انگشتر توپاز چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
  • 2024-05-11

انگشتر توپاز چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

قطعاً زمانی که برای اولین بار نام توپاز را شنیدید، این سوال به ذهنتان خطور کرده است. توپاز سنگی شیک و متفاوت است که علی رغم زیبایی و جذابیت فوق العاده ای که دارد، در میان مردم به شهرت زیادی نرسیده است؛ اما مطمئناً اگر این انگشتر را بشناسید، خواص آن را متوجه شوید و زیبایی آن را مشاهده نمایید، شیفته آن خواهید شددر این مقال قصد داریم یک معرفی کامل در مورد سنگ توپاز و انگشتر آن و همچنین ویژگی آن در اختیار شما قرار دهیم.

خواص انگشتر توپاز چیست؟

توپاز از نظر علمی دارای خواص گوناگونی است. همانطور که گفته شد، نحوه تولید این سنگ با سایر سنگ ها تفاوت دارد. مواد معدنی و فلزات درون توپاز و همچنین انرژی که از هسته مرکزی زمین با خود به همراه دارد، کوهی از امواج مثبت را در این سنگ قرار داده اند.

بسیاری از مردم دنیا، توپاز را نماد شادی و اقبال می دانند. این سنگ با انرژی مثبتی که از خود ساطع می کند، در چاکرای هفتم، سوم و چهارم یعنی سر، شکم و قلب تاثیر می گذارد. به صورت کلی، افزایش انرژی، دوری از افسردگی، آرامش عصبی و تقویت قلب را می توان از خواص این انگشتر دانست.

توپاز چگونه تشکیل می شود؟

وقتی گدازه یا ماگما مذاب خنک و جامد می شود به سنگ آذرین تبدیل می شود. در داخل این ماده جامد  به مرور زمان به انواع سنگ هایی از جمله، گرانیت ، پگماتیت ، بازالت و بسیاری دیگر تبدیل می شود ، حفره ها و شکاف هایی وجود دارد.

در این شکاف ها است که فعالیت حرارتی باعث ایجاد کریستال می شود در طی چندین میلیون سال مواد معدنی فلوریت ، کاسیتریت  روی همدیگر اضافه می شوند تا در نهایت سنگ توپاز به وجود آید.

در طبیعت ، برخی از بزرگترین کریستال های کشف شده تابه امروز توپاز هستند ، که اغلب در قطعات بی عیب و نقص ، مناسب برای سنگه ای قیمتی چند وجهی هستند. بیشتر این سنگ ها به طور طبیعی بی رنگ یا سفید می باشند اما به دلیل ناخالصی ها ، معمولاً کروم ، ممکن است چندین رنگ مختلف را ایجاد کنند.

انواع مختلف توپاز کدامند؟

این سنگ قیمتی جلای شیشه ای دارد و به رنگ های زرد، صورتی، نارنجی، آبی، سبز و بی رنگ در طبیعت وجود دارد. به علت تفاوت میزان آهن و کرومیوم موجود در ساختار هر کدام از آن ها  این سنگها رنگهای متفاوت دارند؛ به این معنی که توپاز خالص کاملاً بی رنگ یا آبی بسیار کم رنگ است.

همه ی رنگ های این سنگ زیبایی خاص خود را دارند اما صورتی را می توان مرغوب ترین و کمیاب ترین رنگ توپاز دانست. توپازهای صورتی و قرمز در سایز بالای 10 قیراط بسیار کمیاب هستند.

این در حالی است که توپاز امپریال به رنگ گیلاسی (صورتی نارنجی) در قیراط بالای 20 تقریباً نایاب محسوب می شوداما از آن طرف، نوع بی رنگ و آبی این سنگ حتی در اندازه های بالای 1000 قیراط هم یافت می شود. نوع طلایی توپاز نیز جزو گران ترین انواع توپاز است و در حدود صد دلار در قیراط ارزش دارد

بعضی توپازهای قهوه ای مایل به زرد، وقتی زیر نور خورشید قرار بگیرند به تدریج رنگ آنها  مات می شود. توپاز قرمز و بنفش نیز از دیگر انواع کمیاب توپاز هستند و محبوب ترین رنگ توپاز هم آبی است.

رنگ سنگ های توپاز

توپاز سنگی است که طیف وسیعی از رنگ ها را ارائه می دهد که بسته به ناخالصی های موجود یا روش های درمانی اعمال شده روی سنگ ، می تواند شفاف ، زرد ، نارنجی ، قهوه ای ، صورتی یا آبی باشد.

 

رنگ سنگ های توپاز

 

توپاز آبی

این سنگ آبی رنگ از همه انواع توپازها شناخته شده تر و رایج تر است.این سنگ آبی رنگ طبیعی بسیار کمیاب است. رنگ آن به دلیل نقص در سطح اتمی ساختار بلوری آن می باشد.

بنابراین اکثر سنگ های آبی رنگ  موجود در بازار از نوع توپازهای شفاف هستند که در آزمایشگاه تحت تابش قرار می گیرند و سپس با گرمایش تیمار شده و رنگ آبی به آنها داده می شود. این روش این مزیت را دارد که به سنگ رنگی پایدار می دهد که با گذشت زمان تغییر نخواهد کرد.

توپاز امپریال

رنگ  های قرمز و  نارنجی این نوع  از سنگ ها را توپازهای امپریال می نامنداین سنگ ها کمیاب ترین وگرانترین نوع از این خانواده از سنگ ها می باشند. رنگ آنها به دلیل وجود اتم های کروم در ساختار بلوری آنها می باشد.

توپاز میستیک

این سنگ زیبا یک توپاز طبیعی شفاف است که تحت یک عملیات سطحی ظاهری مشخص و متفاوت از انواع دیگر این سنگ ها پیدا کرده است . شکل ظاهری آن به دلیل رسوب سطحی می باشد، به دلیل سایش و اصطکاک به مرور زمان از بین می رود.

توپازهای زرد و قهوه ای

این سنگ های  زرد و قهوه ای،  رنگ خود را مدیون وجود ناخالصی در ساختار بلوری خود هستند.

توپاز صورتی

این سنگ های  صورتی رنگ  طبیعی  بسیار گران قیمت می باشند ، رنگ آن به دلیل وجود اتم های کروم در ساختار بلوری می باشد.. سنگ های صورتی رنگ ارزان که در  بازار یافت می شود ، با عملیات حرارتی یا پوشش دادن توپازهای معمولی بدست می آیند.

ذخایر و معادن توپاز در جهان

مهم ترین محل های مشهور آن درشنکن اشتاین، معادن کوه های سریلانکا، برمه، برزیل، سلسله جبال اورال در روسیه و قاره استرالیا، کوه های ژاپن، جمهوری مالاگاسی، مکزیک، نیجریه، زیمباوه، نامبیا، آمریکا، ایرلند شمالی، اسکاتلند و انگلستان می باشد. رنگ بلورهای این کانی در ایرلند آبی روشن می باشد.

نگهداری از انگشتر توپاز

توپاز شکاف پذیری زیادی داره، به همین دلیل ممکن است با یک ضربه کوچک خرد شود ،بنابراین بهتر است در یک قاب نگهدارنده به ویژه در حلقه هایی که هر روز استفاده می شود، قرار بگیرد البته همونطور که در بالا اشاره شدسختی توپاز باعث شده که بادوام باشد و به راحتی خراشیده نشود.

برای تمیز کردن توپاز از پارچه ای نرم و آب و صابون استفاده کنید و در آخرتوجه کنید  باقیمانده صابون کاملا پاک شود). شوینده های فراصوتی و بخارشو توصیه نمی شود)
همیشه قبل از ورزش یا انجام کارهای خانه جواهرات رو دربیارید.

توپاز رو جدا از سایر جواهرات نگهداری کنید تا باعث خراش نشود .همچنین بهتراست  در پارچه ای نرم پیچیده و داخل جعبه جواهرات نگهداری شود  .

معنی و نماد سنگ :

توپاز دارای معانی و نمادهای مختلفی است. اغلب با عشق، وفاداری و دوستی همراه است. همچنین گفته می شود که توپاز خلاقیت، تخیل و الهام را ترویج می کند.در برخی از فرهنگ ها، توپاز همچنین برای خوش شانسی، ثروت و رفاه به ارمغان می آورد.

مشخصات سنگ توپاز

توپاز یک سنگ محکم اما شکننده می باشد ، ترکیب شیمیایی این سنگ آلومینیوم فلور و سیلیکات بوده و امکان سنتز مصنوعی آن نیز وجود دارد. سنگ توپاز گوهری شفاف تا نیمه شفاف با ظاهری شیشه ای می باشد. این گوهر دارای ناخالصی های کریستالی و برخی مواقع به شکل ستاره دنباله دار است.

 

مشخصات سنگ توپاز

 

سنگ توپاز به صورت طبیعی پس از سردشدن ماگما تشکیل شده و متبلور می شود و بیشتر با کانی های تورمالین، کاسیتریت، آپاتیت، فلئورین و بریل همراه است. کنار رودخانه ها، ریولیت ها و سنگ های پگماتیت دانه درشت ممکن است حاوی بلورهای این گوهر باشند.

نحوه تشخیص توپاز اصل چگونه است؟

برای تشخیص توپاژ اصل ابتدا باید سنگ هایی که از نظر ظاهری به توپاز شباهت دارند را بشناسید. این سنگ ها عبارت اند از: سافیر مصنوعی، شیشه آبی، اسپینل مصنوعی گاهی اوقات هم با سنگ هایی چون سیترین، آکوامارین، تورمالین، کوارتز قهوه ای اشتباه گرفته می شود.

یک نکته را به یاد داشته باشید که وقتی سنگ کوارتز حرارت ببیند می تواند تغییر رنگ بدهد و انواع بدلی سبز، زرد و رنگ های دیگر تولید و در بازار به عنوان توپاز اصل و طبیعی فروخته می شوند. توپازهای طلایی معمولاً گران تر بوده و بهتر است هنگام خرید توپاز طبیعی از فروشنده شناسنامه این سنگ را درخواست کنید.

تراش دادن سنگ توپاز

ازآنجایی که این سنگ دارای کلیواژ بالایی است معمولاً تراش دادن توپاز بسیار سخت است، بنابراین سوارکردن این سنگ روی پایه ها کاری باظرافت بسیار است، این سنگ دارای سیستم کریستالی ارتورومبیک است و به صورت منشورهای کشیده با مقطع الماس گونه یافت می شود، منشورها معمولاً خطوط عمودی را نشان می دهند، ممکن است این منشورها دارای صفحات متنوع از هرمی، گنبد و پیناکوئید صفحه ای نیز باشند. اکثر کریستال ها نشان دهنده این تورق صفحه ای کامل هستند. همچنین ممکن است به صورت قلوه سنگ های مدور نیز یافت شوند.

تاریخچه سنگ توپاز

در گذشته همه سنگهای زرد، قهوه ای و یا سبز رنگ با ارزش را  توپاز می گفتند. نام این سنگ درواقع برگرفته از جزیره توپازوس که اولین بار در آن یافت شده است. این جزیره که در دریای سرخ واقع است امروزه به جزیره سنت جان مشهور است

گفته می شود بیش از 2000 سال است که از این کانی به عنوان گوهری گران بها استفاده می شود و همواره در فرهنگ های روم، یونان و مصر باستان از خواص توپاز به عنوان سنگی جادویی استفاده می شود.

خواص سنگ توپاز :

توپاز به دلیل زیبایی، دوام و مقرون به صرفه بودن، یکی از سنگهای قیمتی محبوب است. این سنگ دارای تعدادی خواص متافیزیکی است، از جمله:

– ترویج عشق و شادی

– افزایش ثروت و رفاه

– محافظت در برابر انرژی منفی

– تقویت خلاقیت و هوش

– افزایش مهارت های ارتباطی

– رفع استرس و اضطراب

– درمان بی خوابی و خوابگردی

– بهبود خلق و خو

– درمان بیماری های پوستی

– کنترل خونریزی و تقویت سلامت در سیستم های غدد بدن

درمان انواع بیماری ها و اختلالات از جمله نقرس

– درمان عفونت ها

 

خواص سنگ توپاز

 

در نهایت با توجه به خواص و شناختی که از این سنگ به دست آوردید می توانید آن را در انواع جواهرات طلا و نقره خود به کار ببرید. 

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

جواهرات

جواهرات از جمله زیورالات قیمتی هستند که از گزشته تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته اند. این زیورالات له انواع انگشتر، دستبند، گردنبند، گوشواره و ... اطلاق می شود که از جنس طلا یت نقره بوده و اصولا با سنگهای گرانقیمت تزیین شده اند.

نقره چیست؟

نقره یکی از فلزهای ارزشمند یافت شده در طبیعت است که تاریخچه پیدایش ان به قرنها قبل بازمی گردد. کاربرد این فلز در صنایع مختلف همچنین در تولید انواع زیورالات باعث شد انسان ها از گزشته تا به امروز توجه ویژه ای به این فلز داشته باشند.

انواع نگین در جواهرات

سنگ ها و نگین های قیمتی، سنگ ها و مواد معدنی مهم در صنعت جواهرسازی هستند. درک تمایز بین سنگ‌ های قیمتی از اهمیت بالایی برخوردار بوده؛ لذا سعی کنید با شناخت آن ها آگاهی و اطلاعات خود را در این حوزه بهبود بخشید.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد