گیری کردن اندازه النگو، پهنای همه انگشتان خودتان را اندازه بگیرید.

 

النگوها شکل ثابتی دارند و در دست کردن آنها زیاد راحت نیست. افراد در قدیم از جوراب‌های نازک یا صابون برای در دست کردن النگو استفاده می کردند. به همین علت برای اینکه شما بتوانید اندازه درست و دقیق مچ دست خود را برای استفاده از النگو اندازه گیری کنید تا النگو تنگ نباشد و داخل مچ دستتان شود بایستی اندازه انگشتانتان را داشته باشید. برای اینکار کف دست خودتان را رو به بالا یا روبه‌روی صورتتان نگه بدارید. انگشت شستتان را داخل دست بیاورید و به صورتی آن را نگه دارید که روی نوک انگشت کوچک قرار بگیرد.

 

این حالت دستتان را دقیقا به همین حالتی جمع می‌کند که قرار است النگو به دست کنید. دستتان را در همین حالت نگه بدارید و با دست دیگر اندازه پهن‌ترین قسمتی که انگشت‌ها در هم جمع شده‌اند را اندازه بگیرید. در هنگام اندازه‌گیری مراقب باشید که دست شما جمع یا باز نشود چون که در این حالت اندازه‌گیری شما درست و دقیق نخواهد بود.

 

انواع دستبند از نظر جنس


۴- یک نخ ضخیم را دور مچ خود بپیچید و با توجه به زیوری که می‌خواهید استفاده کنید، اندازه آن را معین کنید.

 

چهارمین راه تعیین کردن سایز دستبند استفاده کردن از یک نخ ضخیم است. شما نخ یا کاموا را به بلندی ۳۰ سانتی‌متر بردارید، آن را صاف روی یک سطح مسطح قرار بدهید. بعد مچ دستتان را بر روی نخ بگذارید به صورتی که مچ دستتان رو به بالا باشد. دو طرف نخ یا کاموا را بر روی مچ دستتان قرار بدهید به صورتی که روی همدیگر بیفتند.اگر اندازه دور مچ دستتان را برای النگوهای حلقه‌باز اندازه می‌گیرید، بایستی نخ را بر روی مچ دستتان قرار بدهید به صورتی که یک طرف نخ از روی استخوان مچ دست شروع می شود و یک دور کامل دور مچ بپیچد. محلی که دور مچ قرار می‌گیرید را نگه دارید و بایستی با متر اندازه‌گیری کنید.


اگر برای تعیین کردن اندازه النگوی طلا این اندازه‌گیری را انجام می‌دهید، بایستی انگشتانتان را در کف دست جمع کنید، نخ را اطراف پهن‌ترین قسمت پیچ دهید و بعد اندازه‌ای که نخ یک دور کامل پیچیده را بگیرید تا اندازه النگو مشخص گردد.ساده‌ترین روش اندازه‌گیری هم استفاده از مترهای پارچه‌ای است. فقط کافیست متر را دور مچ بگیرید تا عدد درست به دست بیاید و این همه دردسر برای اندازه با نخ و بعد مشخص کردن اندازه‌ی نخ با متر یا خط‌کش وجود نخواهد داشت.


۵- جایی که دو سر نخ بر روی هم می‌افتد را با ماژیک یا خودکار علامت‌گذاری کنید.

 

زمانی نخ را درست و محکم دور مچ می پیچانید مکانی که دو سر آن به هم می‌رسند را  با ماژیک علامت‌گذاری کنید، این کار باعث می شود اندازه‌گیری شما درست شود. زیراکه زمانی با دست محل اتصال را نگه‌ می‌دارید ممکن است دستتان جابه جا شود و مجبور بشوید مجددا اندازه‌گیری را تکرار کنید.

 

۶- از خط‌کش هم می‌توان جهت اندازه‌گیری اطراف مچ برای اندازه دستبند کمک گرفت.

 

یکی دیگر از راه‌های تعیین سایز دستبند استفاده کردن از خط‌کش است. در این حالت بایستی نخ یا کاموا، یا حتی یک تکه کاغذ باریک را اطراف مچ دست بپیچانید. بعد مکانی که به هم می‌رسند را با ماژیک علامت‌گذاری کنید. در پایان نخ یا کاغذ را روی سطح صاف بگذارید. از ابتدای نخ تا محل علامت‌گذاری شده را سانت بزنید.

 

دستبندها از نظر ساخت

 

1-دستبند تک پوش

 

دستبند های تک پوش عموما ضخیم تر هستند و معمولا یک فاصله یا یک گیره دارند که به وسیله آن به مچ دست بسته می شود از فلزات و یا چرم ساخته می شوند. به خاطر اینکه این نوع از دستبند کلفت و غیرقابل انعطاف هستند، نمی توان از آنها به عنوان پایبند استفاده کرد.

 

2-دستبندهای تنیس

 

دستبندهای تنیس یک اکسسوری کلاسیک هستند که به خوبی با لباس های رسمی یا روزمره هماهنگ می شوند. در نوع طراحی شده ی ساده ی آن، روی زیبایی طبیعی سنگ ها و نگین های استفاده شده در آن و فلزات آن تاکید بیشتری می کند. دستبندهای تنیس ظریف و انعطاف پذیر هستند و راحت پوشیده می شوند و چفت دست می باشند.

 

3-دستبند مهره ای

 

دستبند مهره از دستبند های محبوب در بین مردم است که از چندین مهره ساخته شده است که به وسیله یک نخ به همدیگر متصل شده اند. این دستبند ها می توانند قفل داشته باشند یا به طور کشی باشند، این دستبند ها اگر چه الان قسمتی از تیپ جوانان و نوجوانان است. آن هم از نوع اسپرت و کژوال است ولی این مدل دستبند ها از قدیم با سنگ هایی مانند عقیق و فیروزه و یاقوت جزء زیور آلات ایرانی بوده است .

 

4-دستبندهای آویزدار

 

این دستبند ها معمولا از یک زنجیر فلزی ساده هستند با آویز تزئین شده اند. دستبندهای آویزدار روشی معنی دار برای نشان دادن چیزها یا وقایع مهم در زندگی شما هستند، مانند به دنیا آمدن یک فرزند. این دستبندها و آویزها برای انتقال به نسل های بعد نیز بسیار مناسب اند و تا زمان های زیاد به یادگار باقی خواهند ماند. آویزها می توانند از مواد مختلفی ساخته شوند. از فلزهای گرانبها مانند طلا و نقره ی 925 تا سنگ های قیمتی یا حتی شیشه.پابندها می توانند با آویز، گوی یا جواهرات تزئین شوند. اما چه روی مچ پا چه مچ دست، داشتن آویز بیشتر از اندازه می تواند موجب شود دستبندتان برای شما آسان نباشد و یا پوشیدن آن مشکل شود.

 

5-دستبندهای سنگ های گرانبها و مروارید

 

سنگ های قیمتی نسبت به الماس، تنوع رنگ بیشتری دارند و همچنین غیررسمی تر هم هستند. دستبندها ممکن است تنها یک نوع سنگ داشته باشند یا ترکیبی از سنگ ها و برش های گوناگون باشند، و یا سنگ هایی با رنگ های زنده که با الماس احاطه شده اند و تضاد رنگ زیادی را به نمایش می گذارند. اگر مطمئن نیستید که چه سنگی را انتخاب کنید، یکی از گزینه های مرسوم این است که سنگ ماه کسی که آن را استفاده می کند انتخاب کنید، به ویژه زمانی که قصد دارید برای کسی هدیه بگیرید. دستبندهای مروارید در اندازه ها و رنگ های مختلفی از قبیل سفید، طلایی، قهوه ای، آبی، صورتی و سیاه وجود دارند. مروارید نسبت به بیشتر سنگ های قیمتی، شکننده تر است. می توانید پابندهایی که با سنگ یا مروارید ساخته شده است پیدا کنید.

 

دستبندهای سنگ های گرانبها و مروارید

 

6-دستبند های زنجیری

 

دستبند های زنجیری جزء دستبند های شیک مناسب مصرف روزمره هستند که از قطعاتی تشکیل شده‌اند که درون یکدیگر قرار می گیرند و تشکیل زنجیر می دهند. این دستبند ها هم مورد پسند اقایان است و هم خانم ها. میتوانید از دستبند های زنجیری به صورت چندتایی کنار هم استفاده کنید.

 

7-دستبند تمیمه یا دستبند انگشتری

 

دستبند تمیمه یا دستبند انگشتری که به ان دستبند عربی گفته می شود از دستبند و انگشتر تشکیل شده است که معمولا زنجیرهایی تزییناتی بر روی دست, انگشتر را به دستبند وصل می کند. تمیمه یکی از عناصر فرهنگ عامه بوده و در قدیم فقط جنبه تزیینی نداشته و تاثیرات ماورایی آن را باور داشته اند.تمیمه یا دستبند انگشتری یکی از انواع زیورآلات است. تعداد انگشترها می تواند یک یا چند عدد باشد و همچنین روی دست آن می تواند تک زنجیره و یا چند زنجیره باشند. از انواع پرکار و سنگین این نوع زیورها, می توان به نمونه هایی اشاره کرد که روی دستبند و یا زنجیرهای روی دست از شمسه و فرم های خورشیدی استفاده شده است.

 

تنوع طرح تمیمه خیلی بالاست و گاه در آن از فلزات گوناگون استفاده می کنند و از آن سنگ های زینتی گوناگون در رنگ ها و شکلهای گوناگون اویزان می کنند.در حال حاضر مدل های تازه و متنوع دستبند انگشتری با طرح های مختلف و مواد مختلف از جواهرات و فلزات گرانقیمت و طلا گرفته تا مواد کم ارزش مانند پارچه ساخته و تولید می گردد و جزیی از زیورآلات جدید و مدرن امروزی شده است و طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. ولی جالب آنکه این قسمت از مد همچون بسیاری از سبک های جدید در صنعت مد ریشه در هنر و باورهای گذشتگان دارد.


در بعضی مناطق ایران تمیمه های گوناگون وجود دارد و براساس تزیینات و شمسه روی دست، معانی و کاربردهای گوناگونی برای آن درنظر می گیرند. در باورهای سنتی از تمیمه به عنوان تعویذ جهت جلوگیری از نظر و چشم زخم استفاده می شده است و گاهی اوقات از آن برای درمان برخی از بیماری ها استفاده می کردند. در کتاب های دینی درباره تاثیرات ماورایی دستبند انگشتری و همچنین احکام اسلامی مربوط به استفاده از آن بسیار اشاره شده است.

 

در مناطق گوناگون دنیا استفاده از تمیمه وجود دارد هر چند با نام های مختلفی خوانده شوند و کاربردهای مختلفی بر آن تعریف شده باشد. به عنوان مثال در دوران برده داری در افریقا دستبند انگشتری را دستبند برده ها می نامیدند. دستبند انگشتری نمادی از بردگی بوده است و به عنوان نشان بین مالک و برده استفاده می شده است.

 

8-دستبند بافت

 

دستبند بافت دستبند هایی بودند که افراد به صورت دست ساز برای خود و دوستانشان می ساختند ولی اکنون تولیدی ها از این مدل ها تولید می کنند. دستبند بافت دست بندی است که از رشته ها و نخ های بهم بافته شده درست شده است که به دسته های گوناگونی براساس شکل و کاربرد تقسیم شده اند مثل دست بند های دوستی یا توری.

 

9-دستبند النگویی

 

دستبندهای النگویی معمولا گرد و محکم و غیر قابل انعطاف هستند و از جلوی دست به درون کشیده می شوند. روی مچ کمی شل هستند و در هر ضخامتی دیده می شوند. النگو را ممکن است چندتایی استفاده کنند. النگوها معمولا از فلزاتی مثل طلا، نقره، برنج و استیل ساخته می شوند. این النگو ها به خاطر جذابیت و قیمت ارزان به شدت در بین دختران محبوب است.

 

نکته :

 

هنگام خرید دستبند به اندازه مچ خود توجه نمایید اگر دستان پر و چاقی دارید دستبندهایی با سایز بزرگتر انتخاب کنید تا دستبند به دستتان اسیب نرساند و اگر دستان لاغری دارید بهتر است از دستبند هایی با سایز کوچکتر استفاده کنید تا از دستتان نیافتد در این شرایط میتوانید از فروشنده بخواهید در صورت امکان سایز دستبند را برایتان کوچک کند.

 

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

انواع دستبند طلا و اهمیت شناخت آن‌ها در ست شدن بهتر

انواع دستبند طلا که اغلب به عنوان یک اکسسوری شیک مورد توجه خانم ها است، از فلزات مختلف به همراه انواع سنگ‌ها ساخته می‌شود و در شکل‌ها و سبک‌های متفاوتی موجود است. با وجود این تنوع، سبک لباس و نوع سلیقه شما به هر شکلی باشد؛ دستبند متناسب با آن وجود خواهد داشت.

عیار سنجی طلا چیست و چگونه انجام می شود؟

طلای خالص استخراج شده از معادن طلا برای استفاده در صنعت بسیار نرم است. برای حل این مشکل فلز طلا را با آلیاژهای دیگر ترکیب کردند و سختی آنها را افزایش دادند. افزودن آلیاژ به طلا باعث افزایش شکل پذیری این فلز گرانبها شده و امکان استفاده از آن را در صنایع مختلف فراهم می کند.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد