آشنایی با قیراط
  • 2021-04-12

آشنایی با قیراط

 

همانطور که میدانید همه خانم ها عاشق و شیفته طلا و جواهرات هستند. به دلیل این علاقه و شیفتگی به طلا و جواهرات، علاقه فراوانی به اطلاعات در مورد طلا هم دارند و دوست دارند بدانند که منظور از اصطلاحات طلا چیست؟در پست های گذشته توضیحات بسیار کاملی را در اختیار شما دوستان عزیز قرار داده ایم و در مورد سوت و دیگر موارد طلا صحبت کرده ایم.

 

با این حال بسیاری از مباحث و نکات مهم در مورد طلا باقی مانده است که آن ها را بررسی نکرده ایم و قصد داریم تا به صورت روزانه و یا هفتگی توضیحات کامل را در اختیار شما دوستداران طلا قرار دهیم.یکی از معیار ها و اصطلاحاتی که همه ما در طلا فروشی و اخبار طلا شنیده ایم، قیراط است.

 

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که منظور از قیراط چیست؟

  

چگونه هر قیراط را اندازه گیری می کنند و...؟ نگران نباشید در این پست قصد داریم تا همه موارد مرتبط با قیراط را توضیح دهیم پس با ما همراه باشید و این مقاله را تا آخر مورد مطالعه قرار دهید.آشنایی با قیراط برای سنگ‌هایی است که از ارزش و واحد وزنی بالایی برخوردارند. از این رو با استفاده از قیراط می‌توان وزن سنگ قیمتی و نیمه قیمتی را بیان کرد، از این رو برای اینکه ارزش زیورآلاتی که از سنگ‌های زینتی تهیه شده‌اند نیز اندازه گرفته شود با استفاده از قیراط قابل محاسبه است. اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که علاقه مند به خرید جواهرات سنگی به خصوص الماس هستید قطعا تا حدودی با این معیار اندازه گیری آشنایی دارید. از این رو قصد داریم در این مقاله بیشتر در مورد این واحد محاسبه و اندازه گیری جواهرات صحبت کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

قیراط و ارزش آن برای جواهرات

 

همانطور که مطالعه کردید قیراط به نوعی یک واحد وزنی کوچک است برای اندازه گیری وزن جواهرات سنگی که البته در صنعت جواهر سازی با استفاده از دو نماد ct یا kt نمایش داده می‌شود. حتما به این موضوع توجه داشته باشید که از قیراط برای وزن کردن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی استفاده می‌کنند و در غیر اینصورت برای اندازه گیری مصنوعاتی که در طلا به کار گرفته می‌شود از همان گرم استفاده می‌کنند.

 

هر قیراطی که برای اندازه گیری سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در نظر گرفته می‌شود معادل 200 سوت است و از این رو هر 1000 سوت هم معادل یک گرم است. در نتیجه اگر بخواهیم به طور دقیق از رابطه قیراط و گرم صحبت کنیم می‌توان گفت که هر 5 قیراط وزنی برابر 1 گرم دارد و یا به عبارت روان‌تر هر قیراط معادل است با 200 میلی گرم؛ البته هدف از این مقاله معادله قیراط است که برای جواهرات در نظر گرفته می‌شود. اما سوالی که شاید برای شما پیش بیاید این است که چرا جایگزین راحت‌تری برای قیراط در جواهرات سنگی و نیمه سنگی در نظر گرفته نمی‌شود؟

 

در ادامه با ما همراه باشید تا از اهمیت این موضوع مطلع شوید.

 

دلیل استفاده از قیراط برای سنگ‌های قیمتی

 

همانطور که گفته شد ممکن است که با این سوال مواجه شوید که چرا از قیراط استفاده می‌کنند؟ خب اگر بخواهیم پاسخی قانع کننده برای این موضوع در نظر بگیریم باید گفت برای اینکه بخواهیم ارزش و اندازه سنگ‌ها را در یک واحد کوچکتر و دقیق‌تر بدست آوریم باید از قیراط استفاده کنیم. از آنجایی که سنگ‌های قیمتی مانند  الماس از اندازه خیلی کوچکتری نسبت به دیگر سنگ‌ها بهره مند هستند از این رو برای آن‌ها از مقیاسی کوچکتر از گرم استفاده می‌کنند.

 

همانطور که گفته شد قیراط از یک سوت بیشتر و از یک گرم کمتر است؛ به غیر از این موارد برای طلافروشان و همچنین جواهرسازان استفاده از واژه قیراط برای اندازه خیلی راحت است و خیلی آسان قابل اندازه گیری است. برای مثال خواندن 4 قیراط خیلی آسانتر است از 800 سوت!

 

سنگ‌های قیمتی| فیراط

 

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید

 

نکته مهمی که بسیاری از افراد به آن توجه نمی‌کنند این است که واحد قیراط صرفا برای اندازه گیری وزن یک سنگ نیمه قیمتی و قیمتی است و از این رو نباید از آن برای اندازه گیری وزن یک سنگ را داشت. این یعنی اینکه بزرگ بودن و یا کوچک بودن یک سنگ هیچ ربطی به وزن آن ندارد و تا حدی اگر بخواهیم مفهومی‌تر بیان کنیم این است که چگالی در این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

 

برای مثال یک قیراط از یک الماس تراش خورده اندازه متفاوتی با یک قیراط سنگ زمرد تراش خورده دارد اما بیشتر افراد تصور می‌کنند که هر چه سنگ بزرگتر باشد از ارزش بالاتری برخوردار است زیرا وزن آن بالاتر و در نتیجه قیراط آن نیز بیشتر می‌باشد. اما در حقیقت این نیست و همانطور که گفته شد به اندازه بستگی ندارد و تنها به وزن آن مربوط است.

 

در برخی از سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی ممکن است کوچکترین تغییرات نیز باعث شود که تغییراتی در سنگ ایجاد شود که سبب بروز اختلافاتی در سنگ شود که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست و تنها با دید کارشناسانه قابل مشاهده خواهد بود.

 

چه رابطه‌ای بین قیراط و قیمت الماس وجود دارد؟

 

همانطور که مطرح است از گذشته تا به امروز ارزشمندترین سنگی که برای جواهرات مورد استفاده قرار می‌گرفت الماس بوده است. همچنین به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که در الماس وجود دارد منجر به این شده است که قیمت آن نیز بالاتر رود و در نتیجه ارزش و درخواست مردم نیز بیشتر شود. اما موضوع مهمی که باید به آن توجه داشت این است که چه رابطه‌ای بین قیراط و قیمت الماس وجود دارد؟

 

در ابتدا باید به این موضوع توجه داشت که قیمت یک سنگ قیمتی رابطه‌ای مستقیم با وزن و رنگ و همچنین درخشندگی آن دارد. برای اینکه این موضوع را بهتر متوجه شوید به این مثال توجه کنید که یک الماس یک قیراطی با کیفیت بالا از یک الماس یک قیراطی که کیفیت آن کمتر است گرانتر می‌باشد. در نتیجه می‌توان برای اینکه بتوانید یک تعادل بین اندازه و رنگ و درخشندگی ایجاد کنید باید قیراط آن را هم در نظر بگیرید.

 

الماس| تعیین قیراط جواهر

 

برای تهیه یک الماس با قیراط مناسب باید به معیارهای زیر توجه داشته باشید:

 

1)     بین اندازه و کیفیت الماسی که در نظر دارید تعادل ایجاد کنید. اگر شما جواهرات بزرگتری را برای خرید ترجیح می‌دهید می‌توانید الماسی را خریداری کنید که از نظر رنگ و خلوص در رتبه پایین تری قرار دارند.

2)     مورد دوم نیز باید به این موضوع دقت داشته باشید که بین الماس و پایه‌ای که برای جواهر در نظر دارید باید تعادل ایجاد کنید که منظور همان اندازه جواهر است.

 

سخن پایانی

 

آشنایی با قیراط موضوع مهم این مقاله بود که به آن اشاره کردیم. موضوعی که در هنگام خرید سنگ‌های زینتی به شما کمک می‌کند این است که سنگ‌هایی که قیراط آن‌ها رند است از دیگر وزن‌ها گرانتر هستند. البته این موضوع زمانی صدق می‌کند که اندازه و ظاهر آن زیاد تفاوتی با یکدیگر نداشته باشد. برای اینکه بتوانید انتخاب مناسبی برای خرید یک الماس با قیراط مناسب داشته باشید باید از کارشناسان فعال در این حوزه کمک گرفته و تمامی مواردی که گفته شد را مورد بررسی قرار دهید.

 

 

سنگ های قیمتی| برلیان 

 

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

محصولات مرتبط

بیشتر

مقالات مرتبط

سوت چیست؟

ارزش طلا به اندازه ای است که کوچک ترین ذرات آن نیز اهمیت دارد و نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود. یکی از کمترین واحد های وزنی که مورد استفاده زرگران قرار دارد سوت است که در این مقاله با آن آشنا خواهید شد.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد