10 راهکار تشخیص نقره اصل از بدل
  • 2024-05-26

10 راهکار تشخیص نقره اصل از بدل

به صورت کلی فلز نقره یکی از زیباترین و گران بهاترین انواع فلزات در جهان است که کاربردهای بسیار متعددی دارد. یکی از کاربردهای بسیار مهم فلز نقره استفاده در آن در زیور آلات و به وجود اوردن مصنوعاتی بسیار زیبا و خاص است.

در واقع اگر شما عزیزان نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که به زیور آلات نقره علاقه بسیاری دارید، بهتر است که پیش از خرید هر نوع مصنوعات نقره، از اصل بودن یا تقلبی بودن و بدل بودن نقره اطمینان حاصل کنید.

به دلیل آن که بسیاری از سودجویان در بازار نقره ممکن است سایر فلزات کم ارزش مانند استیل را به عنوان نقره که یک فلز با ارزش است به شما بفروشند و از شما نیز همان مبلغ قیمت نقره را دریافت نمایند. بنابراین در هر حالتی لازم است تا شما راهکارهای تشخیص نقره اصل از بدل را به خوبی فرا بگیرید.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که تشخیص نقره اصل از بدل کار بسیار سختی است و بهتر است که آن را به دست افراد متخصص و کار بلد در این حوزه یا فروشندگان نقره که شغلشان خرید و فروش زیور آلات نقره است بسپارید.

با این حال نیز شما عزیزان می توانید با چند روش ساده نسبت به اصل یا تقلبی بودن دستبند، گردنبند و یا گوشواره‌ی نقره خود، مطمئن شوید و بدانید آیا زیور آلاتی که در دست دارید، ار نقره اصل می باشد یا خیر! در این مقاله از وب سایت کافه طلا قصد داریم تا به بررسی موضوع 10 راهکار تشخیص نقره اصل از بدل بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با کافه طلا همراه باشید.

فلز نقره:

پیش از آن که به بررسی 10 راهکار تشخیص نقره اصل از بدل ، بپردازیم، در ابتدا لازم است که یک تعریف کلی و نکات بسیار مهمی از فلز نقره را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا شما بتوانید با این فلز آشنایی بیشتری پیدا کنید!

به صورت کلی می توان اذعان داشت که نقره از عناصر شیمیایی، با نشانه  Ag است و جزء دسته فلزات طبقه بندی می شود به دلیل ان که خواص شیمیایی و فیزیکی آن کاملا شبیه به فلزات بوده و بنابراین در جدول شیمیایی مندلیف آن را در دسته فلزات طبقه بندی کرده اند. فلز نقره به دلیل خواص بسیار فراوانی که دارد، کاربردهای خاص خود را دارا می باشد و به غیر از ساخت جواهرات و زیورآلات از آن در صنایع بسیار مختلفی مانند صنایع الکترونیک و برقی، پزشکی و دندان پزشکی، هوا و فضا و .... بهره می برند. از جمله نکات بسیار مهمی که درباره فلز نقره باید بدانید، به شرح زیر خواهد بود:

  • نقره فلزی سفید رنگ مایل به خاکستری و براق می باشد و به همین دلیل است که برای ساخت زیور آلات و جواهرات بسیار کاربردی و زیباست. استفاده از فلز نقره در ساخت زیور آلات به هزاران سال پیش باز می گردد و نقره در این خصوص دارای قدمتی بسیار طولانی است.
  • به لحاظ شیمیایی فلز نقره جزء فلزات سنگین و نجیب وعنصری گران بها از نظر تجارتی به حساب می آید.
  • بازار نقره مانند بازار طلا قیمت جهانی دارد و برای سرمایه گذاری مناسب و کاربردی است و می تواند شما را به سود دهی بسیار مناسبی برساند.
  • فلز نقره جزء فلزات کشف شده در زمان باستان بوده و از همان زمان های دور از فلز نقره برای ساخت ظروف نقره نیز استفااده می کردند.  
  • فلز نقره بهترین رسانا در زمینه گرما و الکتریسیته می باشد و بعد از طلا در زمینه چکش خواری و مفتول شوندگی بالاترین رتبه را داراست که این موضوعات جزء مزیت های فلز نقره طبقه بندی خواهد شد.
  • نقره در 961 درجه سانتی گراد ذوب شده و در حدود 2200 درجه سانتی گراد می ‌جوشد.
  • طلا و نقره مانند محلول های واقعی می ‌توانند در هر نسبتی با یکدیگر مخلوط شده و آلیاژ تشکیل دهند.
  • نقره تجاری دارای عیار 999 است و عیار آن بر حسب تعداد قسمت نقره خالص در 1000 قسمت مخلوط فلزات بیان خواهد شد.  
  • نقره استاندارد جواهر سازی عیار 925 می باشد.
  • نقره در سنگ های معدنی یافت می شود که باید آن را جدا کرد.

نقره اصل چه نوع نقره ای است؟

حال که درباره فلز نقره اطلاعات جامعی را به دست آوردید، بهتر است که به سوال پر تکرار شما عزیزان یعنی نقره اصل چه نوع نقره ای است، بپردازیم. به صورت کلی باید اشاره شود که نقره تمام عیار یا نقره ای که ما در بازار به آن دسترسی داریم و از ان برای ساخت بسیاری از مصنوعات نقره استفاده می کنیم، از 95.5 درصد نقره 4.5 درصد از دیگر فلزات ساخته می شود که به اصطلاح به این نقره تمام عیار نقره ناب نیز اطلاق می گردد.

نقره اصل نیز نقره ای است که عیار آن به همین شکل ذکر شده باشد و دارای ویزگی های خاصی می باشد که دانستن آن خالی از لطف نبوده و به شما کمک می کند تا در تشخیص نقره اصل از بدل بهتر و تخصصی تر عمل کنید. از جمله این ویژگی های ظاهری به صورت زیر است:

  • نقره های اصل درخشندگی و زیبایی خاصی دارند
  • نقره اصل دارای ساختار مستحکم بوده که با استفاده مداوم در روزمره به هیچ عنوان کدر نمی شوند

با توجه به این دو ویژگی ذکر شده در فوق می توان اذعان داشت که:

  • نقره های غیر اصل درصد بیشتر آن ها از فلزاتی به غیر از نقره می باشد و درصد نقره آن کم است.
  • نقره های غیر اصل در استفاده کوتاه مدت کدر شده و زیبایی خود را به سرعت از دست می دهد، به دلیل آن که تنهاروکش بسیار نازک آن از نقره ساخته شده و همچنین از لحاظ وزنی سبک خواهند بود.

 

نقره اصل چه نوع نقره ای است؟

 

راهکار تشخیص نقره اصل از بدل

همان گونه که می دانید، فلز نقره به دلیل زیبایی خاص و منحصر به فردی که دارد، بسیاری از افراد را مجذوب خود کرده و به همین ترتیب دارای طرفدارن بسیاری می باشد. با این وجود نیز بسیاری از افراد به زیور آلات نقره و خرید ظروف نقره و یا سایر مصنوعات نقره علاقه بسیاری از خود نشان می دهند.

در این راستا، یک موضوع بسیار مهم وجود دارد و بدین صورت می باشد که اگر شما قصد خرید هر نوع مصنوع نقره را دارید، باید نقره اصل از بدل را تشخیص دهید و بدانید که آیا به هنگام خرید این فلز، نقره اصل خریداری می کنید یا تنها مصنوعی با ترکیبی کم از نقره خریداری خواهید کرد؟!

به خاطر داشته باشید که بسیاری از افراد سود جو به دلیل سود بسیار زیاد، نقره تقلبی را به جای نقره اصلی به فروش می رسانند. البته اگر برای خرید هر نوع مصنوع نقره نیز به فروشگاه ها و مراجع معتبری که در این خصوص فعالیت دارند، مراجعه کنید دیگر از بابت خرید نقره خیالتان آسوده تر خواهد شد.

به صورت کلی اگر شما نیز گردنبند، دستبند، انگشتر و گوشواره نقره دارید و یا کسی به شما جواهرات نقره هدیه داده است و قصد دارید تا از اصل بودن یا بدل بودن جواهرات خود مطمئن شوید، اولین راهکار مراجعه به فروشگاه های نقره معتبر است. البته به غیر از این مورد راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که می تواند به شما در این خصوص کمک شایانی نماید! از جمله این راهکارها و روش ها به شرح زیر خواهد بود:  

1) تشخیص نقره اصل با استفاده از نمادها و نشانه های حک‌ شده

اولین روش برای تشخیص نقره اصل از بدل، بهره گیری از نشانه های حک شده بر روی نقره است. به صورت کلی هر قطعه از نقره نشانه ای دارد که هویت آن را مشخص می نماید. از جمله مواردی که در خصوص نشانه های نقره باید بدانید، به صورت زیر است:

  • نمادها و نشانه های حک‌ شده به منزله شناسنامه نقره است.
  • این نشانه ها بیانگر جزئیات محتوای جنس نقره است
  • نشانه های نقره اغلب بر روی گیره گردنبند و داخل دستبند، انگشتر و گوشواره حک خواهند شد.  
  • مهم ترین نشانه عیار حک شده نقره است که باید بر روی زیور آلات عدد 925 درج گردد.

نکته حائز اهمیت در این خصوص این است که ممکن است برخی از بدلیجات نیز نشانه هایی داشته باشند. بنابراین تنها داشتن نشانه نیز کافی نیست.  

2) تشخیص نقره اصل با بررسی عیار آن

دومین راهکار، تشخیص نقره اصل با بررسی عیار آن می باشد. به صورت کلی عیار نقره از دیگر موارد مورد توجه در تشخیص اصل از بدل بودن خواهد بود. نقره اصل از ۵/۹۲ درصد نقره خالص تشکیل شده است. تشخیص تخصصی عیار نقره نیز باید به دست متخصصان انجام شود.  

3) تشخیص نقره اصل با استفاده از وزن

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که زیورآلاتی که اصل هستند، از لحاظ وزنی سنگین تر و محکم تر می باشند.  در این راستا نیز باید مواردی را رعایت کنید که به شرح زیر خواهد بود:

  • با یک ترازوی دقیق به عنوان مثال گوشواره خود را وزن نمایید و عدد به دست آمده را یادداشت کنید.
  • سپس داخل یک ظرف آب ریخته و ظرف را روی ترازو قرار دهید و عدد ترازو را به صفر برسانید.
  • سعی کنید در هنگام استفاده از این روش از آب مقطر استفاده کنید.
  • انگشتر خود را به طور کامل در آب فرو ببرید.

4) تشخیص نقره اصل با آهنربا

نکته حائز اهمیت دیگر این است که فلز نقره دقیقا مانند فلز طلا از خاصیت ضد آهنربایی برخوردار است و به آهنربا جذب نخواهد شد و آن را دفع می کند. برای استفاده از این روش شما باید:

  • یک آهنربا بردارید و آن را به زیور نزدیک کنید.
  • اگر بین آهنربا و زیور شما دافعه به وجود آمد، می‌توانیم بگوییم که نقره اصل است
  • اگر این دو یکدیگر را جذب کردند، مطمئن باشید که زیور شما تقلبی است و فقط روکش نقره دارد یا اینکه نقره با فلزات غیرمغناطیسی مثل روی، سرب و مس ترکیب شده است.

 

تشخیص نقره اصل با آهنربا

 

5) تشخیص نقره اصل با استفاده از یخ

شاید تعجب آور باشد اما با استفاده از یک یخ می توانید تشخیص دهید که آیا نقره شما اصل است یا خیر. روش تشخیص به این صورت است که:

  • یک قطعه یخ را روی انگشتر خود قرار دهید.
  • اگر یخ در کمتر از حد زمان معمول آب شد، مشخص می‌‌شود که نقره شما اصل است.

این خاصیت نقره باعث شده است که از آن به عنوان فلز صنعتی یاد کنند به دلیل آن که نقره در صنعت نیز بسیار پر کاربرد است.

6) تشخیص نقره اصل از طریق صدا و ضربه زدن

یک راهکار دیگر برای تشخیص نقره اصل از بدل و تقلبی، استفاده از صدا و ضربه زدن می باشد. از جمله نکاتی که در این خصوص باید بدانید به شرح زیر است:

  • زمانی به زیورآلات طلا یا نقره ضربه وارد کنید، صدایی که به گوش می‌رسد ظریف و زنگ‌ مانند خواهد بود
  • صدایی که از ضربه زدن به فلزات بدل به گوش می‌رسد بم و گرفته است.
  • برای این تست، با یک تکه فلز به زیور نقره بزنید.
  • اگر صدای زنگ شنیدید که 1-2 ثانیه طول کشید، می‌توانید مطمئن شوید که زیور نقره‌ی اصل است.

7) استفاده از مایع سفیدکننده یا مواد شیمیایی برای تشخیص نقره اصل از بدل

از جمله روش های دیگر برای تشخیص نقره اصل از بدل، استفاده از مایع سفید کننده یا به اصطلاح وایتکس ااست البته این روش ممکن است به زیور آلات شما آسیب وارد کند. برای این روش باید:

  • باید قسمتی از زیور آلات خود را به مایع سفید کننده آغشته کنید.
  • اگر محل مورد نظر به سرعت سیاه شد، مشخص می‌‌شود که انگشتر شما اصل است و یا این که با روکشی از نقره ساخته شده است

8) بو کردن جواهرات برای تشخیص نقره اصل از بدل

راهکار تعجب امیز دیگر برای تشخیص نقره اصل از بدل، بو کردن جواهرات است. برای استفاده از این روش باید:

  • زیورآلات خود را چند ثانیه بو کنید.
  • اگر از زیورآلات خود بوی قوی حس کردید، به احتمال زیاد ناخالصی زیور نقره‌ی شما زیاد بوده و قسمت زیادی از جواهرات شما از فلز مس ساخته شده است.

9) تشخیص نقره اصل از بدل با تست انعطاف‌ پذیری

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که فلز نقره بسیار انعطاف پذیر این و هر چقدر هم که درصد خلوص آن بیشتر باشد، انعطاف پذیری آن بیشتر خواهد بود. برای استفاده از این روش:

  • نقره خود را خم کنید و تا حدودی از انعطاف پذیری برخوردار باشد می‌‌توان گفت درصد خلوص آن بیشتر است
  • اگر زیور آلات خود را خم کردید و متوجه شدید که تحت هیچ شرایطی خم نمی شود و بسیار سفت و سخت است بدانید که درصد خلوص آن بسیار کم و اندک است.

 

تشخیص نقره اصل از بدل با تست

 

10) تشخیص نقره با استفاده از پارچه‌ روشن

این راهکار نیز بسیار ساده و کاربردی است. برای این که از این روش استفاده کنید، می توانید به صورت زیر عمل کنید:

  • فلز نقره با اکسیژن هوا واکنش نشان می ‌دهد و رنگ آن تیره می‌ شود.
  • یک تکه پارچه‌ی روشن بردارید و آن را روی سطح زیورتان بکشید
  • اگر اثری از لکه‌های تیره روی آن دیدید، به این معناست که زیور شما از جنس نقره است.

 

سخن پایانی:

در این مقاله از وب سایت کاقه طلا سعی کردیم تا به بررسی 10 راهکار تشخیص نقره اصل از بدل  بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت کنید.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

عیار نقره نشان دهنده درصد خلوص این فلز است بالا ترین عیار نقره 999 است که نشان دهنده بیشتر ین خلوص یعنی 99 درصد است اما به طور کلی در ساخت اشیاء و زیورالات و دیگر لوازم نقره از عیار پایینتری استفاده می شود چرا که فلز نقره بسیار نرم است و برای ساخت این وسایل باید با دیگر فلزات ترکیب شود و به این صورت عیار نقره کمی پایینتر می آید. عدد 925 روی اکثر زیورالات نشان دهنده عیار نقره است.

نقره یکی از فلزهای ارزشمند یافت شده در طبیعت است که تاریخچه پیدایش ان به قرنها قبل بازمی گردد. کاربرد این فلز در صنایع مختلف همچنین در تولید انواع زیورالات باعث شد انسان ها از گزشته تا به امروز توجه ویژه ای به این فلز داشته باشند.

سرمایه گذاری روی نقره به عنوان یکی از فلزات گرانبها در زمان رونق اقتصادی یا زمانی که رونق انتظار می رود افزایش می یابد. سرمایه گذاران با خرید نقره به عنوان یک فلز گرانبها سعی می کنند از نوسانات قیمت آن سود ببرند. نقره علاوه بر سرمایه گذاری به طور گسترده در جواهرات، ظروف آشپزخانه و سایر مصارف صنعتی استفاده می شود. نوسانات نقره با طلا هماهنگ است. بنابراین همواره نوسانات قابل توجهی در بازار مشتقات نقدی و نقره وجود دارد که آن را برای سرمایه گذاری جذاب می کند. سرمایه گذاری در نقره در ایران از طریق بازار جهانی فارکس، بورس ایران (قرارداد آتی نقره) و بازار نقدی امکان پذیر است.

آموزش نقره سازی به دقت و تمرکز بالایی نیاز دارد. شما باید بتوانید تجربه و آگاهی خود را در این زمینه بالا ببرید تا درک بهتری برای انجام این فرایند داشته باشید . راهنمایی از افراد متخصص می تواند در این آموزش کمک کننده باشد.

با توجه به کاهش تولید کارخانه های مادر و انقباض اقتصاد کشورهای مختلف، استقبال از طلا، نقره و سایر فلزات گرانبها به عنوان پشتوانه دارایی ها در جهان افزایش یافته است. در طول دو سال گذشته، سرمایه گذاری روی نقره و دلایل آن ممکن است به یکی از سوالات متداول کارشناسان نقره تبدیل شده باشد. به همین دلیل بر آن شدیم تا مجموعه ای از اطلاعات جامع در این زمینه را در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار دهیم.

جواهرات از جمله زیورالات قیمتی هستند که از گزشته تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته اند. این زیورالات له انواع انگشتر، دستبند، گردنبند، گوشواره و ... اطلاق می شود که از جنس طلا یت نقره بوده و اصولا با سنگهای گرانقیمت تزیین شده اند.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد