سختی سنگ چیست؟
  • 2024-09-24

سختی سنگ چیست؟

 

سختی سنگ، یک معیار بسیار عالی برای تشخیص میزان سختی کانی ها و سنگ های مختلف است که توسط فردی به نام فردریک موس مشخص گردید. این فرد سنگ های مختلف را بر اساس میزان سختی درجه بندی کرد. اما بعدها با پیشرفت علم و تکنولوژی شاهد این هستیم که این فرایند به کمک دستگاه های مخصوص و با ابزارآلات پیشرفته و تخصصی انجام می گیرد. برای دریافت مشاوره خرید طلا روی لینک کلیک نمایید.

 

 

تاثیر ترکیب معدنی بر سختی سنگ‌ها

 

مقیاس سختی سنگ بر اساس توانایی یک سنگ یا کانی برای خراشیدن کانی دیگر است. در یک آزمایش بسیار ساده با گرفتن یک ماده و تراشیدن آن روی ماده دیگر، رتبه بندی آن سنگ مشخص می شود. اگر ماده بتواند یک خراش قابل مشاهده روی دیگری ایجاد کند، سخت تر در نظر گرفته می شود.

تاثیر ترکیب معدنی بر سختی سنگ‌ ها  از جمله سنگ طلا بسیار حائز اهمیت است. هر چه این عدد اختصاصی به سنگ بیشتر باشد، کانی سخت تر است. در حالی که عناصر سخت ‌تر از آن زمان کشف شده ‌اند، اما هنوز هم مقیاس اصلی Mohs هنوز به عنوان یک راهنما استفاده می‌شود. برای مشاهده انواع و خرید سرویس طلا روی لینک کلیک نمایید.

 

 سختی سنگ چیست؟

 

مقیاس  Mohs

 

 

البته، به خاطر داشته باشید که درجات مختلفی از سختی و کیفیت در هر نوع سنگ وجود دارد. به عنوان مثال، یک دال گرانیتی را می توان با 6 در مقیاس Mohs رتبه بندی کرد، در حالی که دال دیگری می تواند 8 باشد. همچنین، بسیاری از روش های ساخت و عوامل دیگر در تولید دخیل هستند که سختی واقعی را تعیین می کنند. به طور کلی، مقیاس Mohs راهنمای خوبی است. برای مشاهده مقاله فرق بین سنگ برلیان و اتم روی لینک کلیک نمایید.

 

 

نقش سختی سنگ در انتخاب مصالح ساختمانی

عوامل متعددی می توانند نقش قابل توجهی در سختی سنگ در انتخاب مصالح ساختمانی داشته باشند. وجود مصالح باکیفیت برای ساخت سازه بسیار حائز اهمیت است. دقت در انتخاب این مصالح فوق العاده مهم است و باعث می شود شما بتوانید به اهداف خود راحت تر دست پیدا کنید.

چندین فاکتور اصلی در سختی سنگ تاثیر دارند که عبارتنداز:

 

1. مقاومت

مهم ترین فاکتور در فرایند سختی، مقاومت است که میزان توانایی و پایداری سنگ را نشان می دهد. در شرایط مختلف مثل فشار و کشش یا برش هر چه سنگ مقاومت بیشتری از خود نشان دهد، سخت تر است. برای مشاهده انواع و خرید سرویس جواهر  روی لینک کلیک نمایید.

 

2. دوام

عامل بعدی در انتخاب مصالح ساختمانی جهت بررسی سختی سنگ، دوام و پایداری قطعه موردنظر است که باید در وهله اول بررسی گردد. پایداری یک محصول روی طول عمر آن تاثیر بسزایی دارد. با توجه به اینکه برخی مواد گران و برخی ارزان هستند، لذا دقت در حین انتخاب از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

نقش سختی سنگ در انتخاب مصالح ساختمانی

 

3. هزینه

یک فاکتور به شدت تاثیرگذار هزینه است. هزینه نقش قابل توجهی در خرید مصالح ساختمانی دارد. به همین دلیل توجه بسیار خوبی روی این مسئله داشته باشید.

 

4. حمل و نقل

عامل بعدی در سختی سنگ، فرایند جابه جایی و حمل و نقل آن هاست که باید در نظر گرفته شود. حمل و نقل هم به عوامل متعددی مثل نیروی کار و زمان و تجهیزات وابسته است.

 

5. آب و هوا

برای اینکه بتوانید بهترین مصالح ساختمانی را انتخاب کنید، لازم است در وهله اول آب و هوای آن محل را بسنجید و بر اساس آن تصمیم گیری کنید. مصالح باید با توجه به اقلیم آن منطقه انتخاب شوند.

 

6. مهارت های موردنیاز

در کنار فاکتورهای بالا، داشتن مهارت و تخصص کافی عامل بسیار مهمی است که نیروی کار باید از آن برخوردار باشند. 

 

7. بازیافت

مواد موردنظر شما باید به گونه ای انتخاب شوند که توانایی بازیافت مجدد را داشته باشند. 

 

کاربرد سختی سنگ در مهندسی و معماری

 

کاربرد سختی سنگ در مهندسی و معماری

 

امروزه با پیشرفت علم و فناوری خارج سازی سنگ ها آسان تر شده و ما می توانیم به راحتی کاربرد آن ها را در مهندسی و معماری بررسی کنیم. هر سنگ خصوصیات و قابلیت های منحصربه فرد خود را دارد که مهارت شما در تشخیص آن از اهمیت بالایی برخوردار است. مهم ترین ویژگی که باید در وهله اول در سنگ موردنظر خود پیدا کنید، مقاومت و دوام بالای آن است که تقش تاثیرگذاری در انتخاب آن دارد.

 

سختی مقاومتی است که یک سنگ قیمتی یا مواد دیگر در برابر خراشیدگی یا سایش ارائه می دهد. برای عموم مردم (و متاسفانه بسیاری از جواهرسازان) سختی فرایندی است که به واسطه آن سنگ های قیمتی را شناسایی می کنند. ایده اصلی سختی این است که اگر یک نقطه تیز یا لبه ای از ماده سخت تر روی سنگ نرم تر کشیده شود، سنگ سخت تر سنگ نرم تر را خراش می دهد. 

 

بنابراین الماس یاقوت را خراش می دهد، یاقوت سرخ توپاز را خراش می دهد، توپاز کوارتز را خراش می دهد و غیره. سختی به استحکام پیوندهای بین اتم ها در سنگ مربوط می شود. اگر پیوندها نسبتاً محکم باشند، خراشیدن سنگ به دلیل مقاومتی که در برابر پاره شدن تعداد زیادی اتم توسط نقطه سختی ایجاد می کند، نسبتاً دشوار است. برای اطلاعات بیشتر در زمینه جواهراتی که هر خانومی باید داشته باشد مقاله ای تهیه کردیم برای مطالعه روی لینک کلیک نمایید.

 

یک سنگ قیمتی ممکن است بسیار سخت اما نسبتاً شکننده باشد. اگر یک ضربه سخت و موازی به آن زده شود، حتی الماس نیز به راحتی می شکافد. سنگ های قیمتی شکننده تر، مانند زمرد یا زیرکون، ممکن است بدون دریافت ضربات شدید شکسته شوند. زیرکون و زمرد سخت هستند، اما در مقیاس چقرمگی نسبی کم هستند، بنابراین سختی فقط به مقاومت در برابر خراش بستگی دارد، نه با مقاومت در برابر شکست. 

 

کاربرد سختی سنگ در مهندسی و معماری بدین شرح است:

 

1. قابلیت نماکاری ساختمان

2. پوشش دهی دیواره های داخلی یک ساختمان

3. استفاده از سنگ در کف سازی

4. مناسب برای زیباسازی و دکوراتیو

 

 

روش های آزمایشگاهی برای تعیین سختی سنگ

 

آزمایش های دقیق نشان می دهد که سختی هر ماده کریستالی ممکن است در سطوح مختلف کریستالی متفاوت باشد. حتی ظاهر یک کریستال ممکن است در هنگام خراشیدن در جهات مختلف، تفاوت سختی را نشان دهد. این را می توان با یک تکه چوب مقایسه کرد که سختی متفاوتی نشان می دهد.

مهم است که به یاد داشته باشید که یک سنگ تراش خورده ممکن است تغییرات سختی را در وجوه مختلف و در جهات مختلف در یک وجه نشان دهد. تغییرات جزئی در سختی انواع مختلف یک گونه نیز یافت می شود. 

 

• محدودیت های سختی

 

قبل از در نظر گرفتن کاربرد تست های سختی برای شناسایی گوهر، ضروری است که ارزش نسبی آنها را روشن کنیم. تست ‌های سختی در روزهای قبل از توسعه آزمایش‌ های نوری با دقت بالای فعلی مفید بودند. اگرچه سختی هنوز در شناسایی گوهر کاربرد محدودی دارد، اما در بیشتر موارد با روش های مثبت تری جایگزین شده است که احتمالاً نمی تواند به سنگ آسیب برساند.

 

بنابراین تست های سختی برای شناسایی سنگ های وجهی مهم هستند. با این حال، آنها هنوز هم در هنگام آزمایش یک سنگ قیمتی آبی و مات گاه به گاه و در آزمایش مواد مختلف، کاربردهای محدودی دارند. روش های مختلف آزمایشگاهی برای تعیین سختی سنگ عبارتنداز:

 

1. سختی فرو روندگی

 

2. سختی واجهشی

 

3. سختی سایشی

 

4. تراش پذیری

 

 

عوامل موثر بر سختی سنگ و تغییرات آن در طبیعت

 

عوامل موثر بر سختی سنگ و تغییرات آن در طبیعت

 

هر سنگ کیفیت مخصوص به خود را دارد، اما عوامل متعددی می توانند بر سختی آن سنگ تاثیرگذار باشند. فاکتورهای زیر مهم ترین و اصلی ترین عوامل بر سختی سنگ و تغییرات آن در طبیعت هستند:

 

1. فرایند خشک کردن

این فرایند به معنی حذف رطوبت از سنگ است. این کار را باید بلافاصله بعد از استخراج سنگ انجام دارد.

 

2. فرایند جذب آب

جذب آب به دو عامل میزان درصد رس و هوازدگی وابسته است. وجود حفرات در ساختار سنگ هم تاثیر زیادی روی جذب آب دارند. هر چقدر این حفرات پیوستگی بیشتری با هم داشته باشند، جذب آب بالطبع بیشتر خواهد بود. 

 

3. فرایند تخلخل

تخلخل بر کیفیت سنگ موردنظر شما تاثیر می گذارد. از این فاکتور برای مقاومت و ارزیابی سختی سنگ استفاده می کنند. مطالعات مختلف نشان داده است که در بین سنگ های مختلف، ماسه تخلخل بیشتری دارد.

 

4. فرایند مقاومت مکانیکی

عواملی که روی شکل سنگ تاثیرگذار هستند به دو دسته عوامل درونی و بیرونی تقسیم بندی می شوند. وجود انجماد و ذوب باعث ایجاد فشار زیاد روی سنگ می شود و موجب می شود سنگ مقامت مکانیکی بالایی داشته باشد.

 

5. فرایند دانسیته

دانسیته نسبت جرم به حجم یک ماده است که با افزایش تخلخل و میزان هوازدگی هم ارتباط دارد. یک فاکتور بسیار خوب برای بررسی سختی سنگ است.

 

6. فرایند ترکیب کانی شناسی

کانی های ترکیب شده با سنگ ها در پایداری و مقاومت آن سنگ نقش مهمی دارند. با این حال بسیاری از کانی ها هم هستند که برای سنگ مضر بوده و می تواند آسیب زیادی به آن وارد کنند.برای مشاهده انواع و خرید انگشتر سنگ روی لینک کلیک نمایید.

 

7. فرایند هوازدگی

هوازدگی یعنی تغییراتی که سنگ در آن شرایطی را برای سازگار شدن با محیط تحمل می کند. فعالیت های بیولوژیکی باعث ضعیف شدن سنگ می شود.

 

8. فرایند شوره زدگی

در این فرایند، نمک های موجود در سطح سنگ مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد. نمک ها به دلیل تبخیر به صورت بلورهای سفید یا شوره در سطح سنگ ایجاد می شوند و این فرایند را ایجاد می کنند.

 

 

سخن پایانی

در مجموع، سختی سنگ به فاکتورهای متعددی بستگی داشت که در بالا به آن اشاره کردیم. می توانید بسته به محیط و اقلیمی که سنگ در آن قرار دارد، نوع مصالح خود را انتخاب نمایید. برای دریافت مشاوره با کارشناسان کافه طلا روی لینک کلیک نمایید.

 

منبع

 

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

چگونه از سنگ یشم نگهداری و آن را تمیز کنیم؟

در هنگام استفاده از نگین یا سنگ در انواع جواهرات باید مراقبت های لازم را انجام دهیم تا ضربه‌ای به این اکسسوری گران بها وارد نشود. در ادامه شما را با چند روش نگهداری و مراقبت از سنگ یشم آشنا می‌کنیم.

خواص سنگ دلربا و کاربرد آن در طراحی جواهرات

سنگ دلربا یکی از نایاب ترین و زیباترین انواع سنگ ها در طبیعت است که زیبایی بی حد و مرزی دارد و می تواند به عنوان یک سنگ خاص در جواهرات مورد استفاده قرار گیرد. در این مطلب به بررسی خواص سنگ دلربا و کاربرد آن در طراحی جواهرات پرداخته ایم.

چرا الماس گران قیمت ترین سنگ جهان است ؟

سنگ الماس یکی از زیباترین سنگ های زینتی در دنیاست که به دلیل رنگ و کیفیت و خواصی که دارد از ارزش بسیاری برخوردار است. سنگ الماس گران قیمت ترین سنگ در دنیاست. در این مطلب به بررسی این موضوع پرداخته ایم که چرا سنگ الماس گران قیمت ترین سنگ در دنیاست.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد