آلیاژهای طلا و رنگ آنها
  • 2020-08-11

آلیاژهای طلا و رنگ آنها

طلای خالص نوعی فلز نرم و بسیار شکننده می باشد به طوری که جهت ساخت جواهرات نمی توان از آن استفاده نمود. به همین دلیل طلا با سایر فلزات مانند نقره،  مس و... آلیاژ می شود. در واقع ترکیب کردن فلز طلا با دیگر فلزات باعث می شود مقاومت آن بیشتر شده و همچنین می توان آن را به رنگ های گوناگون درآورد. که این رنگ ها جهت ساخت طلا و جواهرات مختلف به کار می رود.

 

 به طور مثال یک طلای ۱۸ عیار که در بازار موجود می باشد  ۷۵ درصد آن را طلا و ۲۵ درصد دیگر از فلز مس و نقره ساخته شده است.در واقع طلا یک نوع عنصر فلزی می باشد که از ابتدا به رنگ زرد و طلایی می باشد که هنگام برش دادن تغییر رنگ داده و به رنگ های سیاه یا بنفش درمی آید. همچنین طلا یک هدایت کننده خوب برای دما و الکتریسیته به شمار می رود و به طور معمول می توان آن را در رگه های پوسته زمین به صورت آزاد یا همراه با کانی های مس پیدا کرد.

 

 این عنصر گرانبها دارای جلای فلزی می باشد و هنگامی که به صورت توده ای باشد می توان آن را به رنگ زرد مشاهده کرد. اما هنگامی که به صورت رگه نازک باشد در رنگ های ارغوانی و قرمز نیز در طبیعت دیده می شود. طلا در صنایع مختلف همچون ضرب سکه،  سیستم های پولی استاندارد، زیورآلات، صنایع دندان سازی و آبکاری فلزات گوناگون کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

 

همچنین از این عنصر می توان جهت پوشش برای ماهواره ها و بازتابنده خوب اشعه مادون قرمز نیز استفاده نمود. در واقع این عنصر گرانبها در کنار زیبایی بی نظیری که دارد در صنایع و مشاغل زیادی کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. فلز طلا از دسته فلز های بسیار گرانبها به شمار می رود که مقیاس اندازه گیری آن اونس می باشد و هنگامی که این فلز به صورت آلیاژ دربیاید با مقیاس وزنی قیراط اندازه گیری می شود. 

 

چه نوع فلزاتی با طلا آلیاژ می شوند؟ 

 

برای ترکیب شدن با طلا و ساخت آلیاژهای طلا از فلزات مختلفی استفاده می شود که از جمله آن می‌توان به فلزاتی همچون نقره، مس،  روی،  نیکل،  پالادیوم،  پلاتین،  کبالت،  تیتانیوم،  آهن،  آلومینیوم و کادمیوم اشاره نمود. هر کدام از این فلزات دارای خواص و ویژگی های خاصی می باشند.

 

  به طوری که بسیاری از آن ها جهت تغییر رنگ طلا استفاده می شوند و بعضی دیگر نیز وظیفه استحکام بخشیدن به طلا را بر عهده دارند. به طور مثال اگر فلز مس با طلا ترکیب شود باعث مقاومت و استحکام بیشتر طلا می شود و فلزاتی دیگر مانند نقره و کادمیوم جهت تغییر رنگ طلا به کار می روند. 

 

انواع رنگ طلا و آلیاژ آن 

 

 اگر ویترین مغازه های طلافروشی را نگاه کنید می توانید طلاها را با طراحی ها و رنگ های متنوعی مشاهده کنید.  شاید شما هم تصور کنید که فلز طلا تنها به رنگ زرد یا طلایی است اما در واقع این فلز گرانبها دارای رنگ های متفاوتی می باشد. یک قطعه طلای خالص دارای رنگ زرد می باشد که شباهت زیادی به نور طلایی و درخشنده خورشید دارد.

 

  در حالی که ممکن است شما در ویترین مغازه ها با رنگ های مختلفی همچون زرد، سفید، رزگلد، سبز مایل به زرد، زرد مایل به طوسی و... مواجه شوید. در واقع هر کدام از این رنگ ها نتیجه آلیاژ طلا با سایر فلزات می باشد.  به ترکیب طلا با سایر فلزات آلیاژ گفته می شود. مهم ترین دلیل برای این ترکیب،  نرمی و سست بودن فلز طلا می باشد. به طوری که با کوچکترین ضربه یا فشار وارد آمده تغییر شکل می دهد و حتی ممکن است بشکند.

 

 به همین دلیل طلا همراه با درصد مشخصی از فلزات دیگر ترکیب می شود تا استحکام آن بیشتر شده و بتوان آن را در صنعت جواهرسازی استفاده نمود. می توان گفت مهمترین عامل تغییر رنگ طلا آلیاژ آن با دیگر فلزات می باشد . در حقیقت رنگ های متنوع طلا موجود در بازار حاصل همین ترکیب می باشد. رنگ طلا نیز به نوع فلزی بستگی دارد که با طلا ترکیب شده است.  در ادامه به بررسی رنگ های مختلف طلا و آلیاژ آن می پردازیم تا بیشتر با این عنصر گرانبها آشنا شوید. 

 

طلا| آلیاژ طلا| طلای زرد| طلا سفید| رنگ های طلا| شناخت طلا

 

طلا زرد:

 

قطعه طلایی که به رنگ زرد مشاهده می کنید از نوع طلای خالص می باشد که عیار آن نیز ۲۴ می باشد. در واقع این طلا با میزان بسیار کمی از ناخالصی ها ترکیب شده است. رنگ زرد طلای ۲۴ عیار بسیار زیبا و خیره کننده است.  طلاهایی که با عیار ۱۴ و ۱۸ در طلافروشی ها موجود هستند در واقع از آلیاژ طلا می باشند و رنگ آن ها با طلای خالص که ۲۴ عیار .است،  تفاوت دارد و در اصل طلا دارای عیار های مختلف می باشد

 

طلا سفید:

 

رنگ طلای سفید تقریباً مایل به طوسی روشن می باشد. در واقع ترکیب کردن طلا با فلز نیکل باعث به وجود آمدن این رنگ در طلا می شود.  نیکل یک نوع فلز حساسیت زا می باشد. اگر از پلاتین جهت سفید کردن رنگ طلا استفاده شود دیگر آلرژی زا نیست اما به دلیل بالا بودن قیمت پلاتین جواهر سازان زیاد از آن استفاده نمی کنند. به منظور تغییر رنگ طلا می توان به جای پلاتین از فلزپالادیوم نیز استفاده نمود تا قیمت بالای آن جبران شود.


رزگلد:

 

رنگ رزگلد برای طلا،  رنگی بسیار شیک و منحصر به فرد می باشد.  ترکیب کردن فلز طلا با درصد مشخصی از مس باعث به وجود آمدن چنین رنگی می شود.رنگ زرد گلد به اصطلاح جوان پسند می باشد و بیشتر قشر  جوان به آن علاقه مند هستند و آن را خریداری می کنند.

 

زرد مایل به سبز:

 

  ترکیب کردن نقره با فلز طلا باعث می شود رنگ زرد طلا به سوی رنگ سبز متمایل شود. در واقع این ترکیب باعث وجود سایه ای سبز رنگ روی طلا می شود. این نوع طلا با وجود زیبایی و جذابیت زیادی که دارد ممکن است بعد از مدتی به دلیل ترکیب نقره تغییر رنگ داده و به حالت مات و کدر درآید.  به همین دلیل این نوع طلا طرفداران کمتری نسبت به انواع دیگر دارد. 

 

طلا بنفش:

 

در صنعت طلافروشان طلای بنفش،  به نام طلای ارغوانی یا ویولت نیز معروف است. ترکیب طلا با آلومینیوم باعث به وجود آمدن این رنگ زیبا می باشد و این جزو ویژگی های خاص طلا می باشد. در واقع مراحل ساخت این نوع طلا بسیار سخت و زمان بر است به همین دلیل به نام سخت ترین ترکیب طلا نیز معروف است .این نوع طلا علاوه بر زیبایی منحصر به فردی که دارد در واقع بسیار نرم و شکننده نیز می باشد.  چرا که هم آلومینیوم و هم طلا هر دو از دسته فلزات نرم به شمار می روند.

 

طلا| آلیاژ طلا| طلای زرد| طلا سفید| رنگ های طلا| شناخت طلا

 

 
طلای طوسی:

 

تغییر رنگ دادن طلا به رنگ  توسی،  حاصل ترکیب فلز پالادیوم با عنصر طلا می باشد.  لازم به ذکر است که در صورتی که می خواهید رنگ طوسی مورد علاقه خود را به دست آورید باید مقدار پالادیوم آن را کم یا زیاد کنید. در واقع این نوع ترکیب هزینه بسیار زیادی می طلبد. به همین دلیل و به جهت مقرون به صرفه بودن این ترکیب،  می توان به جای پالادیوم از سایر فلزات همچون منگنز،  مس و نقره استفاده نمود. 

 

طلای سبز:

 

حاصل ترکیب عنصر طلا با فلز روی، رنگ سبز را برای طلا به ارمغان می آورد. استفاده از سنگ های زینتی سبز رنگ و ترکیب نمودن آن با طلا،  جلوه ای خاص و بی نظیر به طلا می بخشد. 

 

طلای آبی:

 

جواهر سازان برای ایجاد رنگ آبی برای طلا از ترکیب انیدیوم و طلا استفاده می کنند. برای به دست آوردن این  ترکیب از ۵۴ درصد انیدیوم استفاده می کنند و در این صورت عیار طلا ۱۲ می باشد. لازم به ذکر است که برای تهیه طلای ۱۸ عیار به رنگ آبی،  می توان به جای انیدیوم از فلز گالیوم استفاده نمود. 

 

طلای قرمز:

 

طلای قرمز حاصل ترکیب عنصر طلا و مس می باشد.  در واقع اگر بخواهیم رنگ طلا قرمز تر شود باید از مس بیشتری در آن استفاده کنیم.  هر چه مس موجود در طلا بیشتر باشد رنگ آن نیز قرمز تر می شود.  این گونه طلا ها بیشتر برای ساختن جواهرات بچه گانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

 

طلای صورتی:

 

در واقع برای به دست آوردن رنگ صورتی طلا نیز از ترکیب فلز مس با طلا استفاده می کنند، با این تفاوت که در این نوع ترکیب  باید مقدار طلا بیشتر باشد و از درصد بسیار کمی از مس استفاده نمود. 

 

طلای سیاه:

 

برای  دست یافتن به رنگ سیاه برای طلا از روش های متعددی استفاده می کنند که در ادامه به آن می پردازیم. آبکاری طلا با فلزاتی همچون رودیوم سیاه و سفید یا روتنیوم باعث به وجود آمدن رنگ سیاه می شود.

 

همچنین می توان با استفاده  از زنگار یا اکسیداسیون که از نتیجه ترکیبات گوگرد و اکسیژن به دست می آید به رنگ سیاه دست یافت. علاوه بر مواردی که جهت دست یافتن به رنگ سیاه طلا ذکر شد،  اکسیداسیون کنترل شده طلای حاوی کروم یا کبالت نیز باعث به وجود آمدن رنگ های زیبایی همچون قهوه ای، شکلاتی و... خواهد شد. 

 

 

طلا| آلیاژ طلا| طلای زرد| طلا سفید| رنگ های طلا| شناخت طلا 

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

محصولات مرتبط

بیشتر

مقالات مرتبط

دلیل سیاه شدن طلا چیست؟

به جز طلای خالص موجود در جواهرها، بقیه آلیاژها با اکسیژن هوا، سولفور و رطوبت وارد واکنش شیمیایی می‌شوند و همین دلیل کافی است تا باعث شود طلای ما بعد از مدتی سیاه و کدر جلوه کند.

بررسی راه های شناخت طلا هندی

متاسفانه در حال حاضر بسیاری از زیورآلات تقلبی هستند و یا عیار آنها پایین می باشداما خوشبختانه راههای بسیار زیادی برای تشخیص طلای اصل وجود دارد که به راحتی قابل انجام دادن می باشند . با مطالعه این مقاله با روش های تشخیص طلای اصل از طلا هندی آشنا شوید.

حکم پوشیدن انگشتر طلا و نقره برای زنان

حکم پوشیدن انگشتر طلا و نقره برای زنان چیست؟ آیا می توان بدون هیچ شرایطی از این جواهرات استفاده کرد؟

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد