نحوه ساخت زیورآلات طلا و نقره
  • 2024-06-29

نحوه ساخت زیورآلات طلا و نقره

 

بسیاری از افراد به طراحی و ساخت زیور آلات طلا و نقره علاقه دارند و می خواهند آموزش های لازم در این خصوص را ببینند. به صورت کلی باید اشاره داشت که برای آموزش ساخت زیور آلات طلا و نقره، بهتر است به آموزشگاه ها و مراجع معتبر در این زمینه مراجعه فرمایید. نحوه ساخت زیورآلات طلا و نقره کمی پیچیده است و به آموزش های تخصصی و ظریف کاری نیاز دارد.

از طرف دیگر دقت و سلیقه افراد در ساخا انواع جواهرات نیز بسیار حائز اهمیت است! بنابراین در این مقاله از وب سایت کافه طلا قصد داریم تا به بررسی نحوه ساخت زیورآلات طلا و نقره بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. شما نیز برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

 

آشنایی با ساخت زیور آلات طلا و نقره:

 

پیش از ان که به بررسی نحوه ساخت زیورآلات طلا و نقره بپردازیم، باید شما را با ساخت زیورآلات طلا و نقره و این شغل بسیار جذاب و زیبا آشنا کنیم. به صورت کلی طلا و جواهر سازی یکی از مشاغل بسیار سخت و پیچیده است که به سلیقه و ظرافت بسیار بالایی نیاز دارد. این کار تنها توسط افراد حرفه ای انجام می شود و برای یادگیری آن باید به افراد حرفه ای در این زمینه مراجعه کنید! در واقع باید اشاره داشت که صنف طلا و جواهر سازی از جمله شغل هایی به شمار می آید که اگر آن را به درستی یاد بگیرید، می توانید از طریق آن در آمد مناسبی را کسب کنید.

البته باید در این کار مهارت ها و آموزش های لازم را ببینید! بسیاری از افراد در جامعه به صنعت طلا و جواهر سازی علاقه دارند، به دلیل آن که یک شغل بسیار سرگرم کننده و جذاب است و شما هنر دستان و قدرت ذهن خود را در این شغل محک می زنید و می توانید مصنوعات بسیار زیبایی را به وجود آورید. از طرف دیگر صنعت طلا و جواهر، فرصت های شغلی بی شماری را برای شما فراهم خواهد کرد.

بسیاری از افراد ساخت انواع زنجیر طلا و جواهر را یک هنر بسیار کهن می دانند که یکی از مهم ترین فاکتورهای آن داشتن خلاقیت می باشد. از جمله نکات بسیار مهمی که باید بدانید این است که دلیل در آمد زا بودن شغل طلا و جواهر سازی، بدین صورت می باشد که تقاضا برای جواهرات گران بها، با کیفیت، منحصر به فرد و زیبا بسیار است.

 

 

از جمله نکات بسیار مهمی که در خصوص آموزش ساخت زیور آلات طلا و نقره باید بدانید، به شرح زیر است:

 

 

  • به غیر از طلا و نقره در ساخت جواهرات از فلزات دیگر نیز استفاده می شود، فلزاتی از قبیل پلاتین!
  • افرادی که در رشته طلا سازی فعالیت دارند، علاوه بر لزوم آشنایی با فلز طلا، باید از دیگر فلزات از قبیل نقره، پلاتین نیز اطلاعات داشته باشند
  • لزوم آشنایی با خواص سنگ های قیمتی و نحوه به کار گیری آن ها در انواع طلا و جواهرات نیز از دیگر موارد مورد نیاز طلا ساز می باشد.
  • طلا ساز با مهارت های فنی از قبیل برش، چکش کاری، خم کردن فلز، ریخته گری نیز باید آشنایی کاملی داشته باشد.
  • از جمله مهارت های بسیار مهمی که در اموزش ساخت زیور آلات نقره و طلا، افراد باید کسب کنند، مهارت اره کاری می باشد. یاد گیری مهارت اره کاری به تکنیک های بسیار دقیقی نیاز دارد.
  • نحوه کار با اره و برش یک خط صاف و یا منحنی از موارد بسیار پر کاربرد در طلا سازی می باشد.
  • چکش کاری و خم کردن فلز نیز یکی دیگر از مواردی است که باید در نحوه ساخت زیورآلات طلا و نقره به هنر جویان آموزش داده شود.
  • روش های بسیاری برای انجام ریخته گری طلا وجود دارد از قبیل ریخته گری با موم، ریخته گری ماسه ای، ریخته گری به روش القایی و... که آموزش این روش ها نیز به هنر جویان بسیار مهم است.  

 

 

ساخت انواع طلا و نقره

 

نحوه ساخت زیورآلات طلا و نقره

 

نحوه ساخت زیور آلات طلا و نقره، مراحل بسیار مختلفی دارد که به هنگام آموزش شما عزیزان تمامی این مراحل را فرا خواهید گرفت. به صورت کلی ساخت زیور آلات طلا و نقره به مهارت و خلاقیت نیاز دارد و بدون این دو مورد، نمی توان زیور آلات مناسبی را طراحی کرده و ساخت. از جمله مراحل بسیار مهم ساخت زیور آلات مانند دستبند طلا و یا سرویس نقره به شرح زیر می باشد:

 

 

1) طراحی زیور آلات طلا و نقره

 

نخستین گام در ساخت زیور آلات طلا و نقره، طراحی جواهرات است. طراحی از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و بدون طراحی اولیه نمی توان جواهری را ساخت. به همین دلیل شما عزیزان در هر شرایطی باید اولین گام یعنی طراحی زیور آلات را جدی بگیرید. منظور از طراحی جواهر، همان و طرح و نقشی است که در نظر داریم تا جواهر را به آن شکل در آوریم! به همین دلیل است که طراحی طلا و جواهر، جزء مهم ترین و اساسی ترین مراحل ساخت محسوب می گردد به دلیل آن که پایه و اساس دیگر مراحل را شکل خواهد داد.

در این مرحله از ساخت طلا و جواهر لازم است که دقت بسیار بالایی داشته باشید، زیرا هر چه دقت شما بیشتر گردد، قاعدتا می تواند سبب ایجاد طرحی بسیار زیبا و منحصر به فرد  گردد. اما متاسفانه برخی از سازندگان طلا به این موضوع توجهی نشان نداده و دقتی در این خصوص ندارند! به خاطر داشته باشید که حتی انگشتر رینگ ساده نیز به طراحی نیاز خواهد داشت، البته طراحی انگشتر ساده پیچیدگی چندانی ندارد.

 

 

2) قالب گیری طرح ها

 

دومین مرحله از ساخت زیور آلات طلا و جواهر، قالب گیری طرح ها می باشد. به صورت کلی در این مرحله از کار، طرح ساخته شده قالب گیری خواهد شد. قالب گیری سه بعدی بخشی می باشد که قرار است اکسسوری در آن ساخته شود. یکی از مواردی که باید بدانید این است که مرحله قالب گیری یا قالب سازی یکی از مراحل بسیار زمان بر در نحوه ساخت زیورآلات طلا و نقره می باشد. نکته حائز اهمیت این است که امروزه قالب سازی نسبت به گذشته تفاوت های بسیاری داشته است و به کمک پرینتر های سه بعدی انجام خواهد شد.

بدین صورت که کیفیت قالب ساخته شده با موم و رزینی که به عنوان‌ مواد اولیه به پرینتر مخصوص این کار داده می شود ارتباط مستقیم خواهد داشت. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که روش کار پرینتر های سه بعدی برای قالب سازی طلا به چه شکلی می باشد؟! برای پاسخ به این سوال باید اشاره داشت که روش کار به شرح زیر است:

  • ماده اولیه به پرینتر داده می‌ شود.
  • طرح سه بعدی (این طرح به وسیله نرم افزارهای سه بعدی شکل می گیرد) که با یکی از نرم افزار های سه بعدی انجام خواهد شد، برای دستگاه تعریف می گردد
  • پس از شروع کار پرینتر، مواد رزینی و مومی در مجاورت نور در درون دستگاه به صورت تعریف شده شکل و فرم خواهند گرفت و پس از آن قالب زیور آلات مربوطه ساخته می شود.

از جمله نکات و موارد بسیار مهمی که در این خصوص باید بدانید، این است که قالب رزینی تنها در طلا سازی مورد استفاده قرار می گیرد و جای سنگ ها بر روی مصنوعات یا زیور آلات ساخته شده خالی خواهد ماند تا  بدین ترتیب در مراحل ساخت طلا با سنگ و گوهرهای قیمتی پر شود. از طرف دیگر باید اشاره داشت که قالب گیری روش های بسیار مختلفی دارد و جدیدترین قالب گیری استفاده از پرینتر های سه بعدی و مخصوص می باشد.

 

 

3) ریخته گری

 

پس از آن که قالب گیری به صورت کامل انجام شد، نوبت به مرحله ریخته گری خواهد رسید. در این مرحله از نحوه ساخت زیورآلات طلا و نقره، ریخته گر به ذوب طلا می پردازد و بدین ترتیب است که طلای مورد نظر با عیار و رنگ دلخواه و یا رنگی که در طراحی مشخص شده، در کوره با دمای معین و مشخص ذوب خواهد شد.

پس از انجام ذوب طلا، ریخته گر دمای کوره را به حد مورد نیاز برای انجام کار ریخته گری می رساند. سپس طلای مذاب از کوره خارج می گردد و درون قالب ساخته شده ریخته می شود تا شکل قالب را به خود بگیرد. از جمله موارد و نکات بسیار مهمی که در این خصوص باید بدانید، به صورت زیر است:

  • زیور آلات طلا در ایران با عیار 750 یا همان 18 عیار است.
  • به منظور به دست آوردن عیار طلا که ترکیبی از طلای خالص و چند آلیاژ است، نسبت آلیاژ ها طبق فرمول ساخت طلا محاسبه خواهد شد.
  • پس از در آوردن نسبت مورد نظر، آلیاژها در مرحله ریخته گری ترکیب خواهند شد تا بدین ترتیب طلا با عیار و رنگ مد نظر به دست بیاید.

 

ساخت زیورآلات طلا و نقره

 

 

4)  پرداخت و سوهان کشی

 

حال نوبت به پردخت و سوهان کشی خواهد رسید. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که اولین مرحله از کار طلا سازان در این بخش آغاز می شود. در واقع پس از ان که زیور آلات مربوطه از کوره ریخته گری خارج شد، آن را به دست طلا سازان و هنرمندان می سپارند تا آن ها با دقت، ظرافت، سلیقه و مهارتی که دارند، همه بخش های اضافی کار را سوهان کشیده و فرم اصلی طلا را ایجاد به وجود بیاورند. از جمله نکته بسیار مهمی که درباره سوهان کشی زیور آلات باید بدانید، به صورت زیر است:

  • سوهان کشی به نوع طرح زیور آلات بستگی داشته و ممکن است پیچیده یا ساده باشد.
  • این کار معمولا زمان و انرژی زیادی را از طلا ساز می گیرد و یک کار بسیار خاص و سخت است.
  • طلا ساز پ باید با روش های اصولی و مناسب مراحل سوهان کشی و پرداخت اولیه را انجام دهد.

 

 

5) مخراج کاری

 

گام بعدی در ساخت زیورآلات طلا و نقره عملیات مخراج کاری است که در مقالات گذشته به صورت کامل به آن ها پرداخته ایم. شایان ذکر می باشد که به عملیات نهایی قرار دادن سنگ های قیمتی بر روی یک قطعه زیور آلات مخراج کاری اطلاق می گردد که خود یک هنر بسیار کهن و منحصر به فرد است. در زبان فارسی این عمل به گوهر نگاری نیز مشهور است.

به صورت کلی در نحوه ساخت زیورآلات طلا و نقره مخراج کاری تنها مرحله ‌ای به شمار می آید که انجام شدن آن فقط به نیروی انسانی نیاز داشته و یک هنر بی نظیر است! بنابراین هیچ ماشینی نمی تواند جایگرین این هنر زیبا و خاص بشود. از جمله نکات بسیار مهمی که درباره مخراج کاری طلا و جواهر باید بدانید، به صورت زیر است:

  • به فردی که عملیات قرار دادن سنگ قیمتی بر روی طلا را انجام می دهد، مخراجکار می گویند.
  • مخراج کارها معمولا افراد بسیار ماهر و با دقتی هستند که با ظرافت کار خود را انجام می ‌دهند.
  • مخراج کاری با روش های مختلفی انجام خواهد شد که استفاده از هر روش ان به نوع قطعه، زیور، کاربرد آن و نوع سنگ قیمتی بستگی دارد.
  • هنر مخراجکاری به دقت زیادی نیاز دارد، اگر مخراجکار در کار خود حرفه ‌ای نباشد امکان آسیب رساندن به گوهر قیمتی وجود دارد.
  • مخراج کار باید به گونه‌ای سنگ را روی پایه طراحی شده جایگذاری نماید که سنگ به وسیله چنگک ها در جای خود محکم بماند و همچنین نور مناسبی را بازتاب دهد تا بدین ترتیب جلوه سنگ حفظ گردد.

 

 

6) تمیزکاری و پرداخت نهایی

 

آخرین گام برای نحوه ساخت زیورآلات طلا و نقره، تمیز کاری و پرداخت نهایی می باشد. به صورت کلی برای برخورداری از یک قطعه با کیفیت و تمیز، پس از آنکه مراحل ریخته گری و سوهان کشی و مخراج کاری به پایان رسید، باید پولیش و شستشوی طلا و تمیز کاری آن به صورت کامل انجام شود. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که چرا به پولیش زیور آلات نیاز است!؟

برای پاسخ به این سوال باید اشاره داشت که پس از نصب سنگ ها و عملیات مخراج کاری ممکن است در اثر برخورد ابزار مخراج کاری روی سطح طلا خط و خش ایجاد گردد، در این مرحله قطعه طلا باید پولیش شود. در این راستا نیز انجام پولیش با دقت بسیار زیاد اهمیت دارد. از جمله نکات بسیار مهمی که در این خصوص باید بدانید، به شرح زیر است:

  • برای پولیش کاری ماشین های پرداخت با برس نرمی که دارند سطح طلا را به خوبی براق و صیقلی خواهند کرد.
  • برای بهتر شدن عملیات پولیش از صابون جلا یا صابون پولیش بر روی فرچه های دستگاه پولیش استفاده می نمایند.
  • دستگاه پولیش با دارا بودن مکنده های قوی مانع از به هدر رفتن ذرات گرد طلا می گردند.

پس از مرحله پولیش شستشوی دستگاه با ماشین های بخار شوی آغاز می شود. این مرحله برای جلای بهتر زیور آلات بوده که در آن از دستگاه های آلتراسونیک برای تمیزی هرچه بیشتر زیور آلات استفاده می شود.

در مرحله شستشو که پیش از آبکاری باید انجام شود قطعه طلا باید به صورتی تمیز گردد که هر نوع آلودگی مانند ذرات گچ باقی مانده از مرحله ریخته گری، چربی، براده های مرحله پولیش و آلودگی های کارگاهی و گرد و خاک کاملا از قطعه طلا پاک گردد.

 

 

سخن پایانی:

 

در این مقاله از وب سایت کافه طلا سعی کردیم تا به بررسی نحوه ساخت زیورآلات طلا و نقره بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت کافه طلا مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت فرمایید.

: اشتراک

ارسال نظر

تنها کاربران عضو میتوانند بررسی خود را بنویسند.

امتیاز :

مقالات مرتبط

تفاوت حلقه و انگشتر در چیست؟

حلقه و انگشتر هر دو زیورآلاتی هستند که روی انگشتان دست قرار می‌گیرند، اما تفاوت‌هایی در مورد طراحی، استفاده و معنی آن‌ها وجود دارد. حلقه‌ها معمولاً به عنوان نماد عشق، ازدواج یا وفاداری استفاده می‌شوند و می‌توانند به صورت تزئینی، سنتی یا مدرن باشند؛ اما انگشتر یک زیور قیمتی است که می‌تواند شامل سنگ‌های قیمتی مانند زمرد، الماس و… باشد

کد روی طلا چیست و چه معنی دارد؟

کدهای روی طلا نشان دهنده اصالت کالای شما هستند که به شکل های مختلفی روی طلا یا جواهر موردنظر شما حک می شوند. شناخت این کدها می تواند در حین خرید کمک بزرگی به شما در شناسایی کالای اصل از تقلبی کند.

اجرت ساخت طلا چقدر است؟

سوالی که برای تمامی خریداران طلا به وجود می آید این است که اجرت ساخت طلا چقدر است؟! به صورت کلی برای محاسبه اجرت ساخت طلا روش های متفاوتی وجود دارد علاوه بر آن عوامل بسیار مختلفی بر مقدار اجرت ساخت تاثیر گذار است که تمامی آن ها را در این مطلب شرح داده ایم.

روش انتخاب حلقه عروس که بهتر است بدانید؟

برای انتخاب حلقه عروس باید فاکتورهای متعددی را مدنظر قرار دهید، از مناسب بودن حلقه با بودجه شما گرفته تا نوع فلز و نگین به کار رفته روی آن. بهتر است در وهله اول دقت بیشتری برای انتخاب به خرج دهید تا از خرید خود پشیمان نشوید

مزایا و معایب شغل طلاسازی چیست؟

زرگرها متخصصانی هستند که درک خوبی از صنعت جواهرات دارند و با طلا و همچنین سایر فلزات یا سنگ های قیمتی گرانبها، کار می کنند. قدمت این کار برمیگردد به چند صد سال پیش که از فلزات گرانبها اکثرا برای ظروف و تزئینات و ساخت زیورآلات و … استفاده می کردند.

انتخاب طلا بر اساس رنگ پوست

هارمونی بین رنگ پوست و طلا باعث می شود استیال فرد زیباتر به نظر برسد. در این مقاله به راهنمای انتخاب طلا بر اساس رنگ‌ پوست می پردازیم.

کافه طلا یک محیط مناسب و حرفه‌ای جهت ارایه خدمات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی شامل مشاوره حرفه ای رایگان خرید و فروش در محیطی سریع، آسان و امن در راستای پاسخ به نیازهای شماست. کافه طلا در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد و مطمئناً با مشارکت و اعتماد شما به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. جواهرات طلای بعدی خود را در کافه طلا پیدا کنید در صورتیکه از عملکرد کافه طلا راضی هستید، می‌توانید آن را به سایر دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم.



آدرس فروشگاه های فروش ما: 1- تهران - پانزده خرداد - مسجد امام - پاساژ شناور - فروشگاه فتحیان

ساعت کاری : 08:30 تا 17:30
روزهای پاسخگویی :شنبه تا پنجشنبه

cofeTala
تماس با ما

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به کافه طلا می باشد