چگونه از سنگ یشم نگهداری و آن را تمیز کنیم؟
  • 2024-07-03

چگونه از سنگ یشم نگهداری و آن را تمیز کنیم؟

 

سنگ یشم از دسته سنگ‌های تجملاتی می باشد که در خانواده‌های اشرافی بسیار محبوب است. به همین دلیل این سنگ در تهیه و ساخت انواع زیورآلات مانند دستبند سنگ و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای نگهداری این سنگ گرانبها و با ارزش باید پس از گذشت 2 ماه آن را در آب شستشو دهید و به هنگام فعالیت‌های فیزیکی از آن استفاده نکنید. سعی کنید که سنگ یشم را در پارچه نرم و تمیز قرار دهید و در یک جعبه جواهرات پارچه‌ای نگهداری کنید.

برای حفظ جلا و شفافیت سنگ بهتر است  آن را با آب و کف شستشو دهید و سپس آن را خشک کنید. نگهداری از سنگ بسیار اهمیت دارد چرا که می‌توانید با نگهداری صحیح از سنگ جید برای مدت طولانی از خواص آن در زندگی بهره ببرید.

 

سنگ یشم

سنگ یشم یک ماده با دوام است که از هزاران سال پیش در ساخت مجسمه، ابزار و جواهرات مورد استفاده قرار می‌گرفت.

سنگ یشم یکی از سنگ های قیمتی و گران بهاست که همه آن را با رنگ سبز می‌شناسند اما دارای رنگ های مختلفی نیز می‌باشد.

اما با ارزش ترین نوع آن که به رنگ سبز وجود دارد از محبوبیت بالایی برخوردار است. یشم از دو سنگ قیمتی متفاوت تشکیل شده است :

نفریت (نوع کم‌ ارزش‌ تر یشم)

یشم اعلی (یشم  سبز)

 

 

 چگونه از سنگ یشم نگهداری و آن را تمیز کنیم؟

 

بهترین روش نگهداری از سنگ یشم

هنگام استفاده از جواهرات با نگین یشم مراقب باشید که به نگین ضربه‌ای وارد نشود زیرا سنگ یشم به راحتی می‌شکند. در واقع برای مراقبت از سنگ یشم بهتر است هنگام کار یا فعالیت ورزشی از جواهرات با نگین جید استفاده نکنید.

  • کلر که برای ضدعفونی کردن آب استخرها اضافه می‌شود ممکن است  به یشم آسیب برساند. بنابراین قبل از رفتن به استخر حتما جواهر یشم را دربیاورید.

 

  • موقع استحمام طلای خود را دربیاورید و با یشم زیر دوش نروید.

 

  • لوسیون‌ها، کرم‌ها و اسپری‌های مو و عطر به سنگ یشم آسیب می‌رسانند و سپس کدر شدن سطح سنگ می‌شوند بنابر این سعی کنید وقتی می‌خواهید مهمانی بروید، اول آرایش کنید، عطر بزنید، لباس بپوشید و سپس جواهرات یشمی خود را استفاده کنید.

 

  • یشم توسط سنگ‌های سخت‌تر و فلزات با ارزش خراشیده می‌شود. به همین دلیل  بهتر است آن را جدا از بقیه طلاها و درون یک پارچه بپیچید و سپس در جعبه قرار دهیدیا آن را در یک جعبه جداگانه بگذارید. با این کار از گرد و غبار و خراشیده شدن سنگ جلوگیری می‌شود.

 

 

نحوه تمیز کردن سنگ یشم

برای تمیز کردن یشم می بایست فقط از آب استفاده کنید. فقط کافی است درون آب ولرم مقدار کمی پودر صابون ملایم بریزید. دستمال نخی یا دستمالی که پرز نمی‌دهد را به محلول آغشته کنید و روی سطح یشم بمالید. سپس با استفاده از دستمال تمیزآن را خشک کنید.

برای تمیز کردن سنگ یشم از مواد شوینده و مواد شیمیایی خود داری کنید چرا که سنگ به سنگ آسیب می‌رساند. هنگام تمیز کردن دقت کنید که روی سطح سنگ خراش ایجاد نشود. حتما از دستمال‌های نرم استفاده کنید. پس از تمیز کردن یشم، با کمک مسواک نرم و محلول صابون بقیه قسمت‌های طلای خود را تمیز کنید و بلافاصله با دستمال بدون پرز خشک کنید.

موقع تمیز کردن یشم از این کارها پرهیز کنید:

 

  • هرگز یشم را با بخارشور تمیز نکنید.

 

  • یشم را درون دستگاه‌های اولتراسونیک نگذارید زیرا به ساختار آن آسیب جدی وارد می‌کند.

 

  • هرگز سنگ یشم را با مواد شیمیایی یا الکل ضدعفونی نکنید.

 

  • هیچگاه از تمیز کننده های جواهرات که حاوی مواد شیمیایی است، استفاده نشود.

 

  • از برخورد سنگ با عطرها, اسپری ها و مواد آرایشی جلوگیری کنید.

 

 

انواع سنگ یشم و ویژگی های آن

در حقیقت سنگ یشم دو نوع دارد، جدیت و نفریت در ادامه به معرفی این دو سنگ می‌پردازیم.

 

جدیت

جدیت که سنگی بسیار گران بها می‌باشد یکی از با ارزشمندترین سنگ ها در دنیای جواهرات می باشد که قیمت گرانی دارد این نوع از سنگ یشم در سایر کشورها نیز اهمیت ویژه‌ای دارد و در چین به آن ” پادشاه یشم ” می‌گویند.

سنگ یشم جدیت در ساخت انواع جواهرات کاربرد دارد . از نظر قیمت گذاری نقره، طلا و و تنوع این سنگ نسبت به نفریت گران تر و از تنوع رنگ بیشتری برخوردار است.

رنگ های سفید زرد قرمز نارنجی قهوه‌ای ارغوانی و خاکستری از انواع سنگ جدیت می‌باشند ولی رنگ سبز شفاف آن که به یشم سلطنتی معروف است در بین افراد محبوبیت بیشتری دارد و قیمت بالاتری هم دارد. با کیفیت ترین سنگ یشم جدیت در برمه میانمار یافت می‌شود.

 

خواص سنگ یشم

 

 

نفریت

نفریت به علت قیمت پایینی دارد اکثر مواقع در ساخت مجسمه و وسایل تزئینی و همچنین زیورآلات استفاده می‌شود زیرا سنگ جدیت کمیاب و هم بسیار گران می‌باشد همه افراد توانایی خرید طلا و جواهر با سنگ یشم را ندارند. رنگ نفریت کمی کدرتر از جدیت است ولی جذابیت و زیبایی و کیفیت بالای دارد. برای تشخیص سنگ یشم اصل از تقلبی با چشم امکان پذیر نمی‌باشد و فقط با دستگاهی به نام دیکروسکوپ قابل تشخیص است.

هنگام خرید این سنگ ارزشمند حتما شناسنامه آن را از فروشنده دریافت کنید زیرا شناسنامه برای تایید اعتبار سنگ می‌باشد. برای اطلاعات بیشتر از نحوه تمیز کردن سنگ فیروزه روی لینک کلیک نمایید.

 

خواص سنگ یشم

بهتر است با خواص سنگ یشم نیز آشنا شویدسنگ یشم همانند سایر سنگ های قیمتی فواید و خواص بی نظیری دارد.

  • سنگ یشم سبز از ویژگی های فوق العاده‌ای برخوردار است و علاوه بر آرامش روح و روان خواص بسیاری در درمان جسم و بیماری های گوناگون دارد.

 

  • گفته شده این سنگ نیروهای منفی را از محیط دور می‌کند. داشتن سنگ یشم باعث احساس آرامش در فرد می‌شود همچنین ضد استرس و افسردگی می باشد .

 

  • در درمان بیماری ها از جمله امراض پوستی موثر است.

 

  • جهت درمان تشنج و بیماری های ریه به کار می‌رود.

 

  • برای بهبود بیماری های قلبی و فشارخون همچنین رفع خستگی و سردرد از این سنگ استفاده می‌کنند.

 

  • بر روی دستگاه عصبی نقش ویژه‌ای دارد.

 

  • سنگ یشم برای تقویت معده بسیار مفید است به این صورت که اگر مقابل معده قرار بگیرد باعث کاهش ناراحتی معده می شود.

 

  • سنگ یشم سوخت و ساز بدن را نیز تنظیم می‌کند و در درمان سنگ کلیه نیز موثر است.

 

  • داشتن این سنگ برای خانم های باردار احساس آرامش و آسانی وضع حمل را به همراه دارد.

 

  • این سنگ شما را از دردهای قاعدگی و عصبی و درد مثانه خلاص می‌کند.

 

نحوه تمیز کردن سنگ یشم

 

روش شارژ سنگ یشم

سنگ یشم، به عنوان یک سنگ قیمتی و مهم در فرهنگ‌های مختلف، اغلب به عنوان یک سنگ معنوی و پر انرژی شناخته می‌شود. برخی افراد معتقدند که برای حفظ و افزایش انرژی و خواص مثبت سنگ یشم، نیاز به شارژ مجدد آن است. در ادامه چند روش رایج و موثر برای این منظور ذکر می‌شود.

 

روش‌های شارژ سنگ یشم

شارژ سنگ یشم به معنای افزایش انرژی و خواص مثبت آن می‌باشد. افراد اغلب از این روش‌ها برای پاکسازی و تقویت انرژی سنگ یشم و همچنین جلب خواص معنوی آن استفاده می‌کنند. روش‌های مختلف شارژ سنگ یشم  عبارتند از :

  • شارژ سنگ یشم با نور خورشید

 

  • شارژ سنگ یشم با نور ماه

 

  • شارژ سنگ یشم با آب

 

  • شارژ سنگ یشم با انرژي زمین

 

  • شارژ سنگ یشم با نمک

 

  • شارژ سنگ یشم با مدیتیشن

 

 

بهترین روش نگهداری از سنگ یشم

 

 

چگونه طلای مزین به نگین سنگ یشم را تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن طلایی که  اطراف آن سنگ یشم دارد می‌توانید از آب گرم و مایع ظرفشویی استفاده کنید. اما مراقب باشید مایع روی نگین یشم ریخته نشود. برای این منظور، مسواک نرمی را به محلول آب و مایع ظرفشویی آغشته کنید و به آرامی روی سطح طلا بکشید تا تمیز و براق شود. سپس با کمک دستمال تمیز و بدون پرز آن را خشک کنید.

یا اگر بخش طلا یا آویز جواهرات دارای سنگ یشم کدر شده است برای براق شدن و جلا آن قسمت از جواهر می‌توانید یک چهارم پیمانه آمونیاک، کمی مایع ظرفشویی و آب مخلوط کنید. سپس، قسمت آویز به غیر از قسمتی که سنگ یشم دارد را در این محلول قرار دهید. پس از نیم ساعت با یک مسواک نرم روی سطوح جواهر را تمیز کنید. این روش نگهداری از سنگ یشم کمک می‌کند تا سنگ آسیبی نبیند.

کاربرد آن

از سنگ یشم جدیت در ساخت انواع جواهرات استفاده می‌شود و قیمت جواهرات ساخته شده توسط این نوع یشم بسیا بالا است .

همچنین از نظر قیمت و تنوع نیز، این سنگ نسبت به نفریت گران تر و همچنین از تنوع رنگ بیشتری برخوردار می‌باشد.

و اما نفریت به علت ارزان تر بودنش، بیشتر در ساخت مجسمه و وسایل تزئینی و همچنین زیورآلات به کار می‌رود زیرا همه افراد قادر به راهنمای خرید طلا مینیمال و جواهر با سنگ یشم جدیت نیستند چون هم کمیاب و هم بسیار گران تر است.

 

کلام آخر

بهترین روش نگهداری از سنگ یشم را در این مقاله برای شما توضیح دادیم. در آخر یادآوری می‌کنیم که در زمان خرید انواع طلا و جواهر با سنگ یشم، برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن سنگ فقط کافی است چند دقیقه آن را در دست نگه دارید. سنگ یشم خود سرد است اما وقتی آن را چند دقیقه در دست بگیرید، گرم می‌شود.

در این صورت متوجه اصل بودن سنگ یشم می شوید. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که سنگ جید تنها رنگ سبز دارد اما این تصور اشتباه است‌. در حقیقت سنگ یشم دارای طیف وسیع از رنگ‌های نارنجی، قرمز، سفید، سیاه، آبی، خاکستری و سبز است. در این مقاله از وب سایت کافه طلا سعی کردیم تا به بررسی و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت فرمایید.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

سنگ یشم چیست؟

سنگ یشم یکی از زیبا ترین سنگ ها در جهان می باشد که کاربرد های فراوانی دارد. از سنگ یشم بیشتر در جواهر سازی و مجسمه سازی استفاده می کنند به دلیل آن که رنگ بسیار خیره کننده ایی دارد و هم چنین ترکیب آن با طلا می تواند زیبایی بسیاری را ایجاد کند. در این مقاله به سنگ یشم و موارد کاربرد آن پرداخته ایم.

سنگ خون یا یشم خطایی چیست؟

یشم خطایی سنگی با رنگ سبز تیره است که به دلیل وجود ناخالصی های اکسید آهن لکه های قرمز رنگ داخل سنگ دیده میشود و به دلیل همین رنگ قرمز که به خون شباهت دارد با نام سنگ خون نیز شناخته می شود.

بررسی مراحل ساخت شمش طلا

با توجه به محبوبیت شمش طلا اکثر افراد تمایل به خرید و سرمایه گذاری در آن را دارند در این مقاله به بررسی مراحل ساخت شمش طلا می پردازیم.

مهم ترین معایب صندوق سرمایه گذاری طلا

صندوق سرمایه گذاری در کنار مزایای متعدد خود، معایبی چون نامشخص بودن بازدهی سود به افراد سرمایه گذار و عدم حق شرکت در مجامع بورسی را دارد. با شناخت معایب این صندوق و درک آن می توانید انتخاب درستی در این حوزه داشته باشید.

شمش طلا بخریم یا سکه

بسیاری از افراد به دنبال سرمایه گذاری در بازار طلا هستند. یکی از روش های سرمایه گذاری در این بازار خرید و فروش شمش های طلا یا سکه است. بنابراین ممکن است این سوال برایتان به وجود بیاید که شمش طلا بخریم یا سکه؟ در این مطلب به این سوال شما پرداخته ایم.

گوشواره ایرکاف چیست؟

یکی از زیباترین و خاص ترین انواع گوشواره در جهان، گوشواره ایرکاف است برای استفاده هیچ گونه نیازی به سوراخ کردن گوش ندارد. مدل های طلای این گوشواره بسیار زیبا هستند و می توانند برای استفاده در جشن ها و مهمانی ها مناسب باشند.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد