کد روی طلا چیست و چه معنی دارد؟
  • 2024-06-10

کد روی طلا چیست و چه معنی دارد؟

به طور کلی روی هر طلا و جواهری یک کد معتبر وجود دارد. یکی کد عیار طلا و دیگری برند سازنده. این کد نشان دهنده اصالت و کیفیت محصول شماست. وجود این کد باعث می شود تا خریدار از محصول موردنظر خود اطمینان خاطر پیدا کند و بتواند به راحتی آن را بخرد و تا سال ها از آن استفاده کند.

همه چیز درباره کد روی طلا

طلا را می توان به روش های مختلفی شناسایی کرد و ساده ترین روش ها روش هایی هستند که قبلاً توسط تولید کنندگان ارائه شده است. سازندگان جواهرات طلا مرتباً از ابزارهای مختلفی برای شناسایی محصول خود استفاده می کنند که بیشتر به عنوان کد شناخته می شود.

نمادهای شناسایی در صنعت به خوبی شناخته می شوند و بلافاصله به عنوان تأیید کننده محتوای طلای مورد استفاده در یک قطعه خاص عمل می کنند. این بسیار مفید است. به همین ترتیب سکه های شمش صادر شده توسط دولت، تشخیص سریع ارزش یک سکه را برای افراد با هر پیشینه ای آسان می کند.

• کدها و علائم مشخصه روی طلا

کدها و علایم مشخصه روی طلا برای قرن ها برای شناسایی نوع طلای مورد استفاده در جواهرات مورد استفاده و همچنین افرادی که کیفیت طلای مورد نظر را آزمایش یا تأیید کردند، استفاده می شد.

استفاده از علائم طلا قطعا جدید نیست. در واقع، اولین استفاده از جواهرات طلا به سال 1200 برمی گردد. علامت گذاری برای شناسایی خلوص طلای موجود در یک جواهرات و همچنین برای تشخیص اینکه چه کسی به این قطعه امتیاز داده است و چقدر طلای موردنظر اصالت دارد، استفاده شد.

استاندارد رایج در ساخت کد روی طلا

امروزه به ندرت می توان جواهرات طلایی را پیدا کرد که در بازارهای بزرگ بدون نوعی مهر، حکاکی یا علامت مشخص برای نشان دادن کیفیت و ساخت به فروش می رسد. در حالی که ممکن است دیدن یا تشخیص این علائم برای افراد عادی بسیار سخت باشد، کارشناسان دقیقا می دانند که فوراً به دنبال چه چیزی باشند. همانطور که گفته شد، هنوز تنوع زیادی در کدهای مورد استفاده وجود دار.

1. اولین کدی که باید به دنبال آن باشید درجه خلوص است

 این مورد برای یک متخصص یا خریدار طلا بیشترین اهمیت را دارد. در حالی که می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، کد نشان دهنده نوع طلای به کار رفته در جواهرات است، از طلای 10 عیار گرفته تا 24 عیار.  بسیاری از اوقات جواهرات ساخته شده با فلزات گرانبها مانند طلا دارای علائم اضافی برای کمک به مشخص کردن میزان اصالت کالا هستند. این امر در مواردی رایج است که جواهرات با ترکیبی از فلزات مختلف ساخته می شود. به عنوان مثال،"GP"  به معنای تولید جواهر با روکش طلا است. 

فرآیند ایجاد نشانه گذاری واقعی روی طلا

در زمان های قدیم علامت و کد گذاری روی یک جواهرات با پانچ فولادی اعمال می شد. در بیشتر موارد، فلز جواهرات نرم ‌تر بود که این کاربرد را به یک فرآیند حساس و نسبتاً آسان برای اعمال پانچ بدون آسیب رساندن به خود طلا تبدیل می ‌کرد. اما امروزه از اچ لیزری استفاده می‌ شود که علامت بسیار دقیق ‌تری ارائه می ‌کند و از خطر آسیب ضربه به جواهرات جلوگیری می ‌کند. استانداردهای رایج روی طلا عبارتند از:

• علامت سازنده

• معیار ظرافت، که در غیر این صورت به عنوان خلوص شناخته می شود

• سنجش 

• تاریخ علامت گذاری 

برای خریداران، درک نحوه استفاده از علائم در کشور خود و همچنین نحوه اعمال آنها در جواهراتی که ممکن است خریداری کنند یا قصد خرید دارند، مهم است. این علامت‌ ها می‌توانند برای محافظت از سرمایه‌گذاری مصرف ‌کننده در خرید و همچنین اجتناب از اقلام با کیفیت پایین ‌تر که با قیمت درخواستی فروشنده مطابقت ندارند، بسیار مفید باشند. آیا می توان علائم را کپی و جعلی کرد؟ ممکن است، اما هر کسی که یک جواهر تقلبی با علائم جعلی را بفروشد، ممکن است برای انجام این کار با زندان مواجه شود. 

 

فرآیند ایجاد نشانه گذاری واقعی روی طلا

 

اعداد و کدهای مختلف روی طلا

هنگامی که به طلا با قیراط اشاره می‌ شود، جهانی ‌ترین مرجع خلوص طلا را در یک قطعه جواهر ارائه می ‌کند.  جواهرات 14 عیار از همان الگوی مهر 14 عیار یا 585 برای 58.5 درصد طلای خالص استفاده می کنند.

یک نمونه 15 قیراط نیز وجود دارد که بسیار غیر معمول است و با 15K، 15ct  یا 625 روی طلا ظاهر می شود. مجدداً از نمادشناسی مشابه برای نشان دادن 18 عیار، 18 عیار یا 750 استفاده می شود.

این معادل 75 درصد خلوص طلا است. در نهایت، سطح 24 عیار نشان دهنده اوج خلوص طلا با محتوای 100 درصد طلا است. هنگامی که در جواهرات استفاده می شود، برای قطعاتی است که معمولاً نیازی به استرس و فشار ندارند یا در معرض فشار قرار نمی گیرند و اساساً پشتیبانی می شوند. معمولاً یک کد 24K  یا 1000 روی قطعه مهر شده تا سطح کیفیت آن را مشخص کند. 

• وزن طلا به عنوان یک معیار و استاندارد

در حالی که قطعات شمش دارای وزن تعیین شده هستند، می توانند به راحتی در مقیاس وزن اعتبارسنجی شوند. مشکل در این است که جواهرات دارای اشکال و اندازه‌ ها و ارزش‌ های وزن متفاوتی هستند. این بدان معناست که مالک باید وزن کل جواهر را بداند، با این فرض که تمام قطعات آن با کیفیت یکسان طلا هستند. 

دوم، طلا با اونس تروی وزن و ارزش گذاری می شود، نه با اندازه گیری وزن استاندارد. بنابراین، اندازه‌گیری مقیاس وزن استاندارد باید مورد بررسی قرار گیرد. به عنوان مثال، یک اونس تروی به طور کلی همان 480 گرم است.

پس از آن صاحب جواهرات می ‌تواند ارزش طلای خام تقریباً یک قطعه جواهر را محاسبه کند، با این فرض که به غیر از خود آلیاژ طلا، فلز یا سنگ دیگری در آن وجود نداشته باشد. بسیاری از فروشندگان جواهرات از روش تبدیل اونس/گرم تروی برای وزن و ردیابی قطعات جواهرات در طلای خود استفاده می کنند، به ویژه برای گزارش های موجودی حسابداری و مالیات تجاری.

اگر تمام موارد فوق را نسبتاً پیچیده و چالش برانگیز می‌دانید، نگران نباشید. بسیاری نیز همین احساس را دارند. اعتبارسنجی و سنجش طلا مستلزم آموزش و کار زیادی است.

اما این بدان معنا نیست که شما باید چند سال را در کامپیوتر صرف یادگیری از راه دور برای یک مدرک دانشگاهی جدید در متالورژی کنید. شما می توانید با مراجعه به متخصصین و مشاوران مجرب در این حوزه آگاهی و اطلاعات خود را افزایش دهید.

چه کدهایی روی طلا حک می شوند؟

سرمایه گذاری در طلای با درجه خلوص بالا هم برای علاقه مندان به جواهرات و هم برای سرمایه گذاران اهمیت بالایی دارد. خلوص طلا، که بر حسب قیراط اندازه گیری می شود، با ارزش و مطلوبیت ذاتی آن ارتباط مستقیم دارد. طلای عیار بالاتر، مانند 24 عیار، نشان دهنده شکل خالص تر با محتوای طلای بیشتر است و آن را به یک کالای کمیاب و ارزشمند تبدیل می کند.

فراتر از جذابیت زیبایی شناختی، سرمایه گذاری در طلای با عیار بالا به عنوان یک محافظ قابل اعتماد در برابر عدم قطعیت های اقتصادی عمل می کند. طلای خالص تمایل دارد ارزش خود را در طول زمان حفظ کند و پایه ای پایدار برای سبد سرمایه گذاری ایجاد کند.

علاوه بر این، هنگام خرید جواهرات طلا، انتخاب با خلوص بالاتر نه تنها رنگ طلایی غنی تر را تضمین می کند، بلکه یک قطعه جاودانه را نیز تضمین می کند که ارزش خود را حفظ می کند. در اینجا قصد داریم به بررسی اینکه چه کدهایی روی طلا حک می شوند بپردازیم:

1. اهمیت خلوص طلا

طلا در حالت طبیعی خود به ندرت برای جواهرات یا سرمایه گذاری استفاده می شود. اغلب برای افزایش دوام و تغییر رنگ آن با فلزات دیگر آلیاژ می شود. خلوص طلا بر حسب قیراط اندازه گیری می شود و 24 عیار طلای خالص را نشان می دهد. بنابراین، هر چه عیار بالاتر باشد، طلا خالص تر است.

2. عیار

سیستم عیار یک معیار استاندارد برای خلوص طلا است که در سراسر جهان استفاده می شود. طلای خالص 24 عیار در نظر گرفته می شود، اما به دلیل نرمی آن به ندرت به صورت خالص استفاده می شود. معمولاً طلا با فلزاتی مانند مس، نقره یا نیکل آلیاژ می‌شود تا مواد بادوام‌تری برای کاربردهای مختلف ایجاد کند.

 

چه کدهایی روی طلا حک می شوند؟

 

3. درک درجات طلا

 24 قیراط (99.9٪ طلای خالص): طلای خالص برای بیشتر جواهرات یا اهداف سرمایه گذاری است. چکش خوار و بسیار نرم است. عمدتاً در برنامه های کاربردی و تخصصی استفاده می شود.

22 قیراط (91.7٪ طلای خالص): طلای 22 عیار یک انتخاب محبوب برای جواهرات طلا در بسیاری از فرهنگ ها بوده و بادوام است و محتوای طلای قابل توجهی را حفظ می کند، و در عین حال استحکام لازم را برای استفاده روزمره فراهم می کند.

18 قیراط (75 درصد طلای خالص): جواهرات ساخته شده از طلای 18 عیار تعادلی بین دوام و خلوص ایجاد می کند. معمولاً برای جواهرات با کیفیت بالا استفاده می شود و ترکیبی از طول عمر و رنگ طلایی غنی را ارائه می دهد.

 14 قیراط (58.3٪ طلای خالص): طلای 14 عیار که اغلب در ایالات متحده ترجیح داده می شود، به دلیل محتوای طلای پایین آن دوام بیشتری دارد. این یک انتخاب محبوب برای زیورآلات روزمره است.

10 قیراط (41.7 درصد طلای خالص): با کمترین میزان طلا در بین آلیاژهای رایج است. طلای 10 عیار بادوام و مقرون به صرفه است. معمولاً در جواهرات استفاده می شود.

سخن پایانی

در مجموع سعی کنید در حین خرید طلا، به کدها و علایم مشخصه ای که دارند توجه کنید و بر اساس آن اصالت کالای خود را بسنجید و از خرید کالای تقلبی خودداری نمایید.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

جواهرات از جمله زیورالات قیمتی هستند که از گزشته تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته اند. این زیورالات له انواع انگشتر، دستبند، گردنبند، گوشواره و ... اطلاق می شود که از جنس طلا یت نقره بوده و اصولا با سنگهای گرانقیمت تزیین شده اند.

زمانی که می خواهید از سرمایه شخصی خود برای خرید جواهرات برای خود استفاده کنید، باید به نکات کلیدی خرید سنگ های قیمتی مرغوب توجه کنید. این سنگ های قیمتی باید یک عمر زیبایی دوام داشته باشند و قیمت آن نباید کاهش یابد. در راهنمای خرید جواهرات که در زیر ذکر شده است، ما به کیفیت سنگ های قیمتی توجه زیادی می کنیم. سنگ ها چگونه طبقه بندی می شوند؟ خلوص هر رنگ چقدر است؟ چگونه یک گوهر ارزشمندتر از گوهرهای دیگر می شود. با توجه به بودجه شما با کیفیت ترین سنگ های قیمتی را انتخاب کنید.

خرید طلا یکی از کارهای جذابی می باشد که می تواند همراه با نکات بسیار زیاد باشد. این نکات بسیار ضروری هستند و رعایت هر کدام از آن ها می تواند تاثیر بسیار زیادی را بر روی خرید شما بگذارند. به همین علت قصد داریم تا در ادامه به بررسی کامل این نکات بپردازیم. از این رو تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

<p>صنعت طلا و جواهر دارای  نکاتی است که هر فردی که می‌خواهد در این صنعت مشغول به کار شود می بایست از آن ها به طور کامل اطلاع داشته باشد که یکی از این نکات مفهوم عیار است.</p> <p> </p>

طلا فلزی بسیار زیبا و نرم می باشد که از آن در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. طلا به صورت خالص بسیار نرم و انعطاف پذیر است و باید بیان شود که عیار طلا خالص 24 می باشد. طلای 18 عیار نسبت به طلای 24 از درجه خلوص کم تری برخوردار است اما به دلیل ترکیب با فلزات دیگر، از مقاومت مناسبی بهره مند می باشد و برای ساخت زیور آلات، یک گزینه مناسب است.

حلقه و انگشتر هر دو زیورآلاتی هستند که روی انگشتان دست قرار می‌گیرند، اما تفاوت‌هایی در مورد طراحی، استفاده و معنی آن‌ها وجود دارد. حلقه‌ها معمولاً به عنوان نماد عشق، ازدواج یا وفاداری استفاده می‌شوند و می‌توانند به صورت تزئینی، سنتی یا مدرن باشند؛ اما انگشتر یک زیور قیمتی است که می‌تواند شامل سنگ‌های قیمتی مانند زمرد، الماس و… باشد

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد