طلای زرد بهتر است یا سفید ؟
  • 2021-04-11

طلای زرد بهتر است یا سفید ؟

طلا یکی از گران بهاترین و مهمترین فلزات موجود در دنیا است و دارای بالاترین درجه از نظر اقتصادی و بازرگانی هست. طلا از معادن به صورت سنگ استخراج می گردد. همچنین طلا را سمبل خورشید می‌دانند. طلای خالص به رنگ زرد سیر است. از آغاز تاریخ مکتوب بشر طلا همیشه فلزی گران‌بها و محبوب بوده‌ است که برای ضرب کردن سکه، ساختن جواهرات و کاربردهای هنری مورد استفاده قرار می گرفته است.

 

طلا علاوه بر کاربرد سرمایه‌ای و استفاده  شدن در جواهرات، کاربردهای مختلف دیگری از جمله در دندان‌پزشکی، تولید کردن شیشه‌های رنگی و صنایع الکترونیک دارد و با توجه به رسانایی الکتریکی بالا در سیم‌کشی الکتریکی نیز استفاده می شود.طلا رسانای خوب گرما و جریان برق است. از نظر شیمیایی رطوبت هوا در آن اثری ندارد. به همین علت در ساختن سکه و جواهرات بسیار مناسب است و می‌تواند پوشش مناسبی برای دیگر فلزهای واکنش پذیر هم باشد.

 

طلای سفید چیست

 

طلای سفید از آن جایی که مکمل الماس است و خراش های آن مقاومت بیشتری دارد معمولا برای حلقه های عروسی انتخاب می گردد. رنگ طلای سفید به خاطر آلیاژهایی که با آن مخلوط شده است، سفید می باشد. بیشتر طلا های سفید با پالادیوم و نیکل مخلوط گردیده و در انتهای کار برای داشتن روکشی روشن و براق با رودیوم پوشانده می گردد. از آن جایی که نیکل موجب آلرژی می شود، از منگنز برای جایگزین آن استفاده می گردد.


طلای زرد چیست؟

 

طلای زرد به رنگ خالص طلا و نسبتا نرم است. زیورآلات طلای زردی که در حال حاضر در بازار موجود هستند، با آلیاژهای گوناگون در مقدار های مختلف مخلوط شده اند. طلای زرد در عیارهای گوناگون موجود است. طلا ۲۴ عیار به عنوان ۹۹٫۹۹ درصد طلای خالص همراه با درصد کمی آلیاژاست.  برای ارائه سختی به طلا و جواهر فلزات دیگر اضافه می شود که غالبا با روی  و یا آلیاژ مس ترکیب می گردد.


تاریخچه طلا

 

طلا فلزي گرانبها است که در زبان هاي فارسي به زر، فرانسه به OR ، انگليسي به GOLD ، آلماني به GOLD ، ايتاليايي به ORO و عربي به ذهب معروف است. زر از فلزاتي است که از زمان هاي باستان مورد استفاده ي افراد قرار گرفته است. ممکن است در آغاز ريزه هاي براق آن در کنار رودخانه ها جلب توجه   کرده باشد. دانشمندان معتقد هستند تاکنون از پوسته ي زمين قريب ۹۵۰۰۰ تن طلا استخراج شده است که اين مقدار از يک ميليونيم حجم موجود در پوسته ي زمين، کمتر است.

 

تنها در آب اقيانوس ها  نزدیک يک ميليارد تن طلا وجود دارد. تمامی طلاي موجود در پوسته ي زمين قابل بهره برداري نيست.طلا از اسمگوتیك  گرفته شده‌است. این فلز از قدیمی‌ترین فلزها به شمار می رود كه مورد استفاده قرارگرفته است چون که به سادگی شكل‌پذیر می‌باشد. هندی‌ها اولین بار در كتاب مقدسشان در مورد طلا  سخن گفته اند.  قدیمی‌ترین معدن طلا در ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در بین‌النهرین، در خاورمیانه و مربوط به سومریان بوده‌است.


براساس اطلاعات موجود در مصر، طلا برای اولین بار در نیل آبی و معدن های خاص گزارش شده كه به سال ۲۲۰۰ قبل از میلاد برمی‌گردد. گنجینه‌های فوق‌العاده یافت شده در مقبره فرعون  است كه در سال۱۳۵۰ قبل از میلاد مسیح دفن شده، شاهدی بر استانداردهای بالای زرگری در مصر است. تابوت او شامل ۱۱۰ كیلوگرم طلای خالص بوده است كه چهره او برروی آن با دست كنده‌كاری و تزئین شده است.


استفاده کردن از جواهر و زیورآلات در قرون وسطی در اروپا رواج پیدا کرد. در آن زمان خانواده های سلطنتی و اشراف لباس هایی از جنس طلا، نقره و سنگ های قیمتی بر تن داشتند، رده های پایین تر جامعه هم لباس هایی از جنس فلزات پایه مثل مس و یا ترکیبی از قلع و سرب بر تن داشتند

 

طلای سفید چیست

 

انواع طلا

 

اگر طلا را با مس و نقره مخلوط کنیم (در صورتی که مقدار طلای آن بیشتر باشد)، طلای زرد ساخته می شود. ولی اگر طلا را با نقره، مس و روی که نقره بیشتر استفاده شود و با همدیگر مخلوط شوند طلای سبز به دست می‌آید و اما اگر طلا و مس که مقدار مس بیشتر از طلا باشد ترکیب شوند طلای قرمز به رنگ صورتی به دست می آید که به آن رزگلد می‌گویند.
طلای سفید ترکیبی از طلا، پالادیوم ، نیکل ، روی و نقره است.

 

طلای سفید طبیعی به رنگ خاکستری روشن است. بـه هـمـین علت برای سفیدتر شدن آن، از روکش رادیوم برای پوشش دادن آن استفاده می‌کنند. به خاطر اینکه رادیــوم بعد از مدتی ساییده میگردد بایستی دوباره طلای سفید را روکش کرد. ایـن مدت ۱۲ تا ۱۸ ماه است.

 

به چه چیزی طلای سفید می گویند؟

 

در اواخر دهه 20 و 30 میلادی جواهرات از طلای سفید تشکیل شده است. طلای سفید اولین بار بر سر زبان ها افتاد و تا اکنون توانسته است طرفداران زیادی را به خود جذب کن. ابتدا بهتر است آلیاژ را تعریف کنیم.آلیاژ در واقع ترکیبی از فلزات با یکدیگر یا با سایر عناصر نافلزی است که خواص مختلفی از عناصر تشکیل دهنده خود دارد. طلای سفید آلیاژی از طلا است که از ترکیب آن با حداقل یک فلز سفید رنگ به دست می آید.

 

آلیاژهایی که در ساختن طلای سفید استفاده می گردند غالبا پالادیوم، روی، مس، نیکل، منگنز و نقره هستند. رنگ پایانی طلای سفید ناشی از روکش کردن آن با فلز رودیم است. طلای سفید جلا و درخشندگی خود را پس از مدتی از دست می دهد، یک لایه فلز رودیم روی سطح آن می کشند که باعث درخشندگی آن می شود. همچنین با اضافه کردن مقداری مس به طلا هم می توان طلای صورتی رنگ تولید کرد.اشخاص زیادی فکر می کنند طلای سفید در طبیعت وجود دارد و می توان آن را استخراج کرد در حالی که آلیاژی از طلا است که از ترکیب کردن آن با فلزهای سفید رنگ به دست می آید. برای ساختن طلای سفید بیشتر از پلاتین و نقره استفاده می گردد.

 

عیار طلای سفید چند است؟

 

عیار طلا نشان دهنده خالص بودن آن است. وزن طلای استفاده شده برای ساختن قطعه در هر 1000 گرم است. به عنوان نمونه عیار سکه بهار آزادی 22 از 24 (900 از 1000) است. یعنی از 1000 گرم آلیاژ استفاده شده برای ساختن سکه بهار آزادی 900 گرم آن طلا است و بقیه آن فلزات دیگر مثل مس است.

 

بالاترین عیار طلای سفید موجود در بازار 18 است. عیار 18 از 24 (750 از 1000) یعنی 18 قسمت طلا و 6 قسمت فلزات دیگر تشکیل دهنده آلیاژ طلای سفید هستند. عیار جواهراتی که با طلای زرد هم ساخته می شوند 18 است. طلای سفید در عیارهای 14 و 12 نیز در بازار وجود دارد که جنس آن ها محکم تر، جلای کمتر و قیمت پایین تری نسبت به طلای 18 عیار دارند.

 

طلا سفید متفاوت از طلا زرد است به چه معناست 

 

طلای سفید با روی مخلوط می شود که موجب می گردد آلیاژ سفید تر از آلیاژهای زرد طلای معمولی باشد. حتی اگر روی  هم مخلوط شود طلای سفید دارای رنگ زرد است اما طلای سفید متفاوت است. پوشش طلای سفید از رودیوم تشکیل شده است.

 

ریخته گری رودیوم و طلای سفید

 

رودیوم یک فلز سفید است که به عنوان یک پوشش در جواهرات مورد استفاده قرار می گیرد. رودیوم فلزی است که رنگ سفیدی طلا از آن است. رودیوم با پوشاندن آلیاژ طلای نرم تر با لایه محافظ اضافی طلای سفید را با دوامتر می کند. رودیوم گران است و می توان به قیمت طلا و جواهر طلای سفید اضافه گردد و آن را گران تر از قطعات طلای زرد کند.

 

نقاط ضعف طلای سفید

 

طلای سفید زمانی نو است در نظر بینده عالی است و با گذشت زمان و رفتن رودیوم براقیت خودش را از دست می دهد. زمانی که رودیوم براقی خود را از دست می دهد لایه زرد کم رنگ طلای سفید قابل مشاهده می گردد. مدت زمانی که طول می کشد تا پوشش رودیوم طلای زرد به صورت کلی ناپدید شود بستگی دارد که شخص چقدر به شکل معمول از  جواهرات خود استفاده می کند.
اشخاص همیشه می توانند طلای سفید خود را با رودیوم تثبیت کنند تا رنگ اصلی جواهرات را برگردانند. 

 

آیا طلای زرد بهتر است یا طلای سفید


آیا طلای زرد بهتر است یا طلای سفید

 

اگرچه طلای سفید طلای کامل نیست ولی در عوض طلای زرد حاوی مشکلات مخصوص خود است. طلا یک فلز نرم است و هرچه بیشتر درصد زیورالات   طلا باشد، راحت تر و آسان تر خراشیده می شود.افراد همیشه می توانند زردی طلا را جلا دهند ولی پولیش کردن طلا همواره یک لایه از طلا  را به همراهش می برد.

 

در مقابل زمانی که طلای سفید دچار خراش  می شود، شما همیشه می توانید آنها را پاکسازی کنید و قطعه را با ردیوم پر کنید و لایه سطحی طلا و جواهر را بازیابی کنید.طلای زرد با عیار پایین  با دوام تر است، ولی اگر شخص به آلکیل های نیکل حساس باشند طلای 10 عیار یا حتی 14 عیار ممکن است برای شخص مفید نباشد.

 

کدام طلای سفید یا طلای زرد قابل خریدن است؟

 

هر دو طلای زرد و سفید دارای نقاط ضعف و قوت  هستند.  شخص بایستی انتخاب خود را بر اساس رنگ انجام دهد. به عنوان نمونه اگر یک الماس از درجه رنگ پایین تر مثل K یا L برخوردار  باشد، بایستی آن را روی طلای زرد تعبیه کرد به طوری که رنگ زرد رنگ الماس  را بیشتر جلوه دهد.اگر الماس بدون رنگ یا تقریبا بدون رنگ باشد، بهتر است که آن را بر روی طلای سفید نصب کرد که به درخشندگی سفید سنگ کمک می کند.

 

اگر می خواهیم چیزی با دوام تر از طلا سفید داشته باشیم باید به پلاتین توجه کرد. طلای سفید به عنوان یک جایگزین ایجاد شده است. پلاتین خیلی گران تر است ولی به راحتی خراشیده نمی شود و دارای دوام بالایی است.

 

تفاوت بین طلای سفید و طلای زرد چیست

 

انتخاب کردن بین طلای سفید و طلای زرد غالبا مخمصه ای برای افرادی که به دنبال زیورآلات هستند تلقی می گردد. به ویژه افرادی که به دنبال انتخاب کردن حلقه های عروسی هستند.
با اینکه هر دوی آن ها طلا هستند ولی تفاوت در رنگ آن ها نشانگر تفاوت هایی در خصوصیات آنها می باشد.با توجه به افزایش محبوبیت نقره، تیتانیوم و پلاتین، امروزه طلای سفید بیشتر از طلای زرد مورد تقاضا است.

 

به خاطر این که با مد روز مطابقت دارد بلکه سخت تر از طلای زرد است و دارای سبکی مانند با همتای زرد خود است. برخی از زیورآلات طلای سفید با نیکل مخلوط می شود که موجب آلرژی می گردد و همچنین طلای سفید که با رادیوم پوشش داده شده است ممکن است به صورت مداوم نیازمند صیقل دادن دوباره برای حفظ درخشش خود باشد. طلای زرد دارای نیکل است و نسبتا خطری ندارد اما از آن جایی که به اندازه کافی سخت نیست، نسبت به خط و خراش حساس تر است.

 

جدا از تفاوت بالا که گفته شده است تفاوت دیگری وجود دارد که مربوط به رنگ آنها است. آلیاژهایی که با آنها ترکیب می شوند ویژگی های مختص به خود را تعیین می کنند و موجب می شوند که هرکدام  اثر هنری منحصر به فردی ایجاد کنند.

 

مناسب ترین ترکیب های آلیاژی برای ساخت طلای سفید کدام است؟

 

در حال حاضر متداول ترین ترکیب هایی که برای ساخت طلای سفید استفاده می شود به شرح زیر است:
-آلیاژ طلا – پالادیوم – نقره (طلا: 750، پالادیم: 200 ، نقره: 50(
-آلیاژ طلا – نیکل – مس – روی (طلا: 750 ، نیکل: 135 ، مس: 85 ، روی: 30) که از نیکل برای افزایش یافتن استحکام از مس برای افزایش  یافتن چکش خواری و از روی جهت جلوگیری کردن از زنگ زدن مس در این ترکیب استفاده می گردد. این آلیاژ قیمت پایین تری نسبت به آلیاژ قبلی (طلا – پالادیوم – نقره) دارد و ممکن است موجب حساسیت پوستی و جوش زدن شود.
-آلیاژ طلا – آلومینیوم (78.49 طلا و مابقی آلومینیوم) از این ترکیب برای ساختن طلای ارغوانی رنگ استفاده می گردد.
-طلا – ایندیم (46.17 طلا و 53.83 ایندیم) برای ساختن طلای آبی رنگ استفاده می شود.

 

مزایا و معایب طلای سفید

 

1-مزایای طلای سفید 
طلای سفید جایگزین مناسبی جهت پلاتین با ظاهری مشابه و قیمتی ارزان تر است. رنگ خنثی طلای سفید مطابقت خوبی با سنگ های قیمتی و الماس های گوناگون دارد. پوشش سخت رادیوم در طلای سفید محافظ خوبی در مقابل سایش و خط خوردگی هست. مقاومت طلای سفید به خاطر آلیاژ با فلزات سخت تر، بیشتر از طلای زرد است.
2-مضرات طلای سفید 
فرق طلای سفید و زرد در حساسیت پوستی هم وجود دارد. اگر فردی به نیکل آلرژی دارد ممکن است طلای سفید موجب سوزش پوستش گردد. روکش رادیومی طلای سفید بایستی به صورت دوره ای تمیز شود و به مراقبت بیشتری نیاز دارد. تغییر اندازه حلقه طلای سفید نیازمند یک مرحله آبکاری اضافی و هزینه بالاتری است.

 

مزایا و معایب طلای زرد

 

1-مزایای طلای زرد 
طلای زرد دارای رنگ زیبا و ظاهری کلاسیک است. تعمیر کردن طلای زرد ﺁسان است و ریسک کمتری دارد.

2-معایب طلای زرد 

به خاطر محبوبیت کمتر طلای زرد، طرح های حلقه های نامزدی طلای زرد کمتر است. تطبیق دادن با الماس ها و سنگ های قیمتی در آن سخت تر است. تفاوت دیگر بین طلای سفید و زرد این است که احتمال خراش برداشتن و ساییدگی در طلای زرد وجود دارد زیرا که این امکان در طلای زرد بیشتر است.

 

نکاتی که بایستی در زمان خریدن طلا و جواهرات به آنها توجه کرد

 

برای انتخاب خوب برای طلا و جواهر بایستی به چند نکته توجه کرد که عبارتند از:
-اگر پوست سفید یخی دارید ترجیحا به جای طلای زرد از طلای سفید استفاده کنید.درخشندگی طلای سفید، زیبایی و جلوه پوست را بیشتر می کند.  
-اگر رنگ پوست شما گندمگون است، استفاده کردن از طلای زرد و ترکیب آن با طلای قرمز برای جلوه پوست تان بهتر است.
-زمانی که از گردنبند پهن استفاده می کنید خوب است از گوشواره استفاده نکنید زیراکه بخشی از فضایی که برای جلوه ی گوشواره تان لازم است به وسیله پهنی و درخشندگی گردنبندتان از بین می رود. همچنین بهتر است که رنگ سنگ های به کار رفته در جواهرتان با رنگ پوست شما هماهنگ باشد
-اگر رنگ پوست شما برنزه یا سبزه تیره است، بهتر است از زیورآلاتی استفاده کنید که ترکیبی از طلای سفید و زرد هستند.
-در مهمانی های رسمی اگر فقط نگین انگشتر و یا نگین آویز گردنبندتان هم رنگ لباس یا مکمل رنگ لباستان باشد بهتر است.
-اگر طلا و جواهرتان را با استانداردها و معیارهای انتخابی خودتان خرید کنید یقینا علاقه بیشتری به آن پیدا خواهید کرد و در نهایت هم از خرید خودتان راضی و خشنود می شوید. اسیر مد بودن و تقلید کورکورانه از مد روز موجب می شود حس مالکیت و علاقه تان نسبت به آنچه خریداری کرده اید با گذشت زمان از بین برود.

 

مزایا و معایب طلای زرد

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

محصولات مرتبط

بیشتر

مقالات مرتبط

النگوی طلا (دستبند طلای زنانه)

النگوی طلا ریشه کلمه معروف جواهرات دستبند در اصطلاح "النگو" است که در لاتین به معنای مچبنداست.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد