راهکارهای تشخیص یاقوت اصل از بدل
  • 2024-05-25

راهکارهای تشخیص یاقوت اصل از بدل

شرقی ها بر این باورند که یاقوت قطره ای از خون از قلب مادر زمین است و هندوها آن را راتنایاکا (ارباب جواهرات) یاقوت کبود می نامند. قرن ها پیش در هند، گوشواره های یاقوتی خیره کننده یکی از محبوب ترین جواهرات بود.

در چین، وضعیت ماندارین با رنگ یاقوت موجود در انگشتر او تعیین می شد و کسانی که نگین قرمز داشتند در میان بزرگان چهره اصلی به شمار می رفتند.

این گوهر گرانبها محبوبیت خود را تا به امروز حفظ کرده و به سنگ عاشق معروف است، اما با فناوری های جدید، نمونه های تقلبی از این نگین وارد بازار شده و تشخیص یاقوت اصلی را دشوار کرده است. در این مقاله این موضوع را به طور کامل برای دوستداران طلا و جواهر بررسی می کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

انواع یاقوت سرخ

به طور کلی یاقوت ها را می توان به سه نوع طبیعی، مصنوعی و بدلی طبقه بندی کرد. هنگام خرید یک یاقوت یا هر سنگ قیمتی دیگری، ممکن است با این سه اصطلاح روبرو شوید. یاقوت ها یک سنگ قیمتی هستند، اما در گذشته کمتر تقلب می شد و نیازی به شناسایی یاقوت های اصلی نبود.

اگر از اصالت سنگی که می خواهید بخرید مطمئن هستید، عالی است. اما مشکل از زمانی شروع می شود که آنها سعی می کنند یک سنگ تقلبی را به عنوان سنگ واقعی بفروشند. اینجاست که باید هوشیار باشید و بتوانید با افتخار یاقوت واقعی را از یاقوت تقلبی تشخیص دهید. به همین دلیل است که باید با این سه اصطلاح آشنا شوید و آنها را به طور کامل درک کنید.

یاقوت طبیعی

یاقوت های اصیل از طریق فرآیند های زمین شناسی طبیعی تشکیل می شوند. این فرآیند طی میلیون ها سال اتفاق افتاده است و برای استخراج این سنگ های قیمتی به تجهیزات پیشرفته ای نیاز است.

این سنگ طبیعی از کوراندوم ساخته شده است، همان عنصری که یاقوت را می سازد. اما دلیل رنگ قرمز آن وجود مقادیر زیادی کروم در زمان تشکیل سنگ است. یاقوت های طبیعی بسیار با ارزش و گران هستند.

یاقوت مصنوعی

یاقوت های مصنوعی، یاقوت هایی هستند که برخلاف نوع طبیعی، توسط انسان در آزمایشگاه ایجاد می شوند. این نوع یاقوت کبود از نظر شیمی، درخشندگی و ساختار مشابه یاقوت کبود طبیعی است. این یاقوت ها تقلبی نیستند، آنها فقط ساخته دست بشر هستند. در حالی که یاقوت های طبیعی میلیون ها سال طول می کشد تا یاقوت های مصنوعی شکل بگیرند، یاقوت های مصنوعی را می توان در عرض چند ماه تولید کرد.

از آنجایی که این سنگ ها در یک محیط کاملاً کنترل شده با استفاده از مجموعه ای از دستورالعمل ها تولید می شوند، چیزی که به دست می آورید یک محصول با کیفیت است.در واقع یاقوت های طبیعی دارای لکه ها و عیوب جزئی هستند، اما یاقوت های مصنوعی کاملا بی عیب و نقص هستند.

همچنین از آنجایی که این سنگ ها در زمان کوتاهی تولید می شوند، می توانند قیمت رقابتی تری داشته باشند. یاقوت های مصنوعی یک گزینه مقرون به صرفه برای کسانی است که بودجه لازم برای خرید یاقوت طبیعی را ندارند، اما همچنان خواهان محصولی با کیفیت هستند.

یاقوت تقلبی

یاقوت تقلبی در واقع سنگی شبیه یاقوت اصلی است و از نظر فیزیکی و شیمیایی کاملاً با نوع طبیعی خود متفاوت است. این سنگ ها اغلب دوام و ارزش کمتری دارند.

شما نمی خواهید برای یک یاقوت طبیعی یا مصنوعی بیشتر از یک یاقوت تقلبی هزینه کنید. بنابراین توجه به این موضوع در هنگام خرید بسیار مهم است و به راحتی می توان یاقوت های اصلی را از یاقوت های تقلبی تشخیص داد و از نظر شیمیایی تفاوت زیادی با نوع طبیعی خود دارد.

خرید یک یاقوت تقلبی ایرادی ندارد، اما پول زیادی برای آن پرداخت نخواهید کرد. البته کلاهبرداران همیشه آنقدر باهوش هستند که تشخیص اصل یا جعلی بودن یاقوت آسان نیست.اما با مطالعه و کمک گرفتن از افراد متخصص از یک یاقوت واقعی دور نخواهد بود.

ویژگی های یاقوت در شناخت یاقوت اصلی

یاقوت یکی از جواهرات کمیاب و یکی از گرانبهاترین سنگ های موجود در طبیعت است. این رنگ خارق‌العاده از قرمز تیره تا روشن مانند تمشک رسیده، دارای سختی فوق‌العاده‌ای مانند الماس و درخشندگی غیرقابل توصیفی است.

 

ویژگی های یاقوت

 

مهمترین ویژگی یاقوت، رنگ آن است و شفافیت در رتبه دوم قرار دارد. تقریباً غیرممکن است که یاقوتی با وزن بیش از 3 قیراط پیدا کنید. همچنین اجزای داخل یاقوت مانند اثر انگشتی است که اصالت آن را ثابت می کند و زیبایی و منحصر به فرد بودن هر سنگ را نشان می دهد. اینها راه هایی هستند که از طریق آنها می توانید یک یاقوت اصیل را شناسایی کنید که در ادامه به تفصیل توضیح خواهیم داد.

شناسایی انواع یاقوت ها در تشخیص یاقوت های واقعی

به طور سنتی، در متون ادبی گذشته، هند به عنوان سرچشمه تمام یاقوت های جهان معرفی شده است. اما باکیفیت ترین، شفاف ترین یاقوت با بهترین رنگ متعلق به کشور برمه است که گاهی بیشتر از یک الماس ارزش دارد.

یاقوت سرخ و یاقوت کبود هر دو از خانواده کوراندوم هستند و از یک ماده معدنی ساخته شده اند، اما رنگ های متفاوتی دارند.یاقوت از یاقوت کبود نرمتر است که ممکن است برای شما کمی عجیب باشد. شناخت مشخصات ظاهری یکی از راه های تشخیص یاقوت اصلی است.

کمیاب ترین یاقوت سرخ، یاقوت ستاره ای است که به آن خون کبوتر یا خون فاخته نیز می گویند، زیرا رنگ آن شبیه خون این دو پرنده است. این رنگ قرمز خالص با رگه هایی از بنفش است و در سایه بهتر دیده می شود. اگر به این یاقوت بی نظیر نگاه کنید، شکل ستاره ای را در آن خواهید دید. یک ستاره شش پر کاملا متقارن است.

یکی از راه های تشخیص یاقوت ستاره ای این است که وقتی سنگ را جلوی چشم خود حرکت می دهید، مرکز ستاره نیز حرکت می کند. این پدیده معمولا در یاقوت های کوچکتر با وزن کمتر از سه قیراط مشاهده می شود.

یاقوت در کیفیت بسیار پایین یافت می شود. بیشتر اوقات سنگ ناقص است و شش ضلعی های ستاره نامتقارن هستند. یاقوت های ستاره ای معمولاً یک برش مخلوط داده می شوند که به شکل بیضی است، اما می تواند دایره ای یا اشکال دیگر نیز باشد.

اگرچه بهترین یاقوت ها از منطقه موگوک برمه استخراج می شوند، اما یاقوت های زیبایی نیز در تایلند کشف شده است.جایی که امروزه به منبع اصلی یاقوت تبدیل شده است. یاقوت‌های تایلندی کمی تیره‌تر و قرمز تیره و تقریباً بنفش هستند. جزیره سیلونگ که به جزیره جواهرات معروف است، از دیرباز به خاطر یاقوت هایش که رنگ روشن تری دارند، شهرت داشته است.

سنگ‌های مشابه یاقوت

وقتی صحبت از یاقوت بدلی به میان می‌آید، باید حواسمان به سنگ‌هایی باشد که به جای یاقوت شبیه یاقوت هستند. در زیر این سنگ ها را به شما معرفی می کنیم.

شیشه قرمز

این شیشه ها درخشندگی یاقوت اصلی را ندارند و کاملا بی ارزش هستند. شیشه‌های قرمز ارزان است و کمی بیشتر دوام می آورد. همچنین تشخیص تقلبی بودن آنها بسیار آسان است. برای تشخیص یاقوت های واقعی از شیشه‌ های قرمز، کافی است آن ها را در مقابل یک منبع نور بگیرید و به ساختار و ظاهر آن ها با دقت نگاه کنید. علائم تقلبی بودن آن خیلی سریع ظاهر می شود.

گارنت

گارنت یک سنگ قرمز باستانی است که اغلب در جواهرات استفاده می شود. اگر بخواهیم منصف باشیم باید بگوییم که گارنت سنگی زیبا و قیمتی است و می توان از آن جواهرات زیادی درست کرد.اما این سنگ به راحتی در دسترس است و قیمت پایینی دارد. گارنت از مواد معدنی سیلیکات تشکیل شده و رنگ آن تیره تر از یاقوت است.

ماندگاری این سنگ بسیار کم بوده و دارای رتبه‌بندی Mohs 6.5 – 7.5 نسبت به یاقوت 9 می باشد. گارنت از نظر ظاهری جذابیت یاقوت را ندارد و فاقد درخشندگی می باشد. به این ترتیب، به راحتی می توان یک یاقوت اصیل را از گارنت تشخیص داد، یک سنگ قرمز قدیمی که اغلب در جواهرات استفاده می شود.

کامپوزیت یاقوت

این ماده با استفاده از یاقوت طبیعی کم کیفیت همراه با شیشه ساخته شده است. اتفاقی که می افتد این است که ناخالصی هایی مانند مواد معدنی از یاقوت پاک می شود و حفره هایی باقی می ماند که با شیشه مذاب پر شده است.

این فرآیند می تواند اندازه سنگ را افزایش دهد و آن را به سنگ قیمتی سودآور برای جواهرسازان تبدیل کند. متأسفانه، یاقوت های کامپوزیت اغلب به عنوان یاقوت واقعی ارائه و فروخته می شوند. بنابراین، هنگام شناسایی یاقوت اصلی به این موضوع توجه کنید.

چگونه یک یاقوت اصلی را بشناسیم

یاقوت بر اساس وزن خود می تواند یکی از گران قیمت ترین جواهرات رنگی باشد. به همین دلیل کلاهبرداری های زیادی در این زمینه وجود دارد و تشخیص یاقوت اصلی دشوار است.

در نهایت، بهترین کار این است که سنگ را نزد یک جواهرساز مجاز ببرید. البته شما می توانید با مشاهده رنگ یا سختی یاقوت در خانه درباره اصالت آن قضاوت کنید. برای این منظور از ذره بین با بزرگنمایی 10 استفاده کنید تا بتوانید به راحتی آن را از نزدیک و با دقت بررسی کنید.

شناسایی یاقوت اصلی با روش های ساده در خانه

برای شناسایی یاقوت واقعی، رنگ یاقوت و درخشندگی آن را بررسی کنید. یاقوت های طبیعی به رنگ قرمز تیره هستند و درخشندگی زیبایی دارند، اما یاقوت های تقلبی اغلب روشن، ظاهری کدر و رنگ روشن ندارند. اگر رنگ قرمز آنها خیلی تیره است، احتمالا به جای یاقوت، یک گارنت خریده اید. همچنین ارزش یاقوت های تیره از یاقوت های روشن بیشتر است.

 

شناسایی یاقوت اصلی

 

شما باید رنگ ثابت و یکنواختی را در سنگی که دارید ببینید، در حالی که انواع تقلبی به احتمال زیاد دارای لکه های ناهموار خواهد بود. اگر یاقوت مورد نظر کمی برق زد، شک کنید که واقعی است، زیرا یاقوت های واقعی مانند چراغ راهنمایی می درخشند.

برای شناسایی یاقوت اصلی، آن را با خرده های شیشه قرمز مقایسه کنید. یاقوت سرخ و یاقوت کبود معمولا با تکه های شیشه ضرب می شوند. بنابراین اگر لیوان و یاقوت شبیه هم هستند، ممکن است فقط دو تکه شیشه قرمز در دست داشته باشید.

سعی کنید سطح یاقوت را خراش دهید. یک یاقوت واقعی بسیار سخت است و نمی توان آن را با میخ یا حتی سکه خراش داد. پس از آن، اگر احساس کردید که سطح یاقوت خراشیده شده است، به احتمال زیاد با یاقوت تقلبی سر و کار دارید. فقط الماس ها می توانند یاقوت ها را خراش دهند. یاقوت های مصنوعی به اندازه یاقوت های واقعی دوام نمی آورند.

یک راه برای تشخیص واقعی بودن یاقوت این است که ببینیم آیا سطوح دیگر را خراش می دهد یا خیر. سنگ را به آرامی روی یک سطح سخت و صاف مانند چینی یا سرامیک یا یک تکه شیشه شفاف بکشید. اگر یاقوت واقعی باشد، آن سطوح را خراش می دهد.

شناسایی یاقوت اصلی با مشاوره جواهرساز

مطمئن ترین راه برای شناسایی یک یاقوت واقعی این است که سنگ را نزد یک جواهرفروش ببرید.از یک جواهرساز حرفه ای بخواهید که به این جواهر نگاه کند.

او می تواند به شما بگوید که یاقوت واقعی است یا نه. به دنبال یک جواهرساز معتبر در شهر خود باشید. قبل از آن اگر می توانید نظر مشتریان او را جویا شوید و ببینید که آیا از کار او راضی هستند یا خیر.

از او بخواهید سنگ را ارزیابی کند. یک جواهرساز می تواند یاقوت را ارزیابی کند و به شما بگوید که چقدر ارزش دارد. خریداران ممکن است کم و بیش برای این جواهر بپردازند، اما این تخمین تخمین خوبی از ارزش سنگ است، فقط یک گوهرشناس می تواند یک یاقوت واقعی را ارزیابی کند و به شما بگوید که ارزش آن چیست.

برای شناسایی یاقوت اصیل، گواهینامه ای برای آن دریافت کنید. یک جواهرساز معتبر می تواند به شما تایید رسمی بدهد که یاقوتی که دارید اصل است.

این سند زمانی که قصد فروش آن را دارید به عنوان مدرک قانونی عمل خواهد کرد. یک کپی از گواهی تهیه کنید و آن را در مکانی امن و مخفی نگهداری کنید. اگر قصد دارید یاقوت را به عنوان میراث خانوادگی نگهداری کنید، حتماً گواهی یاقوت را در جایی نگه دارید زیرا اگر گواهی داشته باشد ارزش آن بسیار بیشتر است.

شناسایی یاقوت اصلی با استفاده از ذره بین قوی

یاقوت را با ذره بین یا میکروسکوپ 10 برابری بررسی کنید. اگر خودتان به ابزار مناسب دسترسی ندارید، از یک دوست یا آزمایشگاه کمک بخواهید. در غیر این صورت به جواهر فروش مراجعه کنید.

برای شناسایی یک یاقوت واقعی، به دنبال عیوب کوچک و میکروسکوپی باشید که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. یک یاقوت واقعی دارای عیوب کوچک قابل مشاهده است. اما یاقوت های مصنوعی همیشه بی عیب و نقص هستند. عیوب طبیعی آنقدر کوچک هستند که ایجاد مصنوعی آنها بسیار دشوار است.

در صورت مشاهده هر گونه حباب سوراخ شده با یاقوت تقلبی روبرو هستید. به دنبال عیوب به غیر از حباب باشید. عیوب خارجی عبارتند از: خراش، سوراخ و لکه های کوچک. عیوب داخلی عبارتند از: هاله، سوراخ، بریدگی، طیف رنگی ناهمگون، اثر انگشت، ترک، شکاف و غیره.

کلام اخر

در این مقاله سعی داریم ضمن معرفی مختصری از یاقوت‌ها و ویژگی آن، روش شناسایی منشا یاقوت را توضیح دهیم. همان طور که گفته شد، برخی از روش های آزمایش یاقوت خام را می توان در خانه انجام داد، در حالی که برخی دیگر به تجهیزات و ابزار ویژه نیاز دارند.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

یکی از با کیفیت ترین و زیباترین انواع یاقوت در جهان، به یاقوت سریلانکا مشهور است. این نوع از سنگ یاقوت به دلیل اندازه، شکل و رنگ خاصی که دارد؛ شهرت بسیار بالایی داشته و می توان آن را بر روی زیور آلات مشهور دنیا مشاهده کرد. در این مقاله به بررسی تاریخچه و مشخصات یاقوت سریلانکا پرداخته ایم.

یاقوت زرد از جمله سنگهای قیمتی و زیباست که علاوه بر زیبایی منحصر به فرد خواص متعددی نیز دارد به همین جهت بسیار مورد توجه قرار گرفته و نگین اکثر زیورالات است.

یاقوت معروف برمه از یکی از مناطق معروف میانمار استخراج می شود که زیبایی منحصر بفردی دارد و بسیار مشهدر است.

یکی از انواع سنگ های قیمتی که در ساخت جواهر و زیور آلاتی مانند انگشتر و گردنبند و ... کاربرد دارد، سنگ یاقوت برمه می باشد. نام گذاری یاقوت برمه به دلیل آن است که در این منطقه سنگ های اصل و گران بهای یاقوت وجود دارد. در این مقاله به صورت کامل به بررسی سنگ یاقوت برمه و انگشتر آن پرداخته ایم.

انگشتر مردانه یاقوت کبود از طراحی بسیار جذابی برخوردار است که آقایان را به ظاهری آراسته و درخورد شرکت در جلسات رسمی و مهمانیهای مجلل می کند. انگشتر مردانه با رکاب طلای سفید از از رکاب و تاجی پهن برخوردار است که از مشخصه های اصلی انگشتر مردانه است.

از سنگ یاقوت سرخ چه می دانید؟ یکی از سنگ های گران قیمت که بر روی جواهرات به کار می رود سنگ یاقوت سرخ است، این سنگ از خواص و ویژگی های خاصی برخوردار است که همواره مورد توجه مخاطبان قرار می گیرد. به راستی از سنگ یاقوت سرخ چه می دانید؟

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد