سرویس کادویی جواهر
  • 2021-02-21

سرویس کادویی جواهر

عمر استفاده از زیورآلات و جواهر، در طول تاریخ چندهزار ساله بشریت ادامه داشته و اولین نشانه های استفاده از جواهرات به بیش از هزار سال قبل می رسد. در این زیورها از صدفها و دیگر سنگ های زینتی زیبا استفاده می شده که در کنار جنبه های زیبایی و زیوری، با اعتقادات پزشکی و حتی جادویی همراه بوده است. جواهر یا سنگ های قیمتی به اشیاء تزیینی کوچکی گفته می شود که به صورت سنجاق، حلقه یا انگشتر، گردنبند، گوشواره و دستبند استفاده می شوند. جواهرات زینتی اغلب به جواهراتی زیبای خاصی اشاره دارند که توسط جواهرساز یا شرکت طراحی شده باشد.


در اینجا تاکید بیشتر بر روی زیبایی است که اغلب با عناصر گران بها و یا غیر معمول و گاهی اوقات با عناصر دست ساز تکمیل می شوند. مجموعه ی جواهرات زینتی از ده تا هزاران قطعه را شامل می شوند که در طراحی، درونمایه یا تکنیک با یکدیگر تفاوت دارند. جواهر یکی از قدیمی ترین انواع مصنوعات از نظر باستان شناسان می باشد. مهره ها ی ساخته شده از صدف ناساریئس، قدیمی ترین جواهر شناخته شده به حساب می رود.


جواهرات در فرهنگ های مختلف دارای شکل های متفاوتی هستند. حلقه یا انگشتر، گردنبند، گوشواره و دستبند اشکال رایجی هستند که در اروپا مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما در برخی فرهنگ ها از جواهرات به عنوان زیور آلات بینی و مچ پا استفاده می شود. طبق تحقیقات و شواهد تاریخی بیشتر مدل های جواهرات از آسیا سرچشمه گرفته اند. همچنین جواهر می تواند از تعداد زیادی ماده ساخته شود.


سنگ های قیمتی مانند کهربا، مروارید، فلزات گرانبها، مهره و صدف به عنوان جواهر شناخته می شوند.پایه جواهر در واقع همان جواهر ساخته شده به صورت خام و  بدون نگین و سنگ است. طلا و جواهر زمانی که ساخته می‌شوند، یک قالب دارند که روی ساخته شده آن قالب انواع مختلف سنگ قیمتی و همچنین نگین قرار می‌گیرد. جواهرات در فرهنگ های مختلف بصورت های مختلفی استفاده می شود؛ مثلا در اروپا انواع انگشتر، گردنبند و گوشواره های ساده و سبک مرسوم بوده، درحالیکه در کشورهای آسیایی نظیر هند و کشورهای عربی، زیورآلات سنگین و پرکار و نیز زیورهای بینی و مچ پا کاربرد فراوانی دارد.


گوهر شناسی و گوهر تراشی از رشته های مورد استفاده در جواهر شناسی است.در بیشتر فرهنگ ها جواهر به دلیل ویژگی های ماده تشکیل دهنده، طرح و مدل یا سمبل معنادار آن به عنوان نماد حالت شناخته می شود.جواهر تقریبا برای تمام نقاط بدن از جمله سنجاق سر تا حلقه های انگشت پا و حتی قسمت های دیگر بدن ساخته می شود. استفاده از جواهر برای جنسیت های مختلف، کودکان و افراد با سن بالاتر در فرهنگ های مختلف متفاوت است. در فرهنگ جدید و امروزی اروپا استفاده از جواهر برای مردان بالغ، نبست به گذشته و فرهنگ های دیگر کم شده است.


کلمه ی jewellery به معنای جواهر از کلمه ی jewel مشتق شده است. کلمه ی jewel از کلمه ی فرانسوی  jouel گرفته شده است و همه اینها ریشه در واژه Jocale دارند که در لاتین به معنی اسباب بازی است. جواهرات در زبان انگلیسی بریتانیایی بصورت Jewellery نوشته می شود.


سنگ های مختلف در جواهرات سمبل چه هستند؟


سنگهای مختلفی که در جواهرات استفاده می شوند، به مرور زمان به صورت سمبل در آمده اند؛ مثلا برای درخواست ازدواج، معمولا از یک انگشتر الماس استفاده می شود. امروزه حتی در سرویسهای عروس از الماس استفاده می شود. یاقوت با رنگ قرمز معمولا به عنوان نشانه عشق و علاقه به طرف مقابل استفاده می شود و همچنین زمرد برای نشان دادن طبقه اجتماعی بالا مورد استفاده بوده و امروزه نیز به این منظور استفاده می شود.


ارزش جواهرات


ارزش و قیمت جواهرات عموما نسبت به سایر زیورآلات هم رده و یا هم وزن خودشان، بیشتر است که می توان از دلایل عمده آن به ۲ مورد اشاره کرد. یکی استفاده از سنگ های قیمتی که بسیار ارزشمندتر از فلزات پایه نظیر طلا و حتی پلاتین هستند و دیگری، هزینه بیشتری که برای ساخت آنها انجام می شود.


انواع جواهرالات


  • طلا: طلا فلز نرمی است و قابلیت چکش خوری دارد. به همین دلیل برای این که استحکام بالایی داشته باشد باید با فلزات دیگر ترکیب شود. به جزء طلای ۲۴ عیار بقیه ی طلاها، آلیاژ طلا نامیده می شود. نقره، نیکل و پلادیوم جزء فلزاتی هستند که برای استحکام به طلا اضافه می شوند پس طلا دارای عیار های مختلف می باشد. فلز روی هم به طلا اضافه می شود تا اکسیژن هوا را جذب کند تا مس یا نقره ی ترکیب شده با طلا اکسید نشوند.
  • نقره: نقره مانند طلا فلز نرمی است و باید با فلزات دیگر ترکیب شود.معمولاً نقره را برای استحکام بالا با مس ترکیب می کنند. نقره به دلیل وجود اکسیدهای گوگرد در هوا و یا عرق بدن تیره می شود و برای اینکه رنگ اولیه ی خود را به دست بیاورد باید پولیش کاری شود. یکی از نقره های معروفی که درصد خلوص نقره در آن ۹۲.۵ درصد می باشد نقره استرلینگ است.
  • تیتانیوم: تیتانیوم فلزی به رنگ خاکستری و بسیار سفت است. بگونه‌ای که استحکام آن سه برابر فولاد می باشد. با اینکه فلز بسیار سختی است اما بسیار سبک نیز می باشد. تیتانیوم هیچ حساسیتی برای پوست به وجود نمی ‌آورد. برای اینکه بتوان این فلز را به رنگ های دلخواه درآورد باید آن را حرارت داد. توجه داشته باشید که رنگ های فانتزی تیتانیوم عمق کمی دارند و با خراشیده شدن از بین می روند و باید از آن ها خوب مراقبت شود.
  • پلاتین: پلاتین فلز ارزشمند و سنگین و بسیار مقاومی می‌باشد. پلاتین را معمولاً با رودیوم، مس، روتیوم و تیتانیوم ترکیب می‌کنند.
  • الماس: الماس جزء گرانترین جواهرات می باشد. عیار الماس بر اساس وزن است. هر قیراط به 100 قسمت تقسیم می ‌شود؛ بنابراین الماس با درجه ۷۵ یا ۷۵/۰ می باشد. هر چقدر الماس بزرگ تر باشد، قیمت آن نیز بیشتر می ‌شود.  قیمت الماس  به سه عامل بستگی دارد که عبارت است از:
  • نوع تراش: نوع تراش الماس می تواند ارتباط مستقیمی با قیمت آن داشته باشد. مثلاً برلیان نوعی از تراش الماس است که دارای ارزش بسیار بالایی می باشد.
  • رنگ: رنگ الماس از سفید شروع می شود تا به سایه هایی از زرد و قهوه ای می رسد.
  • وضوح: هرچه الماس از شفافیت و وضوح بیشتری برخوردار باشد ارزشمند تر خواهد شد.

 

تفاوت جواهر با طلا

 

به طور خلاصه تفاوت اصلی طلا و جواهر سنگی است که در جواهر روی کار سوار می‌شود و در طلا وجود ندارد؛ بنابراین در ساخت جواهر نوع سنگ قیمتی که در کار استفاده می‌شود، کیفیت و اصالت کار را نمایان می‌کند. معمولا برای جواهرات از دو نوع سنگ استفاده می‌شود که یا برلیان هستند و یا سنگ اتم. تفاوت این دو نوع مرغوبیت و اصل بودن آنها است؛ به این معنا که برلیان سنگ اصل است و میزان شفافیت و کیفیتی که دارد از اتم بسیار بالاتر است.
دیگر فرق اساسی طلا و جواهر را می‌توانیم قیمت آنها در نظر بگیریم و همه می‌دانیم که جواهر معمولا اندکی از طلا قیمت بالاتری دارد.


فرق جواهرات زینتی و جواهرات تجاری


انتخاب جواهرات زینتی یا تجاری یک نظر کاملا شخصی است. به این نکته توجه داشته باشید که اگر عناصر ساخت جواهرات برابر باشند، تمایل شما را برای پرداخت هزینه ی بیشتر صرفا برای نام برند کمتر می کنند. برعکس، اگر به حس زیبایی شناختی یک طراح خاص اعتماد داشته باشید، به جزییات اعمال شده توسط او نسبت به طراح معمولی بیشتر لذت ببرید. تفاوت میان جواهرات عالی و جواهرات کارگاهی را می توان تنها در نام آنها دانست. تکنیک های جواهرسازی بسیاری همچون ریخته گری لاست واکس، مخراجکاری و تنظیمات دستگاه در هر دو روش تولیدات جواهر به کار می روند.

 

فرق جواهرات زینتی و جواهرات تجاری


تبدیل سنگ های قیمتی به سرویس جواهر


اگر یک سنگ قیمتی در اختیار دارید به می خواهید آن را به سرویس جواهرات تبدیل نمایید، بهتر است به دنبال یک طراح با کارگاه جواهرسازی باشید. کارگاه جواهرسازی یک فروشگاه کاری است که ساخت نمونه ی جواهرات در آن شکل می گیرد.

بسیاری از فروشگاه های جواهری از جواهرسازان بسیار حرفه ای بهره می برند که به شرایط کاری تسلط داشته و در خانه کارها را انجام می دهند.گاهی اوقات طراحان سفارش سنگ هایی را قبول می کنند که باید به طور کامل مشابه با یک نمونه ی موجود بوده و یا قسمتی از آن که سنگ اصلی جواهر است را نصب نمی کنند. این عمل اغلب به منظور اندازه گیری و اطمینان از دقت اندازه ی جواهرات ساخته شده صورت می گیرد. هر چه طراح انتخابی ماهرتر باشد، این ارقام صحیح تر خواهند بود.


  • جواهرات سفارشی: جواهراتی که طبق سفارش ساخته می شوند. خصوصیات طراحی اغلب توسط مشتری مشخص شده و در بعضی مواقع نیاز به ساخت دستی دارند.
  • جواهرات کارگاهی: جواهراتی که توسط یک فرد و یا بعضی مواقع با کمک چند کارآموز یا همکار ساخته می شوند. جواهرات کارگاهی تقریبا همیشه دست ساز هستند.


ملاک های انتخاب جواهر چیست؟


رنگ پوست و فرم صورت در انتخاب جواهر تاثیر بسزایی دارد. اگر شما رنگ پوست سردی دارید و موهای تان قهوه ای تیره و مشکی است و چشمان آبی و قهوه ای دارید بهترین انتخاب برای شما فلزات سفید مانند نقره یا طلا سفید می باشد و بهتر است از سنگ هایی به رنگ قرمز، بنفش و آبی استفاده کنید. اگر رنگ پوست شما سبزه است و رنگ موهایتان قهوه ای روشن است. رنگ چشمتان نیز سبز، آبی روشن و فندقی است. فلزات طلایی و مسی می توانند زیبایی چهره شما را دوچندان کنند و سنگ هایی با رنگ نارنجی زرد و سبز را انتخاب کنید.


در صورتی که رنگ پوست شما جزء رنگهای گرم و سرد نیست و رنگ پوست خنثی ای دارید هر نوع زیور آلاتی با هر طرح و رنگی به صورت شما می آید. اگر فرم صورت شما گرد است باید جواهراتی را انتخاب کنید که صورت شما را کشیده تر نشان دهند. این جواهرات می توانند آویزهای بلند، گوشواره های مربعی، مستطیل و ذوزنقه ای شکل باشد. بهتر است که از گوشواره های دایره ای استفاده نکنید؛ زیرا گردی صورت شما را بیشتر می‌کند. اگر فرم صورت شما بیضی شکل است باید جواهرالات حلقه ای و آویز را انتخاب کنید.


اگر صورت مربعی دارید، جواهرآلاتی که دارای آویز هستند و با سنگ های ریز تزیین شده اند می توانند گزینه خوبی برای شما باشند. در صورت داشتن صورت مستطیلی باید جواهراتی را انتخاب کنید که از کشیدگی صورت شما بکاهد. این جواهرات می توانند گوشواره های میخی و چسبان و یا گردنبندهای کوتاه باشند. در نهایت اگر فرم صورت شما قلبی و مثلثی است باید جواهرآلاتی را انتخاب کنید که چانه شما را گرد نشان دهد. برای این جور صورت‌ها گوشواره های آویز و یا گردنبند های چوکر گزینه مناسبی است.


بهترین راه برای خرید جواهرات کدام است؟


به طور کلی ما 4 نوع سنگ قیمتی به نام های الماس، زمرد، یاقوت کبود و یاقوت قرمز و تعدادی سنگ های نیمه قیمتی مانند آمیتیس، توپاژ و سیترین داریم. اگر این سنگ ها بر روی طلا به کار بروند آن را به جواهر تبدیل می‌کنند. این که در هنگام خرید جواهر کدام سنگ را انتخاب کنید یا کدام سنگ از کیفیت و مرغوبیت خاصی برخوردار است نگرانی بسیاری از خریداران می باشد. به طور کلی سنگ جواهر با سه چیز ارزش پیدا می کند.


زیبایی، درخشندگی، کمیابی و با دوام بودن. برلیان که نوعی تراش از سنگ الماس می باشد از نظر درخشندگی و دوام از دیگر سنگها بالاتر است و در بازار تقاضای بسیار زیادی دارد؛ اما سنگ یاقوت زرد و یاقوت کبود کمیاب تر هستند و به دلیل کیفیت بالای آن ها ارزش بالایی نیز دارند. قیمت این سنگ ها روز به روز در بازار افزایش پیدا می کند. افراد عادی نمی‌توانند مرغوب بودن سنگ جواهر را تشخیص دهند، اما شاید نکات بالا بتواند کمکی به ان ها کند.


چگونه باید از جواهرآلات خود مراقبت کنید؟


برای نگهداری از جواهرات خود، در هنگام حمام کردن یا شستن دست ها باید جواهرآلات خود را در بیاورید؛ زیرا صابون باعث می ‌شود که یک لایه نازکی بر روی جواهر شما ایجاد شود. با جواهرآلات خود آشپزی نکنید؛ زیرا گرما و روغن باعث می ‌شود که به نگین جواهرآلات شما آسیب وارد شود. همیشه بعد از آرایش کردن و عطر زدن جواهرالات خود را بیاندازید. همیشه جواهرآلات خود را با یک پارچه ی نمدی پاک کنید زیرا حوله و یا پارچه ای که گرد و غبار را در خودش بگیرد باعث می ‌شود که جواهرآلات شما خراش بردارند.


جواهرات خود را در برابر گرمای مستقیم، مواد شیمیایی، ضربه و نور خورشید محافظت کنید. در استخر یا هنگام شستشوی ظرف ‌ها و لباس، جواهرآلات خود را در بیاورید؛ زیرا کلر باعث تغییر رنگ و شل شدن نگین ها می شود. برای اینکه از خراب شدن جواهرات خود جلوگیری کنید باید آنها را جدا نگه داری کنید. نقره را درون یک کیسه دربسته بگذارید تا از کدر شدن آن جلوگیری کنید؛ اما مروارید را هیچ وقت درون یک کیسه پلاستیکی قرار ندهید. بهترین راه برای تمیز کردن جواهرآلات کمی آب و صابون به همراه مسواک نرم می ‌باشد.

 


چگونه باید از جواهرآلات خود مراقبت کنید؟ 

 

برای خرید طلا آنلاین به سایت کافه طلا مراجعه کنید.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

محصولات مرتبط

بیشتر

مقالات مرتبط

جواهرات روز دنیا برای عروس خانم ها

انتخاب و خرید جواهرات روز دنیا برای عروس خانم های با سلیقه امروزی بسیار هیجان انگیر و حائز اهمیت است...استفاده از جواهرات مناسب برای شب عروسی تاثیر بسزایی در زیبایی و شکوه ظاهری عروس خانم های امروزی دارد.

نکات خرید پایه جواهر و پایه حلقه جواهر

برای ساخت جواهرات ابتدا برای آن قالب طلا می سازند و سپس روی آن نگین و سنگ می گذارند. به طور کلی زیورآلات همان قالبی است که برای زیورآلات بدون نگین و سنگ ساخته می شود و هر کسی می تواند بنا به سلیقه و دلخواه خود آن را سفارش دهد.

نماد پر در جواهرات به چه معناست؟

پر ها نمادهای قدرتمندی هستند که برای نسل ها مورد استفاده قرار گرفته اند. اگرچه تعبیر آن با توجه به فرهنگ ها و سنت های خاص متفاوت است، اما پیوند معنوی قوی از این نماد ایجاد می شود. با هم، معنای پشت این نماد را که معمولاً در جواهرات، خالکوبی ها و لوازم جانبی مختلف یافت می شود، بررسی می کنیم.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد