استفاده از فیروزه در جهان



فیروزه یک سنگ  قیمتی می باشد که از عهد باستان در ایران و همچنین کل جهان شناخته شده است. استفاده از سنگ فیروزه در صنعت طلا و جواهرات از حدود ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد.

قدیمی ترین و نمونه از سنگ فیروزه در شبه جزیره سینا واقع در مصر یافت شده است. مصریان باستان آن را “سنگ زندگی” می نامیدند. فیروزه،  به  شکل توده های  فشرده  از معادن  استخراج  می  شود.

مهم ترین  معادن  سنگ فیروزه در دنیا در افغانستان، شرق  استرالیا، آمریكای شمالی، مصر، آمریكای  جنوبی، و بعضی  کشورهای آسیای  مركزی  هستند. بهترین معدن فیروزه ایران در شهر نیشابور است و بیش ترین حجم استخراج فیروزه کشور از این معدن می باشد .

سنگ فیروزه از گذشته تا به امروز بین مردم جهان به عنوان سنگی با ارزش و سمبلی از خوش  شانسی و خوش یمنی شناخته می شود. جالب است بدانید در ایتالیا، فیروزه به گوهر آبی معروف است و به عنوان گران  قیمت ترین گوهر در جواهرات شناخته می شود.

طبق یک رسم قدیمی در کشور روسیه، زوج ها از انگشتر فیروزه به عنوان حلقه ازدواج استفاده می کنند چون بر این باورند که فیروزه، نماد عشق است. مردم انگلستان معتقدند که فیروزه عشقی جاودان به همراه می آورد و به استفاده از انگشتر فیروزه علاقه دارند.

کاربردهای سنگ فیروزه

فیروزه دارای قابلیت تراشکاری آسان و رنگ فریبنده ی است اولین، مهمترین و بیشترین کاربرد سنگ فیروزه، استفاده از آن در زیورآلات استحدود ۶۰۰۰ سال پیش، مصریان باستان از این ماده ی معدنی گران بها در جواهرات سلطنتی خود استفاده می کردند.

علاوه بر این، فرهنگ های باستان سنگ فیروزه را به عنوان سنگ مقدس و قدرتمند در نظر می گرفتند که استفاده از آن قدرت، محافظت و شانس را برای آن ها به همراه دارد. امروزه نیز این سنگ به دلیل زیبایی بی نظیر و همچنین خواص بی شمار اغلب در انواع زیورآلات به عنوان سنگی قیمتی و ارزشمند مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های ظاهری فیروزه

فیروزه از دسته سنگ های آتشفشانی و آذرین محسوب می شود. سنگ فیروزه با رنگ های گوناگونی در طبیعت یافت می شود اما به طور کلی فیروزه را بر اساس رگه های رنگی روی آن دسته بندی می کنند:

فیروزه عجمی: یکی از مشهورترین مدل های سنگ فیروزه، فیروزه عجمی می باشدکه البته عرب زبا ن ها این سنگ را به این نام می شناسند. فیروزه عجمی سطحی کاملا صاف و یکدست آبی رنگ دارد و روی سطح آن هیچ رگه و شکستگی ای وجود ندارد. فیروزه عجمی از گران قیمت ترین فیروزه ها در جهان محسوب می شود.

فیروزه شجری: در معادن  فیروزه  مصر، سنگ های فیروزه ای با رگه های  سیاه رنگ  استخراج می شوند كه  در اصطلاح به  آن  فیروزه  شجری  گفته  می شود؛ این سنگ را با تراش زدن به شکل گرد، اشکی و چهار گوش در انواع زیورآلات استفاده می کنند.

فیروزه چغاله سفید رنگ: این نوع فیروزه شباهت زیادی به فیروزه عجمی دارد با این تفاوت که در ظاهر آن لکه های سفید رنگی دیده می شوند. لکه های سفید روی سطح آبی باعث می شود این سنگ ظاهری زیبا و متفاوت داشته باشد.

فیروزه گل کاسنی: این سنگ دارای رنگ سبز می باشد چنانچه به فیروزه سبز رنگ علاقه مندید فیروزه گل کاسنی بهترین انتخاب برای شما می باشد! این سنگ را به نام سنگ فیروزه تلخ نیز می  شناسند.

فیروزه خاکی: این نوع فیروزه ارزش و قیمت بسیار بالایی دارد و طیف رنگی آن از رنگ  آبی تیره تا آبی کم رنگ در معادن یافت می شود.

معادنی که فیروزه در آن ها یافت می شود :

بهترین سنگ های فیروزه عموما در مناطقی که دارای آب و هوای گرم و خشک هستند یافت می شود. این نوع از فیروزه در مناطقی همچون :
 

  • جنوب غربی ایالات متحده،
  • چین،
  • شیلی،
  • مصر،
  • ایران،
  • و مکزیک تولید می شود

 

معادنی که فیروزه در آن ها یافت می شود

 

خواص سنگ فیروزه برای مردان چیست؟

سنگ فیروزه جز سنگ هایی است که در شرایط محیطی مناسب جلای خود را حفظ می کند. کدر نمی شود و همواره به همان رنگ آبی زیبا باقی می ماند. این ویژگی فیروزه باعث شده است تا این سنگ زیبا به سنگ فیروزه زنده نیز مشهور شودبه دلیل اینکه همچنان زنده و پویا زیبایی ظاهری اش را حفظ می کند سنگ فیروزه خواص ویژه ای برای آقایان دارد که در ادامه آن ها بیان می کنیم.  

قدرت و اعتماد به نفس: سنگ فیروزه قدرت و اعتماد به نفس آقایان را افزایش می دهد. این سنگ نماد یک سنگ قدرتمند و پایدار است و می تواند مردان را در مواجهه با چالش ها و مسئولیت های زندگی قوی تر کند.

حفظ تعادل روحی و احساسی: سنگ فیروزه  به مردان کمک می کند تا تعادل روحی و احساسی خود را حفظ کنند. این سنگ به عنوان سنگ آرامش نیز شناخته می شود و می تواند به مردان در مقابل استرس و اضطراب مقاومت کمک کند. این یکی از مهم ترین خواص سنگ فیروزه برای مردان حفظ تعادل روحی و احساسی است.

ارتباطات و روابط: سنگ فیروزه در بهبود روابط اجتماعی و ارتباطات مردان مؤثرمی باشد. این سنگ ممکن است به مردان کمک کند تا ارتباطات موثرتری برقرار کنند، اعتماد به نفس خود را تقویت کنند و از تنش ها و تنش های ارتباطی پیشگیری کنند.

تقویت اراده و انگیزه: سنگ فیروزه به مردان کمک می کند تا اراده و انگیزه خود را تقویت کنند. ممکن است این سنگ به آنها کمک کند تا هدف های خود را برابره سازی کنند، انگیزه بیشتری برای پیشرفت و توانمندی های خود را در زندگی داشته باشند.

تاریخچه فیروزه در ایران

 تاریخچه فیروزه ایران به هزاران سال پیش برمی گرددقدیمی ترین نمونه ای که از فیروزه پیدا شده مربوط به فیروزه ای تراش خورده به شکل گوساله است که به 7 هزارسال پیش معدن نیشابور برمی گردد که در موزه ایران باستان نگهداری می شود. البته شواهدی هم پیدا شده که نشان می دهد در تپه سیلک و تل باکون از دوران پیش از تاریخ در ایران فیروزه وجود داشته و همچنین داد و ستد می شده!

طبق تحقیقات مشخص شده که در دوره هخامنشیان در خراسان، فیروزه استخراج می شده و با نگاه به کتیبه داریوش در بیستون به این نتیجه رسیدند که گویا فیروزه در دوران هخامنشیان کاملا شناخته شده بوده و به آن «اخشایین» گفته می شده.

در دوره های تاریخی شواهد مختلفی دیده شده که از این سنگ برای تزیینات مهم و سلطنتی و به عنوان سنگ گرانقیمت استفاده می شده  که ارزش بالایی داشته است. این سنگ ارزشمند در زبان پهلوی «پیروک»، «پرنک» و «پیروزَک» نیز نامیده می شده .

نحوه نگهداری

به علت حساسیت زیاد و بالا بودن قیمت سنگ فیروزه اصل باید در نگهداری از فیروزه اصل نیشابور و یا انواع سنگ فیروزه توجه ویژه ای داشت. مهم ترین و بیشترین خطری که انگشتر فیروزه اصل، گردنبند فیروزه، دستبند فیروزه و یا حتی ست فیروزه را تهدید می  کند ، ایجاد خراش روی آن، آب داغ، مواد شیمیایی و مواد شوینده ی خانگی می باشد و دلیل آن نیز ترکیبات هیدراتی در نگین می باشدبرای حفظ ارزش و قیمت سنگ فیروزه و نگهداری از این نگین باید مواردی را در نظر داشته باشید.

از تماس مسقیم آن با کرم، روغن و ادکلن پرهیز نمایید زیرا باعث تغییر رنگ این نگین می شود. سعی کنید در هنگام کار و استفاده از مایع دستشویی انگشتر را از دست خود خارج نمایید و از تماس آن با آب کلردار نیز اجتناب نمایید. با توجه به قیمت سنگ فیروزه توصیه می شود از تماس این نگین با مواد چربی دار دوری کنید تا از خواص این سنگ به طور کامل بهره مند شوید.

عوامل موثر بر قیمت گذاری سنگ فیروزه

سنگ فیروزه از آنجایی که ممکن است در مناطق مختلف یافت شود ارزش های مختلفی دارد؛ به همین دلیل آن را بر اساس فاکتورهای مختلف دسته بندی می کنند. در ادامه به صورت خلاصه به برخی از این فاکتورها اشاره می کنیم.

رنگسنگ فیروزه در طیف رنگی آبی و سبز از روشن تا تیره در معادن یافت می شود. سنگ های فیروزه که رنگ روشنی دارند ارزش کمتری نسبت به سنگ های فیروزه با رنگ های تیره دارند که هر چقدر سنگ های فیروزه به سبز متمایل باشد از ارزش و قیمت بیشتری بهره مند است.

معدنسنگ فیروزه در معادن در مناطق مختلف جهان یافت می شود. معادن معروف سنگ فیروزه عبارتند از ایران، تبت، مصر و آمریکا می باشد که از مهمترین آن ها در ایران معدن دامغان نیشابور و کرمان از مهم ترین هستند که سنگ فیروزه نیشابور نسبت به سایر فیروزه ها  از نظر تجاری ارزش بالاتری دارد.

ظاهرفیروزه ها از نظر شکل ظاهری با یکدیگرمتفاوت هستند . سنگ های فیروزه رگه دار را فیروزه عجمی و بدون رگه را فیروزه شجری می گویند.جالب است بدانید که فیروزه هایی که دارای رگه هستند از ارزش بیشتری برخوردار هستند.

 

قیمت گذاری سنگ فیروزه


خواص سنگ فیروزه

سنگ فیروزه یکی از سنگ های قیمتی که از گذشته در ایران شناخته شده است. سنگ فیروزه خواص درمانی زیادی دارد. که در ادامه به چند نمونه از خواص این سنگ ارزشمند  اشاره می کنیم.

سنگ فیروزه برای تقویت چشم

برای تقویت چشم و درمان بیماری های چشمی توصیه می شود فیروزه را روی چشم بگذارید و یا به آن نگاه کنید و یا از فیروزه برای تهیه سرمه استفاده نمایید. کسانی که در شب دید خود را از دست می دهند،بهتر است  از سرمه سنگ فیروزه استفاده کنند.

سنگ فیروزه و درمان گلو درد و بیماری های ریوی

برای درمان درد گلو، توصیه می شود فیروزه بر روی چاکرای گلو بگذارید. همچنین این کار سبب تقویت تارهای صوتی، درمان بیماری های ریوی و تنفسی نیز می شود.

سنگ فیروزه برای درمان درد شکم

در گذشته برای درمان بیماری های شکمی، فیروزه را به شکل پودر در می آوردند و به افرادی که از درد شکم رنج می برد، می خوراندند.

سنگ فیروزه برای تسکین بیماری های روحی

فیروزه، در روند درمان افسردگی های روحی و روانی تاثیر گذار است و برای آرام کردن بیماران عصبی مؤثر است و اضطراب را از بیماران دور می کند. در نهایت می توانید انواع سنگ فیروزه را بر اساس نیاز خود تهیه نمایید و استفاده کنید.

 

محصولات مرتبط

divider

بلاگ های مرتبط

divider
blog

سنگ فیروزه از سنگ‌های قیمتی و بسیار باارزش است که از دیرباز مورد توجه اکثر مردم بوده و از فواید بسیار زیادی برخوردار است. این سنگ به دلیل بافت نرمی که دارد؛ بسیار شکننده ...

ادامه مطلب
blog

سنگ فیروزه از جمله سنگهای زینتی است که در کنار زیبایی و جلوه خاصی که دارد از مزایای متعددی نیز برخوردار است، خرید و فروش فیروزه به دلیل جذابیت و محبوبیت این سنگ بسیار مور...

ادامه مطلب
blog

سنگ فیروزه کانی از جنس فسفات آبدار، آلمینیوم و مس با ساختار بلوری کج وجهی است و بهترین ناحیه از نظرآ ب و هوایی برای تشکیل این سنگ مناطق خشک است، معدن سنگ نیشابور از قدیمی...

ادامه مطلب
blog

سنگ فیروزه یکی از سنگ های با ارزش است که به دلیل زیبایی و ویژگی های منحصر به فردی که دارد از گذشته تا کنون بسیار مورد توجه قرار گرفته است، در این میان سنگ فیروزه نیشابور ...

ادامه مطلب
blog

سنگ فیروزه یکی از سنگ های زیبا و قیمتی است که در انواع مختلفی وجود دارد، فیروزه نیشابور یکی از معروف ترین سنگ های فیروزه است که به رنگ آبی آسمانی بوده و رگه ها و نقطه های...

ادامه مطلب
blog

یکی از زیباترین سنگ ها و گوهرها در جهان سنگ فیروزه است که به دلیل رنگ منحصر به فرد خود شهرت بسیار بالایی دارد. این سنگ معادن مختلفی در جهان داشته که در این مطلب به آن اشا...

ادامه مطلب
blog

بین فیروزه کرمان و نیشابور تفاوتهایی وجود دارد برای مثال فیروزه کرمان شفافتر و فیروزه نیشابور براق تر است در این مقاله به تفاوتهای این دو اشاره شده است.

ادامه مطلب
blog

فیروزه کوبی از جمله هنرهای دستی قدیمی است که با قطعات فیروزه به صورت موزاییکی روی زیورالات یا ظروف قرار میگیرد و در شهرهایی مانند مشهد و نیشابور مورد توجه قرار دارد.

ادامه مطلب
blog

فیروزه عجم نیشابور یکی از مشهورترین و محبوب ترین سنگ های فیروزه در دنیاست که به دلیل ویژگی ها و خواصی که دارد و همچنین به دلیل کمیاب بودنش، از شهرت بسیار بالایی برخوردار ...

ادامه مطلب
blog

سنگ فیروزه علاوه بر زیبایی منحصر به فردی که دارد از ویژگی های درمانی مانند آرامش قلب، رفع ترس، بهبود سیستم ایمنی و... است که جذابیت و محبوبیت این سنگ را چند برابر کرده اس...

ادامه مطلب
blog

فیروزه از جمله سنگهای زیبا و قیمتی است که برای تزیین انواع زیورالات از آن استفاده می شود. این سنگ در نقاط مختلف جهان یافت می شود و با تواجه به منبعی که از آن استخراج شده ...

ادامه مطلب
blog

برای جلوه گر شدن زیبایی سنگ فیروزه نیاز است که آن را تراش دهند. انواع تراش فیروزه مانند تراش بیضی، پیکانی و مسطح وجود دارد که در این مقاله به آن می پردازیم

ادامه مطلب
blog

سنگ فیروزه از جمله سنگهای زینتی با خواص فراوان است. قیمت سنگ فیزوزه خام بستگی به کیفیت، وزن و رنگ آن دارد در این مقاله به این موضوع می پردازیم.

ادامه مطلب
blog

سنگ فیزوزه از جمله سنگهای بسیار زیبا و چشم‌نواز است که در صنعت جواهر سازی استفاده می شود برای کار برد در زیورالات باید این سنگ را تراش بدهند در این مقاله به انواع تراش سن...

ادامه مطلب
blog

سنگ فیروزه نیشابور تاریخچه طولانی و مرموزی دارد. این سنگ از منطقه نیشابور در ایران استخراج می‌شود و قدمتش به چند هزار سال پیش باز می‌گردد. از دوران باستان، فیروزه مورد تو...

ادامه مطلب
blog

سنگ فیروزه یک کریستال شفابخش است که می تواند برای بدن، ذهن و روح مفید باشد. قرن هاست که برای تسکین بیماری های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس یا آکنه استفاده می شود. قدرت فی...

ادامه مطلب
blog

فیروزه علاوه بر زیبایی منحصر به فردی که دارد از خواص متعددی برای انسان نیز برخوردار است از جمله می توان به تاثیر مثبت آن بر جسم و روح اشاره کرد.

ادامه مطلب
blog

نیشابور شهری چهار فصل با مردمانی خونگرم است که همه آنجا را از آرامگاه دو شاعر بزرگ و فرزانه خیام و عطار می شناسیم. بزرگترین معدن فیروزه در غرب آسیا معدن نیشابور است که در...

ادامه مطلب
blog

هنر فیروزه کوبی، در عین زیبایی و ظرافت، کاربردی نیز است. ظروف فیروزه‌ کوبی، زینت‌ بخش خانه‌ ها و هدایای نفیس و ارزشمندی هستند. زیورآلات فیروزه‌ کوبی نیز با ظرافت و زیبایی...

ادامه مطلب