فرق بین الماس و برلیان چیست؟
  • 2020-08-12

فرق بین الماس و برلیان چیست؟

انسان ذاتاً موجودی زیبا پسند بوده و از دیرباز تاکنون به زیبایی علاقه‌مند می باشد. در واقع استفاده از طلا و جواهرات زیبا با طرح های مختلف بخشی از نیاز انسان را تأمین کرده است.در گذشته  طلا در بازار ایران و جهان دارای قیمتی پایین و نرمال بود.  به همین دلیل بسیاری از مردم جهت زیبایی و زینت خود صرفا از طلا جات استفاده می کردند.

 

اما با گذشت زمان و با توجه به بالا رفتن بیش از حد قیمت طلا در ایران و جهان بیشتر مردم و سازندگان طلاجات به استفاده از نگین های قیمتی و نیمه قیمتی مختلف بر روی طلا روی آوردند. 

 

 در طی چند سال اخیر زیورآلات تزیین شده با سنگ های قیمتی یا همان نگین به پر طرفدارترین جواهرات تبدیل شده اند و اکثر نمای ظاهری زیورآلات از نگین می باشد و در واقع بخش کمی از آن را طلا تشکیل می دهد. امروزه با عمومی شدن استفاده از جواهرات بسیاری از افراد شاغل به دلیل ناآگاهی در مورد سنگ ها اصطلاحات غلطی به کار می برند.

 

یکی از این اصطلاحات به کاربردن عبارت برلیان برای الماس می باشد. در واقع این ناآگاهی به مردم عادی نیز سرایت کرده است. در ادامه در مورد برلیان و الماس به طور کامل توضیح داده شده است تا بیشتر با آنها آشنا شوید. 

 

آیا برلیان همان الماس است؟

 

بیشتر افراد بر این باور دارند که الماس همان برلیان است و هیچ تفاوتی بین آن ها نیست.  اما در واقع این تصور اشتباه می باشد و الماس و برلیان با یکدیگر تفاوت هایی هر چند اندک دارند. در واقع الماس بعد از استخراج از معادن، جهت تراش خوردن به اشکال گوناگون آن را به کشورهایی مختلف نظیر بلژیک می فرستند. 

 

این الماس ها پس از تراش خوردن در اشکال مختلف نام های خاصی مانند تراش برلیان،  مارکیز،  پرنس و باگت روی آن ها گذاشته می شود.  در واقع نام الماس به نوع تراش آن بستگی دارد. به زبانی ساده تر می توان گفت برلیان نوعی تراش از سنگ الماس می باشد. 

 

لازم به ذکر است که الماس یک کلمه ی یونانی از کلمه آداماس می باشد که به معنی تسخیر ناپذیر است. الماس نوعی سنگ است که همه افراد کما بیش با آن آشنایی دارند.  این نوع سنگ دارای بیشترین درجه سختی در بین سنگ های دیگر بوده و نوع شفاف و بی رنگ آن، از معروف ترین و پرطرفدارترین این نوع سنگ می باشد که گران بهاتر و کمیاب تر از سایر رنگ ها می باشد.

 

در واقع نوع تراش برلیان که روی سنگ الماس به کار گرفته می شود باعث شده که بسیاری از مردم سنگ الماس را به نام برلیان بشناسند.  اما باید بدانیم که هر سنگی را می توان به اشکال مختلف تراش داد. بنابراین نباید بر اساس نوع تراش نام آن را نیز تغییر داد. 

 

الماس در بین ماده های طبیعی جهان از سخت ترین ماده ها به شمار می رود. سختی الماس نیز به دلیل دارا بودن کربن دی اکسید در آن می باشد. این نوع سنگ بیشتر در درجات مختلف زرد و قهوه ای می باشد.  در واقع سنگ هایی که بی رنگ می باشند بسیار کمیاب هستند. 

 

البته الماس را می توان در رنگ های زرد،  قرمز،  سبز،  آبی و صورتی مشاهده کرد اما این رنگ ها بسیار کمیاب هستند و قیمت آن ها نیز بسیار زیاد است. بلورهای الماس در عمق بسیار زیادی از سطح زمین و در اثر فشار زیاد لایه های زمین شکل می گیرند.  در واقع سنگ الماس در حرارتی معادل ۱۳۰۰ درجه سانتی گراد تشکیل می شود و فرآیند شکل گیری این سنگ ممکن است هزاران سال طول بکشد. 

 

در جهان معادن زیادی وجود دارد که سنگ الماس را از آن استخراج می کنند. از جمله بزرگترین تولیدکنندگان الماس جهان می توان به کشورهایی همچون ناحیه سیبری،  هندوستان در قاره آسیا،  کشورهای آفریقای جنوبی،  نامیبیا در قاره آفریقا اشاره کرد. لازم به ذکر است که علاوه بر کشور هایی که نام بردیم در طی چند سال اخیر در کشور آلاسکا نیز معادن بزرگی از سنگ الماس کشف شده و به بهره برداری رسیده است. 

 

الماس| سنگ برلیان| برش الماس| جواهرات| سنگ زینتی| سنگ الماس 

 

معرفی برلیان :

 

در واقع برلیان گونه ای از تراش سنگ الماس می باشد. به این گونه تراش، فرزند تراشی گفته می شود که به تراش سوییسی نیز معروف است و در زمان های گذشته برای انواع مختلفی از سنگ ها به کار می رفته است. امروزه سازندگان جواهرات بیشترین سعی خود را به کار می برند تا جلوه های بصری سنگ الماس را بیش از گذشته به نمایش بگذارند.

 

در تراش برلیان نیز سنگ تراشان می خواهند زوایا و نوع تراش سنگ الماس را به گونه ای تنظیم کنند که نور وارد شده به آن با صفحات بیشتری از سنگ برخورد کند و در نتیجه زیبایی و جلای سنگ نیز چند برابر می شود.

 

برای این منظور دانشمندان بزرگ زیادی در موسسات مختلف آمریکا مشغول به فعالیت و تحقیق درزمینه دست یابی به بهترین تراش و بهتر کردن نوع تراش می باشند و سالانه به استانداردهای جدیدی دست می یابند و آن را ارائه می دهند. لازم به ذکر است که چه افرادی که به روش سنتی اقدام به تراش الماس می کنند و چه افرادی که به وسیله دستگاه های پیشرفته مبادرت به این کار می کنند باید از این استاندارد ها پیروی کنند.

 

تراش سنگ برلیان :

 

تراش دادن سنگ الماس وقت زیادی از شما می گیرد و در واقع به محاسبات بسیار زیادی احتیاج دارد. به طور مثال اگر بخواهیم یک قطعه از یک الماس یک قیراطی را برش دهیم به حدود ۸ ساعت زمان نیاز داریم و با محاسبات زیاد می توان آن را برش داد.  اما در واقع برای اینکه این قطعه الماس برش داده شود و جلا یابد ۵۰تا ۶۰ درصد از وزن آن به هدر می رود.

 

در حقیقت برلیان شایع ترین و پرطرفدارترین نوع تراش الماس می باشد.  همیشه در مورد الماس های تراش گرد کلمه برلیان به کار گرفته می شود. تراش برلیان با دارا بودن حداقل ۳۲ صفحه شیب دار (پخ) و یک صفحه مسطح در قسمت بالایی و همچنین دارا بودن حلقه کمربندی و ۲۴ صفحه (پخ) در قسمت پاولیون،  از کامل ترین نوع تراش به شمار می رود. 

 

ازجمله تراش های مختلف سنگ برلیان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1. تراش ۸ صفحه ای: نوعی تراش است که دارای ۸ صفحه در قسمت فوقانی و تحتانی می باشد. 

2. تراش رز: تراشی است که فقط قسمت بالایی آن تراش خورده است و فاقد صفحات اصلی تاج و صفحه زیرین پاولیون می باشد. 

3. تراش پله ای: این نوع تراش بسیار ساده است و دارای صفحه هایی موازی و نگین دار می باشد.  این تراش برای نگین های رنگی جواهرات به کار برده می شود. 

4. تراش زمرد گونه: این نوع تراش بیشتر در زمرد و الماس باریک و بلند مانند تراش باگت مورد استفاده قرار می گیرد و به صورت پله ای می باشد. 

5. تراش کابوشن: از بهترین نوع تراش ساده می توان به تراش کابوشن اشاره کرد.  قسمت تحتانی این نوع تراش صاف و قسمت بالایی آن به صورت گنبدی شکل می باشد. این نوع تراش مخصوص سنگ ها و کانی هایی می باشد که قدری کدر و مات می باشند. 

 

الماس| سنگ برلیان| برش الماس| جواهرات| سنگ زینتی| سنگ الماس

 

رنگ برلیان :

 

بلورهای الماس را می توان در رنگ های مختلف مشاهده کرد اما رنگ های متداول آن سفید،  سفید مایل به آبی،  زرد و قهوه‌ای می باشد.  در واقع رنگ هایی همچون سبز،  قرمز،  آبی،  بنفش و قهوه‌ای تند را به ندرت می توان در بین بلورهای الماس پیدا کرد که این رنگ ها به رنگ های فانتزی نیز معروف می باشند. مطابق با استاندارد های جهانی گوهرشناسی (GIA)رنگ بندی سنگ برلیان را از حروف انگلیسی Zتا D نام گذاری می کنند. 

 

درجه بندی سنگ الماس :

 

جهت درجه بندی سنگ الماس باید مطابق با استاندارد های سازمان گوهر شناسی آمریکا (GIA) عمل کرد و در واقع چهار عامل اصلی الماس مانند رنگ،  پاکی،  وزن و نوع تراش را باید مد نظر قرار دهیم. 

 

 

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

محصولات مرتبط

بیشتر

مقالات مرتبط

برلیان سیاه

برلیان سیاه به عنوان یکی از جواهرات گران بها و بسیار زیبا و چشمگیر شناخته شده است، تزیین انواع زیور الات با برلیان سیاه ارزش و زیبایی آن را چند برابر خواهد کرد، برلیان سیاه یکی از انتخابات اکثر افراد مشکل پسند است.

الماس مصنوعی چگونه ساخته می شود؟

در کنار الماس طبیعی که از معدن ها به صورت طبیعی استخراج می شود، الماس مصنوعی نیز وجود دارد که ساخته دست انسان است و طی فرایند آزمایشگاهی تولید می شود. این الماس در ساخت انواع جواهرات و همچنین صنایع متنوعی کاربرد دارد.

درجه بندی الماس چگونه می باشد ؟

الماس های کشف شده از معادن در رنگ، اندازه، وزن، میزان سختی و ویژگی های مختلفی وجود دارند که بر همین اساس درجه بندی می شوند و ارزش گذاری آن ها متناسب با همین درجه بندی انجام می شود.

سرویس برلیان

در این پست توضیحات کاملی از سرویس جواهر برلیان را توضیح دادیم. حتی فرق بین الماس و برلیان را کامل بررسی کردیم. اگر قصد خرید برلیان را دارید بهتر است که به تفاوت و فرق بین برلیان اصل و تقلبی واقف باشید تا هزینه هنگفت برای سرویس برلیان تقلبی و فیک پرداخت نکنید

محل پیدایش الماس و تاریخچه آن

الماس یکی از جواهراتی است که در افسانه ها و خرافه ها بسیاری وجود داشته است . الماس از استحکام بالایی برخوردار است و مقاومت فشاری زیادی را تحمل می کند. این سنگ باارزش ترین و قیمتی ترین سنگ می باشد.

تراش های الماس

الماس‌های درشت را چون جواهر به کار می‌برند. الماس را پیش از آنکه به صورت جواهر درآید تراش می‌دهند و پرداخت می‌کنند. تراش و پرداخت الماس در درخشندگی آن تأثیر فراوان دارد. در این مطلب قصد داریم تا شما را با انوع برش‌های الماس نظیر برش گرد، بیضی، قلبی شکل، مارکیز و ... آشنا کنیم. همچنین مفهوم تراش و اصطلاحات موجود در این هنر توضیح خواهیم داد.اگر در انتخاب طرح الماس به کار رفته در جواهریا هر چیزی که قصد ترکیب کردن آن با الماس را دارید، مردد هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد