آشنایی با طلای دست ساز و ماشینی؛ کدام‌یک بهتر است؟
  • 2024-03-14

آشنایی با طلای دست ساز و ماشینی؛ کدام‌یک بهتر است؟


طلای دست‌ساز توسط افراد ساخته می‌شود که از انجام این کار لذت می‌برند. این نوع طلا با استفاده از ابزار دستی و خاص، با دست طلا را به فرم نظر شکل می‌دهند. این روش ساخت طلا باعث می‌شود که هر قطعه طلای دست‌ساز متمایز باشد و به عنوان یک اثر هنری خاص ساخته شود.

اما به دلیل زمان بیشتری که برای ساخت طلای دست‌ساز لازم است و احتمال بروز خطاها در طول روند کمتر، قیمت آن معمولاً از طلای ماشینی بیشتر است. اما طلای ماشینی با استفاده از ماشین آلات مخصوص ساخته شده و پرداخت می شود.

این روش ساخت طلا باعث می‌شود که محکم تر و قابل اعتمادتر باشد. همچنین، به دلیل افزایش تولید و استفاده از مواد سخت‌تر، طلای ماشینی دوام و پایداری بیشتری دارد.

اما طلای ماشینی معمولاً طراحی‌های پیچیده‌تر و خاص را نمی‌توان پیاده‌سازی کرد و برای طراحی‌های خاص و ویژه‌ای باید به طلای دست‌ساز توجه کرد.


به طور کلی، اگر شما دنبال یک طلای متمایز و خاص با طراحی دقیق و دستی هستید، دست‌ساز طلایی گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

در مقابل، اگر به دنبال یک طلای محکم، قابل اعتماد و با سرعت بیشتر تولید می‌شوید، طلای ماشینی گزینه مناسب‌تری خواهد بود. در این مقاله برای اطلاعات  بیشتر در مورد این موضوع همراه ما باشید.


طلای دست ‌ساز چیست؟


طلای دست‌ساز به طلاهایی گفته می‌شود که توسط  طلا ساز ساخته شده‌اند که از انجام این کار لذت می‌برند. این طلاها با استفاده از ابزار مناسب و خاص، با دست طلا را به فرم  مورد نظر شکل می‌دهند.

به طور مثال، ایجاد پیچ و خم‌ها با استفاده از سمباده و کار گذاشتن سنگ‌ها در این روش همگی به صورت دستی روی طلا انجام می‌شود.

این طلاها دقیقاً مطابق با سلیقه افراد  ساخته می‌شوند و برای کسانی که به دنبال طرح هستند، مناسب‌تر هستند. در اصل طلای دست‌ساز کیفیت بالاتری برخوردار است. این طلاها با زحمت و مدت زمانی که برای ساخت آن صرف می‌شود، رابطه مستقیمی دارند و قیمت آن‌ها بالاتر است.


به طور کلی، طلای دست‌ساز برای کسانی که دنبال طرح هستند و می‌خواهند یک طلای منحصر به فرد و با کیفیت بالا داشته باشند، مناسب‌تر هستند. این طلاها با توجه به  مدت زمان در ساخت آن‌ها، از کیفیت بالاتری برخوردارند و برای افرادی که به دنبال یک طلایی منحصر به فرد هستند و می‌خواهند آن را بسازند، مناسب است. 


طلای ماشینی چیست؟


طلای ماشینی به طلایی اشاره دارد که با استفاده از دستگاه های پیشرفته و فرآیندهای مکانیکی تولید می شود. این نوع طلا به دلیل استفاده از دستگاه‌های پیشرفته و فرآیندهای مکانیکی، از طلای دست‌ساز متمایز است.

فرآیند ساخت طلای ماشینی شامل مراحلی مانند ایده‌پردازی و اجرا، قالب‌گیری سه بعدی، ریخته‌گری، سوهان‌کاری، تمیزکاری، پرداخت و آبکاری زیورآلات است.

طلای ماشینی به دلیل قالب‌گیری مناسب و کیفیت بالا، از مقاومت و استحکام بالاتری نسبت به طلای دست‌ساز است. همچنین، طلای ماشینی به دلیل استفاده از مواد باکیفیت و سخت‌تری در تولید، ماندگاری بیشتر دارد. این نوع طلا برای ساخت حلقه‌ها و اکسسوری‌های زيورآلاتی به دلیل استفاده دائمی از آن، بهترین گزینه است.


مراحل ساخت طلای دست ساز 


مراحل ساخت طلای دست‌ساز شامل مراحل زیر است:


طلاساز ابتدا توسط یک قالب طلای مورد نظر خود را شکل می دهد. این قالب می‌تواند بر اساس طراحی خاص باشد که طلاساز برای محصول نهایی خود در نظر گرفته شده است و بعد با استفاده از ابزار مناسب و خاص، طلا را به شکل مورد نظر شکل می‌دهد. این مرحله شامل ایجاد پیچ و خم‌ها با استفاده از سنباده و قرار دادن سنگ‌ها در طلا است. 

 

مراحل ساخت طلای دست ساز


 پس از شکل دهی طلا، آن را در قالب مخصوص دستگاه ریخته و پس از مدتی از دستگاه خارج می کند.  در این مرحله، طلاساز باید نهایت هنر و ظرافت خود را نشان دهد زیرا دقت در سوهان کاری اهمیت بیشتری در حفظ زیبایی کار دارد. در مرحله‌ی مخراج‌کاری، سنگ‌های قیمتی و نگین‌های اتمی با ظرافت و دقت هرچه تمام‌تر در جای خود قرار می‌گیرند.

مخراج کاری عموماً مرحله‌ای زمان‌گیری است و باید با دقت زیادی انجام شود.  پس از مرحله‌ی مخراج‌کاری، در نهایت، طلا پرداخت و آبکاری می‌شود تا به حالت نهایی خود برسد.این مراحل به طور کلی برای ساخت طلای دست‌ساز است و ممکن است به طراحی و نوع محصول متفاوت باشد.


مراحل ساخت طلای ماشینی 


مراحل ساخت طلای ماشینی شامل مراحل زیر است:


طراحی و طرح سازی: ابتدا طرح مورد نظر توسط طلا و جواهر سازان طراحی می‌شود. این طرح می‌تواند شامل طراحی ساختار طلا، انتخاب سنگ‌های قیمتی و نگین‌ها، و دیزاین باشد.
قالب‌سازی سه بعدی: پس از طراحی، طرح با استفاده از دستگاه سه‌بعدی قالب‌سازی می‌شود. کیفیت قالب نهایی به کیفیت رزینی دستگاه سه‌بعدی دارد.
ریخته گری: طلای ذوب شده داخل قالب مخصوص دستگاه ریخته می شود. این مرحله به بالا نیاز دارد تا طلا به درستی در قالب قرار گیرد.
پرداخت و سوهان کاری: پس از ریخته گری، طلا ساز باید نهایت هنر و ظرافت خود را نشان دهد. دقت در سوهان کاری بیشتر در حفظ زیبایی کار دارد.
مخراجکاری: در این مرحله، سنگ های قیمتی و نگین‌های اتمی با ظرافت و دقت هرچه تمام‌تر در جای خود قرار می‌گیرند.  پس از مرحله‌ی مخراج‌کاری، طلا تمیز می‌شود تا از اقدام یا خراشی آزاد شود.
پرداخت نهایی و آبکاری: در نهایت، طلا  آبکاری می‌شود تا ظرافت و شیب آن بهبود یابد.


این مراحل به ترتیب انجام می‌شوند تا طلای ماشینی با کیفیت بالا و طراحی دقیق تولید شود. این فرآیند نیاز به دستگاه های خاص و ماشین آلات مخصوص دارد و به طور کلی سریعتر از طلای دست ساز انجام می شود.


طلای ماشینی بهتره است یا دست‌ساز؟


تصمیم گیری بین طلای دست ساز و طلای ماشینی به عواملی که شامل ارزش های فردی است، هدف از خرید، و خصوصیات شخصی بستگی دارد.


طلاهای ماشینی با استفاده از دستگاه‌های مخصوص ساخته می‌شوند و از اصول واحدی ساخته می‌شوند، که این امر باعث می‌شود که آن‌ها را محکم کنند و قابل اعتماد باشند و همچنین دستگاه‌های ماشینی قادر به تولید تعداد زیادی از قطعات طلا در کوتاه‌ترین زمان هستند، که این امر باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود. با استفاده از مواد سخت‌تر در ساخت طلاهای ماشینی باعث می‌شود که دوام و پایداری محصول تضمین شود.


 طلاهای دست ساز توسط  هنرمندان خلاق، خلق می‌شوند که از این کار لذت می‌برند. این طلاها دقیقاً مطابق با سلیقه شخصی فرد تولید می‌شوند. طلاهای دست ساز نسبت به طلای ماشینی از کیفیت بالاتر هستند و اجری بیشتر می شوند.

 
با توجه به این موارد، اگر هدف شما از طلای ارزش فردی، هنر و خلاقیت است و شما به دنبال یک هدیه به فرد هستید، طلای دست ساز ممکن است گزینه مناسبی باشد. اما اگر شما به دنبال یک گزینه سریع و قابل اعتماد برای استفاده در فروشگاه‌ها یا استفاده در محیط‌های عمومی هستید، طلای ماشینی ممکن است گزینه بهتری باشد.


ابزارهای رایج درساخت طلا


ابزارهای رایج مورد استفاده در فرآیند ساخت جواهرات عبارتند از:


ابزار اندازه گیری: سنج ها و سنبه ها برای اندازه گیری های دقیق ضروری هستند و اطمینان حاصل می کنند که قطعات جواهرات به اندازه و مناسب ساخته شده اند.

 

ابزارهای رایج درساخت طلا


انبر: انواع مختلفی از انبردست برای سیم کشی، مهره کاری و نگه داشتن اشیاء کوچک استفاده می شود. این شامل انبر میکرو برای کارهای ظریف و انبر بینی صاف برای استفاده عمومی تر است.
کاتر و زاپر: از این ابزارها برای برش و سوزاندن نخ ها استفاده می شود که یکی از کارهای رایج در جواهرسازی به ویژه هنگام کار با مهره و نخ است.
ابزار Beader's Tools: ابزارهای تخصصی برای مهره‌زنی، مانند ابزارهای بافندگی مهره‌ها و ابزارهای گره‌زنی، برای ایجاد طرح‌ها و نقش‌های پیچیده استفاده می‌شوند.
حلقه ها: ابزارهایی مانند انبردست حلقه 1 مرحله ای و ابزار بازکن حلقه پرش برای ایجاد حلقه ها و مدیریت حلقه های پرش استفاده می شود که برای اتصال مهره ها و سایر اجزا ضروری است.
ابزارهای سیمی: ابزارهای کار با سیم، از جمله سیم برش ها و خم کن ها، برای شکل دادن و دستکاری سیم به شکل دلخواه بسیار مهم هستند.
تجهیزات تکمیل و تمیز کردن: این شامل ابزارهای پولیش، بافرها و لوازم تمیز کردن است تا اطمینان حاصل شود که جواهرات صیقلی و عاری از هر گونه علامت یا کثیفی هستند.
ابزار ساعت سازی: برای جواهراتی که با ساعت نیز کار می کنند، ابزارهای تخصصی مانند انبر ساعت سازی و فایل های ساعت سازی ضروری است.
مشعل ها: مشعل ها برای لحیم کاری و ذوب فلزات استفاده می شوند، مشعل ها ابزار رایجی در جواهرات سازی برای ایجاد و تعمیر قطعات هستند.


تفاوت طلای دست ساز و طلای ماشینی 


طلای دست ساز و طلای ماشینی دو نوع مختلف از طلا هستند که برای استفاده های مختلف طراحی شده اند. این دو نوع طلا بر اساس مواد اولیه، فرآیند ساخت، و کاربردهای مختلف تمایز دارند.


طلای دست ساز، این نوع طلا برای ساخت محصولات دست ساز مانند جواهرات، زیورآلات، و اشیاء هنری طراحی شده است. طلای دست ساز معمولاً از طلای با درصد بالای تشکیل شده است که باعث می شود رنگ آن سفید و شفاف باشد. این نوع طلا برای استفاده‌هایی که نیاز به دقت بالا در طراحی و ساخت دارند، مناسب است.


 طلای ماشینی با استفاده‌  تجهیزات ماشینی طراحی و ساخته شده است. این نوع طلا معمولاً از طلای با درصد پایین ساخته شده است و مقاومت در برابر فشار و حرارت دارند.

طلای ماشینی به دلیل ساخت محکم‌تر و قابل اعتماد است. این جواهرات با واحدهای ساخته شده می‌شوند و از مواد سخت استفاده می‌کنند تا دوام و محصول پایداری تضمین شود. اما طلای دست‌ساز این اجبار را ندارد و ممکن است از طلا بشکند یا گم شود. همچنین، طلای ماشینی در وقت صرفه‌جویی می‌شود و سرعت تولید آن بیشتر است.


مراحل ساخت طلا شامل ایده‌پردازی، طراحی و پیاده‌سازی، قالب‌سازی سه بعدی، ریخته گری، پرداخت و سوهان‌کاری، مخراج کاری، پرداخت نهایی و در نهایت آبکاری است. این فرآیند به چندین مورد نیاز دارد و برای هر طراحی با توجه به سلیقه مردم و نیازهای خاص مورد نیاز است. 

برای موقعیت‌های خاص مانند عروسی یا نامزدی، طلای ماشینی مناسب‌تر است زیرا برش و قالب‌گیری آن‌ها بسیار مناسب‌تر است  اما طلای دست‌ساز نیز ارزش دارد. طلاهای ماشینی برای کسانی که دنبال طرح خاص هستند. این عشق باید به طلای دست‌ساز برود زیرا این طلاها را می‌توان دقیقاً مطابق با سلیقه شخصی آن‌ها تولید کرد.

 

تفاوت طلای دست ساز و طلای ماشینی


جمع بندی 
در نهایت، انتخاب طلای ماشینی و دست ساز به نیازها و سلیقه های شخصی بستگی دارد. طلای ماشینی برای تولید طلای انبوه و محکم‌تر است، در حالی که طلای دست‌ساز برای طراحی و ساخت خاص و منحصر به فرد مناسب‌تر است.

 

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

تکنیک های ساخت طلا

<p>در صنعت جواهرسازی و طلاسازی از تکنیک های خاصی برای تولید محصول مورد نظر استفاده می شود. هر مرحله ای که برای ساخت آن طی می شود نیازمند دانش و هنر مخصوص خودش است تا بهترین و با کیفیت ترین محصول بدست مشتری برسد. در تکنیک ساخت طلا، در کنار مهارت شخص از ابزار آلات مخصوصی هم استفاده می شود تا دقت و زیبایی بالاتر رود. بطور کلی در پروسه تولید طلا، 8 مرحله طی خواهد شد که از مرحله پنجم تا هشتم کار اصلی انجام می شود. کارخانه های زیادی در این حوزه فعالیت می کنند تا بهترین محصول را به بازار ارائه نمایند.</p>

سفارش ساخت طلا

<p dir="rtl"> با گذشت زمان و پیشرفت علم و گسترش یافتن فضای مجازی و اینترنت، افراد مدل ها و طرح های مختلفی از طلا را مشاهده می کنند. شما می توانید در زرگری ها به دنبال طرح موردنظر خود باشید. اما گاهی ممکن است نتوانید طلای مورد نظر خود را پیدا کنید و اگر هم بتوانید آن را پیدا کنید قیمت آن بسیار بالا می باشد. این کار ممکن است برای برخی بسیار وقت گیر باشد.</p> <p> </p>

جواهرات

جواهرات از جمله زیورالات قیمتی هستند که از گزشته تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته اند. این زیورالات له انواع انگشتر، دستبند، گردنبند، گوشواره و ... اطلاق می شود که از جنس طلا یت نقره بوده و اصولا با سنگهای گرانقیمت تزیین شده اند.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد