سنگ تورمالین
  • 2021-02-10

سنگ تورمالین

نمونه سنگ های بسیار کمی هستند که دارای طیف رنگ های خیره کننده تورمالین باشند. رنگ های تورمالین از قرمز پر رنگ تا صورتی، سبز زمردی پر رنگ تا زرد روشن و آبی پر رنگ را شامل می شود. وسعت بسیار زیادی از رنگ ها که طیفی بی نظیر دارند.


ساختار شیمیایی تورمالین از مشخصات و ساختار فیزیکی آن ناشی می شود و همین خاصیت باعث ایجاد رنگ در تورمالین است.  مانند خانواده گارنت، خانواده تورمالین هم دارای معادن نزدیک به هم و دارای ساختار کریستالی تقریباً یکسانی بوده اما کمی تفاوت در ساختار شیمیایی آنها دیده می شود. به منظور از بین بردن ناخالصی های سوزنی شکل و روشن تر کردن رنگ آن، با حرارت مورد بهسازی قرار می گیرند. از منابع مهم تورمالین می توان به ماداگاسکار، برمه، سریلانکا، سیبری، برزیل و کالیفرنیا اشاره نمود.

 

سنگ تورمالین

 

هیچ کانی ای در طبیعت به این اندازه در رنگ های مختلف دیده نشده است. تورمالین سنگی است در تنوع رنگ های بی نظیر که نام آن (جواهری با رنگ های مخلوط و متنوع) است و نام تورمالین بعد از انتقال این سنگ توسط هلندی ها به اروپا روی آن نهاده شده است. این سنگ از بلورهای شش وجهی تشکیل شده است و سختی برابر7 تا 7.5 دارد. از تورمالین  در متافیزیک و چاکرا درمانی استفاده می شود.

 

این سنگ در آفریقای جنوبی، شرق آفریقا، برزیل و بسیاری نقاط سایر یافت می شود. تورمالین بر اثر گرما دادن و سپس سرد کردن و یا مالش دادن دارای الکتریسیته ساکن می شود و می تواند قطعه های ریز کاغذ را به خویش جذب کند. در تورمالین ها بلورهایی منفرد با پانزده رنگ یا سایه رنگ گوناگون دیده می شوند. سنگ تورمالین در رنگهای قهوه ای ، بنفش ، سبز ، صورتی ، یا در محدوده دو رنگ صورتی و سبز و در اغلب موارد به رنگ سیاه دیده می شود.

تاریخچه تورمالین

 

سنگ زینتی تورمالین را اولین بار شخصی به نام فرانسیس اسپینوزا که فردی اروپایی بود در برزیل در سال 1554 کشف کرد. این فرد برای تحقیق راجب زمرد های سبز برزیل به آن کشور رفته بود که با این سنگ برخورد کرد.این سنگ به دلیل تنوع رنگ و سختی که دارد بسیار مورد علاقه چینی ها بود، در واقع چینی ها حکاکی های ریز روی این سنگ ها مخصوصا نمونه های صورتی آن انجام می دادند. از نمونه های آن می توان به لیوان های حکاکی شده صورتی چین اشاره کرد که بسیار زیبا و ظریف حکاکی شده اند.

 

علاقه زیاد بیوه زن امپراتور چین به تورمالین صورتی باعث شد از سال 1980 به بعد حجم عظیمی از این سنگ از کالیفورنیا به چین منتقل شودبیشتر یافته های تورمالین در کشور های برزیل، سریلانکا، موزامبیک، استرالیا، هند، تانزانیا، روسیه و امریکا بوده است. همچنین در ایران درمناطق سیستان و بلوچستان، بروجرد، الیگودرز، سنندج، ازنا، سیرجان یافت می شود.

 

رنگ های تورمالین

 

تورمالین سنگی با تنوع رنگی بسیار گسترده است و در بین دیگر سنگ ها بیشترین تنوع رنگ را دارد، وجود عناصری مانند آهن، منگنز، کروم، مس، وانادیوم در این کانی باعث افزایش تنوع رنگ آن شده است. از رنگ های این سنگ می توان به قرمز، نارنجی، صورتی، آبی، سبز، بنفش، ارغوانی، سیاه، بیرنگ و ... اشاره کرد.

 

اصلی ترین گونه های سنگ تورمالین:

 

اسکورل ( Schorl ):

 

این تورمالین اساسی ترین و متعارف ترین نوع سنگ تورمالین است که در طبیعت ۹۰درصد از تمامی تورمالین ها را تشکیل می دهد. تورمالین اسکورل اساسا مشکی، با ته رنگی از قهوه ای و آبی است. رنگ این سنگ به دلیل حجم زیاد اتم آهن در تشکیلات شیمیایی آن است. این سنگه ها به دلیل نوع رنگشان در صنعت جواهرات جایی ندارند.

 

البایت ( Elbaite ):

 

این سنگ نامش برگرفته از جزیره Elba در دریای مدیترانه است. این سنگ استفاده بسیاری در ساخت جواهرات دارد. از سنگ های در این گونه می توان به کهربای قرمز ( قرمز تا صورتی )، ایندیکولیت ( رنگ آبی تا سبز )، وردلیت ( رنگ سبز ) و آکروئیت ( بی رنگ ) اشاره کرد.

 

دراویت ( Dravite ):

 

این سنگ دارای مقدار زیادی منیزیم است که با رنگ تیره خود شناخته می شود. طیف رنگی این سنگ از قهوه ای تیره مایل به زرد تا قهوه ای مایل به سیاه است. به دلیل درخشندگی کم و شفاف نبودن آن و یا بازتاب زیاد نور، این سنگ ها مانند همان نوع اول ذکر شده یعنی اسکورل در جواهرات استفاده نمی شوند.

 

انواع تورمالین

 

سنگ زینتی و گران قیمت تورمالین در انواع مختلفی وجود دارد و این تنوع با توجه به ترکیب متفاوت عناصر آن است. در واقع تورمالین با عناصر مختلف در رنگ های متنوع دیده می شود که بر همین اساس نیز نام گذاری شده اند. به صورت عامیانه در بازار انواع تورمالین را با توجه به رنگ آن نامگذاری می کنند. ما در اینجا به انواع تورمالین با توجه به رنگ اشاره می کنیم.

 

انواع تورمالین

 

  • تورمالین هندوانه ای، سنگ تورمالین معمولا ترکیبی از رنگ ها را دارد و نوع یکرنگ آن کمتر یافت می شود . در تورمالین هندوانه ای همانطور که از نام آن پیداست از ترکیب رنگ های هندوانه تشکیل شده است این تورمالین در برزیل با هسته داخلی قرمز که لایه ای سفید آن را احاطه کرده و لایه ای سبز به عنوان قشر خارجی دیده شده است. در آفریقای جنوبی ترکیب رنگ به صورت هسته سبز با لایه خارجی قرمز یافت می شود.

 

  • تورمالین سبز( نام علمی: وردلیت )که به سنگ سبز نیز معروف است و با ارزش ترین آن رنگ سبز زمردی است، وجود عنصر کروم یا وانادیوم  باعث این رنگ شده است. این تورمالین بیشتر در معادن آفریقا یافت می شود. نمونه های سبز زمردی آن کروم بیشتری دارند و در معادن تانزانیا یافت می شود و جلای بیشتری دارند. سبز تیره تورمالین نیز بعد از قرار گرفتن در مجاورت حرارت تبدیل به سبز زمردی می شود که در جواهر سازی کاربرد دارد. تورمالین سبز بیشتر در اندازه های کوچک وجود دارد.

 

  • تورمالین سیاه و مات (نام علمی: شورال)که نمی توان از آن در جواهر سازی استفاده کرد و در کشور ایران به وفور وجود دارد.

 

  • تورمالین بنفش(سیبریت) که این سنگ به رنگ بنفش روشن تا بنفش متمایل به آبی وجود دارد و بیشتر در کوه های اورال روسیه دیده شده است.

 

  • تورمالین صورتی که طیف رنگی بین صورتی کمرنگ تا ارغوانی را شامل می شود.

 

  • تورمالین قرمز که زیبایی منحصر به فردی دارد، رنگ قرمز یاقوت مانند آن باعث جذابیت این سنگ شده است و در معادن افغانستان، برزیل و ماداگاسکار یافت می شود. تورمالین قرمز طبیعی کم یاب است و معمولا نمونه هایی که در بازار یافت می شود توسط اشعه رادیواکتیور قرمز می شوند.

 

  • تورمالین پارایبا که به دلیل کشف شدن از معدن پارایبا در برزیل به این نام گذاشته شده است. این تورمالین به رنگ سبز و سبز آبی دیده می شود که مشابه لامپ های زئون است و یک رنگ خاص و منحصر به فرد می باشد. وجود عنصر مس در کنار منگنز در این سنگ باعث بروز این رنگ زیبا شده است. بلور های پارایبا بیشتر در اندازه های کوچک یافت می شود. این تورمالین از رنگ بی نظیری برخوردار است و مقدار آن نیز بسیار کمیاب است به همین دلیل قیمت بالایی دارد، نگین های پارایبا در انواع زیور آلات استفاده می شود که جلا و ابهت خاصی به آن می بخشد و جزء جواهرات گران قیمت است.

 

تشخیص تورمالین اصل

 

تشخیص تورمالین اصل

 

تورمالین به علت تنوع رنگی بسیار زیادی که دارد بسیار سخت تشخیص داده می شود که اشتباهات زیادی در تشخیص آن صورت می گیرد. ولی به طور کلی می توان از طریق مشخصاتی مانند ضریب شکست بالا و پدیده چند رنگی در آن، تورمالین را تشخیص داد. تورمالین دارای خاصیت پدیده چند رنگی است که در نور های مختلف تغییر رنگ می دهد. همچنین از پدیده چشم گربه ای برخوردار است که بیشتر در رنگ های سبز، آبی و صورتی دیده می شود و به شکل چشم گربه مشاهده می شود.

خواص درمانی تورمالین

 

از تورمالین برای چاکرا درمانی استفاده می شود و هر نوع از آن متناسب با رنگی که دارد برای چاکرای مشخصی استفاده می شود که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم

 

  • تورمالین سیاه برای چاکرای اول یا پایه استفاده می شود و میدان انرژی را به سمت موج مثبت تغییر می دهد و احساسات مسموم مانند نگرانی ، ترس، شرم، استرس، عصبانیت و این گونه احساسات منفی را از بین می برد.

 

  • تورمالین صورتی محرک چاکرای چهارم یعنی قلب است و احساس انرژی و عشق را تقویت می کند، این تورمالین احساسات منفی ناشی از شکست عشقی را برطرف می کند و همچنین برای تقویت قلب، شش ها، و سیستم اعصاب پاراسمپاتیک جهت آرامش مناسب است.

 

  • تورمالین سرخ نیز چاکرای چهارم را تحت تاثیر قرار می دهد و احساس فرد را نسبت به زندگی مثبت می کند، این تورمالین باعث ایجاد حس شوق و لذت از زندگی می شود و حس عشق و علاقه را تحریک می کند.

 

  • تورمالین سبز با تقویت چاکرای چهارم در حیطه معنوی موثر است، این تورمالین برای رسیدن به صلح و آرامش درونی مناسب است و با تحت تاثیر گذاشتن قلب تعادل عملکرد این عضو را نیز انجام می دهد.

 

  • تورمالین هندوانه ای نیز در چاکرای چهارم یا همان قلب موثر است و علاوه بر تاثیر بر بهبود عملکرد قلب، باعث کاهش تشویش و نگرانی و افزایش آرامش در فرد می شود.

 

  • تورمالین آبی در چاکرای پنجم یعنی گلو و چاکرای ششم یعنی چشم سوم موثر است، این تورمالین باعث افزایش آگاهی ذهن می شود. در واقع باعث افزایش احساسات عمیق و شناخت ها و گشودن دروازه های ناشناخته برای فرد می شود. رفع سردرد و رسیدن به ثبات ذهنی از ویژگی های آن است.

 

  • تورمالین طلایی تاثیر گذار بر چاکرای سوم یعنی ناف است و از نظر جسمانی تاثیر مثبت بر مشکلات گوارشی دارد. این تورمالین از نظر احساسی نیز باعث افزایش قدرت غلبه بر ترس ها و مشکلات در فرد می شود.

 

  • تورمالین قهوه ای نیز با تاثیر برچاکرای چهارم باعث افزایش احساس عزت نفس می شود و همچنین از نظر جسمانی تاثیر گذار بر پاکسازی کبد و مشکلات گوارشی است.

 

خواص درمانی تورمالین

 

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

سنگ های قیمتی ایران کدام اند؟

سنگ های قیمتی ایران از جمله سنگ های گرانبها و اصولا کم یاب هستند که از معادن مختلف استخراج می شود، این سنگ ها در ساخت جواهراتی بی نظیر و خیره کننده استفاده می شود.

سنگ های زینتی ایران

<p>سنگ های زینتی محبوبی در نقاط مختلف جهان وجود دارند که کاربردهای زیادی به ویژه در صنایع جواهر سازی دارند. در کشور ما نیز از قدیم الایام توجه ویژه ای به سنگ های زینتی می شده است. و حتی گذشتگان به وجود خواص جادویی در سنگ ها اعتقاد داشتند.</p>

از سنگ های زینتی و خواص آنها چه می دانید؟

سنگ درمانی ، هرآنچه که باید بدانید

در طبیعت، بسیاری از سنگ‌های طبیعی گرانبها و نیمه قیمتی وجود دارد. آنها تنها از نظر ظاهری با یکدیگر تفاوت دارند. سنگ‌ها علاوه بر زیبایی منحصر به فرد، دارای خواص درمانی و متافیزیکی خاص خود هستند. این اثر زیادی در ارزش اصلی یک گوهر طبیعی دارد. سنگ‌ها از جذاب‌ترین ابزارهای ساخت اکسسوری ها هستند. خواص سنگ‌های طبیعی به حدی است که حتی برخی آنها توانایی شفابخشی دارند.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد