معرفی سنگ اسکاپولیت و رازهای پنهان آن
  • 2024-10-23

معرفی سنگ اسکاپولیت و رازهای پنهان آن

 

یکی از انواع سنگ های زینتی بسیار زیبا سنگ اسکاپولیت است که به دلیل ظاهر منحصر به فرد خود در دنیا شهرت بسیاری دارد. ممکن است نام سنگ اسکاپولیت مانند سایر سنگ های زینتی و قیمتی به گوشتان نخورده باشد اما باید بدانید که این گوهر در دنیا در جواهرات خاص و هم به شکل راف کلکسیونی بسیار زیبا استفاده می شود. برای مشاهده و خرید انواع طلا روی لینک کلیک نمایید.

 

این سنگ شکلی منشوری و مربعی دارد و به همین دلیل است که به اسکاپولیت (یک کلمه یونانی) نام گذاری شده است. باید اشاره داشت که این سنگ جواهر بسیار کمیاب معمولا به رنگ زرد عسلی وجود دارد اما به غیر از این رنگ، در رنگ های خاص  بنفش، نارنجی، صورتی، قهوه ای، خاکستری و یا بی رنگ نیز دیده شده استسنگ اسکاپولیت ظاهری درخشان و زیبا داشته و به همیت دلیل نیز شهرت بالایی دارد.

 

شایان ذکر می باشد که در برخی از مواقع از سنگ اسکاپولیت با نام ورنریت نیز یاد می کنند که بر گرفته از نام کاشف آن است. در این مقاله از وب سایت کافه طلا، قصد داریم تا به بررسی و معرفی سنگ اسکاپولیت و رازهای پنهان آن بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

 

سنگ اسکاپولیت

همان گونه که در بخش مقدمه این مقاله اذعان داشته ایم، سنگ اسکاپولیت یکی از انواع سنگ های زینتی بسیار زیبا و کمیاب می باشد. این سنگ ظاهری بسیار منحصر به فرد دارد و بلوهای آن شکلی مانند ستون به صورت مربع یا مستطیل در کنار یک دیگر قرار گرفته شده اند. رنگ های بسیار زیبای سنگ اسکاپولیت سبب شده است که در برخی از جواهرات خاص یا در کلکسیون های سنگ، این جواهر به چشم بخورد. برای کسب اطلاعات بیشتر از سنگ پیترسیت روی لینک کلیک نمایید.

 

مشهورترین رنگ سنگ اسکاپولیت رنگ زرد عسلی بوده اما در رنگ های بسیار زیبای بنفش، صورتی، نارنجی، قهوه ای، خاکستری و حتی بی رنگ نیز در برخی از نقاط دنیا یافت شده است. از جمله نکاتی که باید درباره سنگ اسکاپولیت بدانید، به صورت زیر است:

 

  • سنگ اسکاپولیت درخششی شیشه ای شکل دارد و به دلیل ظاهر زیبای خود، توجه بسیاری از کلکسیونرها را به خود جلب کرده است.

 

  • اسکاپولیت یک جواهر بسیار نادر و کمیاب است.

 

  • جواهرات ساخته شده با این سنگ دوام بالایی ندارد اما برای افراد کلکسیونر بسیار محبوب است.

 

 

 معرفی سنگ اسکاپولیت و رازهای پنهان آن

 

 

شفافیت سنگ اسکاپولیت

 

به صورت کلی سنگ اسکاپولیت شفافیت بالایی دارد اما در طبیعت شفافیت آن از کم به زیاد (شفاف تا نیمه شفاف) وجود داشته و به دلیل همین شفافیت منحصر به فرد خود نیز از شهرت بالایی برخوردار است. این سنگ در طبیعت به اندازه های مختلفی یافت می شود اما هرچقدر که سنگ بزرگتر باشد، قاعدتا درجه خلوص آن کاهش می یابد (ناخالصی ها درون سنگ بیشتر می گردد).

سنگ اسکاپولیت زمانی که در جواهرات بسیار خاص کلکسیونی مورد استفاده قرار می گیرد، به دلیل صیقل ها و برش هایی که به آن وارد می شود، ظاهری با درخشندگی و شفافیت شیشه پیدا خواهد کرد. از جمله نکات بسیار مهمی که باید درباره ویژگی شفافیت این سنگ بدانید، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • اسکاپولیت های نیمه شفاف از ناسرگی هایی برخوردار بوده در نتیجه دارای تاثیر چشم گربه ای نیز می باشند. این نوع از اسکاپولیت ها بسیار کمیاب بوده و از ارزش بالایی برخوردار است زیرا پدیده ی چشم گربه به راحتی در آن ها دیده می شود.

 

  • برخی از انواع سنگ اسکاپولیت دارای ویژگی به نام شب نمایی نیز هستند.

 

  • در برخی از انواع اسکاپولیت ها ویژگی رنگین کمانی وجود دارد که این سنگ ها حاوی ناخالصی های بسیار خاص هستند و می توانند رنگ های منشوری را نشان دهند.

 

  • اسکاپولیت های رنگین کمانی امکان دارد بی رنگ یا شفاف یا تیره و به رنگ خاکستری باشد و دقیقا مانند اسکاپولیت چشم گربه ای، زیر نور این تاثیر بیشتر نمایان خواهد بود. . برای کسب اطلاعات بیشتر از بهترین انگشتر سنگ برای خانم ها روی لینک کلیک نمایید.

 

 

 

نکات مهم درباره رنگ سنگ اسکاپولیت

 

  • زرد عسلی زیباترین و خاص ترین رنگ سنگ اسکاپولیت است.

 

  • بسیاری از افراد و کلکسیونرها به رنگ های بنفش و صورتی این سنگ نیز علاقه دارند و همچنین باید بیان کرد که اسکاپولیت بنفش روشن ارزشمند ترین نوع این سنگ به شمار می آید.

 

  • سنگ اسکاپولیت چشم گربه ای در رنگ های بسیار خاص و زیبای سبز، قهوه ای و خاکستری کشف شده است.

 

  • سنگ های اسکاپولیت با رنگ های روشن از بیشترین محبوبیت و زیبایی برخوردار می باشند. برای مشاهده انواع و خرید سرویس جواهر  روی لینک کلیک نمایید.

 

 

 

شفافیت سنگ اسکاپولیت

 

 

تاریخچه و کشف سنگ اسکاپولیت

 

از کشف سنگ اسکاپولیت آن قدرها هم زمان زیادی نمی گذرد! ر واقع این سنگ زیبا و خاص برای اولین بار در قرن بیستم میلادی، در فنلاند و برمه کشف شد. بلورهای این سنگ سفید و صورتی و بنفش بود. اما نوع زرد رنگ آن در ماداگاسکار و برزیل کشف شد. پس از کشف این سنگ و بررسی خواص منحصر به فرد آن، بسیاری از جواهرسازان برای ساخت جواهرات کلکسیونی خود، از آن بهره بردند.

 

 

 

ویژگی های فیزیکی سنگ اسکاپولیت

 

  • شکل بلور منشوری و دارای تیغه های ریزدانه

 

  • برخورداری از رنگ های سفید، خاکستری، خاکستری سبز، متمایل به آبی، صورتی، بنفش، زرد عسلی

 

  • برخوداری از میزان شفافیت بالا تا نیمه شفاف

 

  • برخورداری از شکستگی صدفی و نامنظم

 

  • دارای جلای شیشه ‌ای و صدفی شکل

 

  • برخورداری از سیستم تبلور کوادراتیک و در رده‌ بندی سیلیکات

 

  • نداشتن خاصیت مغناطیسی

 

  • برخورداری از منشأ تشکیل پنوماتولیتی

 

 

 

ویژگی های فیزیکی سنگ اسکاپولیت

 

شناسایی سنگ اسکاپولیت

 

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که سنگ اسکاپولیت ظاهری شبیه به سنگ هایی مانند توپاز طلایی، بریل طلایی، بریل زرد و تورمالین دارد. به همین دلیل ممکن است به هنگام برخورد با سنگ اسکاپولیت؛ آن را با سنگ های نام برده شده، اشتباه بگیرند! در این راستا باید اشاره داشت، درست است که به لحاظ ظاهری سنگ اسکاپولیت شبیه توپاز طلایی، تورمالین و ... است، اما میزان سختی اسکاپولیت کمتر از سنگ های نام برده شده می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر از خواص سنگ دانبوریت روی لینک کلیک نمایید.

 

بدین صورت با آزمایشات مختلف و تست های سختی می توان این سنگ را شناسایی کرد. برای اطلاعات بیشتر در زمینه جواهراتی که هر خانومی باید داشته باشد مقاله ای تهیه کردیم برای مطالعه روی لینک کلیک نمایید.

 

در خصوص سنگ اسکاپولیت با خاصیت چشم گربه ای می توان اذعان داشت که این گونه از سنگ ها با چشم غیر مسلح نیز قابل تشخیص می باشد زیرا پدیده چشم گربه ای در این گونه سنگ ها، به صورت کامل قابل رویت است. بنابراین اسکاپولیت های دارای این خاصیت را می توان از سایر سنگ هایی که از لحاظ ظاهری با اسکاپولیت شباهت دارند، جدا کرد.

 

همچنین سنگ زیبای اسکاپولیت از مواد بسیار خاصی تشکیل شده که یکی از آن ها، اولوین یا پریدوت می باشد. اما تشخیص این مواد تشکیل دهنده نیز به تجهیزات آزمایشگاهی بسیار پیشرفته و تست های مختلفی مانند آزمایشات شب نمایی، نوع ترکیب، میزان چگالی، شاخص های انکسار و شکل بلورها و ... دارد.

 

 

 

مکان ‌های اصلی استخراج اسکاپولیت در جهان

 

امروزه سنگ اسکاپولیت در برخی از کشورهای جهان یافت شده است که البته هر کدام دارای کیفیت های متفاوتی می باشد. سنگ های اسکاپولیت از جمله سنگ های بسیار نادر و کمیاب بوده و درجه سختی کمی دارند. با این حال یکی از باکیفیت ترین و سخت ترین انواع سنگ اسکاپولیت در جهان، سنگی است که از کشور تانزانیا استخراج شده است. منابع این سنگ بسیار زیبا و درخشنده نیز در کشورهای برزیل، برمه، کانادا، ایتالیا، کنیا، مکزیک، نروژ و آمریکا قرار دارد. برای مشاهده مقاله فرق بین سنگ برلیان و اتم روی لینک کلیک نمایید.

 

 

 

شناسایی سنگ اسکاپولیت

 

 

کاربردهای اسکاپولیت در جواهرسازی و صنعت

 

همان گونه که بارها در این مقاله بیان کرده ایم، سنگ اسکاپولیت یک سنگ بسیار کمیاب و با ارزش است، اما سنگ معمولی نیست که بتوانید آن را از جواهر فروشی ها پیدا کنید. میزان تقاضای این سنگ نسبت به سایر سنگ های گرانبها و قیمتی کمتر است به دلیل آن که از سختی کمی برخوردار می باشد. با این وجود در برخی از مواقع، در بعضی طرح های بسیار خاص جواهرات می توان آن را مشاهده کرد، به خصوص در سنگ رنگ زرد عسلی و بنفش کم رنگ! این جواهرات قطعا جزء جواهرات کلکسیونی محسوب می شوند.

 

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که سنگ اسکاپولیت بیشتر در جواهراتی مانند گوشواره طلا ، دکمه، آویز یا دکمه سرآستین مورد استفاده قرار می گیرد، به دلیل آن که میزان دوام و سختی آن به اندازه سایر سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی نیست. از جمله نکاتی که باید درباره کاربردهای اسکاپولیت در جواهرسازی و صنعت بدانید، به صورت زیر می باشد:

 

  • سنگ اسکاپولیت به دلیل درخشندگی و زیبایی بیش از حد خود، در کنار فلزاتی مانند طلای زرد و سفید بسیار زیباتر خواهد شد. بنابراین بیشتر جواهرات ساخته شده از این گوهر از طلا می باشند. برای اطلاعات بیشتر در زمینه فرق فیروزه نیشابوری و دامغان رو لینک کلیک نمایید.

 

  • سنگ اسکاپولیت با خاصیت چشم گربه ای، بیشتر ساخت گوشواره های کوژ شکل مناسب خواهد بود اما برای طراحی و ساخت انگشتر مناسب نیست!

 

 

کاربردهای اسکاپولیت در جواهرسازی و صنعت

 

 

چگونه از سنگ اسکاپولیت مراقبت کنیم؟

 

این سوال ممکن است برای بسیاری از شما عزیزان ایجاد شود که چگونه می توان از سنگ اسکاپولیت مراقبت کرد تا مشکلی برای آن به وجود نیاید. به صورت کلی باید اشاره داشت که میزان مقاومت سنگ اسکاپولیت 5.5 تا 6 موس می باشد و باید به درستی و با دقت از آن بهره برد تا زیبایی و درخشندگی آن حفظ شود. برای اطلاعات بیشتر در زمینه سختی سنگ رو لینک کلیک نمایید.

 

نکته حائز اهمیت این است که گرد و غبارهای خانگی که در همه جای دنیا وجود دارد، از کوارتز برخوردار بوده که میزان سختی آن 7 است. بنابراین سنگ اسکاپولیت در گرد و غبار نیز دچار خط و خش می شود. از جمله نکاتی که باید در خصوص حفظ و نگهداری از این سنگ زیبا بدانید، به صورت زیر است:

 

  • برای تمیز کردن و یا پاکسازی اسکاپولیت بهتر است که از آب و صابون و یک پارچه نرم استفاده کنید.

 

  • پس از تمیز کردن سنگ با صابون و آب، باقی مانده صابون را به آرامی از روی سنگ پاک کنید.

 

  • هرگز سنگ اسکاپولیت را در معرض تغییر شدید گرمایی و دمایی قرار ندهید زیرا سنگ آسیب جدی خواهد دید.

 

  • برای پاک کردن و یا تمیز کردن سنگ اسکاپولیت، از انواع شوینده های فراصوتی و بخارشوی استفاده نکنید زیرا سبب آسیب شدید به سنگ خواهند شد.  برای مشاهده مقاله خواص سنگ جید روی لینک کلیک نمایید.

 

  • همیشه قبل از ورزش یا انجام کارهای شدید فیزیکی جواهرات را از دست ها یا گردن و حتی گوش خود در بیاورید.

 

  • سنگ اسکاپولیت به سادگی در تماس با مواد سخت تر خراشیده خواهد شد، به همین دلیل باید بنابراین باید به دور از سایر جواهرات درون پارچه ای نرم داخل جعبه جواهرات نگهداری گردد.

 

 

سخن پایانی

 

در این مقاله از وب سایت کافه طلا سعی کردیم تا به بررسی معرفی سنگ اسکاپولیت و رازهای پنهان آن بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. به همین دلیل برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان در خصوص انواع سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی مشورت فرمایید

 

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

خواص و کاربرد سنگ دانبوریت چیست؟

سنگ دانبورت یک کانی گران قیمت از جنس سیلیکات است که به عنوان یک سنگ جواهری شناخته شده و از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. این سنگ از نظر ظاهری شفاف و درخشان است و می‌تواند مهارت‌های ارتباطی را تقویت و موجب بهبود احساسات شود.

سنگ طلا چیست و روش های تشخیص آن

سنگ طلا جزء کانی‌ها و سنگ‌های ارزشمند و پرکاربردی است که کارایی بسیار زیادی در صنعت پزشکی و الکترونیک دارد. به روش‌های متعددی می‌توان این سنگ را از نمونه‌های دیگر تشخیص و شناسایی کرد، از قبیل بررسی وزن، رنگ، درجه شفافیت و ...

سنگ پیترسیت چیست؟

سنگ پیترسیت یکی از سنگ های بسیار گرانبها و زیبا در طبیعت است که در دسته سنگ های نیمه قیمتی تقسیم بندی می شود. این سنگ زیبا خواص و مزیت های بسیاری دارد که از آن ها می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، تعادل هورمون ها و غدد و همچنین افزایش انرژی مثبت در زندگی افراد اشاره داشت. در این مطلب به بررسی سنگ پیترسیت پرداخته ایم.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد