سنگ خون یا یشم خطایی چیست؟
  • 2020-11-15

سنگ خون یا یشم خطایی چیست؟

سنگ یشم خطایی با رنگ های سبز تیره، سرخ وجود دارد که به خاطر همین رنگ قرمزی که دارد باعث شده است که نام آن را سنگ خونی بنامند. این سنگ ابتدا به عنوان سنگ  تولد برای متولدین ماه مارس استفاده می شد و متولدین ماه مارس این سنگ را خریداری و استفاده می کردند. سپس نام این سنگ عوض شد و نام جدیدی به خود گرفت که نام آن آکوامارین است.

 

با گذشت زمان، امروزه هم سنگ یشم خطایی برای افراد متولدین ماه مارس استفاده می شود و هم به عنوان یکی از سنگ های این ماه شمرده شده است. و همچنین یشم خطایی به عنوان سنگ برج حمل نام گذاری شده است.

 

خواص سنگ یشم خطایی :

 

سنگ یشم خطایی دارای رنگ های سبز روشن و تیره است که ترکیب این رنگ ها به صورت نامنظم است. بخشی از قسمت های سنگ، سبز روشن و بخشی دیگر سبز تیره است. ناسرگی های خونی در سنگ وجود دارد  که این ناسرگی ها به خاطر ناخالصی های  اکسید آهن در درون سنگ است که ایجاد شده اند.

 

رنگ خونی که در سنگ وجود دارد به صورت منظم نیست و از رنگ قهوه ای گرفته تا رنگ قرمز به صورت های مختلف در سنگ قرار دارد که ترکیب متفاوتی از این رنگ ها بر روی سنگ به وجود می آورد.. برخی از سنگ ها دارای رنگ زرد هستند که این سنگ زرد در تجارت با نام « پلاسما » شناخته شده است و اغلب افراد این سنگ را با یشم خطایی اشتباه می گیرند و فکر می کنند که یشم خطایی است و آن را خریداری می کنند.

 

قسمت خونی سنگ دارای طیف های متفاوتی است. در برخی جاهای سنگ رنگ قرمزی کمتر و در جاهای دیگر رنگ قرمزی بیشتری هست که این رنگ ها یا به صورت متراکم  یا به صورت کوچک که مانند قطره است  در درون سنگ وجود دارد. از بین موارد گفته شده سنگ های کوچکی که شکل های کوچک قطره مانند  دارند طرفداران بیشتری دارد و افراد بیشتری خواهان هستند که این نوع سنگ های زینتی را خریداری کنند.

 

تشخیص سنگ خونی ( یشم خطایی) :

 

یشم خطایی به صورت کلاسیک است و افراد برای خریدن آن خیلی راحت و از روی ظاهر آن می توان آن را از جنس تقلبی  تشخیص دهند. یشم خطایی دارای رنگ های سبز، سبز آبی است که بعضی وقت ها این رنگ ها به خاکستری مایل به آبی تغییر شکل می دهد و دارای تنوع رنگی می شود.


بهترین یشم خطایی دارای ناسرگی هایی از لکه های زرد یا قهوه ای، قرمز متمایل به خون است. این یشم خطایی از گونه های کوارتز است. یشم خطایی بسیار ماهرانه ساخته شده است و جنس بسیار محکمی دارد و این استحکام باعث شده سنگ های دیگر نتوانند یشم خطایی را خراش دهد و موجب ضربه زدن به آن شود. به خاطر همین ساختار ماهرانه ای که دارد قابل دستکاری شدن نیست و افراد می توانند با یک آزمایش بسیار ساده یشم خطایی اصل را از جنس تقلبی آن تشخیص دهند و آن را خریداری کنند.

 

نمونه مشابه زیادی از یشم خطایی وجود دارد که اغلب افراد این سنگ ها را با یشم خطایی اصلی اشتباه می گیرند و آن را خریداری می کنند.  یک نمونه از این سنگ های مشابه نوعی است که درون آن، از دی اکسید تشکیل شده است و  شکل بلوری به خود دارد. این سنگ به صورت سه وجهی است که از تراکم میکروکریستالی به وجود آمده است و مانند یشم خطی است اما راهی وجود دارد که می توان این سنگ را از یشم خطایی اصل تشخیص داد. این راه ساده بدین گونه است که به خاطر وجود دانه هایی در یشم خطایی اصلی به راحتی می توان این دو سنگ را از هم تشخیص داد و با مشاهده این دانه ها یشم خطایی اصل را از سنگ مشابه تفکیک کرد.

 

درخشندگی سنگ خونی یا یشم خطایی

 

رنگ های یشم خطایی از رنگ های شفاف تا رنگ تیره وجود دارد که بعد از کار برش روی این سنگ ها درخشندگی بیشتری را به دست می آورند و بر زیبایی خود می افزایند. درخشندگی بعد از برش نقش بسزایی در زیبایی و جلا دادن این سنگ دارد.

 

این سنگ ها به دو صورت مومی یا رزینی قابل مشاهده هستند، ناسرگی هایی در داخل سنگ وجود دارد که این ناسرگی ها شامل کلریت و اکسید آهن و هم چنین شامل سوزن های هورنبلاند است و موجب لکه ای بودن رنگ خونی سنگ می شود و ترکیب نامنظی روی سنگ ایجاد خواهد شد.

 

سنگ خونی یا یشم خطایی

 

شکل سنگ خونی یا یشم خطایی

 

یشم خطایی غالباً به صورت کوژ تراش دیده می شود. و به شکل جواهرهای مهره ای می توان آن را پیدا کرد. سنگ های کوچک به صورت ساده هستند و بدون برش استفاده می شوند اما سنگ های بزرگ روی آنها برش انجام می شود و به صورت برش داده شده وجود دارند. برش دادن این سنگ ها بیشتر به صورت بیضی یا گلابی دیده می شود و شکل های دیگر مانند تخم مرغی، ساده، قلبی کمتر دیده می شود. یشم خطایی بیشتر در مجسمه ها، مهرها، حکاکی روی جواهرها، نشان ها استفاده می شود.

 

نام یشم خطایی در تجارت

 

یشم خطایی سنگ متمایز از گونه های کوارتز سنگ یمانی است که وجود ویژگی هایی در آن باعث متمایز بودن این سنگ از بقیه سنگ ها شده است. یشم خطایی یکی از قسمت های میکروکریستالی کوارتز است. کوارتز یک ماده غنی است که به عنوان دومین ماده معدنی غنی در کره زمین شناخته شده است و یشم خطایی زیرمجموعه کوارتز است و دارای مواد غنی است.

 

سنگ های زیادی مشابه یشم خطایی  وجود دارد که برخی افراد موقع خریدن یشم خطایی دچار اشتباه می شوند و به جای آن سنگ های مشابه را خریداری می کنند.  در تجارت گاهی اوقات نام « یشم خونی » یا « هلیوتروپ» را به جای سنگ خونی به کار می برند.

 

منبع معدن یشم خطایی

 

معدن یشم خطایی در کشورهایی مانند کشور هند، ماداگاسکار، کالیفرنیای ایالات متحده وجود دارد. و هم چنین در کشورهایی مانند استرالیا، برزیل، چین، آلمان این یشم خطایی مشاهده شده است. و جدیدترین کشوری که یشم خطایی در آن یافت شده است جزیره  رم که در کشور اسکاتلند وجود دارد. این کشورها معدن یشم خطایی هستند که می توان این سنگ را به راحتی در این کشورها پیدا کرد.

برای خرید طلا قسطی آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

انواع سنگ های قیمتی آبی رنگ

سنگ های قیمتی آبی رنگ می توانند روی انواع جواهرات به کار بروند یا به تنهایی کاربردهای فراوانی دارند.

سنگ جید و خواص آن

این سنگ ارمغان آور آرامش و تعادل روانی است و باعث می شود فرد آرامش لازم برای تصمیم گیری در امور مختلف زندگی را کسب کند. این سنگ به داشتن امواج آرام بخش معروف است و باعث درمان افسردگی می گردد و در مواقعی که فرد تحت فشار روانی زیاد است استفاده از آن سودمند است. سنگ جید در چین به عنوان مظهر ۵ فضیلت انسانی یعنی خرد ،شفقت، انصاف، تواضع و شجاعت است.

چگونه از سنگ یشم نگهداری و آن را تمیز کنیم؟

در هنگام استفاده از نگین یا سنگ در انواع جواهرات باید مراقبت های لازم را انجام دهیم تا ضربه‌ای به این اکسسوری گران بها وارد نشود. در ادامه شما را با چند روش نگهداری و مراقبت از سنگ یشم آشنا می‌کنیم.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد