فیروزه ازبکستانی چیست؟
  • 2024-10-15

فیروزه ازبکستانی چیست؟

 

 

سنگ فیروزه یکی از زیباترین و خاص ترین انواع سنگ های قیمتی در جهان است که خاستگاه اصلی آن کشور ایران می باشد. این سنگ بسیار زیبا و با خواص منحصر به فرد، تاریخچه ای به قدمت فرهنگ و تمدن بشر داشته و سالیان سال است که به عنوان یک سنگ زینتی در زیور آلات و صنایع جواهرسازی مورد استفاده قرار می گیرند. برای مشاهده و خرید انواع طلا روی لینک کلیک نمایید.

 

از جمله زیورآلاتی که با سنگ فیروزه طراحی و ساخته می شود می توان به انگشتر فیروزه، گوشواره فیروزه، دستبند فیروزه و ... اشاره داشت. شایان ذکر است که یکی از کشورهای آسیایی که دارای منابع سنگ فیروزه در جهان است، کشور ازبکستان بوده و فیروزه های این کشور به فیروزه ازبکستانی شهرت دارند. البته باید بیان کرد که بزرگ ترین معدن فیروزه و قدیمی ترین آن، در شهر نیشابور بوده که به فیروزه نیشابوری مشهور است. برای مشاهده و خرید انواع جواهرات زیبا روی لینک کلیک نمایید.

 

با این حال نیز با کیفیت ترین سنگ های فیروزه، مربوط به فیروزه نیشابور بوده که به دلیل زیبایی منحصر به فردی که دارند نیز در جهان مشهور است. اما فیروزه ازبکستانی نیز کیفیت نسبتا مناسبی داشته و زیبایی و خواص سنگ فیروزه را داراست. در این مقاله از وب سایت کافه طلا قصد داریم تا به بررسی فیروزه ازبکستانی بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

 

 فیروزه ازبکستانی چیست؟

 

انواع سنگ فیروزه

 

پیش از آن که به بررسی سنگ فیروزه ازبکستانی بپردازیم، در ابتدا باید اطلاعاتی را در خصوص سنگ فیروزه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. باید اشاره داشت که سنگ فیروزه یک نوع سنگ آذرین محسوب می شود که از فسفات آلومینیوم به وجود آمده و دارای مس و یا ترکیبات مس است.

 

مس در فیروزه به صورت رگه هایی خاص وجود دارد. شایان ذکر می باشد که سنگ فیروزه دارای طیف رنگی آبی و سبز در طبیعت بوده اما بیشتر رنگ های آن نیز به صورت سبز آبی خواهد بود. رنگ آبی فیروزه ای که در جهان شهرت دارد، از این سنگ بسیار زیبا الهام گرفته شده است و نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که فیروزه با رنگ آبی آسمانی مرغوب تر و با ارزش تر می باشد.

از جمله نکات بسیار مهمی که باید درباره سنگ فیروزه بدانید، به شرح زیر خواهد بود:

  • در زمان تشکیل سنگ فیروزه، هر چقدر که رگه ها و میزان نخلل این سنگ بسیار گران بها کمتر باشد، بر استحکام و ارزش آن افزوده خواهد شد.

 

  • معادن سنگ فیروزه در منطق مختلف دنیا مانند ایران، چین، جنوب امریکا، مکزیک و تبت و ازبکستان نیز یافت می شود.

 

  • بر اساس مطالعات تاریخی صورت گرفته، باید اشاره داشت که برای نخستین بار ایرانیان و مصریان از سنگ فیروزه برای ساخت اشیای بسیار گران قیمت و لوکس استفاده می کردند.

 

  • در ازبکستان نیز از فیروزه برای ساخت کاشی ها در بناهای بسیار مهم استفاده میشد و فیروزه ازبکستانی از آن زمان شهرت پیدا کرد.

 

  • در دوران باستان از سنگ فیروزه برای حفاظت از اهریمن ها، شانس، موفقیت و شفابخشی استفاده می کردند.

 

  • در زمان های بسیار دور سنگ فیروزه به سنگ پیروزه شهرت داشته اما پس از دوران اسلام این سنگ به فیروزه شهرت یافت.

 

  • به غیر از معادن نیشابور در ایران، شهر کرمان نیز دارای معادن متعددی از سنگ گران بهای فیروزه است.

 

  • ایرانیان باستان بر این باور بودند که سنگ فیروزه یک نماد بسیار مناسب برای شانس و خوش شانسی است و می تواند برای استفاده کننده آن، خواص روحی و روانی بسیاری داشته باشد. بعلاوه در این دوران فیروزه نمادی از وفاداری در عشق و ازدواج نیز محسوب میشد. برای مشاهده و کسب اطلاعات بیشتر در زمینه طلای مینیمال روی لینک کلیک نمایید.

 

  • ایرانیان بر این باور نیز بودند که اگر صاحب سنگ فیروزه، بیماری بگیرد، رنگ این سنگ تغییر می کند و مات و کدر می شود. اما اگر فردی که صاحب سنگ فیروزه است، کاملا سالم باشد، رنگ این سنگ همیشه زیبا و درخشان خواهد بود.

 

  • در فنگ شویی این سنگ دارای انرژی عنصر آب است.

 

 

انواع سنگ فیروزه

 

 

انواع سنگ فیروزه در جهان

 

باید اشاره داشت که سنگ فیروزه در جهان دارای انواع و اقسام بسیار مختلفی می باشد. این سنگ بر اساس کیفیت، رنگ و خاستگاه آن به دسته های مختلفی تقسیم بندی خواهد شد که از آن ها می توان به فیروزه ازبکستانی، فیروزه نیشابوری و ... اشاره داشت. با این حال در حالت کلی دو نوع فیروزه در نظر گرفته می شود که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

فیروزه های نرم

می توان اذعان داشت که فیروزه های نرم از جمله سنگ های فیروزه ای هستند که در عمق زمین به دلیل اسید موجود در آب ‌های زیر زمینی نرم می‌ شوند. این نوع از سنگ های فیروزه دارای ارزش و کیفیت کمتری بوده و البته از سختی کمتری نیز برخوردار خواهند بود.

فیروزه های سخت

همان گونه که از نام آن ها مشخص است، این نوع از سنگ های فیروزه سختی بسیار بیشتری داشته و در نزدیکی سطح زمین قرار دارند. در واقع فیروزه های سخت در نزدیکی سطح زمین خشک شده و همچنین دارای استحکام و ارزش بسیار بیشتری هستند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاهده محصولات تسبیح فیروزه روی لینک کلیک نمایید.

 

 

 

معادن سنگ فیروزه در جهان

 

 

معادن سنگ فیروزه در جهان

 

می توان اذعان داشت که سنگ بسیار زیبا و گران بهای فیروزه، در جهان دارای منابع متعددی است و یکی از منابع آن در کشور ازبکستان بوده که با نام فیروزه ازبکستانی شناخته می شود. با این حال معادن ازبکستان در جهان، جزء معادن مهم سنگ فیروزه محسوب نمی شود. از جمله مهم ترین منابع سنگ فیروزه در دنیا می توان به معادن ایران، تبت، چین و آمریکا و مصر اشاره داشت.  برای اطلاعات بیشتر از طالع بینی انگشتر فیروزه روی لینک کلیک نمایید.

به غیر از معادن فیروزه نیشابور که در شهر نیشابور واقع است، معادن دامغان و کرمان نیز از جمله مهم‌ ترین معادن فیروزه در ایران به شمار می آیند اما به لحاظ تجاری و مالی و همچنین کیفیت سنگ، یکی از با ارزش ترین فیروزه‌ های دنیا به فیروزه نیشابور تعلق دارد.  

 

 

انواع سنگ فیروزه در جهان

 

 

تاریخچه فیروزه در ازبکستان

 

تاریخچه فیروزه اصل در ازبکستان یا استفاده از فیروزه ازبکستانی، مربوط به سال های بسیار دور است. در واقع اگر نگاهی به معماری شگفت انگیز این کشور که در گذشته جزء خاک ایران نیز بوده است بیاندازید متوجه می شوید که تمام آثار باستانی آن در تاشکند و سایر شهرهای آن، به رنگ آبی فیروزه ای مزین شده اند.

 

مسجد ها و آثار باستانی آن نشان می دهد که در گذشته مردم این ناحیه به استفاده از فیروزه ازبکستانی در نقش و نگارهای بناهای خود و همچنین رنگ آبی فیروزه ای علاقه بسیاری داشته اند. شایان ذکر می باشد که استفاده از سنگ گران بهای فیروزه و همچنین رنگ بسیار منحصر به فرد آن، این سنگ را برای بسیاری از کشورها و فرهنگ های مختلف دنیا گران بها و با ارزش کرده است.

 

پادشاهان ایران زمین و مردم ایران بزرگ، مصر باستان، آزتک ها، بین‌ النهرین، دره سند، چین و ... از این سنگ از هزاران سال پیش استفاده کرده اند. به همین دلیل است که قدیمی ترین جواهرات بشر به سنگ فیروزه مزین شده اند. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که احتمالا فیروزه ازبکستانی، فیروزه نیشابوری و .... برای اولین بار از طریق جاده ابریشم به اروپا معرفی شده است.

 

نکته بسیار مهمی که باید درباره فیروزه ازبکستانی بدانید، این است که کاشی های آبی فیروزه ای یکی از نمادهای بسیار مهم شهر سمرقند می باشد و رنگ فیروزه ازبکستانی، نماد جاده ابریشم و کشور ازبکستان است. رنگدانه آبی از کبالت و آرسنیک بوده و همان ترکیبی که برای کاشی ‌های ایران در دوره صفویه به مدت یک قرن وجود داشته است. این موضوع نیز نشان دهنده این است که در گذشته فنون کاشی سازی و مواد میان منطقه ایران و ازبکستان مشترک بوده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر از صادرات فیروزه روی لینک کلیک نمایید.

 

 

تاریخچه فیروزه در ازبکستان

 

 

خواص جسمی سنگ فیروزه ازبکستانی

 

سنگ فیروزه ازبکستانی نیز مانند سایر سنگ های فیروزه در جهان، دارای یک سری خواص بسیار مهم برای سلامتی بدن انسان ها هستند. از جمله خواص مهم سنگ فیروزه ازبکستان می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • افزایش شادی و نشاط در افراد

 

  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان و همچنین سیستم تنفسی

 

  • از بین بردن مشکلات مربوط به قسمت حنجره، تیروئید و گلو

 

  • تقویت قدرت بیان و نفوذ کلام

 

  • بهبود دردهای مزمن مانند سر درد و بدن درد

 

  • بهبود بینایی (اگر در طول روز مدت زمانی را به نگاه کردن به سنگ فیروزه اختصاص دهید، می توانید بینایی خود را بهبود دهید)

 

  • کمک به بهبود بسیاری از بیماری ها

 

  • ایجاد حس آرامش در افراد

 

  • کمک به بهبود بیماری هایی مانند افسردگی

 

  • کمک به بهبود ایجاد استرس و اضطراب در انسان ها

 

 

خواص جسمی سنگ فیروزه ازبکستانی

 

 

 

ویژگی‌ های منحصر به فرد فیروزه ازبکستانی

یکی از سنگ های بسیار زیبای فیروزه، فیروزه ازبکستانی می باشد که البته در دنیا نیز شهرت دارد. همان گونه که در بخش قبل اشاره کرده ایم، رنگ فیروزه ازبکستانی را می تواند در تمام آثار و بناهای تاریخی این کشور دید و به این نتیجه رسید که قدمت استفاده از سنگ فیروزه در این مکان، به سال های بسیار دور باز می گردد. برای اطلاعات بیشتر از شناسایی زنده بودن فیروزه روی لینک کلیک نمایید.

شایان ذکر است که فیروزه ازبکستانی دارای یک سری ویژگی های بسیار منحصر به فرد است که در زیر به بررسی آن می پردازیم:

 

رنگ فیروزه ازبکستانی:

سنگ فیروزه سنگی است که رد طیف رنگ های مختلف وجود دارد. بیشتر رنگ های فیروزه ازبکستانی در طیف آبی و سبز آبی قرار داشته و حتی در مواردی رنگ آبی تیره نیز در آن ها یافت می شود. از جمله نکاتی که باید در این خصوص بدانید به صورت زیر است:

 

  • فیروزه ازبکستانی رنگ هایی از آبی روشن تا تیره دارد که این رنگ ها را می توان در آثار باستانی این کشور به راحتی مشاهده کرد.

 

  • در واقع سنگ ‌های فیروزه با رنگ آبی روشن ارزش کمتری نسبت به سنگ ‌های فیروزه با رنگ آبی تیره دارند.

 

  • هر چقدر که سنگ‌ های فیروزه به سبز تیره متمایل تر گردد، از ارزش بسیار بیشتری نیز برخوردار است.

 

شکل ظاهری فیروزه ازبکستانی:

در واقع شکل ظاهری سنگ های فیروزه بر اساس نوع خاستگاه و همچنین موقعیت قرار گیری معدن ان ها ممکن است با یک دیگر تفاوت های بسیاری داشته باشند. در این راستا نیز باید اشاره داشت که شکل ظاهری فیروزه ازبکستان با سایر فیروزه ها در جهان مانند فیروزه نیشابور تفاوت دارد. از جمله نکات بسیار مهمی که باید درباره ظاهر سنگ فیروزه بدانید، می توان به موارد مهم زیر اشاره داشت:

  • فیروزه به لحاظ ظاهری به دو دسته فیروزه عجمی و فیروزه شجری تقسیم بندی می شوند که جزء گران ترین انواع فیروزه هستند. با این حال ظاهر فیروزه ازبکستان با فیروزه عجمی و شجری متفاوت است.

 

  • فیروزه ‌های دارای رگه از ارزش بیشتری برخوردار هستند که این روزها به دلیل استخراج نادرست آن ها احتمال از بین رفتن و یا انقراض فیروزه‌ های رگه ای نیز وجود دارد.  

 

 

مراکز استخراج و فرآوری فیروزه در ازبکستان

 

کشور ازبکستان کشوری است که دارای معادن طلا و فیروزه بوده و این کشور زیبا و تاریخی، دارای یک معدن طلای بسیار مشهور به نام مورونتائو می باشد. معدن طلای مورونتائو یکی از بزرگ ‌ترین معادن استخراج جواهر در سرتاسر دنیا به شمار می آید و همچنین می توان از آن به عنوان بخش اعظم تولید طلا در این کشور باد کرد. معادن فیروزه در کشور ازبکستان که فیروزه ازبکستانی اصل نیز از آن جا حاصل می شود، در شهرهای مختلف این کشور دیده شده است.

 

ویژگی‌ های منحصر به فرد فیروزه ازبکستانی

 

 

استفاده ‌های فیروزه ازبکستانی در جواهرات

 

فیروزه ازبکستانی یکی از زیباترین انواع فیروزه در جهان است که از آن برای ساخت طلا و انواع جواهرات زیبا استفاده می شود. فیروزه ازبکستانی به دلیل رنگ زیبا و منحصر به فردی که دارد، بر روی بسیاری از زیور آلات مانند انگشتر جای گرفته است. نمونه های تیره رنگ فیروزه ازبکستانی نیز در جهان شهرت دارد و به غیر از ساخت جواهر و زیور آلات، می توان در بناهای تاریخی و حتی مدرن نیز این رنگ های زیبا را مشاهده کرد.

 

 

سخن پایانی

 

در این مقاله از وب سایت کافه طلا سعی کردیم تا به بررسی فیروزه ازبکستانی بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. شما نیز می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سنگ های فیروزه در جهان، به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان و مشاوران مجموعه کافه طلا مشورت فرمایید. حتی برای خرید و فروش انواع سنگ فیروزه اصل، می توانید با مشاوران کافه طلا در ارتباط باشید.

 

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

فرق فیروزه نیشابور با دامغان

فیروزه یکی از سنگ های قدیمی و ارزشمند است که در ایران از معادن مختلفی مانند معادن نیشابور و دامغان استخراج می شود.

تفاوت فیروزه عجمی و شجری

فیروزه انواع مختلفی دارد افرهدی که به این سنگ علاقه دارند می توانند با توجه به ویژگی های ظاهری فیروزه عجمی و شجری تفاوت این دو را پیدا کنند در ادامه به بررسی تفاوت آنها می پردازیم.

فیروزه شجری چیست؟

یکی از سنگ های بسیار زیبا در طبیعت، فیروزه شجری است. به صورت کلی سنگ فیروزه در دو نوع بسیار مشهور فیروزه عجمی و شجری در دنیا یافت می شود و زیبایی منحصر به فردی دارد. در این مطلب به بررسی فیروزه شجری پرداخته ایم.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد