سنگ در نجف چیست؟
  • 2020-06-09

سنگ در نجف چیست؟

دُر به معنای مروارید (منظور  پاکی و سفیدی این سنگ) و نوع نجفی به معنی “مروارید نجف” است، در زبان فارسی به این نمونه از کوارتزهای شفاف دُر کوهی گفته می شود. سنگ دُر نجف در واقع گوهر سنگی از خانواده ی کوارتز دی اکسید سیلیسیوم به رنگ سفید، شفاف یا شیشه ای است، شاید بتوان آن را نوعی کریستال شفاف نامید.

 

هر چقدر شفافیت آن بیشتر باشد، ارزش و قیمت آن افزایش پیدا می کند. معمولا  آنهایی که از قسمت رودخانه استخراج می شوند، شفافیت بالاتری نسبت به بقیه ی سنگ ها  آن مناطق دارند.

 یکی از گونه های سنگ در نجف، عقیق است، این سنگ برای عموم مردم شناخته شده است و به رنگ‌های کهربائی، زرد، سفید، جگری، جگری مایل به سیاه و سبز دیده می شود.

 

چرا سنگ در نجف طرفداران بیشتری نسبت به کوارتزهای شفاف دیگر دارد؟

به خاطر اینکه این سنگ فقط در منطقه بزرگ قبرستان وادی السلام و حوالی آن در نجف یافت می شود، منابع آن کمیاب و کشورهای دور کمتر با نام آن آشنایی دارند. وادی السلام جایی است که انسان های بزرگی همچون نوح، هود و حضرت علی (ع) در آن به خاک سپرده شده اند. بدیهی است که همین ویژگی های خاک وادی السلام با ذرات وجود این انسان های بزرگ سبب شده است که این گوهر نزد مسلمانان و به ویژه شیعیان اهمیت معنوی بالایی پیدا کند. زیرا این سنگ طی هزاران سال در این خاک رشد کرده و به دست ما رسیده است.

 

از کجا می توان سنگ در نجف اصل تهیه کرد؟

تقاضاهای بسیار برای بدست آوردن این گوهر سنگ به همراه منابع بسیار محدود آن باعث شده تا سنگ های تقلبی از آن در بازارهای مختلف به وفور دیده شود. از شیشه گرفته تا کوارتز شفاف که در ایران نیز بسیار فراوان است، تا جایی که از کرمان یا خراسان نیز کوارتزهای شفاف را تراشیده و به نجف می فرستند و در آنجا به عنوان دُر نجف به زائران و خریداران با قیمت گزافی می فروشند.

 

گاهی خود فروشندگان نیز در تعیین مکان استخراج این سنگ دچار تردید می شوند. چیزی که درباره ی این گوهر سنگ اهمیت دارد، منبع استخراج شده آن یعنی نجف است، زیرا برای خریدار بار معنوی خاصی دارد.

 

تشخیص اصل بودن سنگ در نجف:

یکی از روش های تشخیص سنگ در نجف اصل، از انگشتر در نجف تقلبی می تواند قیمت آن باشد. تراش دامله کاروینگ، پولیش داده شده، تمیز آن در بازارهای جهانی می تواند، قیمتی بین 40 تا 80 دلار باشد

 

.در نجف در رکاب آهن سوار شده باشد بین 50 تا 100 دلار و در رکاب نقره ای بین 100 تا 200 دلار نیز ارزش دارد، ولی در واقع هیچ راه و روش درستی برای تشخیص در نجف اصل از تقلبی و شناخته منطقه استخراج شده آن با چشم مسلح وجود ندارد. بیش از 99 درصد فروشگاه های اینترنتی جواهرات در ایران نیز همان کوارتز شفاف واقع در کشور خودمان را به این نام می فروشند.

 

سنگ های قیمتی اصل طبیعی هستند و به همین دلیل ممکن است درز و شکافهایی داشته باشند در حالی که سنگهای مصنوعی کاملا بی عیب و نقص به نظر می رسند همچنین سنگ های تقلبی بیشتر از سنگ های اصلی می درخشند. چون سنگ های اصل و طبیعی در محیط خود کمی فرسایش پیدا می کنند. یک راه آسان دیگر برای تشخیص سریع اینکه سنگ اصل است یا نه این است که وزن آن را بررسی کنید.سنگ های مصنوعی چگالی بیشتری نسبت به سنگ های اصلی دارند بنابراین سنگین تر هستند.

 

 

برای تشخیص کافی است که سنگ را در دست بگیرید. یک روش دیگر برای تشخیص قیمت سنگ است، سنگ های مصنوعی کم ارزشتر هستند بنابراین قیمت کمتری دارند، چون در آزمایشگاه ساخته می شوند، اما سنگ های واقعی در طبیعت و چون نایاب و محدود هستند. قیمت بیشتری باید داشته باشند. اگر قیمتی دیدید که پایین به نظر می رسید، فکر نکنید که آن یک سنگ واقعی است.

 

این سنگ از نظر معنوی بسیار با ارزش و گرانبها است. سنگ در نجف به صورت دو رنگ شیشه ای بی رنگ و شیشه ای مایل به قرمز در قسمت وادی السلام نجف کشور عراق یافت می شود که به نمونه ی دومی آن در حسینی نیز می گویند. گونه دیگر از این سنگ ها دارای خط های سیاه رنگی به شکل مودار است که به آن در مودار می گویند .

 

در توصیه های اسلام سنگ های قیمتی که روی انگشتری نصب می شوند مانند فیروزه و در نجف و ... جایگاه بخصوصی دارند و به استفاده از آنها بسیار توصیه شده است. در فرهنگ ما انگشترهایی که پیشینه مذهبی دارند، از جایگاه ویژه ای در میان مردم برخوردارند و احادیث زیادی در باره ی خواص سنگ و انگشتر های عقیق، فیروزه، در نجف و ... وجود دارد.

 

خواص سنگ های انگشتری در نجف:

- ارامش بخش است.

- انرژی معنوی را تقویت می کند.

- سبب دور شدن نیروی منفی می شود.

- در نجف برای درمان کمر درد مفید است.

- درمان سردرد های مزمن از مهم ترین خواص درمانی سنگ در نجف است.

- همراه داشتن سنگ در نجف جریان خون را تحریک می کند .

- در نجف تنظیم کننده مراکز دریافت انرژی در بدن است و تعادل انرژی را در بدن برقرار می کند .

- سنگ در نجف در پاکسازی همه چاکراهای بدن نقش موثری ایفا می کند.

- سنگ در نجف روی شنوایی و بهبود عملکرد آن اثر بسیار خوبی دارد.

- پر نور کننده ی چشم است و جلوگیری از خیلی از بیماری های چشمی خاصیت در نجف است.

- در نجف تاثیر مثبتی بر عملکرد ریه دارد.

- این سنگ نماد نیروی ذهن انسان است و به تمرکز و افزایش توانایی های ذهنی و باز نمودن ذهن کمک می کند.

به طور کلی مهمترین خواص درمانی در نجف در طب سنتی بر طرف نمودن درمان خستگی های مزمن کمک به رفع و درمان ورم مفاصل ، صدمات استخوانی ، افسردگی و درد عضله است.

 

طریقه ساخت سنگ در نجف

 

خواص سنگ در نجف در روایات :

مطلبی که دانستن آن خالی از لطف نیست اینکه این سنگ، نه تنها هیچ موردی با عنوان مضرات سنگ در نجف وجود ندارد و درباب مضرات آن شفاها و به صورت مستند مطلبی ارائه نشده است بلکه این سنگ از نظر معنوی دارای بسیار با ارزش و گران بها است. در مورد فاضل و ثواب استفاده از سنگ در نجف روایات متعددی از امامان معصوم (ع) نقل شده است. این سنگ باعث تقویت انرژی معنوی می شود و انرژی های منفی را دور و همراه داشتن آن باعث آرامش می شود. در هیچ کدام از  اسناد و کتب مطلبی درباره مضرات سنگ در نجف پیدا نمی شود.

 

از امام صادق (ع) روایت شده: دُر نجف که در نجف اشرف است، هر کس انگشتر دُرّ نجف در دست کند و به آن نگاه کند، خداوند برای هر نگاهی که به این نگین می‌کند، ثواب یک زیارت در نامه عمل او می نویسد که اجر و ثواب آن برابر با اجر و ثواب عمل پیامبران و صالحان است و اگر رحمت خداوند نبود، قیمت هر دانه نگین درّ نجف به قدری گران می‌شد که کسی توانایی خرید آن را نداشت، ولی خداوند آن را بر شیعیان ارزان قرار داده تا آن که همه شیعیان بتوانند از آن بهره ببرند. (وسائل ج5 ص403 – 404)

 

از مفضل بن عمر نقل شده است که می گوید: «روزی به خدمت حضرت صادق علیه السلام رفتم و انگشتر فیروزه به دست داشتم امام صادق علیه السلام فرمودند: ای مفضل فیروزه مکان سیر دیدگان مردان و زنان با ایمان و دور گرداننده درد از دیده های ایشان است و من دوست دارم که هر مومنی پنج انگشتر در دست کند، عقیق ، فیروزه، یاقوت ، حدید صنعی، در نجف».

 

در جواهر نامه درباره ی خواص سنگ در نجف یا همان در کوهی آمده است: هرکه بلور با خود دارد خواب های پریشان بشوراند و چنانچه با خویش داشته باشد از درد دندان ایمن خواهد بود.در مخزن الادویهص 558 نیز گفته شده: طبیعت آن سرد و خشک است، زداینده و تحلیل برنده، آشامیدن آن جهت خردکردن سنگ مثانه و ادرار بول و ضماد آن برپستان جهت زیادی شیر است.گفته شده جهت شارژ انرژی این سنگ می توان ماهی یک یا دوبار آن را در آب زلال از شب تا صبح زیر نور ماه قرارداده و سپس آن را در مقابل خورشید قرار دهید تا خشک شود.

 

 در حدیث معتبر از بشیر دهان منقول است که  به حضرت رسول (ص) عرض کردم کدام یک از نگین ها بر انگشت خود بنشانم؟ رسول اکرم(ص) فرمودند: چرا غافلی از عقیق سرخ و عقیق زرد و عقیق سفید کهاین ها سه کوهند در بهشت اما کوه عقیق سرخ پس مشرف است بر خانه رسول خدا(ص) و اما کوه عقیق زرد پس مشرف است بر خانه حضرت فاطمه(س) و اما کوه عقیق سفید پس مشرف است بر خانه حضرت

 

امیر المؤمنین(ع) و همه آنها یک خانه است و از زیر هر کوهی نهری جاری است از برف سردتر، از شیر سفید تر، و نمی خورد از آن نهرها مگر آل محمد(ص) و شیعیان ایشان و هر سه نهر از کوثر می آید و به یک جامی ریزد و این سه کوه تسبیح و تقدیس و تمجید الهی می کنند و از برای محبان آل محمد(ص) طلب آمرزش می کنند. پس هر که از شیعیان آل محمد یکی از این عقیق ها را در دست داشته باشد، جز خیر و نیکی

و فراخی روزی و سلامتی نبیند، از جمیع بلایا در امان باشد و ایمنی یابد از شر پادشاه ظالم  و از هر چه آدمی از آن می ترسد و حذر می نماید.

 

خواص در نجف از نظر ماورایی

این سنگ به دلیل رنگ سفید و شفاف خود، تمام چاکراها را تحت تاثیر قرار می دهد، تقریبا می توان برای تمامی مقاصد متافیزیکی شامل درمانگری، گسترش هوشیاری، گشودن چاکران، ارتباط با درک درونی باز خوانی خاطرات نامحسوس برقراری تعادل در قطبیت ها، ارتقای سطح مواقبه و رویابینی، جذب و ارسال عشق، خلق وکامیابی بکار رود. این سنگ با تمامی سنگ های دیگر هماهنگی و ارتباط برقرار می کند.

 

در نجف :

گفته می شود سنگ در نجف زمان ظهور امام زمان (عج) بنا به دلایلی که گفته شد، بسیار کمیاب و قیمتی خواهد شد، اما امروزه بسیار ارزان و فراوان است و از خواص سنگ در نجف بسیار استفاده می شود. از لحاظ زیست شناسی هر انسانی از یک نطفه ای تشکیل شده و زمانی که می میرد و بدن او متلاشی می شود، این سلول ها و هسته ی اولیه از بین نمی رود.

 

شاید برای شما سوال باشد که علت محبوبیت سنگ در نجف چیست؟ بدیهی است که ویژگی های گفته شده از خاک وادی السلام با ذرات وجود این انسان های بزرگ باعث شده که سنگ در نجف میان مسلمانان و بخصوص شیعیان ارزش معنوی بسیار بالایی پیدا کند. همانطور که گفتیم دلیل این ارزش این است که سنگ در نجف طی هزاران سال در این خاک تشکیل شده و سپس به ما رسیده است.

 

طریقه ساخت سنگ در نجف :

خالی از لطف نیست که بدانید نحوه ی ساخت این سنگ مختص به شهر نجف عراق است و چون تنها در این سرزمین حاصل می شود به سنگ در نجف شهرت دارد. هنگامی که در آغاز سال باران نیسان اولین بارانی که در اواخر فروردین و یا در اوایل اردیبهشت می بارد و خواص درمانی بسیاری دارد( بر شهر نجف و قبرستان وادی السلام یکی از بزرگترین و قدیمی ترین قبرستانهای تاریخ  است که تعدادی از قبر پیامبران و بسیاری از سادات و صالحان و بزرگان دین نیز در آن است)، با خاک این قبرستان فقط  خاک وادی السلام ترکیب می شود و باعث ایجاد کلوخ هایی می گردد. سازندگان، کلوخ را صیقل می دهند و از سنگ هایی که از این طریق درست می شود برای نگین انگشتر، تسبیح  و ... استفاده می کنند.

 

یکی دیگر از سنگ های پرخواص سنگ سیترین است که در ادامه با آن آشنا خواهید شد:

 

تشخیص در نجف اصل

 

 سنگ سیترین

سنگ قیمتی سیترین همچنین به عنوان "Light Maker" شناخته می شود و دارای رنگ زرد روشن است که منعکس کننده ی انرژی و به همان اندازه پر جنب و جوش است مانند ویتامین C برای روح ، بلور آن مثبت و شادی را به وجود می آورد.لور سیترین نیز به عنوان یک گوهر تزئینی هزاران سال به کار برده شده است.

 

در قرن 17 ملکه ویکتوریا با پوشیدن آن به عنوان جواهرات، آن را محبوب کرد. ستارگان هالیوود جواهرات سیترین را روی تابلو فرش قرمز به شکل قلاب های پیچیده، گردنبند و سایر قطعه های بیانیه با سنگ های قیمتی بزرگ به عنوان محور می پوشیدند.

 

دانستن ترکیب منحصر به فرد سنگ کریستالی سیترین به ما کمک می کند تا با فرکانس های بالای آن عمیق تر ارتباط برقرار کنیم. سنگ کریستالی سیترین نوعی کوارتز شفاف است که از دی اکسید سیلیکون تشکیل شده است و در بدن انسان نیز یافت می شود به همین دلیل است که ارتعاشات آن به راحتی با انرژی طبیعی ما طنین انداز می شوند. همچنین شکل مثلثی خود را از تشکیل کریستال منحصر به فرد می گیرد. رنگ زرد از مقدار آهن آن حاصل می گردد.

 

سیترین با چاکرای شبکه خورشیدی ارتباط برقرار می کند و آن را پاک و متعادل می سازد و حس رضایت، شگفتی، لذت و دلبستگی می آفریند. از آن می توان برای پاک کردن هاله و پر کردن بخش های تیره وجود با شادی و نور استفاده کرد.

 

این سنگ به طرزی شگفت آوری محرک مغز و تقویت کننده ی تفکر است. موجب خلاقیت می شود و فرد را قادر می سازد مشکلات را ساده تر حل کند. همچنین این سنگ به فراوانی و ثروت هم شهرت دارد و عده ای معتقدند با نگه داشتن آن می توان ثروت اندوخت. این سنگ انرژی زا، به فرد احساس کامیابی می بخشد و برای کسانی که احساس خستگی و فرسودگی می کنند بسیار کارآمد است. سیترین تقویت کننده ی کلیه ها، مثانه، شکم پانکراس و طحال نیز است.

 

نحوه ی نگهداری :

نگهداری از عقیق بسیار ساده است: شما می توانید آن را هفته ای یک بار در آب جاری شستشو دهید و یا در معرض اشعه خورشید قرار دهید.

 

سخن پایانی :

 

سنگی که در نجف یافت می شود سنگی زیبا و پر خاصیت است و همچنین قیمت بالایی دارد. به همراه داشتن سنگ در نجف خواص بسیار خوبی می تواند برای شخص فراهم آورد. در روایات نیز به استفاده از آن تاکید شده است. از انرژی های خوب طبیعی آن غافل نشوید.

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

انگشتر در نجف

سنگ های مختلفی در سراسر دنیا وجود دارد، سنگ هایی همچون: مروارید، الماس، یاقوت و در نجف. از این سنگ ها برای ساخت انواع زیورآلات مانند: گوشواره، انگشتر و دستبند استفاده می شود. سنگ در نجف در وادی السلام شهر نجف در کشور عراق یافت می شود، نوعی سنگ کریستال از خانواده ی کوارتز است، در دو رنگ شیشه ای بیرنگ و شیشه ای مایل به قرمز.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد