خواص سنگ فیروزه در اسلام
  • 2022-12-21

خواص سنگ فیروزه در اسلام

فیروزه یک سنگ قیمتی طبیعی است که  در واقع به عنوان هدیه ای از مادر زمین معروف است این سنگ های قیمتی فیروزه از قدیم الایام محبوب بوده اند، زیرا جواهرات زیبایی را می توان با آنها ساخت. نام فیروزه به معنای سنگ ترکی است، زیرا از ترکیه می آید و تاجران ترک یکی از اولین کسانی بودند که این سنگ را به سایر نقاط جهان معرفی کردند.

سنگ فیروزه دارای خواص زیادی است که این سنگ را از سایر سنگ های دیگر متمایز می کند فیروزه یکی از معنوی ترین سنگ های دنیای کریستال است همچنین ارتباط بین قلمرو فیزیکی و معنوی را تسهیل می کند، توانایی های نهفته روانی را افزایش می دهد، شهود را تقویت می کند و بینش و خرد را به ارمغان می آورد.

اما جالب است بدانید که کشورمان ایران همچنان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سنگهای فیروزه است در واقعا این سنگ قیمتی در انواع جواهرات و زیورآلات به کار می رود و جذابیت خاصی به زیور آلات می دهد.

جواهرات با سنگ قیمتی فیروزه ای زیبایی خاصی دارند که همه نگاه ها را به سمت خود معطوف می کند.
با توجه به ارزشمند بودن سنگ قیمتی فیروزه ما در این مقاله به بررسی این سنگ می پردازیم و در ادامه به خواص پوشیدن انگشتری با نگین سنگ فیروزه در اسلام نیز می پردازیم پس پیشنهاد ما به شما این است که تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

 

سنگ فیروزه در کجا یافت می شود؟ 

سنگ قیمتی فیروزه نگین ملی ایران است که بزرگترین تولید کننده سنگ فیروزه در واقع کشورمان می باشد که این سنگ قیمتی را با کیفیت بالایی توید می کند. 


سایر نقاطی که در آنها این سنگ استخراج می شود عبارتند از :


قزاقستان، ارمنستان، تبت، استرالیا، مکزیک، مصر و برزیل. 


اما با توجه به اینکه سنگ فیروزه در این کشورها نیز استخراج و تولید می شود اما با این حال، کیفیت سنگ های قیمتی استخراج شده در این مکان ها در حد کیفیت سنگ های قیمتی در کشورمان نیست زیرا دارای طبیعت گچی و متخلخل هستند.

مجموعه ای از بهترین نگین های فیروزه ای در شکل ها، تراش ها و اندازه های مختلف تولید می شوند که هر کدام جذابیت منحصر به فردی دارند.  از خواص سنگ قیمتی می توان به مواردی نظیر تقویت مهارت های ارتباطی، خلاقیت،  آرامش، رهایی از استرس، تقویت سیستم ایمنی، اشاره کرد. 


این سنگ‌های قیمتی را می‌توان به شکل حلقه‌ها، دستبندها، آویزها یا قفل‌های جذاب، گردن‌بند در جواهرات و زیور آلات طراحی کرد و از خواص شفا بخش آن بهره مند شد.

 

تاریخچه سنگ فیروزه

تاریخچه سنگ فیروزه :


فیروزه، سنگی با رنگ‌های آبی ، سبز تا زرد، مملو از طرح‌های شگفت‌انگیز ماتریکس قهوه‌ای و سیاه است که عمدتاً از رسوبات مس تشکیل شده‌اند. اگرچه فیروزه قرن ها تخیل انسان را مجذوب خود کرده است، اما هیچ کس دقیقاً از زمان کشف آن مطمئن نیست. اعتقاد بر این است که مردم ماقبل تاریخ آن را به خاطر رنگ‌های سبز آبی آن استفاده می‌کردند و آن را ارزشمند می‌دانستند، زیرا عموما سنگ ها و قطعات ارزشمند اغلب در مکان‌های باستان‌شناسی در سراسر جهان پیدا شده است.

 

خواص  سنگ فیروزه از نظر پیشوایان دین اسلام

 

نگاه به فیروزه چشم را تقویت می کند. گذاشتن فیروزه بر روی چاکرای گلو برای درمان گلو درد ، تقویت تارهای صوتی و درمان بیماری های ریوی و تنفسی موثر می نماید.

فیروزه قلب را تقویت می کند و سعه صدر می دهد. این سنگ ، افسردگی های روحی و روانی و همچنین ناراحتی های عصبی را درمان می کند و باعث آرامش می شود.

استفاده از انگشتر ، گردنبند فیروزه و یا دستبند فیروزه برای دور کردن انرژی های منفی به ویژه چشم زخم و آثار آن بسیار مناسب است. این سنگ مانند عقیق ، حرز بسیار مهمی در برابر حوادث و بلایا به شمار می رود و برای آسان شدن کارها و رونق در کسب و کار بسیار مفید می نماید.

همچنین گفته شده رنگ سنگ فیروزه هنگام بیماری صاحب این سنگ تغییر می کند و زمانی که حال او بهتر می شود رنگ آن به حالت اولیه بر می گردد.

 

خواص سنگ فیروزه از نگاه امامان معصوم

 

۱- از امام صادق (ع) در مورد خواص فیروزه و دیگر انواع انگشتر های قیمتی روایت شده است که دوست دارند هر مومنی پنج انگشتر در دست داشته باشد که یکی از آن ها انگشتری با همین نگین بابت گشایش در کارها می باشد.

۲- نقل شده که امام علی (ع) چهار انگشتر در دست داشتند که سنگ یکی از آنها از همین گوهر بوده برای نصرت و یاری اش.

۳- حضرت محمّد (ص) می فرمایند: خداوند عالمیان فرمودند که من شرم می کنم از دستی که برای دعا و اجابت بسوی من بلند شود و در آن دست انگشتر فیروزه باشد و او را ناامید برگردانم. (منبع : حلیه المتقین – ص۳۳)

۴- از حسن بن علی بن مهران نقل شده است که به خدمت حضرت امام موسی کاظم (ع) رفتم در انگشت آن حضرت انگشتری دیدم که نگینش فیروزه بود وعبارت “الله الملک”بر روی آن حک شده بود، بر آن انگشتر خیره شدم، فرمودند که چه نظر می کنی، گفتم: شنیده ام حضرت علی(ع) نیز انگشتر با همین نگین به همراه داشتند که نقشش “الله الملک” بوده است. فرمودند که آن را می شناسی؟ گفتم نه، سپس فرمودند که این همان انگشتر می باشد و این سنگی می باشد که حضرت جبرئیل(ع) برای رسول خدا (ص) از بهشت هدیه آوردند و پیامبر نیز به حضرت علی(ع) بخشیدند.

۵- به سند معتبر از مفضل بن عمر نقل می باشد که گفت روزی به خدمت حضرت صادق (ع) رسیدم و انگشتر فیروزه‌ای در دست داشتم و ایشان فرمودند که ای مفضل، فیروزه سیر نور دیده های مردان و زنان مؤمنه می باشد و دور گرداننده دردها می باشد.

 

 

خواص سنگ فیروزه :

فیروزه همیشه یک انتخاب محبوب در بین جواهرات و مد است در واقع از این سنگ قیمتی اغلب در تزئین جواهرات و زیور آلات استفاده می شود. زیبایی خیره کننده این سنگ در حدی است که نمای زیبایی از خلاقیت و هنر را از جواهرات نمایان می کند.


خطوط پراکنده ماتریس مسی بر روی سنگ فیروزه مقدار زیادی از  انرژی را فراهم می کنددر واقع این ممکن است یکی از دلایلی باشد که چرا این سنگ از دیرباز به عنوان یک طلسم قدرتمند با خواص درمانی مورد توجه بوده است. اعتقاد بر این است که سنگ فیروزه می تواند توانایی برقراری ارتباط و همچنین آرامش وجودی را افزایش  دهد و در عین حال خواص درمانی دارد و به مقاومت بدن در برابر ویروس ها نیز کمک شایانی می کند و از طرفی به تسکین گلودرد و آلرژی کمک می کند.

 

نکاتی درباره نگهداری از انگشتر فیروزه

 

نکاتی در رابطه با نحوه نگهداری از جواهراتی که سنگ فیروزه دارند :

فیروزه ترکیبی آبدار از مس و آلومینیوم است، بنابراین با از دست دادن آب رنگ خود را از دست می دهد. برای جلوگیری از کم آبی فیروزه خود، ایده خوبی است که آن را مانند گیاهان آپارتمانی خود با آب نمک خالص تمیز کنید و هر چند وقت یک بار آن را با آب نمک جلا دهید تا رنگ آن  را احیا یا حفظ کنید. 


فیروزه متخلخل است، بنابراین مواد شیمیایی می توانند به آن آسیب برسانند. برای تمیز کردن آن فقط از آب خالص و یک پارچه نرم استفاده کنید و می توانید فیروزه خود را مرتباً بدون آسیب رساندن تمیز کنید. روغن طبیعی پوست شما برای فیروزه خوب است و وقتی آن را می پوشید به طور طبیعی آن را جلا می دهد.


فیروزه را با سنگ های قیمتی سخت تر یا سایر موادی که ممکن است به آن ساییده شده و باعث آسیب شوند، نگهداری نکنید. فیروزه می تواند در مقابل نور خورشید، تعریق زیاد، سفید کننده کلر و آب ظرفشویی تغییر رنگ دهد به همین خاطر در برابر این عوامل آن را حفظ کنید.

 

سنگ قیمتی فیروزه و خواص آن :

 

فیروزه یکی از قدیمی ترین و با ارزش ترین سنگ های قیمتی جهان است. رنگ‌های سبز آبی این سنگ از زمان‌های قدیم ارزشمند بوده است و این گوهر تقریباً با پادشاهان و دیگر شخصیت‌های مهم در تمام تمدن‌های بزرگ مرتبط بوده است.

امروزه فیروزه یکی از محبوبیت های سنگ قیمتی در میان کلکسیونرهای معدنی و جواهرات و همچنین مصرف کنندگان است این سنگ در فرهنگ بشر اهمیت ویژه ای دارد. از طرفی سنگ فیروزه علاوه بر زیبایی، به داشتن تعدادی قدرت عرفانی مشهور است که می تواند ویژگی های جسمی و روحی صاحبش را تقویت کند و همچنین از صاحب خود در برابر برخی عوامل محافظت کند. شما می توانید برای خرید انگشتر فیروزه به وب سایت کافه طلا مراجعه نمایید.

 

مشخصات ظاهری سنگ فیروزه :

 

فیروزه به دلیل رنگ سبز آبی و زیبای آن که می تواند از رنگ های روشن تر تا سایه های تیره تر باشد، شناخته شده است. در حالی که برخی از جواهرها از نظر رنگی جامد هستند، برخی دیگر دارای اکسیدهای قهوه ای یا سیاه هستند که به صورت رگه هایی در سنگ ظاهر می شوند یا ظاهری خالدار به آن می دهند. 

فیروزه کاملاً مات و بدون شفافیت است این  سنگ اغلب کدر به نظر می رسد، بنابراین اغلب با موم یا روغن جلا داده می شود تا درخشندگی آن به مراتب افزایش یابد. این نگین همچنین بسیار متخلخل است و به راحتی می توان آن را با رنگ های دیگر تقویت کرد. فیروزه یکی از قدیمی ترین جواهرات جهان است که تاریخچه ای غنی دارد که به مصر باستان و پس از آن بازمی گردد. مصری ها از این گوهر در جواهرات استفاده می کردند، در حالی که چینی های باستان از آن برای ایجاد کنده کاری های زیبا استفاده می کردند.

در ایران فرهنگ‌های باستانی بیش از 2000 سال پیش این سنگ‌ها را استخراج می‌کردند و معتقد بودند که فیروزه نماد بهشت است. در واقع بسیاری از کاخ ها و معابد به دلیل این اعتقاد با سنگ های قیمتی تزئین شده اند از طرفی در ایران  بزرگترین معادن سنگ های قیمتی از جمله فیروزه جهان وجود دارد. 
فیروزه  به عنوان یک جواهر قدرتمند شناخته می شود که می تواند محافظت و راهنمایی را برای هر کسی که آن را بپوشد ارائه دهد. گفته می شود که این سنگ دارای خواص درمانی زیادی است که انرژی ها را متعادل می کند و به عنوان رابط بین قلمروهای فیزیکی و معنوی عمل می کند.

همچنین دارای تعدادی خواص درمانی از جمله کمک به کاهش افسردگی و اضطراب و کمک به سیستم ایمنی است.  از طرفی بدن را سم زدایی می کند و به عنوان یک ضد التهاب  در بدن عمل می کند. از نظر احساسی، سنگ دارای انرژی شفابخش است که می تواند تفکر مثبت را تقویت کند و ذهن و روح را آرام کند.

 

فضایل و خواص انگشتر فیروزه در اسلام :

 

سنگ فیروزه علاوه بر اینکه زیبایی خیره کننده ای دارد دارای خواص درمانی بیشماری است که در متن بالا به آن اشاره کردیم. در این بین یکی از خواص مهم سنگ فیروزه این است که ناراحتی های عصبی را کاهش و به طور قابل توجهی درمان می کند و باعث آرامش روح و روان می شود. افرادی که دچار افسردگی روحی هستند بهتر است جواهراتی و زیور آلاتی را بپوشند که این سنگ در آنها کار شده است تا بتوانند از خواص درمانی آن بهره مند شوند.

از نظر اسلام پوشیدن انگشتری با نگین فیروزه بسیار سفارش شده است شاید یکی از دلایل پوشیدن آن همین باشد که این سنگ برای دور کردن انرژی های منفی  و از جمله چشم زخم و آثار آن اهمیت بالایی دارد . یکی از خواص پوشیدن انگشتر فیروزه در دست این است که از حوادث و بلایای طبیعی صاحب خود را حفظ می کند و کسب و کار آن را رونق می بخشد.

جالب است بدانید که  رنگ سنگ فیروزه در مواقعی که صاحب آن بیمار است تغییر رنگ می دهد و با بهبود وضعیت بیماری فرد به حالت اولیه بر می گردد. از فواید و خواص انگشتر فیروزه می توان به تقویت چشم، تقویت قلب، شادابی روح، سعه صدر (گشایش سینه)، تسهیل امور اشاره کرد. جالب است بدانید امام صادق در این رابطه حدیثی دارد که می فرماید:
دوست دارم هر شخص مؤمن پنچ انگشتر از سنگ های عقیق ، حدید صینی ، درّ نجف، یاقوت  و فیروزه در دست داشته باشد. از طرفی ایشان می فرمایند که کسی که انگشتر فیروزه در دست کند ، فقیر نمی شود و بی پول نمی ماند.

 

سنگ قیمتی فیروزه

 

سخن پایانی :

سنگ قیمتی فیروزه نگین ملی ایران است که بزرگترین تولید کننده سنگ فیروزه در واقع کشورمان می باشد که این سنگ قیمتی را با کیفیت بالایی توید می کند. از خواص سنگ قیمتی می توان به مواردی نظیر تقویت مهارت های ارتباطی، خلاقیت،آرامش، رهایی از استرس، تقویت سیستم ایمنی، اشاره کرد. 


این سنگ‌های قیمتی را می‌توان به شکل حلقه‌ها، دستبندها، آویزها یا قفل‌های جذاب، گردن‌بند در جواهرات و زیور آلات طراحی کرد و از خواص شفا بخش آن بهره مند شد.


فیروزه همیشه یک انتخاب محبوب در بین جواهرات و مد است در واقع از این سنگ قیمتی اغلب در تزئین جواهرات و زیور آلات استفاده می شود. زیبایی خیره کننده این سنگ در حدی است که نمای زیبایی از خلاقیت و هنر را از جواهرات نمایان می کند.


خطوط پراکنده ماتریس مسی بر روی سنگ فیروزه مقدار زیادی از  انرژی را فراهم می کنددر واقع این ممکن است یکی از دلایلی باشد که چرا این سنگ از دیرباز به عنوان یک طلسم قدرتمند با خواص درمانی مورد توجه بوده است. اعتقاد بر این است که سنگ فیروزه می تواند توانایی برقراری ارتباط و همچنین آرامش وجودی را افزایش  دهد و در عین حال خواص درمانی دارد و به مقاومت بدن در برابر ویروس ها نیز کمک شایانی می کند و از طرفی به تسکین گلودرد و آلرژی کمک می کند.

 

از فواید و خواص انگشتر فیروزه می توان به تقویت چشم، تقویت قلب، شادابی روح، سعه صدر (گشایش سینه)، تسهیل امور اشاره کرد. از نظر اسلام پوشیدن انگشتری با نگین فیروزه بسیار سفارش شده است شاید یکی از دلایل پوشیدن آن همین باشد که این سنگ برای دور کردن انرژی های منفی  و از جمله چشم زخم و آثار آن اهمیت بالایی دارد.

 

با توجه به اهمیت انگشتری با نگین فیروزه پیشنهاد ما به شما این است که شما هم انگشتان دست خود را با انگشتری فیروزه ای جلا دهید تا از خواص درمانی آن نیز بهره مند شوید. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر به سایت کافه طلا مراجعه نمایید.

 

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

سرویس نقره با نگین فیروزه

اصولا سنگهای طبیعی بخاطر خواص و زیبایی که دارند در ساخت جواهرات استفاده میشوند که سنگ فیروزه نیشابور به عنوان بهترین فیروزه جهان از این قاعده مستثنی نیست. ست نقره فیروزه یکی از محصولاتی ست که استقبال خوبی از آن میشود.

انگشتر زنانه فیروزه

امروزه کارخانه های زیادی به وجود آمده است که به تولید انواع انگشتر فیروزه زنانه مشغول هستند. انگشتر فیروزه زنانه دارای جایگاه بالایی برای بانوان می باشد و میان آن ها بسیار پر طرفدار می باشد. یکی از جواهراتی که خانم ها علاقه بسیاری دارند از آن استفاده کنند انگشترهای فیروزه می باشد. از مهمترین نگین ها که در این دسته از جواهرات برای افرودن زیبایی، استفاده می شود نگین فیروزه نیشابور می باشد که در فروشگاه های جواهرات زیادی این نوع جواهرات به فروش میرسد.

فیروزه نیشابوری چیست و معادن آن در ایران کدام است؟

سنگ فیروزه یکی از سنگ های با ارزش است که به دلیل زیبایی و ویژگی های منحصر به فردی که دارد از گذشته تا کنون بسیار مورد توجه قرار گرفته است، در این میان سنگ فیروزه نیشابور یکی از با ارزشترین سنگ های فیروزه محسوب می شود که منبع اصلی آن معادن این سنگ در دامنه جنوبی کوه بینالود است.

چطور فیروزه اصل را از تقلبی آن تشخیص دهیم؟

سنگ فیروزه یکی از سنگ های زیبا و قیمتی است که در انواع مختلفی وجود دارد، فیروزه نیشابور یکی از معروف ترین سنگ های فیروزه است که به رنگ آبی آسمانی بوده و رگه ها و نقطه های سیاه در آن وجود دارد. تغییر رنگ سنگ فیروزه در معرض آفتاب نشان دهنده تقلبی بودن آن است.

سنگ فیروزه چیست؟

سنگ فیروزه کانی از جنس فسفات آبدار، آلمینیوم و مس با ساختار بلوری کج وجهی است و بهترین ناحیه از نظرآ ب و هوایی برای تشکیل این سنگ مناطق خشک است، معدن سنگ نیشابور از قدیمی ترین و مهمترین معدن در کشور و در سطح جهان نیز از شهرت و اعتبار خاصی برخوردار است.

دلیل محبوبیت انگشتر سولیتر چیست؟

با شنیدن واژه “سولیتر الماس” بدون شک بسیاری از ما به یاد انگشترهای تک نگین ظریف و زیبا می افتیم. اما جالب است بدانید که سولیتر الماس به تمامی زیورآلاتی که در طراحی آن ها تنها از یک تک الماس استفاده شده باشد، اتلاق می شود.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد