تاریخچه و مشخصات یاقوت سریلانکا
  • 2024-05-12

تاریخچه و مشخصات یاقوت سریلانکا

یاقوت از جمله سنگ های زینتی بسیار زیبا در سرتاسر در جهان است که به دلیل ظاهر منحصر به فرد و خواص بسیاری که دارد، شهرت جهانی داشته و بر روی زیور آلات و جواهرات از آن استفاده می کنند. یکی از کشورهای جهان که معادن مهم یاقوت را در خود جای داده است، کشور سریلانکا می باشد.

یاقوت های کشور سریلانکا در جهان بسیار مشهور است و زیبایی منحصر به فردی دارد. به صورت کلی باید بیان شود که استخراج یاقوت اصلا کار آسانی نیست به دلیل آن که سختی این سنگ تقریبا در مقیاس 8 موس بوده و استخراج آن بسیار پر زحمت است!

نکته حائز اهمیت این است که یاقوت سریلانکا از جمله یاقوت های کبود محسوب می گردد که نوع خالص آن کمیاب و بسیار قیمتی بوده و یکی از خاص ترین و زیباترین انواع یاقوت در جهان است.

از طرف دیگر این گوهر گران ‌بها و زیبا دارای مقادیر اندکی از آهن، تیتانیوم، کروم، وانادیوم یا منیزیم می باشد و رنگ خاص و کم نظیر آن به دلیل وجود این عناصر است.

در این مقاله از وب سایت کافه طلا قصد داریم تا به بررسی تاریخچه و مشخصات یاقوت سریلانکا و نکات بسیار مهم درباره سنگ یاقوت بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

یاقوت سریلانکا، سنگی بسیار محبوب و زیبا

همان گونه که در بخش مقدمه این مقاله اذعان داشته ایم، یکی از مشهورترین و زیباترین انواع یاقوت در سرتاسر جهان، یاقوت سریلانکا است که به دلیل اندازه، کیفیت بسیار بالا و سایه ‌های رنگی و غنی از طرفداران بسیاری برخوردار است و در سرتاسر دنیا جواهرات بسیار زیبا و خاصی با این یاقوت ارائه شده است!

جواهراتی که در زیبایی کم نظیر بوده و به دلیل زیبایی منحصر به فردی که دارند، از ارزش و قیمت بسیار بالایی نیز برخوردار می باشد. یاقوت سریلانکا معمولا با نام یاقوت سیلان نیز شناخته می شود. نام سیلان در واقع یکی از مهم ترین اسم های یاقوت سریلانکاست و نشان دهنده قدمت یاقوت سریلانکا می باشد که تجارت و استخراج آن از زمان شاه سلیمان آغاز شد!

در واقع یاقوت سریلانکا از جمله قدیمی ترین یاقوت ها در جهان است و معادن آن نیز قدمت بسیار بالایی دارد. امروزه نیز کشور سریلانکا منبع بسیار غنی یاقوت های بی نظیر و قیمتی در دنیاست و از مشهور ترین یاقوتهای این کشور می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • یاقوت ۴۲۳ قیراطی «لوگان آبی»
  • یاقوت ۵۶۳ قیراطی «ستاره هندوستان»
  • یاقوت «استوارت» ۱۰۴ قیراطی در تاج سلطنتی ملکه انگلستان ( قدمت آن به سال ۱۲۱۴ باز می ‌گردد.)

نکات مهم درباره یاقوت سریلانکا:

  • یکی از مشهورترین یاقوت های سریلانکا، یاقوت آبی حلقه نامزدی دوشس کمبریج است که از معادن سریلانکا استخراج شده است.
  • این سنگ از زمان های گذشته تا کنون نشان ‌دهنده راستی و صداقت است.
  • تمامی رنگ‌ های یاقوت در معادن سریلانکا یافت می شود و به همین دلیل است که سریلانکا از مهم ترین معادن یاقوت است.
  • در سال ‌های اخیر استخراج این سنگ‌ های قیمتی به صورت محدودتر و با نظارت دولت و توجه به حفظ محیط زیست صورت می ‌گیرد
  • یاقوت ‌های رنگی یافت شده در بستر شنی رودخانه ‌های مناطق روستایی اطراف راتناپورا و دیگر مناطق جنوبی بسیار متنوع است. این جزیره به یاقوت ‌های آبی مشهور است.
  • پالت رنگ ‌های زرد، ارغوانی، سبز تیره، سایه ‌های صورتی و رنگ بسیار نادر صورتی نارنجی از سنگ یاقوت نیز در کشور سریلانکا یافت می شود.

چه کشورهایی استخراج یاقوت دارند و یاقوت سریلانکا چه تفاوتی با سایر یاقوت ها در جهان دارد؟

این سوال ممکن است برای بسیاری از شما عزیزان به وجود بیاید، به صورت کلی از جمله کشورهایی که استخراج یاقوت را انجام می دهند به شرح زیر می باشند:

  • تایلند
  • برمه
  • آفریقا
  • استرالیا

همان گونه که اشاره کرده ایم، یاقوت سریلانکا نسبت به سایر یاقوت ها در جهان تفاوت دارد. در واقع یاقوت های سریلانکا، به دلیل درشتی، رنگ خاص و زیبایی منحصر به فردی که دارند، نسبت به سایر یاقوت های جهان تفاوت داشته و با کیفیت تر می باشند.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که طیف آبی روشن و آبی بسیار روش،  رقیب سر سخت یاقوت کشمیری و برمه ‌ای است. از جمله موارد بسیار مهم دیگری که در این خصوص باید بدانید، به صورت زیر است:

 

چه کشورهایی استخراج یاقوت دارند

 

  • یاقوت‌ های گرما دیده سریلانکا این منطقه مورد توجه برندهای بسیار معتبری مانند کارتیه، بولگاری و ون‌کلیف اند آرپلز می باشد.
  • درصد بالایی از این یاقوت ‌ها برای افزایش و بر جسته ‌تر شدن رنگ گرما داده می ‌شوند که البته تفاوت آن با سنگ ‌های گرما ندیده کاملا مشخص است.

آیا تمام یاقوت های بازار اصل است؟

قاعدتا خیر. به صورت کلی یاقوت اصل مانند سایر سنگ های زینتی از قیمت بالایی برخوردار می باشد و اصلا ارزان قیمت نیست. به صورت کلی بسیاری از سود جویان یاقوت های تقلبی را به جای یاقوت اصل سریلانکا به فروش می رسانند به همین دلیل اگر به دنبال خرید یاقوت اصل هستید، باید به فروشگاه های معتبر و گوهر شناسان خبره در این خصوص مراجعه فرمایید.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که برخی از سودجویانی که در این بازار فعالیت دارند، برای افزایش رنگ یاقوت، به آن بریلیوم اضافه می کنند که تشخیص کیفیت یاقوت نیز با این وضعیت کمی سخت خواهد شد.

لازم ذکر است که در اوایل سال ۲۰۰۰ بازار یاقوت با هجوم بی ‌سابقه یاقوت ‌های صورتی نارنجی مواجه شد. اما پس از بررسی ‌ها و تحقیقاتی که در این خصوص به عمل آمد، مشخص گردید که این یاقوت‌ ها در اصل یاقوت صورتی بوده که در دمای بالا با بریلیوم ترکیب شده و تغییر رنگ پیدا کرده است. یاقوت‌ های زرد نیز به همین شکل افزایش رنگ پیدا می‌ کنند.

یاقوت سرخ و یاقوت کبود:

به صورت کلی دو نمونه از مشهورترین رنگ های یاقوت در دنیا، یاقوت سرخ و یاقوت کبود است. یاقوت کبود با نام سفایر نیز در دنیا شناخته می شود و شایان ذکر است که یاقوت سرخ و سفایر هر دو از خانواده کروندوم محسوب می گردند.

در واقع این دو نوع یاقوت به لحاظ، ترکیب شیمیایی و فیزیکی شباهت های بسیاری با یک دیگر دارند و باید بیان گردد آنچه این دو گوهر ارزشمند را از هم متمتیز می نماید، رنگ منحصر به فرد هر کدام می باشد. بنابراین بیشترین موضوع معین در تفاوت بین این دو یاقوت، رنگ یاقوت سرخ و یاقوت کبود یا سفایر است.  

محل اکتشاف انواع یاقوت سریلانکا و یاقوت های مناطق دیگر:  

  • به صورت کلی استخراج یاقوت و استفاده از آن در زیور آلات مختلف مربوط به سالیان بسیار دور است و قدمتی کهن دارد. اگر وسایل و عتیقه ها و زیور آلاتی که از زمان های گذشته کشف شده است را نگاه کنیم، به این نتیجه می رسیم که استفاده از سنگ یاقوت به هزاران سال قبل باز می گردد. در واقع ابزارهای معدن کاری مربوط به عصر حجر و عصر مفرغ که در مناطق استخراج (معدن) یاقوت یافت شده، نشان دهنده قدمت استخراج یاقوت از زمان ‌های دور است. یاقوت های قدیمی که بر روی زیور آلات قدیمی یافت شده است، بیشتر در کشور برمه و هندوستان کنونی وجود دارد. البته یاقوت های سریلانکا نیز قدمت بسیار زیادی دارد و از زمان های دور تا کنون به عنوان یکی از با کیفیت ترین سنگ های یاقوت محسوب می شود. از جمله موارد مهمی که باید در خصوص تاریخچه یاقوت باید بدانید، به شرح زیر می باشد:
  • از جمله معادن یاقوت سرخ، در منطقه میانمار کنونی است که قدمتی بیش از تاریخ کنونی دارد.
  • کشف قدیمی ترین یاقوت ها مربوط به دوران پارینه سنگی میانه می باشد و افراد در آن زمان توانسته بودن که به یاقوت های ریزی دسترسی داشته باشند.
  • در گذشته بر روی یاقوت طلسم ها و دعاهایی می خواندند و از آن به عنوان یک سنگ خاص برای خوش شانسی استفاده می کردند.

انواع رنگ یاقوت کبود:

به صورت کلی یاقوت کبود یکی از زیباترین و مشهورترین انواع یاقوت است که این نوع یاقوت نیز رنگ های بسیار مختلفی دارد. پیش از آنکه به بررسی انواع رنگ یاقوت کبود بپردازیم، باید اشاره کنیم که یاقوت کبود با ماک نیلم نیز مشهور است و باید اذعان داشت که رنگ آبی، رنگ اصلی یاقوت کبود یا نیلم است. از جمله رنگ های یاقوت کبود و نکات مهمی که درباره آنها باید بدانید، به شرح زیر می باشد:

1) نیلم آبی:

  • در کشور سریلانکا که یاقوت های معروف سریلانکا از معادن آن به دست می آید، دارای نیلم یا یاقوت کبود آبی روشن و ترکیب بنفش و آبی می باشد.
  • یاقوت های کبود سریلانکا ظاهری بسیار شفاف داشته و با سایر یاقوت های کبود در دنیا تفاوت دارد.
  • سایر مناطق کامبوج  و میانمار نیز یاقوت های کبود با رنگ آبی بسیار زیبا دیده می شود.

 

انواع رنگ یاقوت کبود

 

2) یاقوت کبود آبی بنفش:

یکی از خاص ترین رنگ های نیلم یا یاقوت کبود، یاقوت کبود آبی بنفش می باشد که این رنگ بسیار زیبا و منحصر به فرد بیشتر در یاقوت های میانمار و سریلانکا قابل رویت می باشد.  

3) نیلم آبی شیری:

یکی دیگر از رنگ های بسیار زیبای یاقوت کبود، رنگ آبی شیری می باشد. شایان ذکر است که این رنگ از یاقوت کبود، تنها در کشمیر، هندوستان و تایلند یافت شده است و کشور دیگری استخراج کننده آن نمی باشد. به دلیل ذرات ریز فراوان موجود در آنها و پراکندگی نور توسط آنها، از نظر ظاهری این رنگ از یاقوت های کبود، به نیلم های راز آلود و خواب آلود شهرت دارند.  

4) یاقوت کبود آبی تیره یا آبی جوهری ‌رنگ:

این رنگ از یاقوت کبود نیز بسیار شهرت دارد و در جواهرات بسیار خاصی مورد استفاده قرار گرفته است. یاقوت کبود آبی تیره بیشتر در کشورهای استرالیا، تایلند، نیجریه، چین و ویتنام وجود دارد. از جمله ویژگی های نیلم آبی تیره می توان به ته ‌رنگ عالی و آبی بسیار سیر به همراه پرده های تیره اشاره داشت.  

5) یاقوت کبود سبز آبی:

شاید تعجب کنید اما یکی دیگر از رنگ های بسیار زیبای یاقوت کبود، رنگ سبز آبی می باشد که  این نوع رنگ بسیار خاص و زیبا بوده و اما رگه های سبز در آن زیاد نیست و باز هم بیشتر به رنگ آبی متمایل می شود. نیلم ‌های استرالیا، نیجریه و برخی مناطق تایلند ممکن است این مشخصه را نشان دهند.

سایر ذخایر یاقوت در جهان:

به غیر از کشور سریلانکا، یاقوت و به خصوص یاقوت کبود در سایر کشورهای جهان نیز یافت می شود اما باید اشاره شود که یاقوت های سریلانکا از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. از جمله سایر مناطقی در جهان که استخراج کننده یاقوت هستند و دارای ذخایر این کانی بسیار زیبا می باشند، به شرح زیر است:

  • افغانستان
  • استرالیا
  • میانمار
  • تاجیکستان
  • تانزانیا
  • هندوستان (کشمیر)
  • تایلند
  • ماداگاسکار (یکی از غنی ترین و با کیفیت ترین یاقوت ها را دارد)

کشورهای دیگری مانند برزیل، کامبوج، کنیا، مالاوی، زیمبابوه، ایالات متحده و فنلاند نیز ذخایر یاقوت کبود دارند اما ذخایر آنها نسبت به سایر ذخایر نام برده شده از یاقوت، کم اهمیت تر می باشد.

کاربرد سنگ یاقوت

به صورت کلی ممکن است گمان کنید که یاقوت ها بیشتر در زیور آلات و جواهرات مورد استفاده قرار می گیرند. اما با توجه درجه سختی بسیار بالای سنگ یاقوت، به خصوص در نوع یاقوت کبود، استفاده از این کانی در موارد صنعتی نیز کاربردهای بسیار زیادی دارد.

یاقوت (چه یاقوت سرخ و چه یاقوت کبود و به‌طور کلی اکسید آلومینیم) سخت‌ترین ماده پس از الماس و مویسانیت به شمار می آید و همچنین سختی آن‌ ها بر اساس مقیاس سختی 8 الی 9 موس است. از کاربردهای غیر تزیینی این سنگ بسیار زیبا می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • دوربین‌ های فروسرخ (دید در شب و دید گرمایی)
  • پنجره‌ های بسیار مقاوم
  • استایلوس دستگاه‌های اندازه‌گیری دقیق (CMM)
  • صنایع الکترونیک  

 

کاربرد سنگ یاقوت

 

سخن پایانی:

در این مقاله از وب سایت کافه طلا سعی کردیم تا به بررسی موضوع تاریخچه و مشخصات یاقوت سریلانکا بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

شما نیز می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع یاقوت در جهان، به وب سایت کافه طلا مراجعه کرده و با کارشناسان و مشاوران در این خصوص مشورت نمایید.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

خواص یاقوت زرد

یاقوت زرد از جمله سنگهای قیمتی و زیباست که علاوه بر زیبایی منحصر به فرد خواص متعددی نیز دارد به همین جهت بسیار مورد توجه قرار گرفته و نگین اکثر زیورالات است.

سنگ یاقوت برمه و مشخصات آن

یاقوت معروف برمه از یکی از مناطق معروف میانمار استخراج می شود که زیبایی منحصر بفردی دارد و بسیار مشهدر است.

انگشتر یاقوت

یکی از انواع سنگ های قیمتی که در ساخت جواهر و زیور آلاتی مانند انگشتر و گردنبند و ... کاربرد دارد، سنگ یاقوت برمه می باشد. نام گذاری یاقوت برمه به دلیل آن است که در این منطقه سنگ های اصل و گران بهای یاقوت وجود دارد. در این مقاله به صورت کامل به بررسی سنگ یاقوت برمه و انگشتر آن پرداخته ایم.

انگشتر طلای مردانه یاقوت کبود

انگشتر مردانه یاقوت کبود از طراحی بسیار جذابی برخوردار است که آقایان را به ظاهری آراسته و درخورد شرکت در جلسات رسمی و مهمانیهای مجلل می کند. انگشتر مردانه با رکاب طلای سفید از از رکاب و تاجی پهن برخوردار است که از مشخصه های اصلی انگشتر مردانه است.

از سنگ یاقوت سرخ چه می دانید؟

از سنگ یاقوت سرخ چه می دانید؟ یکی از سنگ های گران قیمت که بر روی جواهرات به کار می رود سنگ یاقوت سرخ است، این سنگ از خواص و ویژگی های خاصی برخوردار است که همواره مورد توجه مخاطبان قرار می گیرد. به راستی از سنگ یاقوت سرخ چه می دانید؟

همه آنچه باید در ارتباط با انواع یاقوت بدانید

<p style="text-align: right;">سنگ یاقوت یکی از سنگ های با ارزش و زیبا است که در طبیعت یافت می شود و در ساخت انواع جواهرات از سال های کهن تا به امروز استفاده شده است.</p>

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد