خواص سنگ دلربا و کاربرد آن در طراحی جواهرات
  • 2024-05-27

خواص سنگ دلربا و کاربرد آن در طراحی جواهرات

شاید شما نیز نام سنگ دلربا را شنیده اید و یا درباره آن اطلاعاتی دارید. سنگ دلربا می تواند در جواهرات مختلف به زیبایی هرچه تمام تر بدرخشد و خود نیز یکی از زیباترین سنگ های موجود در طبیعت است و به لحاظ فراوانی، از جمله نایاب ترین انواع ستگ در طبیعت به شمار می آید. در واقع این سنگ از جذابیت بسیار زیادی برخوردار است و همچنین در زیر نور، زیبایی آن دو چندان می شود.

استفاده از سنگ دلربا بر روی جواهرات، مربوط به سالیان بسیار دور است و از همان زمان نیز این سنگ خاص و زیبا به عنوان یک جواهر و گوهر بسیار مشهور مورد استفاده قرار می گرفت. شایان ذکر می باشد که از جمله ویژگی های بسیار خاص این سنگ چشم نواز، درخشندگی فوق العاده آن است.

البته سنگ دلربا از رنگ بندی فوق العاده ای نیز برخوردار است که در زیبایی اش تاثیر خاصی گذاشته است. شایان ذکر است که رنگ بندی سنگ دلربا اغلب از قرمز، آبی، سبز روشن تا سبز تیره می باشد. رنگ قرمز بیشتر به رنگ قهوه ای شبیه است اما در عرف بازار به قرمز معروف است و رنگ آبی به سورمه ای نزدیک است.

در این مقاله از وب سایت کافه طلا قصد داریم تا به بررسی خواص سنگ دلربا و کاربرد آن در طراحی جواهرات بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

سنگ دلربا، از رنگ بندی خاص تا زیبایی بی حد و مرز آن:

همان گونه که اشاره کرده ایم سنگ دلربا یکی از زیباترین و خاص ترین انواع سنگ ها در طبیعت است که به دلیل زیبایی بی کرانی که دارد، از ان در ساخت جواهرات نیز استفاده می شود و به وسیله آن جواهراتی بسیار منحصر به فرد پدید می آورند.

البته به غیر از زیبایی این سنگ نایاب، خواص خاصی برای سلامت روح و جسم انسان دارد و می تواند به عنوان یکی از پر خاصیت ترین انواع سنگ ها در طبیعت، محسوب گردد.

رنگ بندی بسیار خاص این سنگ سبب شده است تا جواهرات ساخته شده از ان، بسیار زیبا باشد. از جمله نکات بسیار مهمی که درباره رنگ بندی سنگ دلربا باید بدانید، به شرح زیر خواهد بود:

زیباترین رنگ این سنگ از سبز روشن تا سبز تیره است.

رنگ سنگ دلربا به علت وجود عناصر مسکویت کرم دار در کوارتز بی رنگ است. شایان ذکر است که مسکویت کرم دار گونه ای غنی از کروم مسکویت می باشد.

سنگ دلربا اغلب شامل مسکویت کرم دار بوده که در گونه ی سنگ ها و نه مواد معدنی قرار می گیرد.

سنگ دلربا با توجه به ظاهر و ویژگی هایی که دارد، در دسته کوارتز طبقه بندی می شود.

سنگ دلربا گونه ای از کوارتز سبز رنگ شناخته می شود

این سنگ زیبا به صورت کاملا طبیعی در رنگ های دیگر مانند قهوه ای، هلویی، زرد، قرمز و آبی نیز وجود دارد.

سایر رنگ ها به عنوان سنگ های جواهر بسیار کمیاب هستند، به دلیل آن که بیشتر آنها در کیفیت جواهر یافت نمی شوند.

گونه هایی با ناسرگی های هماتیت معمولا قرمز - قهوه ای یا طلایی - قهوه ای می باشند و گوتیت فقط به صورت قهوه ای مایل به سبز یافت می شود.

سنگ دلربا معمولا ظاهری نواری با نقاط رنگی تیره یا روشن دارد.

خصوصیات سنگ دلربا

پیش از ان که به خصوصیات سنگ دلربا بپردازیم، باید اشاره کنیم که در ایران سنگ دلربا را با نام گلدستون نیز می شناسند. این سنگ یکی از نایاب ترین سنگ ها در طبیعت است که به دلیل ویژگی های خاصی که دارد، بسیار گران قیمت نیز می باشد و در بازارهای جهانی اغلب نوع مصنوعی آن خرید و فروش می شود.

به هنگام خرید سنگ دلربا و جواهرات آن، باید به فروشگاه های معتبر در این زمینه مراجعه کنید تا نمونه اصلی را تهیه فرمایید! به دلیل آن که مدل های تقلبی این سنگ در بازار بسیار است. به صورت کلی از جمله نکاتی که درباره این سنگ باید بدانید به شرح زیر است:

از نظر کانی شناسی سنگ دلربا همراه با ناخالصی ‌های هماتیت و گوتیت می باشد.

این سنگ برای زوجین بسیار مناسب بوده و نشانه ای از عشق و محبت خالص می باشد.

هم خانم ها و هم آقایان می توانند از این سنگ استفاده کنند.

محل پیدایش سنگ دلربا کشور هند می‌باشد.

در ادامه به مشخصات ظاهری سنگ دلربا و خواص این سنگ که جزء خصوصیات اصلی سنگ دلربا دسته بندی می شود، می پردازیم.

مشخصات ظاهری سنگ دلربا چیست؟

مهم ترین مشخصات ظاهری سنگ دلربا یا گلدستون، درخشندگی و رنگ بی نظیر آن است که در کمتر سنگی به این وضوح دیده می شود. در واقع دلربا بسیار درخشنده و چشم نواز بوده و جواهرات آن نیز به زیبایی این سنگ مزین خواهد شد.

 

مشخصات ظاهری سنگ دلربا چیست؟

 

درخشش این سنگ به صورتی است که اگر شما برای نخستین بار که آن را مشاهده کنیدف قطعا گمان خواهید کرد که این سنگ با طلا ترکیب شده است و یکی از دلایلی که نام دیگر آن را گلدستون گذاشته اند همین موضوع می باشد.

نکته بسیار مهمی که درباره این سنگ بسیار زیبا باید بدانید این است که درخشندگی دلربا یا گلدستون طبیعی بوده و تحت هیچ شرایطی از بین نمی رود.

و بنابراین شما عزیزان می توانید بار ها و بار ها آن را شسته و از آن به صورت مداوم از آن بهره ببرید. در واقع این ویژگی ظاهری یکی از خصوصیات سنگ دلربا بوده و که جذابیت اصلی این سنگ نیز به درخشندگی آن است.  

خواص کلی سنگ دلربا:

سنگ دلربا یکی از مهم ترین سنگ ها در طبیعت است که خواص بسیاری بر روی روح انسان خواهد داشت. این سنگ پر خاصیت و زیبا، به صورت کلی از خواص زیر برخوردار است

 

تنظیم کننده چاکراهای انرژیکی در بدن

برقراری تعادل انرژی بین روح و جسم

افزایش نبوغ انسان

بهبود خلق و خو و افزایش شادی

پاکسازی چاکراهای بدن

کاهش استرس و اضطراب

افزایش تمرکز و پیشگیری از پرت شدن حواس

خاصیت های درمانی سنگ دلربا چه می باشد؟

سنگ زیبای دلربا علاوه بر خواصی که برای روح انسان دارد، دارای خاصیت های درمانی دیگری نیز می باشد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

 

کاهش مشکلات معده

مفید برای استخوان ها

کاهش حساسیت و آلرژی

کمک به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

کاهش سردرد میگرنی

افزایش قدرت بدنی

کاهش خستگی و کسالت

تنظیم فشار خوان

درمان آلودگی های پوستی

کاهش حمله آسمی و بهبود به مشکلات تنفسی

نکات مهم درباره تشخیص سنگ دلربا

در دلربا پدیده بسیار منحصر به فردی وجود دارد که در شدت تراکم متفاوت است و این پدیده به پدیده «آوانتورسیس» مشهور می باشد.

رنگ بدنه سنگ دلربا با توجه به ناسرگی ها متفاوت خواهد بود

سنگ دلربا دارای بافت دانه ای و خشن بوده و در عین حال پس از جلا کاری درخشندگی جذاب، نرم و شیشه ای کدر دارد.

کوارتز سنگ دلربا دارای سختی، درخشندگی، شکستگی حلزونی، شاخص شکست و گرانش خاص است.

سنگ دلربا به ظاهر شباهت بسیاری با مالاکیت و یشم دارد و هر دو این سنگ های نام برده شده نرم تر از کوارتز سنگ دلربا می باشند.

واژه « یشم هندی » اغلب به اشتباه به سنگ دلربا اطلاق می گردد.

 

تشخیص سنگ دلربا

 

تاریخچه و منابع سنگ دلربا در سرتاسر دنیا:

همان گونه که می دانید کوارتز قرن ها برای سنگ های جواهر و دیگر اشیای زینتی مورد استفاده قرار گرفته است و این موضوع مربوط به سال های بسیار دور می باشد. اگر بخواهیم در خصوص تاریخچه سنگ دلربا نکته ای را بیان کنیم، باید اشاره نماییم سنگ دلربا ماده ای مناسب برای ساخت ابزار است که برخی از اولین ابزارهای اولیه در رودخانه ی اوموی اتیوپی از کوارتز ساخته شده اند که در بقای به دست آمده از این ابزار، نمونه های کوارتز کاملا مشخص است.

از قدیم الایام بسیاری از ایزارها به وسیله کوارتز دلربا طراحی و ساخته میشد! به دلیل آن که این سنگ از سختی عالی برخوردار است و همچنین به دلیل شکنندگی ایزوتروپیک آن سبب شکل گیری نسبتا آسان خواهد بود.

بسیاری از ابزارها قیمی که قدمتی بیش از چند هزار سال دارند و در سرتاسر دنیا پیدا شده اند، کوارتز سنگ دلربا ساخته شده بودند. سنگ دلربا یک سنگ کمیاب در طبیعت بوده اما این سنگ بسیار زیبا در کشورها و مناطق مختلف جهان یافت شده است. از جمله منابع سنگ دلربا در جهان می توان به کشورهای برزیل، شیلی، هند، اتریش، روسیه و تانزانیا قرار دارند.

سنگ دلربا و کاربرد آن در ساخت جواهرات مختلف:

همان گونه که در ابتدای این مقاله نیز اشاره کرده ایم، سنگ دلربا به دلیل سختی و دوام بسیار بالایی که دارد، برای ساخت جواهرات مختلف مناسب بوده و استفاده از آن زیور آلات بسیار منحصر به فردی را پدید می آورد!

به صورت کلی سنگ دلربا به دلیل ان که اغلب مات است، به صورت مهره و کوژ برش می خورد تا به درخشندگی فوق العاده ای برسد. سنگ دلربا مناسب هر نوع جواهرات مهره ای و رشته ای از جمله گردنبند، دستبند و حکاکی های تزیینی بوده و از زمان های دور در ساخت جواهرات کاربرد داشته است.

جواهرات ساخته شده از این سنگ زیبایی منحصر به فردی دارد که چشم همگان را خیره می کند. از جمله نکات بسیارمهمی که در این خصوص باید بدانید به شرح زیر است:

 

سنگ های جواهر باید بر حسب اندازه خریداری شوند و نه وزن قیراط.

سنگ های رنگی به نسبت اندازه به وزن متفاوت هستند.

برخی از سنگ ها بر اساس وزن بزرگتر و برخی دیگر کوچکتر از الماس هستند.

درخشندگی و وضوح سنگ دلربا در جواهرات مختلف

یکی از خصوصیات بسیار مهم سنگ زیبای دلربا، درخشندگی و وضوح بسیار بالای آن می باشد که البته زیبایی منحصر به فرد این سنگ به همان درخشندگی عجیب آن وابسته است. از جمله موارد بسیار مهمی که در خصوص درخشندگی این سنگ باید بدانید، به صورت زیر است:

 

میزان وضوح کوارتز سنگ دلربا از نیمه شفاف تا مات متغیر می باشد و هر کدام از ان ها زیبایی خاص خود را دارا هستند و برای جواهرات استفاده می شوند.

انواع مختلف سنگ دلربای مات اغلب به دلیل فراوانی بسیار ناسرگی های مسکویت کرم دار پدید می آید.

کوارتز سنگ دلربا پس از برش و جلا ، درخشندگی کدر تا شیشه ای خواهد داشت

 سنگ های سخت تر دلربا از بافت دانه ای برخوردار می باشد.

برش و شکل سنگ دلربا بر روی جواهرات:

برش و شکل سنگ دلربا در جواهرات بسیار مختلف است. این برش باید توسط افراد حرفه ای و جواهر ساز صورت گیرد تا به دلیل سختی بالای سنگ، آسیبی به این سنگ بسیار زیبا و منحصر به فرد وارد نشود. از جمله نکاتی که در خصوص برش و شکل سنگ دلربا بر روی جواهرات باید بدانید، به صورت زیر است:

سنگ دلربا به صورت معمول به شکل کوژ برش خواهد خورد.

این سنگ علاوه بر جواهرات برای اشیای تزیینی برش خورده یا حکاکی می شود.

 

برش و شکل سنگ دلربا

 

سنگ دلربا اغلب به شکل مهره های جواهری در می آید و بر روی جواهراتی مانند گوشواره، انگشتر، گردنبند و دستبند مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اشکال و برش های سنگ دلربا نیز اغلب گرد، بیضی، گنبدی و بسیاری از اشکال فانتزی همچون تریلیون، گلابی و قلبی شکل خواهند بود و این موضوع به طراحی خود جواهر بستگی خواهد داشت

نگهداری و شستشوی سنگ دلربا

سنگ زیبای دلربا مانند هر سنگ طبیعی دیگری به نگهداری نیاز دارد تا همیشه سالم بماند. از جمله مواردی که باید در نگهداری سنگ دلربا رعایت کنید، به صورت زیر خواهد بود:

 

سنگ دلربا را می توان با آب گرم و صابون و یک پارچه ی نرم یا مسواک تمیز کرد

این سنگ در برابر ضربه ممکن است کمی شکننده باشد.

درست مانند سایر سنگ های جواهر، هنگام نگهداری یا تمیز کردن سنگ دلربا باید از مواد شیمیایی خانگی قوی بپرهیزید و هرگز آن را در مواد اسیدی و بازی بسیار بالا قرار ندهید.

سنگ را در گرمای شدید قرار ندهید زیرا باعث آسیب رساندن به سنگ می شود

برای نگهداری از سنگ دلربا ، آن را درون یک جعبه ی پارچه ای یا پارچه ی نرم قرار دهید.

سنگ دلربا را باید برای جلوگیری از آسیب و خراش به طور جداگانه از سایر جواهرات نگهداری فرمایید

بهتر است پیش از هر گونه فعالیت جسمی شدید مانند ورزش این جواهرات را در جای مناسب قرار دهید.

سخن پایانی:

در این مقاله از وب سایت کافه طلا سعی کردیم تا به بررسی خواص سنگ دلربا و کاربرد آن در طراحی جواهرات بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیارتان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان و مشاوران مجموعه کافه طلا مشورت فرمایید.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

جواهرات از جمله زیورالات قیمتی هستند که از گزشته تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته اند. این زیورالات له انواع انگشتر، دستبند، گردنبند، گوشواره و ... اطلاق می شود که از جنس طلا یت نقره بوده و اصولا با سنگهای گرانقیمت تزیین شده اند.

جواهرات یک شکل جهانی از تزئینات هستند. جواهرات ساخته شده از پوسته، سنگ و استخوان از دوران ماقبل تاریخ باقی مانده است. این احتمال وجود دارد که از همان اوایل به عنوان محافظتی در برابر خطرات زندگی یا به عنوان علامت مقام یا رتبه استفاده می شدند

- فهرست کامل ابزار برای زرگری، مهره سازی و ساخت جواهرات 1) سندان جواهر 2) انبردست 3) سیم برش 4) اره جواهرساز 5) فایل های دستی و فایل های سوزنی 6) ابزار تکمیل

سکه امامی و سکه بهار آزادی یکی از انواع سکه ها در ایران است که خرید و فروش آن ها به عنوان یکی از راه های مناسب برای سرمایه گذاری به شمار می آید. سکه امامی و سکه بهار آزادی دارای وزن و عیار یکسان هستند. در این مقاله نیز به تفاوت میان این دو سکه پرداخته ایم.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد