تاریخچه زمردهای حکاکی شده چیست؟
  • 2020-12-22

تاریخچه زمردهای حکاکی شده چیست؟

زمرد به زبان یونانی به نوعی بریل و از جمله سنگ های گران بها اطلاق می شود. سنگ زمرد از موادی همچون سیلیکات آلومینیوم و بریلیوم تشکیل شده و در دسته‌بندی سنگ های پگماتیت می توان آن را مشاهده نمود. در واقع زمرد واژه عربی شده اسماراگدوس می باشد که از کلمه سانسکریت شکل گرفته است. 


نام اصلی فارسی این سنگ دوال یا دوبال می باشد. رنگ خالص این سنگ سبز است. امروزه از سنگ زیبا و گران قیمت زمرد استفاده های بسیار زیادی می شود و از جمله پرطرفدارترین سنگ ها به شمار می رود. در این بین زمرد حکاکی شده از جایگاه ویژه ای برخوردار است. به طوری که بسیاری از جواهر سازان و طراحان آن را در ساخت انواع جواهرات به عنوان سنگ تزئینی مورد استفاده قرار می دهند.

 
طراحی هایی که بر روی سنگ زمرد حکاکی می شود، زیبایی آن را دو چندان می کند. این نوع سنگ بر روی انگشتر، سینه ریز، دستبند و انواع زیورآلات مختلف به عنوان نگین مورد استفاده قرار می گیرد. تاریخچه پیدایش سنگ زمرد بر اساس نظریه های مختلف متفاوت است و بسیاری از دانشمندان آن را به اروپا و برخی دیگر نیز آن را به اسپانیا و کلمبیا ربط می دهند.

 

حال می خواهیم در ادامه به بررسی این موضوع بپردازیم که تاریخچه و پیدایش این سنگ کجاست و برای اولین بار سنگ زمرد حکاکی شده از معادن کدام کشور کشف شده است. 

 

تاریخچه زمردهای حکاکی شده چیست؟ 

 

تاریخچه و شکل گیری زمردهای حکاکی شده ارتباط مستقیمی با کارتیه و خرید و فروش جواهرات این شرکت با کشور هند دارد. در واقع  لوئیس کارتیه در مقایسه با مهاراجه پاتیالا در طراحی و ساخت انواع جواهرات و زیورآلات ساخته شده از سنگ های قیمتی مانند یاقوت سرخ، یاقوت کبود و زمرد،  استعداد و اعتبار بسیار زیادی داشت.


در سال ۱۹۰۱ ملکه الکساندرا از لوئیس کارتیه درخواست کرد تا گنجینه ای از جواهرات سلطنتی را تهیه کند. در بین این گنجینه ساخته شده، دو عدد طلسم زمرد نیز وجود داشت. بسیاری از محققین بر این باورند افزایش شهرت لوئیس کارتیه بعد از ساختن این گنجینه سلطنتی شروع شد. در واقع ملکه الکساندرا از حکاکی طلسم بر روی زمرد بسیار استقبال می کرد. 


رابطه کاری کشور هند و لوئیس کارتیه از اوایل قرن بیستم آغاز شد. بعد از سال ۱۹۱۱ کارتیه سفرهای تجاری خود را به کشور هند آغاز کرد. در طی این سفرها، کارتیه توانست با خریداران و تاجران زیادی ارتباط برقرار کرده و سنگ های با ارزش فراوانی را خریداری نماید.

 

در میان سنگ های قیمتی که کارتیه توانسته بود خریداری کند گوهر زمرد معروف مغولی نیز قابل مشاهده بود که به شیوه بسیار ماهرانه طرح هایی همچون گل، برگ و میوه های مختلف بر روی آن حکاکی شده بود. 


کارتیه با خرید این زمردهای حکاکی شده، آن ها را به خود اضافه نمود. از جمله مهم ترین زمردهای حکاکی شده کارتیه می توان به سنجاق سینه مارجوری اشاره نمود که در آوریل سال گذشته با ارزش ۴۸۲ هزار و پانصد دلار فروخته شد. زمردهای حکاکی شده و زمان پیدایش آن، تاریخچه و پیشینه بسیار دیرینه ای دارد. یکی از زمردهای حکاکی شده، بسیار قدیمی تر از زمردهای کارتیه است و طراحی آن به قرن ۱۷ بر می گردد. 

 

مناطقی که محل کشف زمردهای حکاکی شده هستند

 

مناطقی که محل کشف زمردهای حکاکی شده هستند :

 

بر اساس تحقیقات و مطالعات صورت گرفته، کشورهایی همچون مکزیکو و آمریکای جنوبی از مهم ترین مناطقی هستند که سنگ های قیمتی زمرد برای اولین بار در آن کشف شده است. در آمریکای جنوبی، زمردهای حکاکی شده از پیشینه ای بسیار قدیمی برخوردار است.

 

به طوری که از هزاران سال پیش از اینکه این زمردها به وسیله اسپانیایی ها به غارت برده شوند، توسط سازندگان ماهر آمریکای جنوبی حکاکی روی زمرد انجام می شده است. بر اساس تحقیقات دانشمندان، مجسمه حکاکی شده بسیار کوچکی که به المک معروف است، از جمله قدیمی ترین زمرد حکاکی شده به شمار می رود و ساخت و طراحی آن به سال ۲۰۰ تا ۵۰۰ قبل از میلاد بازمی گردد. 


آزمایش های انجام شده در زمینه زمردهای حکاکی شده :


برای اولین بار دانشمندان پس از آزمایش سنگ به دست آمده دریافتند که این سنگ شباهت بسیار زیادی با زمرد کشف شده از کشور روسیه و کلمبیا دارد. در واقع سنگ المک در کنار سایر سنگ های قیمتی به دست آمده، مانند یشم آبی، به عنوان کالای تجاری شناخته می شود. بنابراین دانشمندان احتمال می دهند که سرمنشاء و منبع پیدایش زمرد حکاکی شده، کشور کلمبیا می باشد.

 
بر اساس افسانه های قدیمی و باور عامیانه در زمان قدیم، در نزدیکی کشور کلمبیا و منطقه پرو الهه ای به نام اسمرالدا وجود داشت که محل زندگی وی درون تخم شتر مرغ ساخته شده از زمرد بود. همچنین شایعه ای دیگر در این زمینه وجود دارد که یک فاتح اسپانیایی به نام فرانچسکو پیزارو این گوهر ارزشمند را از کشیش معبد الهه در نتیجه غارت یک معبد، هدیه گرفت.

 

زمرد حکاکی شده، در زمان قدیم طرفداران بسیار زیادی داشت و در روز جشن از طرف طرفداران و پیروان الهه به او هدیه داده شد. به وسیله معامله زمرد حکاکی شده، صدها هزار پوند، به کشور اسپانیا وارد شد.


همچنین در قاره آمریکای شمالی فاتح دیگری به نام هرنان کورتز زندگی می کرد. این فاتح آمریکایی با غارت مکزیکو و دستبرد به زمرد های حکاکی شده و انتقال آن به منزل خود، زمینه سقوط و شکست خود را فراهم نمود.

 
در واقع معادن زمرد پرو، قبل از ورود و غارت اسپانیایی ها، توسط افراد بومی و محلی مخفی نگه داشته شده بودند. اما مردم بومی کشور کلمبیا نتوانستند در محافظت از زمردهای حکاکی شده موفق شوند و اسپانیایی ها با غارت این زمردها توانستند موفقیت های بی شماری را از آن خود کنند. 


معادن زمرد حکاکی شده به نام سوموندوکو در سال ۱۵۳۷ غارت شد. اما اهالی منطقه و مردم بومی محل با توجه به اراده قوی و رفتار خصمانه ای که داشتند، توانستند این معادن را از دست غارتگران نجات دهند. به همین دلیل امروزه منبع جدید سنگ های زمرد حکاکی شده، اروپا می باشد.

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

سنگ زمرد و خواص آن

<p>سنگ زمرد، سنگی خاص، زیبا، جذاب و دارای خواص گوناگون است. این سنگ خواص باورنکردنی در تقویت قلب، سیستم تنفس و دستگاه گوارش و نیز درمان انواع بیماری های جسمی، روحی و عصبی دارد. خواص این سنگ به اندازه ای مهم بوده که حتی در احادیث و روایات معصومین نیز از خواص این سنگ با ارزش یاد شده است. سنگ زمرد سنگی قیمتی دارای انواع گوناگون و تراش های زیبا در قیمت های گوناگون است که این روزها در میان افراد بسیار محبوب و پرطرفدار شده است.</p>

خاتم زمرد

خرید و فروش زمرد

سنگ زمرد یکی از سنگ های بسیار گرانبها و قیمتی است که در جاهای مختلف دنیا یافت می شود. برای خرید و فروش سنگ زمرد باید نکاتی را بدانید که در این مطلب به آن اشاره کرده ایم.

سنگ زمرد کلمبیا

یکی از انواع گران بهاترین سنگ های زمرد در جهان، سنگ زمرد کلمبیا است که زمردهایی بسیار زیبا و با کیفیت دارد. کشور کلمبیا از بزرگ ترین معادن استخراج زمرد در دنیا برخوردار است و بیشتر زمردهایی که استخراج می کند، جزء زمردهای کمیاب در طبیعت است.

زمرد پنجشیر افغانستان

زمرد پنجشیر افغانستان یکی از سنگ های کشف شده در اطراف افغانستان است که به دلیل شفافیت و رنگ منحصر به عرد خود مورد توجه قرار گرفته و یک‌گوهر نایاب و با ارزش محسوب می شود.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد