تمیز کردن سنگ فیروزه چرب شده
  • 2024-04-03

تمیز کردن سنگ فیروزه چرب شده

سنگ فیروزه یکی از زیباترین و جذاب‌ترین جواهرات می‌باشد، که می‌تواند با هر نوع لباس و استایلی ست شود. سنگ فیروزه رنگ بین آبی و سبز دارد، و ظاهر جذابی به جواهرات می‌دهد.

علاوه بر آن دارای خواص معنوی و درمانی خاص نیز می‌باشد، در نتیجه محبوبیت زیادی در بین عموم مردم دارد و سال‌های زیادی است که مورد استفاده قرار گرفته است.

معروف‌ترین کاربرد سنگ فیروزه، استفاده از آن به عنوان نگین انگشتر(انگشتر فیروزه) می‌باشد. به دلیل استفاده مداوم و قرار گرفتن در معرض گرما و شرایط محیطی، گاهی دچار تغییر رنگ می‌شوند، و نیاز به احیا و پاکسازی پیدا می‌کنند.

همان‌طور که می‌دانید فیروزه، یک سنگ بسیار زیبا و ارزشمند می‌باشد که باید به خوبی از آن مراقبت کرد. نباید سنگ فیروزه را در معرض چربی و روغن قرار داد، زیرا رنگ و درخشش سنگ را از بین می‌برد و طول عمر آن را کوتاه می‌کند.

سنگ فیروزه گاهی نیاز به احیای انرژی و پاکسازی  دارد. آب، خاک و ... از جمله عوامل پاک‌کننده سنگ فیروزه می‌باشند،‌ که  باعث درخشش و زیبایی سنگ خواهد شد.

روش‌های پاکسازی سنگ فیروزه :

1. استفاده از آب ولرم؛ استفاده از آب ولرم برای تمیز کردن سنگ فیروزه زمانی توصیه می‌شود، که فیروزه با موادشیمیایی تماس پیدا کند.  شما باید فیروزه را با آب ولرم به آرامی شستشو دهید، و با دستمال نرم، به‌طور کامل آن را خشک کنید.

2. استفاده از پارچه چرمی؛ برای این کار یک تکه پارچه چرمی بياوريد، و به آرامی روی سنگ فیروزه بکشید. بعد از تمیز کردن، سنگ فیروزه توسط پارچه چرمی درخشندگی و جلای سنگ فیروزه را مشاهد خواهید کرد.

3. استفاده از نمک دریایی خشک؛ از روش‌های دیگر برای تمیز کردن سنگ فیروزه، استفاده از نمک دریایی خشک می‌باشد. برای این کار باید مقداری نمک دریایی خشک تهیه کنید، سپس آن را روی سنگ فیروزه قرار دهید و چند لحظه به آن فرصت دهید تا با گذشت زمان فیروزه درخشش و زیبایی خود را به دست آورد.

4. پاکسازی فیروزه با خاک؛ خاک یک عنصر طبیعی می‌باشد، در نتیجه برای حفظ نگین فیروزه از آلودگی‌ها، می‌توان سنگ را برای چند ساعت در خاک قرار دهید. سپس با دقت آن را با آب شست‌وشو دهید، و با پارچه نرم آن را خشک کنید.

5. استفاده از پارچه نخی؛ اگر سنگ فیروزه با موادشیمیایی تماس نداشته باشد، یک پارچه نخی نرم برای تمیز کردن آن کافی است. پارچه را پس از اینکه کمی مرطوب کردید، روی نگین بکشید تا آلودگی‌های سنگ پاک شود.

هما‌طور که گفته شد، سنگ فیروزه سنگ بسیار حساسی است. و ممکن است در هنگام تمیز کردن آسیب ببيند و خراش بر‌دارد، بنابراین در هنگام تمیز کردن آن  دقت نمایید. 

هنگام تمیز کردن فیروزه بیش‌ترین صدمه را می‌بیند، و باعث ایجاد خراش روی آن می‌شود. در نتیجه بهترین روش برای تمیز کردن آن استفاده از پارچه نرم و لطیف می‌باشد، با این کار از ایجاد خراش روی سنگ جلوگیری خواهید کرد.

از بین بردن روغن سنگ فیروزه 

یکی از دغدغه‌های افرادی ‌که از سنگ فیروزه در لوازم زینتی مانند؛ انگشتر، گردنبند، دستبند و ... استفاده می‌کنند. تمیز کردن آن می باشد.

روغن و چربی که در لوازم آرایشی، کرم‌های مختلف و ... وجود دارند و در تماس با فیروزه می‌باشند، باعث چرب شدن آن می‌شود.

در این شرایط چربی روی سنگ فیروزه باعث جذب کردن گرد و غبار بیشتری خواهد شد، و با گذشت زمان سنگ تغییر رنگ می‌دهد و به اصطلاح سنگ فاسد می‌شود.

 

از بین بردن روغن سنگ فیروزه

 

 تمیز کردن سنگ فیروزه باید با دقت بالایی همراه باشد، زیرا بسیار سنگ حساس و ظریفی می‌باشد. امکان دارد در هنگام تمیز کردن سنگ خراش بر‌دارد.

همان‌طور که ذکر کردیم چربی و روغن باعث تغییر رنگ فیروزه می‌شود، از زمانی‌که چربی و روغن بر روی سطح فیروزه تماس پیدا می‌کند. شمارش معکوس برای پایان عمر سنگ فیروزه نیز شروع می‌شود.

روش اول

یکی از روش‌های پاک کردن چربی روی سنگ فیروزه استفاده از آب گرم می‌باشد. یک کاسه آب گرم بیاورید، و مقدار کمی صابون مایع ملایم به آن اضافه کنید.

از مصرف زیاد صابون خودداری کنید. سنگ فیروزه را به آرامی در داخل آب و صابون قرار دهید، و مطمئن شوید که به‌طور کامل داخل آب قرار گرفته است.

اجازه دهید سنگ برای چند دقیقه داخل کاسه بماند، این کار هرگونه روغن و کثیفی چسبیده به آن را از بین می‌برد. در حالی که سنگ داخل آب و صابون قرار دارد، می‌توانید آن را با استفاده از یک برس نرم یا مسواک به آرامی تمیز کنید.

پس از چند دقیقه سنگ را از داخل کاسه آب و صابون خارج کنید، و با آب کامل آن را شستشو دهید. اطمینان حاصل کنید که کاملا تمیز شده و صابونی باقی نمانده است.سنگ فیروزه را به احتیاط با پارچه نرم و لطیف خشک کنید، و در آخر سنگ را بازرسی کنید.

روش دوم:

اولین قدم: جدا کردن فیروزه از روغن می‌باشد. اگر چربی روی سطح نگین فیروزه کمی خیس و تر مانده است، بلافاصله با دستمال آن را پاک و خشک کنید. در غیر این صورت چربی به لابه‌لای سنگ نفوذ  خواهد کرد، و با این کار می‌توان از نفوذ بیشتر چربی جلوگیری کرد.

قدم دوم: سنگ فیروزه را با مایع ظرف‌شویی یا نقره شور شستشو دهید، با این کار چربی‌های که به سطح و داخل فیروزه نفوذ پیدا کرده‌اند پاک می‌شوند. 

قدم سوم: در اینجا باید فیروزه را در آب جوش قرار دهید، و مجددا آن را تمیز کنید. سپس از ابتدا این مراحل را به نوبت انجام دهید.

پس از گذشت یک ساعت اگر متوجه رگه‌های سبز جدید شدید، فورا فیروزه را به یک سنگ تراشی معتبر ببرید و بخواهید یک لایه از فیروزه را تراش دهد، و سنگ را براق کند.

روش سوم: 

از راهکارهای دیگر تمیز کردن سنگ فیروزه؛ ابتدا باید مواد لازم برای کار را جمع آوری کنید. یک پارچه نرم و تمیز نیاز دارید، اطمینان حاصل کنید که پارچه فاقد هر گونه ذرات ساینده می‌باشد. 

 

پاکسازی سنگ فیروزه

 

در مرحله بعد، سنگ فیروزه را با دقت بررسی کنید. تا هر گونه چربی که قابل مشاهد می‌باشد را شناسایی کنید، استفاده از ذره‌بین برای دیدن ذرات کوچک مفید می‌باشد.

پس از ارزیابی سنگ فیروزه، مراحل تمیز کردن را ادامه دهید. ابتدا سطح سنگ فیروزه را به آرامی با پارچه نرم و با حرکت دایره‌‌ای پاک کنید، مراقب باشید هنگام تمیز کردن فشار زیادی به سنگ وارد نکنید.

اگر چربی با پارچه خشک تمیز نشد، کمی پارچه را مرطوب کنید. مواظب باشید زیاد پارچه را مرطوب نکنید زیرا باعث آسیب رساندن به سنگ فیروزه می‌شود.

اگر چربی همچنان روی سنگ پاک نشد، لازم است از محلول تمیز‌کننده ملايم که مخصوص سنگ‌های قیمتی می‌باشد استفاده کنید. هنگام استفاده از این محلول‌ها که حاوی مواد شیمیایی می‌باشند، احتیاط کنید تا به سنگ آسیب نرسد.

سخن پایانی

به‌طور کلی سنگ فیروزه یکی از سنگ‌های گران‌ قیمت و با ارزش می‌باشد، که باید به خوبی از آن مراقبت کرد تا زیبایی و درخشش خود را به خوبی حفظ کند.

در بالا مواردی را ذکر کردیم با پیروی از آیت دستورالعمل‌ها و محتاط بودن، می‌توانید به راحتی سنگ فیروزه چرب را تمیز کنید و هرگونه روغن و چربی را از بین ببرید.

 

 

 

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

سنگ فیروزه چیست؟

سنگ فیروزه کانی از جنس فسفات آبدار، آلمینیوم و مس با ساختار بلوری کج وجهی است و بهترین ناحیه از نظرآ ب و هوایی برای تشکیل این سنگ مناطق خشک است، معدن سنگ نیشابور از قدیمی ترین و مهمترین معدن در کشور و در سطح جهان نیز از شهرت و اعتبار خاصی برخوردار است.

فیروزه نیشابوری چیست و معادن آن در ایران کدام است؟

سنگ فیروزه یکی از سنگ های با ارزش است که به دلیل زیبایی و ویژگی های منحصر به فردی که دارد از گذشته تا کنون بسیار مورد توجه قرار گرفته است، در این میان سنگ فیروزه نیشابور یکی از با ارزشترین سنگ های فیروزه محسوب می شود که منبع اصلی آن معادن این سنگ در دامنه جنوبی کوه بینالود است.

چطور فیروزه اصل را از تقلبی آن تشخیص دهیم؟

سنگ فیروزه یکی از سنگ های زیبا و قیمتی است که در انواع مختلفی وجود دارد، فیروزه نیشابور یکی از معروف ترین سنگ های فیروزه است که به رنگ آبی آسمانی بوده و رگه ها و نقطه های سیاه در آن وجود دارد. تغییر رنگ سنگ فیروزه در معرض آفتاب نشان دهنده تقلبی بودن آن است.

انواع فیروزه از نظر منشأ تشکیل؛ خصوصیت بهترین منابع فیروزه جهان چیست؟!

فیروزه از جمله سنگهای زیبا و قیمتی است که برای تزیین انواع زیورالات از آن استفاده می شود. این سنگ در نقاط مختلف جهان یافت می شود و با تواجه به منبعی که از آن استخراج شده کیفیت و ویژگی های متفاوتی دارد.

انواع تراش فیروزه

برای جلوه گر شدن زیبایی سنگ فیروزه نیاز است که آن را تراش دهند. انواع تراش فیروزه مانند تراش بیضی، پیکانی و مسطح وجود دارد که در این مقاله به آن می پردازیم

قیمت سنگ فیروزه خام

سنگ فیروزه از جمله سنگهای زینتی با خواص فراوان است. قیمت سنگ فیزوزه خام بستگی به کیفیت، وزن و رنگ آن دارد در این مقاله به این موضوع می پردازیم.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد