بهترین راه برای از بین بردن خط و خش طلا چیست؟
  • 2023-12-06

بهترین راه برای از بین بردن خط و خش طلا چیست؟

وجود خط و خش بر روی طلا و زیور آلات برای بسیاری از افراد آزار دهنده است. زیرا این موضوع بر زیبایی طلا تاثیر گذاشته و می تواند زیبایی و چشم نواز بودن زیور آلات را تحت الشعاع قرار دهد. بنابراین بسیاری از بانوان و آقایان که از زیور آلات طلا استفاده می کنند، به دنبال راهکارهای بسیار مختلفی برای از بین بردن خط و خش طلا هستند.

حال باید اشاره شود که برای از بین بردن خط و خش بر روی طلا و زیور آلات راهکارها و روش های متعددی وجود دارد. حتی شما می توانید برای از بین بردن آن از روش های خانگی نیز استفاده کنید. در واقع روش های خانگی نسبت به آن که به طلا فروشی ها برای بر طرف کردن خط و خش طلا و زیور آلات مراجعه کنید، مقرون به صرفه تر است.

برای انجام اینکار نیز به وسیله خاصی نیاز نخواهید داشت و با همان وسایلی که در اختیار دارید، می توانید طلا خود را مثل روز اول کنید. در این مقاله از وب سایت کافه طلا قصد داریم تا به بررسی بهترین راه برای از بین بردن خط و خش طلا بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با کافه طلا همراه باشید.

 

دلایل خط و خش افتادن بر روی زیور آلات طلا:

همان گونه که می دانید، طلا یکی از فلزات بسیار مقاوم در طبیعت است و به دلیل زیبایی و مقاومت و رنگ ایده آل، بسیار گران بهاست. اما ممکن است این تجربه را داشته باشید که پس از مدتی استفاده از طلا، زیور آلات شما دچار خط و خش شده اند.

به صورت کلی دلایل بسیار متعددی برای خط افتادن بر روی طلا و تحت تاثیر قرار دادن ظاهر آن ها وجود دارد. یکی از این دلایل کیفیت نامناسب طلای شماست. به صورتی که هر کاری که انجام دهید، بر روی طلای شما خط و خش ایجاد می شود و سطح آن خراشیده خواهد شد.

اما دلیل کلی شکل‌ گیری این خط و خش ‌ها به استفاده مداوم از زیور آلات باز خواهد گشت. زمانی که شما به صورت دائمی و در طول انجام کارهای روزمره از زیور آلات طلای خود استفاده می کنید، آن ها را در معرض آسیب دیدگی و یا خراشیدن قرار خواهید داد حتی ممکن است که طلای شما دچار شکستگی نیز بشود که برای آن لازم است به متخصصان در این زمینه مراجعه فرمایید.

یکی دیگر از دلایلی که می تواند سبب خط و خش افتادن بر روی طلای شما باشد، نگهداری نامناسب از زیور آلات است. به منظور جلوگیری از این موضوع چند راهکار برای شما پیشنهاد می دهیم که در زیر به آن ها اشاره کرده ایم:

  • طلا های خود را درون دستمال‌ های پارچه ‌ای یا زیپ ‌بگ ‌های کوچک بگذارید.
  • آن ها را با همان دستمال درون جعبه‌ جواهرات قرار دهید تا طلا ها با یک دیگر تماس پیدا نکنند.
  • وقتی همه‌ زیورآلات را روی هم درون جعبه می گذارید، سنگ ‌ها، نگین ‌ها و قفل و زنجیر های هر کدام از آن ها می‌تواند روی سطح طلاهای مجاور خود خط و خش ایجاد کند. بنابراین بهتر است طلای خود را از این اشیا دور کرده و یا درون جعبه ای متفاوت قرار دهید.
  • پس از هر بار استفاده از زیورآلات طلا، حتما آنها را درون جعبه بگذارید و روی میز رها نکنید. به دلیل آنکه علاوه بر جرم گرفتن سطح طلا، ممکن است وسایل دیگری که روی میز هستند روی سطح طلا خراشیدگی ایجاد کنند.

 

بهترین راه برای از بین بردن خط و خش طلا چیست؟

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که طلا یک فلز نرم به شمار می آید به همین دلیل به راحتی بر روی آن خط و خش ایجاد خواهد شد. شما نیز ممکن است بزرگ ترین نگرانی که برای استفاده از طلا و جواهر داشته باشید، خط و خش هایی است که بر روی آن ایجاد می شود. اما نگران نباشید. راهکارهایی وجود دارد که می توانید به راحتی آن ها را از بین ببرید. در زیر به بررسی بهترین راه ها برای از بین بردن خط و خش طلا می پردازیم.

 

از بین بردن خط و خش طلا با دستمال پولیش

 

از بین بردن خط و خش طلا با دستمال پولیش

یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن خط و خش طلا، استفاده از دستمال های پولیش است. این روش بسیار آسان است که شما می توانید در خانه نیز از آن استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که یک سری دستمال های مخصوص برای این کار وجود دارد که شما می توانید آن را طلا فروشی ها تهیه کرده و به راحتی طلای خود را جلا دهید. از جمله نکاتی که در این خصوص باید بدانید، این است که:

  • این پارچه ‌ها برای بر طرف کردن خراش‌ های سطحی و کم‌ عمق کاربرد دارند.
  • برای از بین بردن خراشیدگی عمیق، حتماً باید به ‌سراغ متخصصان در این زمینه بروید
  • پیش از استفاده از پارچه‌ پولیش طلا، مطمئن شوید که طلای شما کاملا تمیز است.
  • برای این ‌منظور، بهتر است از یک دستمال نرم استفاده کنید.
  • دستمال را درون محلول آب‌ و صابون نم‌ دار کنید و سپس طلای خود را با آن تمیز کنید.
  • پس از تمیز و خشک کردن طلا، با دستمال مخصوص پولیش آن را جلا دهید و برق بیندازید.  
  • فقط مراقب باشید که این دستمال را روی سنگ جواهر نکشید زیرا سبب آسیب دیدن آن می‌ شود.

 

استفاده از آب جوش برای از بین بردن خط و خش طلا

یکی دیگر از راهکارهایی که برای از بین بردن خط و خش طلا در خانه می توانید به کار ببرید، استفاده از آب جوش است. در واقع یک نکته بسیار مهم در این خصوص وجود دارد، بدین صورت که این روش فقط برای طلا مناسب است و به هیچ وجه برای پولیش کردن جواهرات از آب جوش استفاده نکنید.

به دلیل آن که دمای زیاد آب به سنگ ‌های قیمتی آسیب های بسیاری وارد خواهد کرد و سبب شکستن و یا ترک برداشتن آن ها خواهد شد. برای استفاده از این راهکار بهتر است به نکات ذکر شده در زیر توجه فرمایید:

  • یک قابلمه مسی یا استیل را تا نصفه آب کنید. آن را روی اجاق ‌گاز و شعله‌ متوسط بگذارید.  
  • مقدار کمی مایع ظرفشویی درون قابلمه بریزید و هم بزنید.
  • قطعه ‌های طلا را به گونه ای در کف ظرف بچینید که هیچ برخوردی با یک دیگر نداشته باشند.
  • اجازه دهید آب به جوش بیاید و قل بخورد.
  • این کار باعث می‌شود تا مواد اضافی و چربی ‌های روی طلا زدوده شوند.
  • سپس دوباره آن ها را زیر آب جوش دیگری بگیرید تا چربی‌ های باقیمانده به طور کامل از سطح طلا شسته شوند.

 

یک روش حرفه ای برای از بین بردن خط و خش طلا

همیشه روش های خانگی برای از بین بردن خط و خش طلا جوابگو نخواهد بود و در بسیاری از موارد باید از روش های تخصصی استفاده کنید. به خصوص اگر عمق خط و خش طلا زیاد باشد. برای روش های حرفه ای باید به جواهر سازان و طلا فروشی های حرفه ای در این خصوص مراجعه کنید. به صورت کلی بهتر است برای رفع خط و خش طلا به کارگاه های طلا سازی مراجعه کرده تا طلاهای شما آسیب نبیند.

روش های خانگی بسیار معمولی هستند و اگر در ان ها وارد نباشید، ممکن است مشکلاتی را برای زیور آلات شما به وجود بیاورد. اما شما عزیزان می توانید با سپردن طلا و زیور آلات خود به متخصصان حرفه ای، با خیالی آسوده به خط و خش را از طلای خود پاک کنید.

 

یک روش حرفه ای برای از بین بردن خط و خش طلا

 

 افراد متخصص، وسایل و ابزار آلات مخصوصی برای پرداخت کردن و جلا دادن طلا دارند که نتیجه‌ی بسیار بهتری از دستمال پولیش خواهد داشت. آن ها ابتدا طلا را با یک د‌ستگاه چرخان که فرچه ‌ای نمد‌ی د‌ارد‌، پرد‌اخت می نمایند. د‌ر این مرحله یک لایه نازک از سطح طلا برد‌اشته می‌شود‌ تا خط وخش ‌ها از بین برود‌. به همین خاطر است که وزن طلا پس از پولش ‌کردن کاهش می ‌یابد. بعد از این مرحله هم نوبت به آبکاری طلا می ‌رسد‌ تا طلا مثل روز اول براق و سالم و درخشان شود.

 

بهتر است هر چند وقت یک بار پولیش طلا انجام شود؟

این سوال ممکن است برای بسیاری از شما عزیزان به وجود بیاید. با توجه به توضیحاتی که در فوق اذعان داشتیم، پولیش کردن طلا می تواند لایه ای نازک از سطح طلای شما بردارید و به همین خاطر پس از انجام پولیش ممکن است از وزن طلای شما کم شود.

به همین دلیل، بهتر است که خیلی زیاد این کار را انجام ندهید.. بهتر است وقتی خراش‌ ها به ظاهر طلا لطمه زدند، آن را جلا دهید. مثلا هر دو یا سه سال یک‌ بار خوب است. به خاطر داشته باشید که در صورت استفاده از دستمال پولیش برای رفع خط و خش طلا می ‌توانید هر دو یا سه ماه یک بار این کار را انجام دهید. نکته مثبتی که این پارچه ها دارند، این است که خاصیت سایندگی ندارند و از وزن طلای شما کم نخواهند کرد.

 

چگونه باید از خراشیدگی سطح طلا جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از خط و خراش افتادن بر روی زیور آلات طلا، لازم است که به درستی از طلای خود مراقبت و نگهداری کنید. در زیر به یک سری نکات اشاره کرده ایم که با رعایت آن ها می توانید از ایجاد خط و خش بر روی طلای خود جلوگیری نمایید.

 

طلایی تهیه کنید که به‌ راحتی خراش بر روی آن ایجاد نخواهد شد

همان گونه که اشاره کرده ایم، طلا یک فلز نرم است و هرچه عیار آن بیشتر باشد، نرم تر خواهد بود. اما خلاف این موضوع نیز وجود دارد و هرچه عیار پایین تر، طلا سخت تر است، بدین ترتیب در برابر ضربه و خراشیدگی سفت ‌تر و محکم‌ تر خواهد بود.

با این توصیفات، بهتر است برای خرید انگشتر طلا یا دستبند طلا که بیشتر در معرض آسیب دیدن هستند، عیار پایین ‌تری را انتخاب کنید. اما برای طلاهای دیگر همچون گوشواره، آویز یا گردنبند که جایشان امن‌تر است، از عیارهای بالا استفاده کنید. به نکات و موارد زیر توجه فرمایید:

  • در بازار معمولاً دو مدل طلا عرضه می شود. یک، طلاهای درجه‌ی یک که کیفیت بالایی دارند و دو، طلاهای درجه دو که با اجرت کمی فروخته می ‌شوند.
  • طلا هایی که با کیفیت پاپین ‌تری ساخته شده ‌اند، بسیار سریع ‌تر از طلا های دسته‌ دوم تیره و کدر خواهند شد و ممکن است نسبت به سایر طلا ها خط و خش بیشتری بر روی آن ها به وجود بیاید.

 

طلا های ظریف را فقط در مواقع خاص استفاده کنید

 

طلا های ظریف را فقط در مواقع خاص استفاده کنید

طلا های ظریف نسبت به طلاهایی که سنگین تر هستند، زود تر بر روی آن ها خط و خش ایجاد می شود. به همین دلیل بهتر است همیشه و همه جا از آن ها استفاده نکنید. در مراسم یا قرارهایی که برایتان اهمیت بیشتری دارند از زیبایی این جواهرات بهره بگیرید. استفاد‌ه کوتاه ‌مد‌ت از طلا و جواهر باعث می‌شود‌ که همیشه برق خود‌ را حفظ کنند‌ و کمتر دچار خراشیدگی شوند.

 

از طلای خود در حمام یا استخر استفاده نکنید

هنگام حمام کردن یا شست ‌و شوی د‌ست‌ هـا، جـواهرآلات خـود‌ را د‌ر بیاورید‌ چون صابون سبب ایجاد‌ لایه ‌ای نازک روی جواهرآلات می‌شود‌ و برق و درخشش آن را به‌تد‌ریج بسیار کاهش خواهد یافت.

 

سخن پایانی:

شما عزیزان می توانید برای از بین بردن خط و خش طلای خود، به جواهر سازی استاد میثم فتحیان مراجعه کرده و بدون هیچ گونه آسیبی به جواهرات خود، آن ها را مثل روز اول درخشان و زیبا کنید.

 
: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

جواهرات

جواهرات از جمله زیورالات قیمتی هستند که از گزشته تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته اند. این زیورالات له انواع انگشتر، دستبند، گردنبند، گوشواره و ... اطلاق می شود که از جنس طلا یت نقره بوده و اصولا با سنگهای گرانقیمت تزیین شده اند.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد