الماس مصنوعی چگونه ساخته می شود؟
  • 2020-08-31

الماس مصنوعی چگونه ساخته می شود؟

در واقع الماس مصنوعی به الماس کشت شده یا الماس آزمایشگاهی نیز معروف است. این نوع الماس در طی یک پروسه مصنوعی و در آزمایشگاه به وسیله مواد و تجهیزات خاص ساخته شده و برای فروش به بازار عرضه می شود. الماس مصنوعی علاوه بر ساخت جواهرات، کاربردهای بسیار فراوان دیگری نیز دارد و در صنایع مختلف به کار گرفته می شود. برای بررسی انواع مدل‌های طلا و خرید طلا روی لینک کلیک نمایید.

 

نحوه ساخت الماس مصنوعی یا الماس آزمایشگاهی 

 

برای آگاهی از روش تولید الماس مصنوعی ابتدا باید با مفهوم الماس مصنوعی آشنایی داشته باشیم. در واقع به گونه ای از الماس ها که در آزمایشگاه  و طی فرآیند خاصی تولید می گردند الماس مصنوعی گفته می شود. الماس مصنوعی در بسیاری از موارد از جمله تولید بعضی از قطعات، ابزارآلات و ساینده ها به کار گرفته می شود. در مشخصات ظاهری الماس مصنوعی هیچ تفاوت قابل توجهی نسبت به الماس طبیعی مشاهده نمی شود اما در واقع نوع ساختار آن ها با همدیگر فرق دارد.

 

الماس های مصنوعی به طور معمول به دو شیوه HPHTیا CVDساخته می شود که در واقع روش ساخت HPHTبه علت قیمت مناسبی که دارد بسیار رایج شده و طرفداران زیادی دارد. در فرآیند ساخت الماس مصنوعی به روش HPHTاز دستگاهی استفاده می شود که قادر است در دمای هزار و پانصد درجه فشار بسیار بالا تولید کند. در واقع دستگاه مورد نظر با ایجاد چنین دمایی شرایطی همچون اعماق زمین را تداعی کرده تا الماس به شیوه کربن ساخته شود.

 

روش CVDنیز نسبت به روش HPHTجدیدتر و گران تر می باشد. در این روش ابتدا برای تولید پلاسمای کربن گازهای هیدروژن و متان داغ با را توسط ذرات باردار در هوا پخش می کنند.  در اثر این فرآیند پلاسمای کربن تشکیل شده و اتم های کربن شبیه ذرات بسیار ریز به وجود می آیند. در مرحله بعد این ذرات اتم به دست آمده را بر روی ذرات الماس مصنوعی می ریزند تا این ذرات، ساختار الماس طبیعی را که یکی از سنگ های قیمتی و زینتی می باشد تقلید کرده و الماس مصنوعی را به وجود آورند.

 

امروزه بسیاری از شرکت های معتبر از روش CVDجهت ساخت الماس مصنوعی بهره می برند.  از جمله این شرکت ها می توان به شرکت ApolloDiamondو BeerDeاشاره نمود.روش های دیگری نیز جهت ساخت و تولید الماس وجود دارند. از جمله این روش ها می توان  روش ترکیبات منفجر شونده (از طریق نانو الماس های انفجاری) و روش فراصوت را نام برد.

 

پس از تولید الماس با روش های فوق نوبت به برش الماس می رسد. برش الماس مصنوعی توسط یک نوع لیزر بسیار قدرتمند صورت می گیرد. در واقع ابتدا الماس به شکل مربع برش داده و به کارگاه ها فرستاده می شود تا توسط سازندگان و طراحان به صورت اشکال مختلف طراحی و تراش داده شود. خواص الماس های مصنوعی تولید شده بسته به فرآیند ساخت و مواد به کار رفته آن متفاوت است. البته بسیاری از الماس های تولید شده به روش مصنوعی از خاصیت رسانندگی گرما، تحریک پذیری و سختی بالا برخوردار می باشند.

 

کاربردهای الماس مصنوعی طیف بسیار گسترده ای دارد و در ابزار های برنده، انواع ساینده ها و گرما خورها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین الماس مصنوعی را می توان در موارد الکترونیکی مانند مدارهای نیروگاهها،  ترانزیستور های میدان با فرکانس زیاد به کار برد. همچنین از دیگر خاصیت الماس مصنوعی می توان به کاربرد آن در LEDاشاره نمود.

 

نحوه ساخت الماس مصنوعی یا الماس آزمایشگاهی

 

کاربردهای الماس مصنوعی

 

الماس تولید شده به روش مصنوعی اغلب در امور صنعتی کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع بر اساس مطالعات صورت گرفته می توان نتیجه گرفت که الماس مصنوعی بیش از ۹۸ درصد بازار الماس صنعتی را تامین می کند. لازم به ذکر است که الماس مصنوعی را می توان در رنگ های مختلف همچون آبی، سبز، صورتی زرد و بی رنگ نیز تولید کرد. به همین دلیل این نوع الماس درساخت جواهرات نیز به کار می رود.

 

 الماس طبیعی و معدنی با رنگ های نام برده شده بسیار کمیاب و نادر است  و از قیمت بسیار بالایی برخوردار می باشد. در واقع ساخت الماس مصنوعی با رنگ های مختلف، تا حدودی مشکل کمیاب بودن الماس معدنی با رنگ های موجود را برطرف کرده است.الماس از سختی بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل به ماده ای مناسب و ایده آل برای ابزار برشی و ماشین ابزار تبدیل شده است. در واقع از الماس مصنوعی می توان به منظور برش و صیقل کاری انواع مختلفی از سنگ ها بهره برد.

 

همچنین می توان از پودر الماس به عنوان یک ساینده مته ها و اره های نوک الماسی را به وسیله آن صیقل کاری نمود. در واقع بیشترین استفاده الماس در این دو مورد می باشد. البته الماس را نیز می توان جهت انجام چنین کارهایی مورد استفاده قرار داد، اما استفاده الماس مصنوعی HPHTبه دلیل خاصیت تکثیر خواص مکانیکی دوباره سازی، در بین مردم بسیار رایج شده و از محبوبیت بالایی برخوردار است.

 

انتخاب الماس برای آلیاژ های آهنی و ماشین ابزار گزینه مناسبی نمی باشد. چرا که ماشین ابزار سرعت و گرمایش زیادی دارد و الماس نیز در دمای بالا مقاومت خود را از دست داده و از بین خواهد رفت.رسانندگی گرما از دیگر خواص الماس مصنوعی خالص به شمار می رود. البته خواص رسانایی الکتریکی آن بسیار کم می باشد. وجود این ترکیبات باعث شده تا این نوع الماس به کاربردی ترین مواد برای مصارف الکترونیک تبدیل شود.

 

همچنین الماس مصنوعی به دلیل رسانندگی گرمای بالا و انبساط گرمایی پایینی که دارد، از میان تمام ماده های شیشه ای به عنوان ماده برتر معرفی شده است و به همین جهت برای تابش ریز موج و مادون قرمز بسیار کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می گیرد.

 

تفاوت الماس طبیعی و مصنوعی

 

تفاوت الماس طبیعی و مصنوعی

 

در واقع باور غلطی در بین بسیاری از مردم رایج شده که الماس مصنوعی تقلبی می باشد. اما این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و بر خلاف تصورات عموم فرآیند ساخت الماس مصنوعی به صورت شبیه سازی شده با موادی از قبیل شیشه و... نمی باشد.در واقع الماس مصنوعی در آزمایشگاه ها و در محیطی شبیه سازی شده با محیط عمق زمین ساخته می شود.

 

بنابراین نمی توان عبارت الماس تقلبی را برای آن انتخاب نمود.الماس طبیعی یا معدنی و الماس مصنوعی از لحاظ ترکیبات و ظاهر هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و بسیار شبیه به هم می باشند. در واقع تنها دو مشخصه بارز باعث تفاوت بین این دو نوع الماس شده است.

 

  1.  در الماس معدنی خطوط و نقاط کوچکی وجود دارد که در واقع ناخالصی نامیده می شوند، در حالی که این ویژگی در الماس مصنوعی یافت نمی شود. 
  2. الماس طبیعی نسبت به الماس مصنوعی از قیمت بسیار بالاتری برخوردار است.

 

در واقع غیر طبیعی بودن الماس مصنوعی به راحتی وبا چشم غیر مسلح قابل تشخیص نمی باشد. چرا که فرآیند ساخت آن همانند الماس طبیعی شبیه سازی شده است. وجود ناخالصی در الماس طبیعی و قیمت بالای آن از جمله تفاوت های اصلی و بارز این الماس ها به شمار می روند.

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

فرق بین الماس و برلیان چیست؟

<p style="text-align: right;">بسیاری از افراد فکر میکنند الماس همان برلیان است اما این تصوری اشتباه است چراکه میان الماس و برلیان تفاوت هایی وجود دارد.</p>

شناخت خصوصیات منحصر به فرد الماس

<p style="text-align: right;"><span dir="RTL" lang="AR-SA">سالیان سال حتی قرن هاست که سنگ الماس مورد توجه انسان ها است، ولی پیش از قرن بیستم اطلاعات علمی زیادی در مورد آن در دست نبود.</span></p>

درجه بندی الماس چگونه می باشد ؟

الماس های کشف شده از معادن در رنگ، اندازه، وزن، میزان سختی و ویژگی های مختلفی وجود دارند که بر همین اساس درجه بندی می شوند و ارزش گذاری آن ها متناسب با همین درجه بندی انجام می شود.

تراش های الماس

الماس‌های درشت را چون جواهر به کار می‌برند. الماس را پیش از آنکه به صورت جواهر درآید تراش می‌دهند و پرداخت می‌کنند. تراش و پرداخت الماس در درخشندگی آن تأثیر فراوان دارد. در این مطلب قصد داریم تا شما را با انوع برش‌های الماس نظیر برش گرد، بیضی، قلبی شکل، مارکیز و ... آشنا کنیم. همچنین مفهوم تراش و اصطلاحات موجود در این هنر توضیح خواهیم داد.اگر در انتخاب طرح الماس به کار رفته در جواهریا هر چیزی که قصد ترکیب کردن آن با الماس را دارید، مردد هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

عیار سنجی طلا چیست و چگونه انجام می شود؟

طلای خالص استخراج شده از معادن طلا برای استفاده در صنعت بسیار نرم است. برای حل این مشکل فلز طلا را با آلیاژهای دیگر ترکیب کردند و سختی آنها را افزایش دادند. افزودن آلیاژ به طلا باعث افزایش شکل پذیری این فلز گرانبها شده و امکان استفاده از آن را در صنایع مختلف فراهم می کند.

الماس صورتی و دانستنی‌هایی جذاب درباره آن

الماس صورتی بسیار کمیاب است و زیبایی خیره کننده ای دارد درواقع جواهراتی که با این سنگ‌ تزیین می شوند به دلیل زیبایی منحصر به فرد بسیار پر طرفدار هستند و قیمت بالایی نیز دارد. این سنگ تحت فشار خیلی زیاد شکل میگیرد و درخشش و رنگ فوق العاده ای دارد.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد