طلای ماشینی چیست؟ نکاتی که باید پیش از خرید طلای ماشینی بدانید!
  • 2022-10-31

طلای ماشینی چیست؟ نکاتی که باید پیش از خرید طلای ماشینی بدانید!

ما ایرانی ها علاقه زیادی به خرید طلا داریم، حالا این خرید می تواند ناشی از سلیقه یا علاقه شخصی یا صرفا برای پس انداز و حفظ ارزش پولمان باشد! گاهی هدف از خرید طلا، دادن آن به عزیزانمان است. در هر صورت، به هر دلیلی که تصمیم به خرید طلا داشته باشید، هنگام خرید آن با دو انتخاب متفاوت روبرو می شوید. خرید طلای ماشینی یا خرید طلای دست ساز! می خواهیم در این مقاله به طور اختصاصی طلای ماشینی و ویژگی های آن را بررسی کنیم.
طبق باور متعارف، طلایی که انتخاب می کنید نشان دهنده سلیقه، فرهنگ و گوشه ای از شخصیت شماست. احتمالاً به همین دلیل است که طراحان این رشته علاقه زیادی به کشف مجموعه های مختلف در مدل های مختلف دارند و سعی می کنند در هر مجموعه طرح های جدیدی را برای گروهی از افراد با سلیقه های مشابه ارائه دهند. در نهایت، همه طلایی را می خرند که با روحیه، طرز فکر و سلیقه آنها مطابقت دارد.


اما انتخاب طلا از بین دو گروه طلای دست ساز و طلای ماشینی تا حدودی از حیطه سلیقه شخصی خارج است و علاوه بر سلیقه و نظر شخصی باید گزینه های دیگری را نیز برای انتخاب بین آنها در نظر گرفت.سلیقه شخصی فقط برای طرح طلاست. بنابراین نباید اجازه دهیم این موضوع در انتخاب نوع طلایی که می خریم تأثیر بگذارد. انتخاب طلا بین طلای دست ساز و ماشینی بیشتر به دلیل خرید و نوع استفاده از آن طلا بستگی دارد تا به سلیقه خریدار. اگرچه خریدار تصمیم گیرنده در نهایت برای انتخاب نوع طلاست، اما مجموعه ما با بیش از 10 سال سابقه در صنعت طلا و جواهرسازی ایران و چندین سال تجربه در زمینه ارائه طلای ماشینی و دست ساز به مشتریان خود این حق را می دهد که در هنگام انتخاب طلا با مزایا و معایب هر کدام آشنا شوند و در نهایت با توجه به شرایط بهترین را برای خود انتخاب کنند.


منظور از طلای دست ساز چیست؟


شاید از نام آن به خوبی متوجه شده باشید که طلای دست ساز نوعی زینت است، عنصر اصلی در ساخت آن طلا است و با هنر دست ساخته می شود. آن دسته از افرادی که در این تجارت فعال هستند و جذب می شوند معمولاً به صنایع دستی یا سازه های دست ساز علاقه مند هستند. البته زرگری یکی از مشاغل پردرآمدی است که بیشتر افراد به این حرفه روی می آورند.

طلای دست ساز

هنگام ساخت طلا به روش دستی، ابتدا طلا با توجه به مدلی که مشتری در نظر دارد به مقدار دلخواه در می آید، سپس با استفاده از ابزارهای مختلف و به کمک دست، شکل و اصلاح می شود. در این روش نیز مانند روش ماشینی می توان یک سری سوراخ روی طلا ایجاد کرد و یا سنگ های تزئینی و قیمتی را روی آن قرار داد.


منظور از طلای ماشینی چیست؟

واضح است که زیورآلات ماشینی توسط ماشین ساخته می شود. در این روش انواع انگشتر طلا، دستبند طلا، گردنبند طلا، گوشواره طلا و ... وجود دارد که ابتدا توسط کارشناسان و طراحان مجرب و حرفه ای طراحی شده و سپس قالب آن به دستگاه داده می شود. پس از آن طلا و سایر عناصر مکمل مانند آلیاژهای مختلف به شکل مایع در می آیند و در دستگاه ریخته می شوند تا در این مرحله دستگاه به طور خودکار به آن شکل داده و خنک شود.

 

منظور از طلای ماشینی چیست؟


مزایای طلای ماشینی چیست؟

اولین مزیتی که طلای ماشینی را از طلای دست ساز متمایز می کند طراحی و ساخت محکم آن است. به عنوان مثال، اگر قصد خرید حلقه ازدواج را دارید و می خواهید از آن بطور دائمی استفاده کنید، البته باید یک حلقه محکم و قابل اعتماد انتخاب کنید. طلای ماشینی معمولاً به دلیل قالب‌گیری خوبی که دارد از طلای دست‌ساز محکم تر است. همچنین از آنجایی که این طلا در گالری های معتبر به فروش می رسد، رعایت اصول ویژه و استانداردهای منحصر به فرد برای تولید آنها ضروری است.این موضوع طلای ماشینی را به گزینه قابل اعتمادتری تبدیل کرده است.

علاوه بر این در تولید طلای ماشینی از مواد سخت تری استفاده می شود که باعث افزایش ماندگاری محصول برای استفاده در طول زمان می شود. البته لازم نیست هنرمند برای ساخت طلای دست ساز در کارگاه کوچک خود استانداردها را رعایت کند یا از قالب و مواد تقویت کننده برای شکل دهی استفاده کند. این مشکل همچنین باعث می شود تا طلای دست ساز کارایی لازم را برای استفاده طولانی مدت نداشته باشد. در واقع بیشتر این طلا فقط جنبه تزئینی دارد.

از سوی دیگر، طلای ماشینکاری شده تمایل بیشتری به عمومیت دارد و در حجم زیاد تولید می شود، بنابراین خرید طلای ماشینکاری شده برای کسانی که به دنبال قطعات خاص و منحصر به فرد هستند، انتخاب خوبی نیست. با انتخاب طلای دست ساز می توانید طلای مورد نظر را با توجه به طرح ذهنی خود به طلافروش سفارش دهید و کار خاص خود را داشته باشید. شاید این مهم ترین تفاوت طلای دست ساز و ماشینی باشد.


مراحل ساخت جواهرات چیست؟

مراحل ساخت طلا جواهرات شامل ایده، طراحی و اجرا، قالب گیری سه بعدی، ریخته گری، پرداخت و سوهان‌ کاری، مخراج‌ کاری، تمیزکاری، پرداخت نهایی و در نهایت آبکاری طلا می باشد.ایده به عوامل زیادی بستگی دارد. از قیمت طلا گرفته تا فرهنگ و عادات خرید مردم. مثلا در شهرهای جنوبی کشور طلای زرد سنگین ترجیح داده می شود اما مثلا در تهران طلای سفید و رزگلد با طرح های ظریف بیشتر طرفدار دارد. بنابراین یک جواهرساز باید شناخت کافی از سلیقه مردم و مشتریان خود داشته باشد تا بتواند ایده و طرح مورد نظر خود را پیاده کند.

قبل از ساخت زیورآلات ابتدا طرح آن را روی کاغذ می کشند تا عیوب احتمالی از بین برود. سپس با چاپگر سه بعدی شکل می گیرد. هر چه رزین استفاده شده در این دستگاه کیفیت بالاتری داشته باشد، کیفیت قالب نهایی بهتر است. بعد از آن نوبت به مرحله ریخته گری می‌رسد. پس از آن زرگر باید نهایت مهارت و ظرافت خود را به نمایش بگذارد زیرا دقت در سوهان کاری در حفظ زیبایی کار بسیار مهم است. در مرحله ریخته گری، سنگ های قیمتی و جواهرات اتمی با نهایت ظرافت و دقت در جای خود قرار می گیرند. مخراج کاری به طور کلی یک مرحله زمان بر است و باید با دقت زیادی انجام شود.

بعد از این مراحل نوبت به تمیزکاری، پولیش و در نهایت آبکاری طلا می رسد.طلای ماشینی همانطور که از نامش پیداست توسط ماشین آلات خاصی ساخته و فرآوری می شود. برای ساخت طلا از این طریق، ابتدا سازندگان طلا و جواهرات به این طرح می پردازند. پس از آن طلای ذوب شده را در قالب مخصوص دستگاه ریخته و پس از مدتی از دستگاه خارج می کنند. البته برای ایجاد طرح روی طلا از لیزر و دستگاه CNC استفاده شده است. با این حساب ساخت و ساز زودتر انجام می شود، زحمت کمتری در ساخت و ساز می شود و در نتیجه هزینه ساخت آن نیز کمتر می شود.

پیشنهاد ما این است که اگر می خواهید در مراسم خاصی مانند نامزدی یا عروسی به عنوان هدیه طلا بدهید، بهتر است طلای ماشینی را انتخاب کنید. تغییر اندازه این طلا ها به دلیل شکل کلی آنها آسانتر است. سفارش ست انگشتر طلا ماشینی به دلیل وجود نمونه های مشابه در بازار آسانتر می باشد. به عنوان مثال، خرید انگشتر بلومز دایموند، به شما این امکان را می دهد که بعداً به راحتی حلقه ست آن را در بازار پیدا کنید. این برند سال هاست که در تولید حلقه ازدواج تخصص دارد. علاوه بر این می توانید طلای ماشینی بخرید که با سنگ های قیمتی برندهای معروف تزیین شده است، در این صورت ممکن است انتخاب شما منحصر به فرد نباشد و مشابه آن را به راحتی در بازار پیدا کنید، اما مطمئن باشید که هدیه شما گران است و به عنوان هدیه در این نوع جشن ها ارزشمند و بسیار مناسب است.


عوامل مهم در تفاوت طلای دست ساز و ماشینی

پس از روش های ساخت هر یک از این روش ها لازم است تفاوت این دو به طور کامل توضیح داده شود که به شرح زیر است.

 

 نرخ تولید


 نرخ تولید

کاملاً واضح است که میزان طلای تولید شده با دست با همان مقدار در روش ماشینی متفاوت است و به هیچ وجه با هم برابر نیستند. بسته به مدل تولیدی، ممکن است تولید طلای دست ساز زمان قابل توجهی به صورت چند روز یا چند هفته طول بکشد. در حالی که با روش ماشینی و تولید طلای ماشینی تعداد زیادی از انواع زیور آلات در یک روز ساخته می شود.

پس با در نظر گرفتن موارد فوق طبیعی است که بیشتر زیورآلات موجود در جواهر فروشی از نوع ماشینی باشد. اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر قصد سفارش طلا به صورت عمده را دارید، به محصولات دست ساز متکی نباشید و برای صرفه جویی در زمان و هزینه ای که صرف آن می کنید، این کار را به روش ماشینی مناسب بسپارید.


 هزینه ساخت طلا

اولین چیزی که می تواند بر قیمت تمام شده و قیمت طلای دست ساز تاثیر بگذارد زمان و تلاش لازم برای ساخت آن است که باعث می شود قیمت آن در بازار نسبت به نوع ماشینی آن بیشتر شود. ممکن است مدلی را سفارش دهید که شبیه مدل ماشینی است که با دست ساخته شده، اما وقتی کار تمام شد، متوجه می‌شوید که وزن بیشتری نسبت به طراحی ماشینی دارد. این نیز یکی از دلایلی است که قیمت زیورآلات دست ساز بیشتر از زیورآلات ماشینی است.


اجرت طلا


طبیعی است که هنرمندان این رشته نیز با توجه به زمانی که برای طلا می گذارند دستمزد بیشتری دریافت می کنند. البته این بستگی به برنامه های خاص، شلوغ و دشوار خواهد داشت. در برخی موارد اگر طرح متعلق به برندی خاص و شناخته شده باشد، ممکن است قیمت آن از مدل دست ساز مشابه بالاتر باشد. اما به طور کلی اکثر محصولات موجود در بازار قیمت پایین تری دارند.در این میان فروشگاه های معتبری نیز وجود دارند که انواع طلا را با قیمت مناسب تری به فروش می رسانند.


آشنایی با مزایا و معایب طلای دست ساز و ماشینی

به طور کلی طلای ماشینی در مقایسه با طلای دست ساز استحکام و مقاومت بیشتری دارد. همچنین با توجه به عرضه در فروشگاه های مختلف، رعایت استانداردهای خاص یکی از اولویت های اصلی این نوع محصولات محسوب می شود.

دستبند طلا

لازم به ذکر است که رعایت این اصول در ساخت طلای دست ساز اهمیتی ندارد.به همین دلیل این احتمال وجود دارد که شکنندگی طلا به هر دلیلی بالا باشد. علاوه بر این، همانطور که گفته شد، ساخت طلا با دست زمان بیشتری می برد.

جالب است که در تولید طلای ماشینی استفاده از آلیاژهای سخت تری ترجیح داده می شود. به همین دلیل استحکام و پایداری محصولات ماشینی به طور کامل تضمین می شود. همچنین روند ایجاد آنها سریعتر انجام می شود تا هرچه بیشتر در زمان صرفه جویی شود.


مزایا و معایب طلای ماشینی و دست ساز

یکی از مهمترین و بارزترین مزایای طلای ماشینی ساخت محکم و قابل اعتماد آن است. تمامی جواهراتی که با دستگاه تولید می شوند باید دارای اصول و قوانین خاصی باشند. زیرا این زیورآلات باید در تمامی فروشگاه های کشور توزیع و عرضه شود.

 

مزایا و معایب طلای ماشینی و دست ساز

 

اما طلای دست ساز اینطور نیست و قوانین و مقررات خاصی در تولید آنها وجود ندارد.در طلای شرکتی احتمال شکستگی، باز شدن بافت و قفل شدن در طول زمان، بسیار کم است. با این حال، اکثر شرکت ها محصولات خود را با کیفیت بالا و گارانتی عرضه می کنند.این مدل طلایی با توجه به مزایایی که دارد معایبی نیز دارد. طلا هایی که دارای طرح های بسیار پیچیده و ساخت سنگین هستند با این دستگاه ها امکان پذیر نیست. چنین طلایی توسط طلاسازان ماهر و با تجربه تولید می شود.


خرید طلای ماشینی

انتخاب هر قطعه طلا به نوعی شخصیت و سلیقه شما را نشان می دهد. بنابراین هدف از تولید طلا یکی است. مدل های مختلفی برای هر شخصیت، فرهنگ و ملیتی طراحی، تولید و ارائه می شود.شما می توانید طلای ماشینی را بخرید، علاوه بر اینکه زیبایی و جذابیت خود را نشان می دهد، می توانید آن را با قیمت مناسب خریداری کنید.


کلام پایانی

همانطور که در مقاله بالا اشاره کردیم، دانستن ویژگی های هر یک از آنها برای خرید انواع طلای دست ساز و طلای ماشینی مهم خواهد بود. ساده تر می توان گفت طلای دست ساز با تلاش بیشتر و در مدت زمان طولانی تری در اختیار مشتری قرار می گیرد. به همین دلیل در مقایسه با طلای ماشینی از قیمت بالاتری برخوردار است. لازم به ذکر است که استحکام حرف اول را در ساخت طلای ماشینی می زند.

 

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

نماد لوتوس در طلا و جواهرات و فشن به چه معناست؟

نماد لوتوس در جواهرات نشانه‌ی نجابت، رشد معنوی، کمال و چرخه‌‌ی تولد و رشد انسان است. گل لوتوس به طور کلی یکی از نمادهایی است که در صنعت طلا و جواهرسازی بسایر مورد توجه طراحان قرار دارد و در ساخت طلاهای شیک به وفور از آن استفاده می‌شود.

معرفی برندهای مطرح جواهرات

انواع برند معروف طلا و جواهر در سرتاسر دنیا وجود دارد که علی‌رغم قیمت‌های بسیار بالایی که دارند، همچنان تقاضا برای مارک‌های گران‌قیمت جواهرات مردانه و زنانه همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. با میلیاردها دلاری که سالانه در بازار طلا و جواهر خرج می‌شود،

طلای آب شده چیست و چه ارزشی دارد؟

به طلایی گفته می‌شود که یک بار ساخته شده، اما دوباره به کارخانه طلاسازی برگشت داده می‌شود تا در آنجا ذوب شود و دوباره به چرخه تولید بازگردد. بنابراین هر کالا یا محصولی از انگشتر و گردنبند گرفته تا شمش که در ساخت آن از طلا استفاده شده باشد را می‌توان ذوب و دوباره استفاده کرد و به همین خاطر، به عنوان طلای آب شده از آن یاد می‌شود

چگونه از کیفیت سنگ جواهر مطمئن شویم؟

سنگ های جواهر زیبایی و درخشندگی خاصی دارند به شرطی که اصل بوده و کیفیت بالایی داشته باشندبرای مطمعن شدن از کیفیت سنگ جواهر به نکاتی باید توجه کرد که در این مقاله به آنها اشاره می کنیم.

باید ها و نباید های خرید انلاین طلا بدون اجرت

امروزه با پیشرفت روزافزون وب سایت ها و دنیای وب، فروشگاه های اینترنتی زیادی وجود دارند که محصولات خود را به صورت آفلاین و آنلاین به فروش می رسانند. یکی از انواع این فروشگاه ها خرید اینترنتی طلا بدون اجرت می باشد که طلای مستعمل را به فروش می رسانند این فروشگاه ها علاوه بر فروش طلا بدون اجرت اقدام به فروش طلای نو نیز می نمایند. برای خرید اینترنتی طلا و جواهرات بدون اجرت باید نکاتی را در نظر بگیرید زیرا امروزه افراد سودجو در این زمینه هستند که به جای طلاهای مستعمل طلاهای تقلبی را به مشتریان می دهند.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد