انگشتر عقیق
  • 2020-12-07

انگشتر عقیق

در سراسر جهان هستی خدای زیبایی ها، انواع مختلف سنگ ها را از جانب زمین به انسان‌ هدیه کرده است. در طبیعت سنگ‌های مختلفی با رنگ های متفاوت و زیبا همچون: یاقوت، عقیق، کوارتز، فیروزه، زمرد، الماس، کهربا، دُرِ نجفی و غیره وجود دارد که هر یک از آنها خواص منحصر به فردی دارند که مخصوص خود سنگ است.

 

به خاطر زیبایی و خواص درمان این سنگ ها، اغلب مردم از آنها استفاده می کنند و تمایل دارند بدانند که کدام یک از سنگ‌های موجود در طبیعت برای تقویت نیروی جسمی و معنوی مناسب تر است و یا اینکه از کدام سنگ‌ها می توان در زیور آلات استفاده کرد.

 

به خاطر همین بيشتر سنگ هايی هم كه زياد شناخته شده نيستند در بين مردم رواج دارد. اما سنگ هایی مانند: سنگ فيروزه و عقيق از محبوبيت بسيار بالايي برخوردار است. عقیق از جمله این سنگ هاست و از ايام قديم به عنوان يكی از احجار كريمه شناخته می شده است و به همين دليل از جایگاه خاصی برخوردار است.

 

* سنگ عقیق

 

گوهر عقیق، سنگی از خانواده سیلیس 2 SiO است که بیشتر در سه رنگ سرخ , زرد و کبود یافت می شود. به طور عمده رنگ عقیق وابستگی فراوان به اکسید محلول در شبکه سیلیسی آن دارد، بدین صورت که در سنگ عقیق سرخ، اکسید آهن سه ظرفیتی یا هماتیت بیشتر نقش دارد. در سنگ عقیق زرد اکسید آهن دو ظرفیتی یا لیمونیت اکسید غالب است و در سایر رنگها اکسید سایر عناصر نظیر منگنز, کلسیم, کروم, نیکل نقش بیشتری ایفا میکند.

 

 سنگ عقیق دارای یک ترکیبی از سنگ های آذرین سیلیکا است که در آب های زیرزمینی یافت می شود. عقیق در کشورهایی همچون: یمن، هندوستان، ایران و چین، در رنگ های گوناگون قرمز ، زرد و سفید یافت می شود.

 

ویژگی فیزیکی عقیق :

 

این گوهر از اقسام کوارتز است و مطابق با جدول سختی‌‌شناسی کانی‌های معدنی موس سختی معادل ۷ دارد. بین کانی‌‌ها الماس با سختی ۱۰ بالا‌ترین درجه سختی را دارد و مقاوم‌‌ترین به ‌شمار می‌رود و گرافیت (مغز مداد) هم سختی معادل یک دارد. عقیق اصل با ۳ درجه اختلاف نسبت به الماس، سختی مناسبی دارد. همین سختی، یکی از راه‌های قیمت‌گذاری عقیق و تشخیص اصل از نوع بدل آن ‌است.

 

محبوبيت سنگ عقیق:

 

در كشور ايران اکثر مردم آشنایی چندانی با انواع مختلف سنگ ها ندارند، ولی فيروزه، عقيق، زمرد و الماس را به خوبی میشناسند. اما گوهر عقیق در بين اين چهار سنگ از محبوبيت بيشتری برخوردار است. علت این محبوبيت ممکن است به خاطر سفارش هايی باشد كه در احاديث ائمه به آن اشاره کرده اند. حتی در بعضی از روایت ها برای مؤمن نشانه هايی نقل شده است كه يكی از اين نشانه ها داشتن سنگ عقیق است.

 

خواص انگشتر عقیق در کلام ائمه :

 

 بسیاری از ائمه بر خواص انگشتر عقیق در گشایش روزی بسیار تأکید کرده اند. امام صادق (ع) درباره ی انگشتر عقیق فرمودند: هر که انگشتری از عقیق به دست کند پریشان نشود و مادام که با خود دارد اندوهی به او نمی‌ رسد. در سخنی از امام باقر (ع) درباره انگشتر عقیق، آمده است عقیق سرخ زرد و سفید هر سه کوه هایی هستند در بهشت و هر که انگشتری از عقیق به دست کند به جز خیر و خوبی و وسعت رزق نمی‌بیند.

 

درباره ی فواید انگشتر عقیق، امام رضا (ع) فرمودند: عقیق فقر و تنگدستی و درویشی را برطرف می کند و در حدیث دیگری امام می فرماید هر که قرعه به انگشتر عقیق بزند بهره او تمام تر بیرون می آید.امام صادق (ع) درباره ی فضیلت انگشتر عقیق فرمودند: انگشتر عقیق در دست کنید که مبارک است و هر که انگشتر عقیق داشته باشد امید است که عاقبتش خیر باشد.

 

برخی از فضیلت های سنگ عقیق :

 

۱نخستین سنگ ایمان آورنده به خدا، پیامبر و ائمه (ع(

سلمان فارسی روایت می کند که روزی پیامبر اکرم (ص) به امیرمؤمنان (ع) فرمود: «یا علی: انگشتر را در دست راست کن تا از دسته مقربان الهی باشی» حضرت عرضه داشت: «یا رسول الله، مقربان درگاه الهی چه کسانی هستند»؟

پیامبر(ع) فرمود: «آنها جبرئیل و میکائیل اند

باز حضرت پرسیدند: «چه انگشتری در دست کنم؟»

پیامبر(ص) فرمود: «عقیق قرمز، پس همانا سنگ عقیق، اول کوهی است که اقرار کرد به وحدانیت خدا و به پیامبری من و به وصایت تو یا علی و امامت فرزندان بعد از تو و به بودن بهشت برای محبان تو و شیعیان فرزندانت».

۲با ایمان ترین سنگ در میان سنگها

امام صادق (ع) فرمود: «دوست دارم که هر مؤمنی از شیعیان ما پنج انگشتر را در دست داشته باشد. یکی از آنها عقیق است. زیرا عقیق با ایمان ترین و مؤمن ترین سنگ به خدا و به ما اهل بیت در میان سنگهاست».

۳اول کوه شهادت دهنده به ولایت امیرمؤمنان (ع)

اولین کوههایی که به ولایت امیر مؤمنان شهادت دادند سه کوه عقیق، فیروزه و یاقوت بودند.

۴تسبيح سنگ عقیق و استغفار برای دوستان محمد و آل محمد.

۵تكلم خداوند با حضرت موسی (ع)

امام صادق (ع) فرموده اند: انگشتر عقیق در دست کنید. همانا خداوند با پیامبرش، موسی (ع) بر روی کوه عقیق سخن گفت و موسی بر این کوه به مقام کلیم الهی رسید

۶معراج پیامبر(ص)

پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «در شب معراج که به آسمان ها سفر کردم (به عرش رفتم) به مرتبه ای رسیدم که نزدیک تر از آن، به مقام ربوبیت، تصور پذیر نیست. پس خداوند در آنجا با من بین دو کوه عقیق سخن گفت».

 * روشهای تشخیص انگشتر عقیق اصل با نوع بدل

- انگشتر عقیق را با آتش نمی توان سوزاند.

-  سنگ عقیق روی شیشه خط می اندازد.

-  انگشتر عقیق در مقابل نور اشکالی همچون: حباب یا کندوی زنبور از خود نشان می دهد.

- شی نوک تیز روی انگشتر عقیق اثری ندارد و ردی نمی اندازد.

 

سنگ عقیق

 

خواص انگشتر عقیق از دیدگاه ائمه (ع) :

 

۱از بین بردن فقر

بنابر روایتی از امام رضا (ع) که می فرماید: «دست کردن انگشتر عقیق، فقر را از بین می برد و دست کردن آن نفاق را نیز نابود می کند».

امام صادق(ع) در حدیثی طولانی فرمودند: « خیلی عجیب است که شخصی در دستش انگشتر عقیق باشد و درهم و دینار (پول) نداشته باشد

۲وسعت بخشیدن به رزق و بی نیاز کردن از مردم

بشیر از امام باقر(ع) پرسید: چه نوع نگینی را روی انگشترم قرار دهم حضرت فرمود: «ای بشير! چرا از عقیق قرمز و عقیق زرد و عقیق سفید غافلی! همانا این سه، کوههایی هستند در بهشت... تا آن جا که فرمود: هر کس یکی از انواع عقیق را در دست کند و شیعه ما اهل بیت نیز باشد، به جز خیر و خوبی و وسعت در رزق نمی بیند و بی نیاز از مردم می گردد».

٣افزودن بر ثواب نماز

 امیرمؤمنان على (ع) می فرماید: «کسی که انگشتر عقیق در دست کند و دو رکعت نماز با آن بخواند، ثواب آن دو رکعت، برابر با هزار رکعت نمازی است که بدون انگشتر عقیق بخواند».

 ۴دور داشتن از قطع دست و خونریزی شدید

روزی اعمش از اصحاب امام صادق (ع) به همراه حضرت در کنار قصر منصور دوانیقی ایستاده بودند که ناگهان مردی تازیانه خورده از خانه بیرون آمد. پس حضرت فرمود: «ای اعمش نگاه کن و ببین نگین انگشتر این مرد چیست؟» اعمش پیش رفته و خوب نگریست و گفت: یابن رسول الله، نگین انگشتر او عقیق نبود.

حضرت فرمود: «ای اعمش! بدان اگر نگین انگشترش عقیق بود تازیانه نمی خورد. اعمش گفت: یابن رسول الله از خواص انگشتر عقیق بیشتر برایم بگویید؟ حضرت فرمود: دست کردن انگشتر عقیق، از قطع شدن دست محافظت می کند». گفت: دیگر چه خواصی دارد؟ حضرت فرمود: «از خونریزی شدید نیز جلوگیری می کند».

۵تسریع در اجابت دعا و برآوردن حوائج

امام سجاد (ع) می فرماید: پیامبر اکرم (ع) فرمود: «هر کس انگشتر عقیق در دست کند (و دعا کند) خداوند حاجاتش را برآورده می سازد».

۶مانع شکنجه و تازیانه از روی ظلم

روزی مردی از کنار امام باقر (ع) عبور کرد که دستگاه ظالمانه حکومتی بنی امیه به ناحق او را تازیانه زده بودند. پس امام باقر (ع) به راوی فرمود :چرا همراه خود انگشتر عقیق نداشت!؟ بدان همانا اگر انگشتر عقیق در دست داشت، به او تازیانه به ناحق نمی زدند».

۷ایمنی از شر حاکم ظالم و هراس انگیزها

امام باقر (ع) فرمود: «دست نمودن انگشتر عقیق، انسان را از شر سلطان ظالم و هر چه که او از آن می ترسد و می گریزد، نگاه می دارد».

8غم زدایی و فرح انگیزی

پیامبر اکرم (ص) فرمود: «(ای مردم) انگشتر عقیق در دست کنید، همانا تا انگشتر عقیق در دست دارید، حزن و اندوه بر دل شما وارد نمی شود».

9افزایش امکان برنده شدن در قرعه

امام رضا (ع) فرمود: «کسی که انگشتر عقیق در دست کند و قرعه را بردارد، شانس او برای برنده شدن بیشتر است و قرعه بهتری خواهد داشت».

و مواردی همچون:

۱۰- نگهدار انسان در سفر

۱۱عاقبت به خیری انسان در زندگی

۱۲باز داشتن از عذاب خداوند

13- قرار گرفتن در پناه مخصوص خدا و ولى خدا

14حرز سلامتی از هر بلاء

 

روشهای تشخیص انگشتر عقیق اصل با نوع بدل :

 

راهکارهای مختلفی برای تشخیص انگشتر عقیق اصل با نوع بدل وجود دارد، عقیق اصل رگه‌های نقطه‌ای، سوزنی، ابری و پر مانند دارد. حتی ممکن است این رگه‌ها از رنگ دیگری هم باشد. رگه‌های ایجاد ‌شده در عقیق‌های مصنوعی ساختگی بوده و مثل رگه‌های معدنی، طبیعی و دلنشین نیست. سختی‌ عقیق فقط ۳ درجه کمتر از الماس است، بنابراین مقاومت سنگ آن باید بالا باشد و با یک ضربه کوچک نشکند یا ترک برندارد. عقیق اصل طبیعت متضاد با فصل دارد، تابستان خنک و زمستان گرم است، در صورتی که نوع صنعتی آن متناسب با تغییرات دما تغییر می‌کند.

 

سنگ عقیق اصل معمولاً فاقد بو است. عقیق های مصنوعی در اثر خنک شدن یا زود گرم شدن شکسته می شوند. عقیق سرخ بعد از گذشت زمان رنگ خود را از دست می دهد و رنگ حنایی به خود می گیرد. عقیق اصل وزن سنگینی نسبت به عقیق تقلبی دارد. سنگ عقیق طبیعی از شفافیت نا منظمی برخوردار است در حالی که می توان درون آن خطوط و ابرهایی را مشاهده کرد. اما عقیق مصنوعی اینطور نیست و از شفافیت بالایی برخوردار است.

 

- همچنین:

1- انگشتر عقیق اصل را با آتش نمی توان سوزاند.

2- عقیق اصل روی شیشه خط می اندازد.

3- انگشتر عقیق  اصل در مقابل نور اشکالی همچون حباب یا کندوی زنبور از خود نشان می دهد.

4- شی نوک تیز روی انگشتر عقیق اصل اثری ندارد و ردی نمی اندازد.

 

راه تشخیص عقیق یمنی اصلی چگونه است؟

 

یکی از معروفترین سنگ ها در بین عقیق ها عقیق یمنی است، رنگ سرخ این عقیق بسیار مشهور است و اکثر افراد عقیق یمنی را با این رنگ می شناسند. رنگ های دیگر آن: یاسی، کبود، مشکی، پرتقالی، قهوه ای است. عقیق یمنی اصل یکی از بهترین و با کیفیت ترین سنگ ها در بین جواهرات سنگی است که معادن بسیاری دارد. همانطور که از نام این سنگ مشخص است این سنگ از کشور یمن استخراج می شود، ولی در کشورهایی مانند برزیل هم یافت می شود. در ایران از عقیق برای جواهرات نقره و طلا استفاده های زیادی می شود و از خواص بیشماری نیز برخوردار است.

 

سختی سنگ عقیق یمنی 7.6 تا 7 است. عقیق اصل یمنی رنگی پرتقالی، قرمز، قرمز مایل به قهوه ای، جگری، کرمی مایل به زرد، سوسنی، عسلی و سیاه دارد. این سنگ از درجه شفافیت های مختلفی تشکیل شده است و گوهری بسیار مقدس و با ارزشی دارد.عقیق یمنی از ترکیبات شیمیایی مختلفی تشکیل شده است و سنگی درخشان است که بهترین رنگ عقیق زرد، قرمز و سفید است.

 

عقیق یمنی

 

تراش عقیق یمنی از چه نوعی است؟

 

در گذشته به دلیل نبود ابزارآلات تراش از سمباده استفاده می کردند که این کار باعث می شد بر روی جواهر خش هایی به وجود بیاید و البته این نوع تراش را بر این باور می دانستند که عقیق کاملاً اصل است، اما این کار مورد تأیید نیست ضمن اینکه از ارزشهای سنگ نیز کم می کند

 

. تراش هایی مانند: کله مورچه ای، سمبه ای، ناختی، تراش صاف یا تخت، تراش قطعی به همین روش انجام می شد که البته در کشور یمن از زمان های بسیار دور رسم بر این بوده که عقیق باید حتماً بهسازی شود. در حال حاضر در ایران تراش ثبتی وجود دارد و بعد از عملیات بهسازی به وسیله ی سمباده خراش هایی بر روی آن ایجاد می کنند تا سنگ کاملاً اصل به نظر برسد.

 

انتخاب رکاب انگشتر مناسب برای هر نوع نگین عقیق :

 

انتخاب رکاب مناسب برای هر نوع نگین عقیق با رنگ و تراش متفاوتی، نیاز به تخصص و تجربه دارد، به همین خاطر است که مشاهده می شود، یک انگشتر عقیق مردانه زیبا و جذاب که رکاب زیبایی هم دارد، نسبت به انگشتری که شاید نگین عقیق مشابه داشته باشد، ولی از رکاب زیبایی برخوردار نیست و زیبا و جذاب طراحی نشده است، قیمت بیشتری دارد.

 

پس  باید این مورد را  مد نظر گرفت که همیشه زیباترین انگشتر عقیق مردانه گران قیمت نیست و این موضوع به این بستگی دارد که چه نوع نگین عقیقی، با چه ابعاد، تراش و رنگی روی چه مدل رکاب نقره ای قرار گرفته است.

 

تنوع رنگی عقیق :

 

عقیق انواع مختلفی دارد که بیشتر ما با انواع قهوه‌ای مایل به قرمز یا نهایتاً مشکی آن آشنا هستیم، درحالی‌ که عقیق جزو متنوع‌ترین سنگ‌های زینتی به‌شمار می‌رود. عقیق‌ آبی، قهوه‌ای، توده‌ای، سلیمانی، سبز و سرخ از انواع عقیق است. عقیق زرد هم یکی از رایج‌ترین انواع عقیق بین ما ایرانی‌هاست که با عنوان شرف‌الشمس خرید و فروش می‌شود، درحالی ‌که این نام دعای حک شده روی آن است نه خود عقیق.

 

این نوع عقیق معادن فراوانی دارد به همین دلیل چندان گران قیمت نیست. هر نوع سنگ عقیق دارای خواص درمانی به خصوصی است که با یکدیگر ترکیب شده و روی هم رفته به خواص عقیق اضافه می شود. در اینجا انواع رایج زیادی از سنگ عقیق وجود دارد که به آن اشاره می کنیم.

 

 - سنگ عقیق توری آبی:

 

سنگ عقیق توری آبی سنگی آرامش بخش و خنکی به همراه خط های سفید است. این سنگ به دارنده ی خود کمک می کند تا به طور واضح با دیگران ارتباط برقرار کند و کلمات و رفتار او را با یکدیگر هم آهنگ کند تا تأثیر پایداری بر روی کسانی که در اطراف او قرار دارند، بگذارید. این سنگ به اضطراب کمک می کند. سنگ تورآبی، یک سنگ بسیار عالی برای حمل کردن یا پوشیدن به طور منظم است.

 

- سنگ عقیق آتشی:

 

این عقیق قهوه ای پر رنگ و درخشان، تلالویی از رنگ های قرمز، نارنجی و سبز که یادآور شعله های آتش است را نشان می دهد. این سنگ از اولین، دومین و سومین چاکرا بدن حمایت کرده و سر زندگی، اشتیاق و عمل را افزایش می دهد. این سنگ از قوه ابتکار، تفکر خوش بینانه، تعهدات احساساتی و تلاش های ما حمایت و پشتیبانی می کند. کسانی که زندگی ماندگاری می خواهند، از سنگ عقیق آتشی استفاده کنند.

 

- سنگ عقیق خزه ای:

 

سنگ عقیق خزه ای نوعی طبیعت مادرانه به حساب می آید، که ما را در آغوش می گیرد. این سنگ کمک می کند تا وابستگی عمیق خود را به عنوان بخشی از بافت های زندگیِ زمین احساس کنیم. افرادی که به دنبال اتصال عمیق به طبیعت و زمین هستند به خصوص اگر می خواهند با روحیه های طبیعتی کار کنند، از این سنگ استفاده کنند.

 

- سنگ عقیق شجر:

 

این نوع از عقیق با اشکالی درختیِ درون خود به افراد کمک می کند تا بر روی صداقت و تمامیت خود زمانی که در شرایط طاقت فرسا قرار می گیرند ثابت قدم باقی بمانند.

 

خواص و فواید انگشتر عقیق :

 

-  انگشتر عقیق برای جلوگیری از خونریزی های شدید، به ویژه برای زنان، بسیار مؤثر است.

-  انگشتر عقیق برای تقویت نقاط مختلف بدن و برقراری تعادل و هماهنگی در آن ها بسیار مفید است.

- استفاده از انگشتر عقیق اثری فراوان دارد و علاوه بر زدودن انرژی های منفی از محیط، سبب پاکسازی هاله ای از انرژی های منفی می شود.

-  انگشتر عقیق برای تعالی، شادابی و آرامش روح و همچنین بر طرف شدن غم و غصه و ناراحتی های روحی بسیار مؤثر است.

 

تمیز کردن انگشتر عقیق :

 

تمیز کردن و پاکسازی سنگ‌ها کار آسانی نیست. اما سنگی که تمیز است خواص بی‌نظیر و قدرت فوق‌العاده‌ای دارد. برای تمیز کردن سنگ عقیق و یا حتی دیگر سنگ‌های موجود در طبیعت روش‌های متعددی وجود دارد که عبارتند از استفاده از: آتش، برگ گل، آب نمک، آب طبیعی، برنج، کاسه تبتی، خاک، نور کامل ماه، دفن کردن زیر خاک و ... .

 

- تمیز کردن انگشتر عقیق با آتش :

 

در ابتدا چند شعله شمع آماده کرده. سنگ را به مدت چند ساعت دور آتشی که توسط شمع ایجاد شده است در ۴ جهت مختلف می چرخانیم. مرحله سوم را تا زمانی ‌که شمع‌ها به طور کامل آب شوند انجام می دهیمپس از انجام مراحل فوق خواهیم دید که انگشتر عقیق مان پاکسازی شده است.

 

- تمیز کردن انگشتر عقیق با گل

 

در ابتدا گلبرگ‌های گل را داخل ظرفی بریزید. سپس انگشتر عقیق خود را حداقل به مدت ۲۴ ساعت بین گلبرگ‌ها قرار دهیدبرای تکمیل فرآیند پاکسازی انگشتر عقیق بهتر است که آن را به مدت چند ساعت زیر نور ماه قرار دهید بالاخص زمانی ‌که ماه کامل است. حتی می‌توانید زیر نور خورشید هم قرار دهید. بعد از انجام تمامی مراحل فوق سنگ عقیق شما تمیز می‌شود. 

 

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

انگشتر سنتی

انگشتر سنتی از نمونه انگشترهایی است که از قدیم تا به امروز وجود داشته و امروزه بسیاری از افراد به آن علاقه مند شده اند، بر همین اساس طرح های متنوعی از انگشتر های سنتی در بازار وجود دارد که می توان به نگین های حکاکی شده یا طرح های اسلیمی اشاره کرد.

خواص انگشتر عقیق برای زنان

از جمله انگشترهای محبوب بین خانمها عقیق است، اما قبل از استفاده از آن باید بدانیم انگشتر عقیق زنانه چه خواصی دارد؟

سرویس نقره عقیق

سرویس نقره از جمله زیورالات زیبا و پر طرفدار است این زیبایی چند برابر می شود اگر با سنگ های عقیق تزیین شده باشد، سرویس نقره عقیق را می توان یه نوع هدیه خاص در نظر گرفت.

آیا انگشتر سفارش شده ای در اسلام وجود دارد؟!

انگشترهای سفارش شده در اسلام در کنار اینکه نقش زینتی دارند دارای خواص و فولید مذهبی هستند که در این مقاله به نمونه هایی از انگشتر های سفارش شده در اسلام اشاره می کنیم.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد