مزایا و معایب شغل طلاسازی چیست؟
  • 2024-06-05

مزایا و معایب شغل طلاسازی چیست؟

شغل طلاسازی یکی از شغل‌های مطرح در سراسر جهان است و اشخاصی که به سوی این کار می‌آیند، معمولاً دارای ذهن خلاق برای ایده پردازی‌های منحصر به فرد و جذاب هستند.

شغل طلاسازی با توجه به این که بسیار پرطرفدار هست، علاوه بر مزایا همراه با معایبی بوده که در این مطلب سعی داشتیم برخی از آن‌ها را که بیشتر روی سلامتی افراد اثر گذار است برای شما عزیزان بیان کنیم. این شغل نیاز به علاقه و حوصله دارد طلاسازی شغلی جذاب، خلاقانه و پردرآمدی می باشد اما در کنار این ها مزایا و معایبی دارد که در این مقاله از کافه طلا قرار است به آنها بپردازیم.

مزایای شغل طلا سازی چیست؟

هر شغلی به اقتضای شرایطی که دارد، با مزایا و معایبی همراه است. شغل طلاسازی نیز از این قضیه مستثنی نیست، برخی از مزیت های این شغل را برای شما شرح خواهیم داد:

۱.وجود خلاقیت بالا و جذب کارفرما؛

یکی از الزامات شغل زرگری برخورداری از مهارت، علاقه و خلاقیت در ساختن آثار زیبا و منحصر به فرد است. مطمئنا همه افراد این توانایی را ندارند و تنها افراد کمی از این استعداد برخوردار هستند. بنابراین ، چنانچه شما خلاق باشید، می توانید با ساختن آثار شگفت انگیز، استعداد و توانایی های خود را نشان دهید و آثاری بی نهایت زیبا و چشم نواز طرحی کنید.

۲سرعت در مشاهده نتیجه کار؛

به عنوان یک زرگر، با داشتن سرعت در کار شما می توانید نتیجه کار خود را در مدت نسبتا کوتاهی مشاهده کنید. اغلب، قادر خواهید بود که ظرف مدت چند ساعت یا حتی چند دقیقه اثری زیبا طراحی کنید. علاوه بر این، زمانیکه جواهرات جدیدی ایجاد می کنید، اکثرا در عرض چند روز کاری با آن کارتان تمام می شود.

۳سهیم شدن خانواده و دوستان در مزایای شغل طلا سازی؛

سهیم بودن خانواده و دوستان، یکی دیگر از مزایای این شغل است که باعث می شود معایب شغل طلا سازی به دست فراموشی سپرده شود. اغلب اوقات، جواهرات بسیار گران قیمت هستند و شما به عنوان یک جواهر ساز از تخفیف برای مواد اولیه برخوردار می شوید. به همین واسطه شما می توانید با نرخ نسبتا پایین ، کار خود را به خانواده، دوستان و افراد مورد علاقه هدیه بدهید.

۴کم بودن استرس این شغل؛

شما در این شغل آنقدر ها استرس نخواهید داشت ؛ البته گاهی ممکن است، مجبور باشید کار های زیادی را در مدت زمان کم ارائه بدهید که این مسئله استرس زاست، اما به صورت کلی در مقایسه با سایر مشاغل زندگی نسبتا آرامی را تجربه خواهید کرد.

معایب شغل طلا سازی چیست؟

افرادی که قصد دارند وارد شغل طلا سازی شوند ، باید بدانند که این شغل علاوه بر نکات مثبتی که بیان شد، دارای معایبی نیز می باشد؛ در نتیجه لازم است با معایب شغل طلا سازی نیز آشنا شویداین معایب عبارتند از:

۱آسیب به چشم؛

زرگر ها برای اینکه بتوانند آثار زیبایی خلق کنند، لازم است دید خیلی خوبی داشته باشند تا کار های ظریف را هم به خوبی بسازند؛ بنابراین چشم قوی تاثیر بسیار مهمی در این امر دارد.

افراد حرفه ای معمولا  از عینک های مخصوص استفاده می کنند تا قطعات ریز طلا به چشمان آن ها برخورد نکند. با این وجود، زرگر ها گاهی به دلیل کار کشیدن زیاد از چشم ها، شاهد ضعیف شدن و یا آسیب دیدن چشمانشان هستند. بنابراین بهترین کار این است که در حین کار به چشمان خود استراحت بدهید.

۲آسیب به ستون فقرات؛

به دلیل اینکه اغلب زرگر ها مجبورند، مدت طولانی بر روی صندلی بنشینند و سر خود را روی مرورگر کار خم کنند، در دراز مدت با آسیب های مانند آسیب به مهره های گردن و آسیب به ستون فقرات مواجه می شوند.

این آسیب ها  یکی از مهم ترین معایب شغل طلا سازی محسوب می شوند. همچنین برخی از افراد به علت نداشتن سطح زیر پایی مناسب، پاهای خود را به مدت طولانی آویزان نگه می دارند که این کار سبب واریس می شود. افرادی که در این شغل کار می کنند با تهیه نشیمن گاه مناسب و استراحت منظم می توانند از این آسیب ها پیشگیری کنند.

۳آسیب های تنفسی؛

زرگر ها در حین کار، ذرات ریزی که در هنگام برش و یا پرداخت یک قطعه بلند می شود را تنفس می کنند. ورود این ذرات به ریه سبب عفونت می شود. در نتیجه، زرگر ها حتما در زمان کار بهتر است  از ماسک استفاده کنند.

 

معایب شغل طلا سازی

 

مهارت های لازم برای جواهرساز

اگر مهارت ها و توانایی های زیر را داشته باشید، می توانید یک جواهر ساز عالی شوید.  

  • چشم های قوی برای بهتر دیدن جزئیات.
  • ثبات و کنترل بازو و دست، به علاوه مهارت انگشتان.
  • مهارت های تجسم سه بعدی.
  • مهارت های بین فردی.
  • برخورداری از توانایی هنری و آگاهی از سبک های محبوب جواهرات.
  • استقامت و کنترل بازو و دست، به علاوه مهارت انگشتان
  • به روز بودن و آشنایی با انواع تکنیک ها و متد ها
  • مدیریت زمان

طراحی جواهرات خلاقانه ترین جنبه این طلاسازی می باشد و نیاز به تخیل و مهارت هنری زیادی دارد اما هنرمندان طلا و جواهر، جواهرات را می سازند و در کنار این کار تعمیر، تمیز و ترمیم نیز می کنند. برخی در ارزیابی جواهرات نیز تخصص دارند و از ترکیبی از تحقیق و ارزیابی مستقیم برای تعیین ارزش یک قطعه استفاده می کنند.

شغل طلاسازی چیست؟

طلاسازی یکی از پول سازترین و آینده‌دارترین مشاغلی است، که جز انتخاب‌های اول بسیاری از افراد هنرمند و خلاق می‌باشد. در شغل طلا سازی افراد به طراحی، ساخت و تعمیر طلا و جواهرات می‌پردازند.

شاید در ابتدا تصور کنید که طلاسازان فقط با طلا سر و کار دارند. اما تصور اشتباه است چرا که با فلزات دیگری نیز کار خواهند کرد. برای مثال مس را به طلا اضافه می‌کنند تا استحکام آن را بالا ببرند. یا با استفاده از نگین و سنگ‌های قیمتی، طلای ساخته شده را تزئین و زیبا می‌کنند.

مهمترین مراحل و فرآیند طلاسازی

حال که با شغل طلاسازی آشنا شدیم، بیایید تا در ادامه  نیز مراحل ساخت طلا را نیز بررسی کنیم:

  • در ابتدا طلا که فلزی بسیار نرم و فرم پذیر است را درون کوزه‌های مخصوص می‌ریزند.
  • سپس آنها را در معرض حرارت قرار می‌دهند تا به طور کامل ذوب شده و به مایع مذاب تبدیل شود.
  • در مرحله بعد به طلا آلیاژ‌های دیگری اضافه می‌کنند تا استحکام آن بیشتر شود و این فلز گرانبها را مقاوم‌تر کنند.
  • سپس طلا درون قالب‌های مخصوص ریخته می‌شود تا تبدیل به مفتول و ورقه‌های نازک شود.
  • در مرحله بعد طلا به شکل‌های دلخواه برش داده می شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • سپس عملیات سمباده کشی آغاز شده تا لبه‌های تیز و برنده طلا اصلاح شوند.
  • در آخر طلا را آبکاری می‌کنند تا درخشش آن افزایش یابد و جلوه زیباتری داشته باشد.

نکاتی در مورد شغل طلاسازی

طلاسازی یکی از قدیمی ترین شغل های جهان بوده که از گذشته تاکنون تغییرات زیادی شده است. برای راه یابی به این شغل، باید از دقت و حوصله کافی برخوردار بود تا بتوان مهارت های مورد نیاز را به بهترین شکل آموخت؛ اما یادگیری مهارت، ابتدای راه است. پس از آن لازم است از طرح های مختلف ایده گرفت تا بتوان جواهراتی بسیار متنوع و خاص طراح و تولید نمود.

از آنجایی که ارزش طلا روز به روز افزایش می یابد، اکثر افراد به دنبال خرید جواهراتی هستند که از ظرافت و قیمت کمتری برخوردار باشند. به همین دلیل تنها راه باقی ماندن در این شغل، به کار بردن ایده های جدید و استفاده از سبکهای مختلف است.

ساخت جواهراتی سبک و زیبا، امکان تولید را افزایش خواهد داد و با تولید بیشتر، می توان جواهراتی مناسب انواع سنین و سلیقه ها تولید کرد. در نتیجه میزان فروش افزایش می یابد و در زمانی کوتاه، امکان سود بیشتر خواهید داشت.

در صورتی که طلاساز علاوه بر ساخت جواهر، توانایی تعمیر یا بازسازی آن را داشته باشد، می تواند راه بیشتری برای کسب درآمد خلق نماید. برای ساخت جواهراتی ظریف، باید کارهایی همچون: برش، چکش کاری، خم کردن فلز، پر کردن و ریخته گری را به بهترین نحو انجام دهد.

 

تاریخچه طلاسازی

 

تاریخچه طلاسازی

تاریخچه طلاسازی به 3 هزار سال قبل از میلاد بر می گردد. در گذشته طلاسازان، انواع ظروف، ابزارآلات و جواهراتی مانند دستبند، گردنبند، سربند و انگشتر را با مهره هایی از طلا می ساختند. نقطه اوج ساخت طلا در ایران، به زمان هخامنشیان باز می گردد؛ در این زمان ریخته گری فلزات از جمله طلا و استفاده از سنگ های ارزشمند برای تزیین جواهرات، رواج پیدا کرد.

لوازمی همچون بازوبند، پلاک، انگشتر، طوق، دکمه، آویز، مهره و دستبند در زمان هخامنشیان ساخته می شود. همچنین برای اولین بار در دنیا، ضرب سکه طلا در این زمان اتفاق افتاد. به طور کلی از گذشته تاکنون، شغل طلاسازی جایگاه ویژه ای در بین مردم داشته و استفاده از زیورآلات قیمتی، نشانگر ثروت و دارایی افراد بوده است.

سخن پایانی

به طور کل درآمد شغل طلاسازی در ایران متغیر بوده و به مواردی از جملهمهارت، جذابیت محصول و میزان ساعت کاری فرد بستگی دارد.

با این وجود، طلاسازی یکی از پردرآمدترین شغل ها در حال حاضر بوده و با توجه به نیاز مردم برای خرید، آینده ای امن در اختیار دارد. در نظر داشته باشید که افراد تنها برای هدیه یا مراسم ازدواج اقدام به خرید طلا نمی کنند؛ بلکه برخی برای ذخیره ثروت خود، طلا را بهترین سرمایه گذاری می دانند.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

- فهرست کامل ابزار برای زرگری، مهره سازی و ساخت جواهرات 1) سندان جواهر 2) انبردست 3) سیم برش 4) اره جواهرساز 5) فایل های دستی و فایل های سوزنی 6) ابزار تکمیل

در صنعت طلا و جواهرسازی همیشه چیزهای جدیدی برای یادگیری یا مهارت هایی وجود دارد که می توان آنها را توسعه داد. آموزشها حرفه ای و مهارتی بسیار کمی در جواهرسازی، نقره‌سازی و صنایع وابسته وجود دارد، اما در هر زمینه‌ای که وارد شوید، از داشتن درک و علاقه به کار با مواد گرانبها سود و لذت خواهید برد. هنگام بررسی گزینه های خود، دانستن این نکته مفید است که گزینه های آموزشی مختلفی از جمله دوره های کارآموزی و دوره های کوتاه مدت یا تمام وقت در کالج ها، دانشگاه ها و مراکز آموزشی وجود دارد. در زیر می‌توانید در مورد طیف وسیعی از این گزینه‌های مختلف و مسیرهای بالقوه برای یک حرفه خلاقانه در صنعت طلاسازی اطلاعات کسب کنید.

جواهرات از جمله زیورالات قیمتی هستند که از گزشته تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته اند. این زیورالات له انواع انگشتر، دستبند، گردنبند، گوشواره و ... اطلاق می شود که از جنس طلا یت نقره بوده و اصولا با سنگهای گرانقیمت تزیین شده اند.

حلقه و انگشتر هر دو زیورآلاتی هستند که روی انگشتان دست قرار می‌گیرند، اما تفاوت‌هایی در مورد طراحی، استفاده و معنی آن‌ها وجود دارد. حلقه‌ها معمولاً به عنوان نماد عشق، ازدواج یا وفاداری استفاده می‌شوند و می‌توانند به صورت تزئینی، سنتی یا مدرن باشند؛ اما انگشتر یک زیور قیمتی است که می‌تواند شامل سنگ‌های قیمتی مانند زمرد، الماس و… باشد

ساخت زیور آلات طلا و نقره یک امر بسیار تخصصی است و نحوه ساخت آن شامل مراحل مختلفی می باشد که در این مطلب به صورت کامل به آن ها پرداخته ایم. ساخت زیورآلات طلا و نقره باید با دقت بالا انجام گیرد و اگر به دنبال یادگیری آن هستید، باید به مراجع معتبر رجوع کنید.

افراد زیادی هستند که طلا را به عتدان یک منبع سرمایه گذاری انتخاب می کنند. حال سوال این است که چه نوع طلایی بخریم که پر سود ترین سرمایه گذاری در ستل ۱۴۰۳ باشد؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد